Gå til innhold

1. gangsmamma <3


tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

ENN at vi bruker så mye penger på leker, når dette er det beste tydeligvis?

Emil tester kjøkkenutstyr....

kjoslashkken2.jpg

Kjoslashkken1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så herlig gutt du har :)

For en søting! :)

:hjerte:

Han er rimelig søt når han ikke bråker :fnise:

Har funnet stemmen sin til de GRADER for tiden og :sjokkert:

Umulig å høre forskjell på brøling pga stemmen eller at han hylskriker! Helt utrolig. Da er det enklere å pakke noe i munnen hans (leke eller smokke) for å la ørene hvile seg litt.

Innestemme fungerer IKKE helt enda.... :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi hatt en FLOTT dag altså :danse: :danse: :danse: :danse:

Dagen startet i vanlig tid kl 6, noe som var helt greit siden vi hadde hatt en lang og god natt (22-06 er luksus!). I tillegg tok Lasse morgenen med Emil så jeg kunne sove lengre og slappe av :hjerte:

Hørte guttene le og kose seg på vaskerommet før jeg sovnet igjen. Våknet etter 45 minutter og det å kunne bli liggende var deilig!!!

Skrudde på tv`n og ble liggende å se tv en halvtime før Lasse kom inn igjen :)

Da var Emil på sin første dupp for dagen og vi så litt tv og skravlet en halvtimes tid. Hoppet i dusjen og fikk servert herlig frokost.

Så fikk vi litt tid til å prate mere før Lasse gikk i garasjen for å prøve å fixe den dumme lille bilen vår som skal på EU-kontroll innen utgangen av Mars. Sliter med en bolt som ikke vil løstne. Fikk skiftet bensintank på den i går, så bare bremsene som mangler nå.

Han kjørte en tur på biltema for å kjøpe en skrutrekke som skulle klare biffen mens jeg hev Emil i ytterklærne sine og ruslet en tur i Manducaen :)

Møtte naboene og pratet litt med dem en halvtimes tid mens Emil sov (rakkern), før vi ruslet inn igjen.

Emil har fått grønnsaker for første gang i dag :danse:

Gulerot, brokkoli og blomkål fint most sammen med mme i blenderen.

Var litt skeptisk til den første skjea, men etterpå spiste han 5-6 skjeer til :)

Flinke gutten!

Så fikk han litt mere mme i sted før han sovnet :)

Nå skal mora legge ny Shellack (skrives slik?) mens han sover dupp :)

I morgen får vi middagsbesøk av bestekompisen til Lasse, og Emils fadder.

Lasse skulle vist ta Emil i morgen tidlig også :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 MÅNEDER :strix: Grattis :nigo:

Helrigheeeeet som tiden flyr!! Det er 5 mnder siden jeg ikke klarte å sove om natten og ventet sms fra deg :bond::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 MÅNEDER :strix: Grattis :nigo:

Helrigheeeeet som tiden flyr!! Det er 5 mnder siden jeg ikke klarte å sove om natten og ventet sms fra deg :bond::ler:

Tia går så det suser! Herlighet så fort tia går :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg har falt helt ut av denne dagboken den siste tiden gitt :vetikke:

Dagene suser unna og jeg har ikke hatt mye tid til å sette meg ned i ro og makt på noen uker.

Lasse har skrudd bil så og si hele fritiden sin i tillegg til å jobbe fra 15 - 23/24 hver dag.

Altså har jeg vært "alenemor" med en sint og frustrert Emil :grine:

Jeg tror at det er nye tenner på vei ettersom jeg ser de gjennom tannkjøttet oppe. Det var 1 tegn på at de kom nede også...

I tillegg til en krakilsk unge som tygger på ALT, og smokken må være i munnen 24/7 utenom når han spiser mat.

Han småspiser såvidt litt hver 1-1.5 time og blir liksom aldri helt mett.

Soverutinene har gått så langt i dass som overhode mulig :sjokkert:

I dag hadde han 2 dupper på 30 minutter :sjokkert:

Og på dupp nr 2 så holdt han det gående i 3 timer før han ville sovne. Da måtte jeg be Lasse om å ta over før det kokte over til meg. Han brølte om han ble bysset, om han ble lagt ned og om han ble tilbudt mat.

Jeg satt på stua å gråt når jeg hørte hvor sinna han var. Det er virkelig forferdelig i mammahjertet å høre han så sint :(

Han strigråt og brølte mens han sovnet. Da snakker vi at midt i et brøl så rullet øyene bakover og han sovnet under selve brølet!

Når han da sovnet så sov han 40 minutter.

Da lå jeg i senga med ørepropper og fikk sove en time selv også....

Makan til utladning av enerigen da gitt! Jeg var HELT tom!

