Gå til innhold

1. gangsmamma <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Næh se på dykkegutten! Håper å få tatt noen sånne av Vegard også etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fine dere er! Jeg ser hvor Emil tar utseende fra ;)

Kanskje jeg skal legge ut et bilde av pappan så ser du det ganske bra ;)

Han er en tro kopi av pappan sin egentlig, med bare bittelitt av meg :)

Lasse klarer nok ikke å lure seg unna han der, og dna-prøver er så langt unna nødvendig som overhode mulig gitt! haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:danse:

Er du å snoker du også ja ;)

High five til deg!!!! :hug:

Og det aller verste er at jeg er MYYYE innom å snoker også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine Emil ♥

:hjerte:

Åh,så arti bilde! :) skal babysvømming tirsdag til uka,gleder meg! :) alt gikk bra?

Er skikkelig morro ja!

Syntes det gikk litt sakte de første timene når man bare skulle ha de i vannet osv, men skjønner jo at det er tilvenning for de små :)

Emil ELSKER å bade og bryr seg ikke om at det er mye bråk og rare lyder :)

Og det aller verste er at jeg er MYYYE innom å snoker også ;)

Så koselig da!

Jeg er inne i dagboken din til stadighet også gitt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine gutten! Ser ut som om han storkoser seg i vannet:-) ble litt motivert til babysvømming jeg nå, selv om jeg egentlig ikke er så glad i badebasseng selv;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine gutten! Ser ut som om han storkoser seg i vannet:-) ble litt motivert til babysvømming jeg nå, selv om jeg egentlig ikke er så glad i badebasseng selv;-)

På babysvømminga er det 16 barn på vår gruppe og kun 1 som er litt skeptisk til det. Tror det er fordi hun er en litt nervøs sjel og synes det er for mye lyder og sterkt lys. Hun er med og gjør alt, men tar lett til tårene om det er noen brå bevegelser rundt henne :)

Jeg tror at 99% av barn elsker vann!

Nå er som regel babysvømming i varmere vann enn vanlig også (på pirbadet er det i 34 grader) og man man amme/gi flaske i vannet og gjøre ting litt i eget tempo :)

Annbefales på det sterkeste!

Jeg ville sjekket opp med babysvømming-kurs dog, for det er mye man kan lære av en instruktør. Vi har nå lært oss å dykke rakkerne under vannet, hvordan man hjelper dem å åpne "klaffen" igjen, og nå er vi kommet dit hen at man sender babyene mellom seg under vannet så de får svømme litt selv fremover :)

Som mamma full av strekkmerker og babyfett så er det ikke nødvendigvis så fantastisk morro å være i bikini :fnise:

Men jeg gjør det likevel siden Emil elsker det :)

Så får jeg bare være den som ser rarest ut av de som er der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt litt ut av dagbokskrivingen kjenner jeg :vetikke:

Emil har jo vært veldig urolig de siste 2 ukene pga tenner. Herregud (!!!!!!!) for et styr!

Vi snakker om at han ikke vil sove, vil ikke spise, vil ikke leke, vil ikke ligge, vil ikke sitte, vil ikke bli underholdt!

Hva vil han da?!?!?!?!

Frustrerende å ikke finne noe han liker! :vetikke:

Det kan virke som (kryss fingrene???) om ting begynner å løstne litt nå! Takk lov!

De siste 2 dagene har han drukket mere igjen og nærmer seg normal mengde. Godt for et mammahjerte å se fulle tissebleier igjen og normal avføring til normale tider og normal mengde.

Er jo logisk når han ikke spiser noe mye at han tisser og bæsjer en brøkdel av vanlig mengde.

MEN nå kanskje har det sluppet litt taket?

Han vil leke litt igjen :danse:

Spiser mere mat

Smiler og ler igjen

Synes det er fryktelig morro å ta smokken ut av munnen og stappe den inn igjen :fnise:

Jeg trodde at de måtte være eldre for å få til det, men neida. I går gjorde han det 3 ganger mens vi så på han. Ikke alltid han treffer riktig vei med tuten da, men 60% av gangene.

