Gå til innhold

Jeg har arvet hus, han hjelper til

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet et hus, og samboeren min er flink og hjelper til med oppussing. Han bør jo få en eierandel siden han legger tid i dette, men hvordan kan dette løses søren praktisk? Hva tenker dere?

Anonym poster: c57f9d48350413436d12b16c06e28401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sånn praktisk kan det skrives ned over tid, f.eks at han får 2% pr år over tid, samt at husleien han betaler ikke øker med konsumindeksen? Dette kan dere skrive kontrakt på. Eller han kan kjøpe seg inn og delta med egenkapital til oppussing tilsvarende det han har råd til i %

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si meg enig med frøken s her, for om forholdet skulle ryke og han har fått en eierdel i huset, så må du kjøpe han ut av det igjen, huset er din arv ikke din og hans

at han hjelper til å pusse opp er husleie betalt i form av arbeid

Anonym poster: 5ac94b95029dc026b241ee289b99bd14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er et hus vi leier ut, vi bor ikke der så trekk i husleie er litt vanskelig. Tenker heller eierandel pluss en del av leieinntekter?

Av den oppussingen vi gjør, bør han være med å betale halvparten? Eller kan det ordnes ved at han får eierandel kun ut fra utført arbeid?

Skal jeg betale ham vanlig timespris? Vanskelig dette..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er et hus vi leier ut, vi bor ikke der så trekk i husleie er litt vanskelig. Tenker heller eierandel pluss en del av leieinntekter?

Av den oppussingen vi gjør, bør han være med å betale halvparten? Eller kan det ordnes ved at han får eierandel kun ut fra utført arbeid?

Skal jeg betale ham vanlig timespris? Vanskelig dette..

Ts

Om huset er 100% ditt bør du betale alt av materialer. Om han eier litt bør han betale en tilsvarende % av materialene. Om du ønsker å gi han en eigerbrøk er vel det rimeligste å regne denne ut fra en timepris dere to har blitt enige om (feks vanlig timepris for en ufaglært håndtverker) og beregne en eigerbrøk ut fra dette. Om han i tillegg skal ha en del av leigen vil det jo bli slik:

Han eiger 5% - han får 5% av leigen, så DET er neppe noen stor sum. Ev. kan du bare betale han timesprisen fra leigeinntektene? :vetikke:

Anonym poster: 7e2a6ebccc19a8e8297c4ef31b547dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å betale tilbake i form av en feriereise som du betaler for, kanskje et sted han har lyst å reise til?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...