Våknet opp til en fornøyd liten Emil og middag på bordet :)

Han hadde vist drukke dobbel mengde mat når han våknet til, og etter det virket han faktisk noenlunde fornøyd igjen for første gang den siste uken.

På tirsdagen fikk han vaksine og vi var på kontroll hos HS.

Han var 9 kg tung og 72 cm lang. Atter en gang har han blitt 3 cm lengre på 1 mnd.... Han vokser grisefort han der altså!

HS smiler bare og sier at han følger sin egen kurve slik han skal, den ligger bare langt over normalen til gutter på hans alder :fnise:

På det skjemaet som hun har i systemet så ligger han i samme kurve som alle andre, men helt øverst. Haha!

I går hadde stakkaren feber hele dagen og fikk 3 runder med Paracept. I dag fikk han bare 1...

Begynner å innse at han sikkert må få litt smertestillende denne gangen ved tannfrembrudd også :(

Liker ikke å gi slikt uten at han har feber altså!

HS mente at det kunne være at han hadde urolig mage og derfor han har vært så urolig den siste mnd.

Vi har jo gått over til grøt på skje kontra i melka, + smaksprøver av forskjellig mat.

Så nå prøver vi 1-2 uker med KUN mme igjen i håp om å "nullstille" magen hans.

Innen en ukes tid så vil vi iallefall vite om det er magen som er årsaken eller noe annet. Dersom han fortsatt er like utilpass så får vi begynne på grøt igjen, men bytte merke...

Da får vi sjekke om det er fordi han ikke føler selv at han blir mett av melk lengre...

Det er neimen ikke noen dans på roser å være hjemme i permisjon altså :fnise:

Foruten uroen så er han jo så søt likevel.

Det eneste han synes er ok utenom å være i armene mine er å se tv :fnise:

Baby Einstein for alle pengene gitt.

Liker ikke å la han se så mye tv, men de siste 2 dagene med feber så har jeg bare sakte men sikkert gitt opp litt å prøve å få han til å ligge på lekematta si...

Påskeferie nå og Lasse er hjemme :hjerte:

Det betyr at jeg kan sove ut noen dager, og han andre dager :)

I tillegg tror jeg at vi reiser ei uke på hytta med foreldrene mine.

Da kan jeg og Lasse dra ut med båten å fiske om dagene for å koble av og vi har barnepass :)

Tror (og håper) at det er deilig med litt ferie for oss begge to.

Og besteforeldrene får masse tid med Emil før de reiser bort for 3 mnd igjen :)

Vi skal jo til dem i Juni, men de kommer ikke hjem selv før i Juli.

Altså 9 uker uten Emil og mamma får nesten tårer i øyene når hun tenker på det :fnise:

Og hun går glipp av Emil sin første bursdag i år (!!!!). DET hadde ikke bestemora tenkt på nei, så vi får se om de endrer planer igjen for resten av året :fnise:

I dag har jeg malt og kost meg med påskeverksted og laget Emil sitt første påskeegg :danse:

Skal ta bilde av det i morgen, det er MAX feminint ;) hoho!

paringskeverksted.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal visst ikke være helt lett å tyde disse småtassene, altså! :klo: Høres ut som dere får en herlig påske hvor dere får muligheten til å lade batteriene litt. Ingenting er som et par besteforeldre som gjør ALT for å kose, passe, dulle og stelle :) Også får man litt kjærestetid også :Nikke: Det unner jeg dere nå, altså!

Så koselig at du får tid til litt kunstverk, da! :jepp: Kjempesøte harepuser :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :) nå er det lenge siden du har skrivi noe her,håper alt er bra :)

Heisann :)

Alt er finfint her ja. Har bare vært på hytta hele påsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare starte dagens første dupp på stellebordet? :hjerte:

901958_10152694579670436_1517774369_o.jpg

Emil er med i fjæra å leter etter fint drivved for tv-bordet vi skal lage i stua!

Sov seg gjennom hele letinga, altså ingen hjelp i han overhode!!! :fnise:

drivvedleting.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg endelig litt tid til å sette meg ned igjen for å skrive :)

Påska gikk med på hytta med meg, Emil, Lasse og foreldrene mine.

Like før påske så ble det bestemt at vi skulle prøve å "nullstille" magen til Emil med å kun gi mme og ikke grøt/frukt/grønt.

Som sagt, som gjort. Og ingen endring i heletatt :glare:

Han småfurtet mesteparten av påska, men hadde 2 dager der han var smør(!!!)blid og elsket alt og ingenting :hjerte:

Eneste som var virkelig dumt er at når han kun gikk på mme så begynte han å våkne om natten for mat. Var tydelig sulten til alle døgnets tider og kunne gjerne spise hver 1.5 time og kun ville spise ala 70-100 ml pr. måltid. Det er bittesmå måltid som jeg tviler på at han ble skikkelig mett av. Om kvelden og natta så drakk han gjerne 230 ml når han var småtrøtt og døsig. Altså når han ikke orket å kjempe imot på en måte?

