AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Tar den under kropp og helse, siden det er psykisk helse http://www.tv2.no/ny...al-3935568.html Jeg bare lurer på en ting, jeg går jevnlig til psykolog pga angst, og lurer på - etter å ha lest denne nyhetssaken - om det vil få konsekvenser for meg senere (er 19)? Jeg trodde det var taushetsbelakt at en gikk til psykolog, hvordan kan barnevernet ta fra henne barnet på dette grunnlaget? Hvordan fikk de vite at hun gikk til psykolog? Bør jeg slutte å gå til psykolog? Jeg er livredd for at dette kommer til å skje med meg! Jeg trodde det var helt hemmelig at jeg gikk dit, men andre kan tydligvis få tak i slik informasjon? Anonym poster: cc21cf38e7d3d84808341af4e3014d96 Anonym poster: e7f34fa31817852c117c8231530f9b41
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 (endret) .. Endret 31. desember 2012 av Rubies_
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 (endret) .. Endret 31. desember 2012 av Rubies_
Testosteron Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Her i denne saken er det jo tydeligvis gjort en feil da. Som psykiateren omtaler nederst i artikkelen; de fleste har på et eller annet tidspunkt i livet en eller annen psykisk lidelse, det er ikke uvanlig, men man skal ikke bli straffet for det på et senere tidspunkt i livet. Tydeligvis gjort en feil? Barnevernets vurderinger og vedtak er stadfestet av alle instanser. Først av fylkesnemnda, så tingretten og så av lagmannsretten. Det er heller snakk om en mor som mangler selvinnsikt og en advokat som bare sier det klienten hans ønsker å høre. 1
Gjest navnelapp Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 I saka om Marianne veit vi alt for lite. Det står først at ho er fråteken omsorga på grunn av en psykolograpport. Ein psykolograpport vert ikkje utarbeidd under normale konsultasjonar, men vert utarbeidd på oppdrag av barnevernet viss dei ynskjer å få ei grundig analyse av ein person si omsorgsevne el.l.. Seinare i saka står det at omsorgsevna er vurdert "Rapporten baserer seg på journaler som blant annet går 20 år tilbake i tid". Her ligg det sjølvsagt mykje meir enn vi får vite, og meir enn Marianne er interessert i å dele med media, fordi det vil stille hennar sak i eit anna lys enn hennar eiga forklaring. TV2 brukar sjeldan å øydelegge ei juicy sak ved å sjekke den for nøye, og dette er nok eit døme på ei slik sak. Dersom Marianne hadde vore ei så strålande mor som Falkum og Asbøll meiner ho er så ville saka neppe fått medhold i fylkesnemnda og i tingretten, og blitt avvvist i lagmannsretten. 3
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Tydeligvis gjort en feil? Barnevernets vurderinger og vedtak er stadfestet av alle instanser. Først av fylkesnemnda, så tingretten og så av lagmannsretten. Det er heller snakk om en mor som mangler selvinnsikt og en advokat som bare sier det klienten hans ønsker å høre. Jeg mener ikke at barnevernet har gjort en feil altså. Det jeg mener er at dersom en journal fra lenge tilbake får konsekvenser nå, mange år etter, har det skjedd en feil et eller annet sted på veien. Men kanskje jeg tar feil. Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i saken. Syns bare det er rart at dersom den journalen viste noe sjokkerende for mange år siden, hvorfor den ikke fikk konsekvenser før nå. Endret 31. desember 2012 av Rubies_
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 I saka om Marianne veit vi alt for lite. Det står først at ho er fråteken omsorga på grunn av en psykolograpport. Ein psykolograpport vert ikkje utarbeidd under normale konsultasjonar, men vert utarbeidd på oppdrag av barnevernet viss dei ynskjer å få ei grundig analyse av ein person si omsorgsevne el.l.. Seinare i saka står det at omsorgsevna er vurdert "Rapporten baserer seg på journaler som blant annet går 20 år tilbake i tid". Her ligg det sjølvsagt mykje meir enn vi får vite, og meir enn Marianne er interessert i å dele med media, fordi det vil stille hennar sak i eit anna lys enn hennar eiga forklaring. TV2 brukar sjeldan å øydelegge ei juicy sak ved å sjekke den for nøye, og dette er nok eit døme på ei slik sak. Dersom Marianne hadde vore ei så strålande mor som Falkum og Asbøll meiner ho er så ville saka neppe fått medhold i fylkesnemnda og i tingretten, og blitt avvvist i lagmannsretten. Aha. Da forstår jeg litt mer. Trodde det var snakk om èn journal fra 20 år tilbake i tid. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 Tar den under kropp og helse, siden det er psykisk helse http://www.tv2.no/ny...al-3935568.html Jeg bare lurer på en ting, jeg går jevnlig til psykolog pga angst, og lurer på - etter å ha lest denne nyhetssaken - om det vil få konsekvenser for meg senere (er 19)? Jeg trodde det var taushetsbelakt at en gikk til psykolog, hvordan kan barnevernet ta fra henne barnet på dette grunnlaget? Hvordan fikk de vite at hun gikk til psykolog? Bør jeg slutte å gå til psykolog? Jeg er livredd for at dette kommer til å skje med meg! Jeg trodde det var helt hemmelig at jeg gikk dit, men andre kan tydligvis få tak i slik informasjon? Anonym poster: cc21cf38e7d3d84808341af4e3014d96 Anonym poster: e7f34fa31817852c117c8231530f9b41 Det er ikke tvil om at foreldre av og til blir fratatt barna på sviktende grunnlag og at det KAN ha skjedd i denne saken. Det er vanskelig å si noe om. Om denne moren selv har opplyst om at hun tidligere har vært i behandling, er ikke godt å si. Det er i hvert fall ikke noe sjakktrekk å holde denslags hemmelig dersom man blir spurt. I tillegg vet nok det offentlige om at man har vært hos psykolog dersom man har fått utgiftene helt eller delvis dekket. Journaler generelt er heller ikke så hemmelige som man ofte skulle ønske. For eksempel har gjerne sekretærer og kolleger i praksisfellesskap rent fysisk tilgang til journalene selv om de ikke har rett til innsyn uten å ha et behandlerforhold til klienten. Det er mange som tenker som deg, og det er et problem både i offentligheten og innad i helsevesenet at folk stigmatiseres. Egentlig burde man jo si at det i det minste er et sunnhetstegn og viser selvinnsikt at du søker hjelp når du trenger det. Anonym poster: 778f55e0babfcd2a9f53e783d3a75eed
Testosteron Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 Det er ikke tvil om at foreldre av og til blir fratatt barna på sviktende grunnlag og at det KAN ha skjedd i denne saken. Det er vanskelig å si noe om. Nei. Det er ikke noe vanskelig å si noe om riktigheten av barnevernets vedtak om å skille mor og barn i dette tilfellet da vedtaket er blitt stadfestet av fylkesnemnda, tingretten og lagmannsretten.
jabx Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 Jeg bare lurer på en ting, jeg går jevnlig til psykolog pga angst, og lurer på - etter å ha lest denne nyhetssaken - om det vil få konsekvenser for meg senere (er 19)? Jeg trodde det var taushetsbelakt at en gikk til psykolog, hvordan kan barnevernet ta fra henne barnet på dette grunnlaget? Hvordan fikk de vite at hun gikk til psykolog? Leser du artikkelen ser du at journalisten lyver til deg i overskriften. Det viser seg at rapporten går "opp til" 20 år tilbake. Altså tyder det på at dette er langvarig, og sannsynligvis aktuelt helt til nåtiden. Vi får bare høre en side av saken, men i og med at selv TV2-journalisten avslører at omsorgsovertakelsen er bekreftet av "flere rettsinstanser" (minst fylkesnmenda og tingretten, men sannsynligvis også høyere rettsinstanser siden fylkesnemnda vel ikke er en egentlig rettsinstans). Når både fylkesnemnd og domstol har funnet at omsorgsovertakelsen er berettiget, så fester jeg lang større lit til dette enn til en desperat kvinne som går til media. At psykiater Falkum er med på bløffen er svært foruroligende. Noen bør kanskje se på om han er i stand til å jobbe som psykiater (en profesjon som forøvrig er kommet i vanry etter bl.a. 22. juli-saken (kan vi stole på dem i det hele tatt?)). At morens advokat bløffer på vegne av klinenten er som forventet, men at en psykiater gjør det? Nei, noen burde rapportere ham. Nok en gang tyder alt på at en falsk "journalist" som ikke fortjener tittelen har skrevet en tendensiøs artikkel basert på uverifiserte påstander fra en av partene. I motsetning til dette har både fylkesnemnd og rettssystem funnet av omsorgsovertakelsen er berettighet, noe som bekrefter at moren og hennes medsammensvorne farer med usannheter.