Det mest morro han vet om for tiden er å stirre på hendene sine. Han har jo "funnet dem" tidligre med å spise på dem og slikt, men den intense fasinasjonen er artig. Kan holde hendene rett ut forran seg og studere dem i flere minutter. Om det er en leke i hendene eller ikke har ingen betydning i grunn :hjerte:

Og plutselig en dag her så holdt han i en leke som jeg ikke hadde gitt han :vetikke:

Da hadde han skjønt at han kunne plukke opp leker rundt seg selv på egen hånd for å leke med!

Jeg synes at det var knallmorro og ler meg halvt ihjel hver gang jeg ser at han strekker seg etter en leke :danse:

Han har også begynt å legge seg mye på siden. Han ligger på ryggen og blir en "banan" slik at han bikker over på siden. Han har skjønt at bena må være en viss vinkel for å komme seg over og at rumpa må over et midtpunkt pga balansen.

I går satte jeg og Lasse på gulvet med han og lekte litt så var han 1 mm fra å rulle rundt for egen maskin :danse: :danse: DET var morro det!

Jeg regner med at det kommer straks. Han er iallefal ivrig på å prøve for tiden ja :)

I dag tidlig så var han grisesulten da han selv mente at det var gått ALTFOR lenge siden siste måltid (Les: 1 time) og da så jeg ikke bare 1, men 2 hvite små tenner i underkjeven :laugh:

Da har vist den andre tanna kommet frem de siste dagene også. Jeg har ikke fått lov å kjenne noe særlig i munnen hans de siste dagene og han har ikke vært superfornøyd med tannbørsten. Jeg har fått lov til å dulle/leke/herje på leppene og gommene på sidene, men ikke i underkjeven. Da har han dyttet den bort tvert med tunga. Så jeg har i grunn latt det være og heller hatt det morro :)

Må jo lære seg at tannbørsten ikke er noe teit og vi legger litt grunnlaget nå!

Så jeg aner ikke om den kom i går, eller på torsdagen i grunn :vetikke:

I går gikk vi en times tur i marka uten Emil. Det viste mellom -10 og -12 grader og det er i grunn for kaldt for han. Besteforeldrene passet han mens jeg og Lasse gikk tur. Når vi kom dit vi skulle så var det i grunn bare -6 ca og Emil kunne vært med.... :vetikke:

Så i dag tar vi turen ut igjen og håper på å finne en plass hvor det ikke er pisskaldt igjen :)

Sol og fint vær må nytes!

Vi skulle egentlig på pirbadet å bade med Emil, men tror ikke at vi kan la været gå ifra oss :)

Ellers hadde jeg og Lasse en ganske følsom og lang prat i gårkveld.

Han sliter litt med å bearbeide sorgen over Q og synes det er vondt at ingen nevner han (Q) eller spør. Han føler seg veldig skyldig over hva som skjedde og sliter litt med det. Han sier vel i ettertid at han hadde kommet til å tatt samme valget mellom meg, emil og Q, men ikke måten det ble gjort. Han var nok ikke klar over hvor mye han selv kom til å reagere og det er veldig vondt å komme hjem til et tomt hus.

Jeg vet at han har veldig!! lyst på hund igjen no, men det er jeg som holder igjen.

Vi snakker en del om å reise og oppleve ting. Han vil optimalt ta et kurs i Canada som går over 6 mnd som jeg også ønsker at han skal få muligheten til, men det blir aldri gjort dersom vi har en hund.

Jeg liker at vi er fri til å utforske verden og uten de forpliktelsene som hund og hest gir oss.

Han er litt i tvil.

Ole Brum ønsker alt, pleier modern å si :fnise:

Vi får se hva som skjer, men det blir iallefall ikke noe hund før Juli siden vi er 3 uker borte i juni.

Vurderer å sende mail til oppdretteren vi ønsker å bruke for å høre om når han planlegger kull igjen dog...

Vi fikk også pratet litt om at jeg føler at vi holder på å gli bort ifra hverandre for tiden.

Han ønsket overhode ikke det, og det er noe vi må jobbe med.

Jeg føler at vi har nok for tiden med det som skjer og trenger ikke å ta med en hund inn i bildet.

Han ønsker mere at vi skal ha en "rolig tid" uten mye endringer fremover. Mener at ting har gått litt fort de siste årene med samboer (meg), hus, oppussing, dyrene vi har mistet, og Emil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det er heeeelt ok med moby wrap og manduca når det er furting og tenner på gang ja ;)

mobywrap.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at der prater om det da, istedet for at dere går på hver deres kant og grubler:-) Skal ikke kimse av tap av dyr, det er en grunn til at hunden kalles menneskets beste venn.

Fortsett å prate dere, så skal du se det går seg til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayay, jeg har en morgenfulg av en sønn :grine:

Den siste uken har han våknet tidligre og tidligre og i tillegg så kan han finne på å prøve å hoppe over noen dupper på dagtid, eller at duppene er korte (ala 20-30 minutter).

Det resulterer logisk nok i en småfurten liten baby som egentlig bare er trøtt.... :fnise:

Jeg har ei venninne med ei datter på 1.5 som er skikkelig fin å ha som samtale og diskusjonspartner når det gjelder babyer. Hun er litt som meg og liker å finne ut av ting og romsterer omkring i bøker og artikler for å lære.

Ringte på Anita i dag tidlig for å spørre om råd og fikk noen gode :) Hurra!

Om de fungerer gjenstår det å se.

Jeg skal kutte ned fra 4 dupper på dagtid til 3. Optimalt er den første og siste duppen på 1 time og den midt på dagen på 2 timer.

Fikk også tips om hvordan å forlenge søvnfasen med å f.eks stryke de på kinnet en gang ala 15-30 minutter før de pleier å våkne, for da starter de en ny søvnfase og kan sove lengre.

Emil startet dagen i dag kl 06 :sjokkert: Har tidligre pleid å starte kl 7 i grunn....

Så i dag blir det kjøpt inn sort rullegardin for å ha det mørkt på rommet om morgenen, og bruke uken her på å prøve (les: prøve!) å innføre faste soverutiner.

Første duppen ble en liten fiasko iallefall :vetikke:

Ble først trøtt rundt 08.30, sovnet 08.45 og våknet igjen 09.15. Den duppen burde være lengre enn kun 30 minutter i grunn... Jeg rakk ikke å prøve å forlenge duppen engang fordi jeg hadde satt klokken min på 30 minutter :vetikke:

Note to self, sett klokken på max 20 minutter og prøv igjen. Neste dupp skal optimalt være rundt 12, men siden han skal være våken i max 2.5 timer så blir det vel rundt 11 :vetikke:

Ny mulighet i morgen for å prøve på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho.

Da er prosjekt "faste søvn-rutiner" i gang for fullt :danse:

Sitter inne i full påkledning for å stå ute å vugge vogna! Nå SKAL han sove dupp på 2 timer altså ;)

Ikke at man kan tvinge noen til å sove, men så fort han nærmer seg å våkne eller romstere så er jeg på pletten for å vugge og hjelpe til med å finne søvnen igjen :D

Hurra!!!

Kjenner det faktisk er litt morro å ha en "plan" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoho.

Da er prosjekt "faste søvn-rutiner" i gang for fullt :danse:

Sitter inne i full påkledning for å stå ute å vugge vogna! Nå SKAL han sove dupp på 2 timer altså ;)

Ikke at man kan tvinge noen til å sove, men så fort han nærmer seg å våkne eller romstere så er jeg på pletten for å vugge og hjelpe til med å finne søvnen igjen :D

Hurra!!!

Kjenner det faktisk er litt morro å ha en "plan" ;)

Og hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan gikk det?

Knallbra :)

Tror jeg får skrive mere om det i morgen, nå er det kveldsmat og litt tv her før jeg finner senga tidlig ;) Klar for ny runde i morra med masse giv og energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phua! :sjokkert:

Mandagen var herlig, rett å slett! Til tross for at Emil startet dagen kl 05.45 :sjokkert: Lenge siden vi har koset oss SÅ mye og alt har klaffet så fint.

Han hadde dupper på 35 minutter, 2 timer og 35 minutter. Alt gikk som på skinner og jeg hadde en blid og glad gutt hele dagen. Vi lekte masse og det var utrolig godt å kunne leke uten at han sutret over det meste!

:hjerte: Det var virkelig en dag man husker og vokser masse på :danse: Iallefall siden mye tull de siste 3-4 ukene med tenner og annet rot.

I går tidlig så våknet rakkern kl 06 :sjokkert: Da burde jo første duppen bli rundt kl 8, men han ble overtrøtt kjappere enn svint og holdt det gående leeeeenge. Til slutt fikk han en dupp på 30 minutter i senga si. Dupp nr 2 (som skal være i vogna ute) virket som om gikk smurt. Spiste godt med mat før han fikk på seg dressen og jeg trillet til han sov søtt. Det varte i 10 minutter, så måtte jeg vugge mere, og mere og mere og mere. Til slutt stod jeg i grunn ute og vugget/ristet i vogna i 45 minutter for å få han til å holde søvnen sin. Ga opp etter 1 1/2 time :vetikke:

Så var det furting frem til neste dupp noe som gikk litt bedre siden mamma og pappa kom på kaffebesøk. Da holdt de han litt aktiv og underholdt. Brukte hele 45 minutter før han sovnet etter at han viste at han var trøtt og ble lagt i senga si... Gah! Blir GAL av å løpe frem og tilbake og putte smokken inn i munnen hans for at han skal sove... Han synes det er bare SÅ morro å nappe ut smokken og studere den, før han pakker den tilbake i munnen igjen :vetikke:

Etter siste lille duppen så fikk han grøt som flinkingen har lært seg å spise på skje :danse:

Furtet i en time til før han viste tydelig at han var trøtt og sliten. Fikk så flaske som han drakk opp og var LYS våken i senga si .... Djizez!

Tok 45 minutter før han sovnet...

Våknet kl 3 i natt og var lys våken (igjen!)

Prøvde å gi han smokken noen ganger, men det var ikke aktuelt. Drakk så ei flaske med mat før han ble illsint.

Kjempelett (!) altså å prøve å "knøvle" en snart 5 mnd og råsterk baby :sjokkert:

Så jeg satt der i 45 minutter mens jeg dytta fotene oppover slik at han bøyde bena (pleier å strekke seg så lang han er når han protesterer på det verste) og hodet mot brystet mitt mens jeg gynget og "ristet" som et lite spedbarn til han ble trøtt igjen. Gah, DET er morro det midt på natta?!?!?!

Når han endelig ble trøtt så la jeg han ned i senga si og han sovnet etter 20 minutter. Sov 3 timer til da og våknet 07.30 i dag tidlig. Jeg var faktisk superopplagt etter så mange timer søvn :danse:

Emil derimot hadde vel ikke sovet nok eller godt i natt da?

Vært mye sutring i dag også... Og første duppen fikk jeg såvidt trumfet igjennom etter at han hadde vært 1 time på overtid :(

Dupp nr 2 ble på 40 minutter (skal være på 2 timer egentlig), og siste duppen måtte jeg ha han i vogna mens jeg vugget i 1 time for at han skulle holde søvna... Da var heldigvis vogna på stua slik at jeg slapp å kle på han for å være ute.

Nå til kvelds spiste han faktisk en hel porsjon grøt (hurra!!!!) en times tid før legging. Har blitt superflink til å spise på skje nå altså :danse:

Trøtt som F når han fikk melka si, men ble lyyyys våken når hodet traff senga. Som vanlig.

Brukte utrolige 45 minutter ETTER at jeg hadde roet ned alt før han sovnet 19.40 :grine:

Skjønner IKKE hvorfor han er så urolig igjen! Hadde jo en kanondag på mandagen!

Stusset litt på om jeg skulle prøve med 2 dupper på dagen isteden for 3. De sier jo at fra 6 mnd så kan man ha 2 dupper, men da må det være 2 gode og lange dupp.

Skal prøve igjen i morgen å være konsekvent med 1, 2 og 1 time dupp.

De blir gjennomført i vogna på stua. Da har jeg mulighet for å vugge for å forlenge søvna hans iallefall. Det er vanskeligre å få han til å sove lengre når han ligger i senga si.

Og morgenen starter kl 07 hver morgen. Dersom han sover til 7 så vekker jeg han. Så min egen alarm står på 06.45 hver dag fremover.

Regner med at Emil våkner før meg dog :vetikke:

Men vi har fått opp mørke blendere på rommet hans, så han vil ikke våkne av at det blir lysere ute. Det tror jeg hjelper masse. Sikkert derfor han sov lengre i dag tidlig også, for de kom opp i gårkveld :)

Ny runde i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...