Virket som om han fyllte opp energien om kvelden og natten og gikk på sparebluss på dagtid.

Holdt ut i 1 1/2 uke med det før vi konkluderte med at eneste endringen er at han spiser mere om natten i forhold til å sove natten igjennom slik han egentlig pleier. :Gjesp:

Så da startet vi med 1 skje grøt på ettermiddagen. 2 skjeer dagen etter. Så en skje formiddag og en skje ettermiddag. Og slik fortsatte vi i noen dager, og nå er vi på 2 skjeer formiddag og 3 skjeer ettermiddag.

Resultatet er at han sover natten igjennom igjen :bolledeig:

Etter å ha våknet rundt 5 hver bidige dag i hele påsken så prøver jeg nå iherdig å jobbe mot at han ikke skal fortsette i samme løypa.

Jeg nekter (nekter plent!) å plukke han opp før kl 7 såfremt han ikke er syk eller gråter og blir veldig lei seg.

Om han så våkner kl 5 så får han smokken og en liten kos før jeg går ut av rommet igjen.

Om han våkner kl 6 så er det samme greia.

Hittil så virker det som om han godtar det og enten sovner igjen eller ligger å titter på rommet sitt.

Maten blir servert etter 7 :)

Merker veldig tydelig at han ønsker mye kontakt for tiden.

Han synes det er ganske kjedelig å ligge på gulvet i babygymmen, i lekegrinda og tillogmed i babybjørnen (vippestolen). Tv kan underholde han i korte perioder, men han krever mye mere av meg og at jeg skal være til stede.

Litt både og å kjenne på det i grunn :)

Tidligre har jeg jo kunne lagt han under babygymmen og hatt en halvtimes tid for meg selv osv. og dermed fått tid til å sitte her inne litt og slikt. Nå for tiden vil han helst ha meg i samme rom til enhver tid.

Og så har han blitt en skikkelig (Veldig!!!) smokke-gutt :bond:

Ikke helt optimalt at han har smokken i munnen 16 timer i døgnet, men han trives best med den.

Kan ha en periode i løpet av dagen der han styrer og leker og ikke vil ha smokken, men som regel vil han ha den i umiddelbar nærhet.

Så fort den kommer i munnen så koser han seg med den, før han tar den ut, studerer den, tygger ligg på sidene og hempa på den, studerer litt til, og pakker den tilbake riktig vei :icon_lol:

Fasinerende å se på hvor mye han elsker smokken sin. Kan leke med den lenge i grunn :)

ALT skal i munnen for tiden. Og om han ikke får plass til hele leken i munnen (ikke bare et øre eller en fot f.eks) så er det megabrøl og frustrasjon :fnise:

Duppene hans er litt sporadisk, men det er vel slik det er begynner jeg å skjønne :plystre:

Han ønsker helst selv å sove dupper på 15-30 minutter og 3 timer våken. Det er ikke nok og han våkner stuptrøtt og i dårlig humør. Ikke noe god og dyp søvn altså.

Så de siste dagene har jeg prøvd å la han ta alle duppene i vogna, og jeg iler til så for jeg hører bevegelse for å forlenge søvnen hans litt til.

Da har jeg fått "lurt" han til å sove 1 time første dupp og ca 1-2 timer på dupp nr 2.

3 dupp om dagen kan jeg bare glemme nå. Det mener han vist selv at han er altfor gammel til :fnise:

Første dupp for dagen i dag varte i kun 20 minutter nå, så det blir vel ikke en superglad liten tass som skal være våken i nye 3 timer ;) haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så er yndlingstingen hans å gjøre for tiden å sitte på fanget mitt, med kinnet mot brystet mitt å se på tv. :hjerte:

Kan sitte slik lenge å bare kose oss sammen :)

DET er kosetid det :laugh: ELSKER de stundene han vil/orker å kose litt med meg og ikke bare leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, er ikke lett med alle disse rutinene.. Ingen tvil hvem som sjefer ;) Men det går seg jo til etterhvert. Snart 1/2 år, jo!! Oioioi, som tiden flyyyyr!!

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke lett med alle disse rutinene.. Ingen tvil hvem som sjefer ;) Men det går seg jo til etterhvert. Snart 1/2 år, jo!! Oioioi, som tiden flyyyyr!!

:sol:

Er kun en sjef her hjemme ja ;) haha!

Herregud! ENN at han er 1/2 år snart da :sjokkert:

Åhhh, jeg håper han snur seg fra rygg til mage snart :vetikke:

Er bare såååå nære og har vært det i flere uker nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg!!! Svigermor kan irritere vettet utav meg enkelte dager altså! Gosh.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...