jabx Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 Det er forresten skammelig at "journalister" gjør en så latterlig dårlig jobb. Hvorfor får de aldri sparken når de produserer makkverk som dette? Både journalisten og psykiateren bør etterforskes for grov tjenesteforsømmelse eller tilsvarende bestemmelser for respektiver yrker, dersom dette finnes. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 Det er nok en grunn til at barnevernet har vært innblandet helt fra fødselen. Anonym poster: 51c4f409d42e107bbe3fa31598e0326a
jabx Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 Det er ikke tvil om at foreldre av og til blir fratatt barna på sviktende grunnlag og at det KAN ha skjedd i denne saken. Har du et konkret eksempel på at det har skjedd? Omsorgsovertakelse må tross alt gjennom fylkesnemnda og kan ankes videre til tingrett og lagmannsrett.
jabx Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Bør jeg slutte å gå til psykolog? Jeg er livredd for at dette kommer til å skje med meg! Jeg trodde det var helt hemmelig at jeg gikk dit, men andre kan tydligvis få tak i slik informasjon? Det er viktig å påpeke at denne kvinnen nektet å gå til psykolog. Du som går til psykolog viser i det minste tegn til evne til selvransakelse og selvinnsikt. Dette vil bare være positivt for deg dersom det skulle komme spørsmål fra barnevernet. Kvinnen i artikkelen viser på mange måter hvorfor hun ble fratatt barnet. Null evne til selvinnsikt og selvransakelse. Ingenting er hennes feil. Alt er andres feil. Barnevernet er liksom involvet helt uten grunn, og det fokuseres på dette med 20 år siden selv om alt tyder på at det har foregått helt til nåtiden. Du skal altså absolutt ikke bekymre deg. Du er ikke i nærheten av å være som denne kvinnen, og det er det som er nøkkelen her. Hun har problemer med barnevernet fordi hun ikke klarer å ha omsorgen for barnet sitt. Psykologdelen er irrelevant.
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 Tar den under kropp og helse, siden det er psykisk helse http://www.tv2.no/ny...al-3935568.html Jeg bare lurer på en ting, jeg går jevnlig til psykolog pga angst, og lurer på - etter å ha lest denne nyhetssaken - om det vil få konsekvenser for meg senere (er 19)? Jeg trodde det var taushetsbelakt at en gikk til psykolog, hvordan kan barnevernet ta fra henne barnet på dette grunnlaget? Hvordan fikk de vite at hun gikk til psykolog? Bør jeg slutte å gå til psykolog? Jeg er livredd for at dette kommer til å skje med meg! Jeg trodde det var helt hemmelig at jeg gikk dit, men andre kan tydligvis få tak i slik informasjon? Anonym poster: cc21cf38e7d3d84808341af4e3014d96 Anonym poster: e7f34fa31817852c117c8231530f9b41 Du kan være helt trygg på at ingen andre enn legene dine vil få din journal. Mulig det er et unntak ved adoposjonssaker, men det vet jeg ikke. Men dersom legene mente at du var en fare for egne barn så kan de si fra, men det er også strenge krav for det. Og det å ha angst er ikke i nærheten av grunn til noe sånt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå