Gå til innhold

1. gangsmamma <3

tr.heimspia83

Anbefalte innlegg

Jeg skulle egentlig hatt oppfølgingstime til psykologen i dag også, men hun ringte for å avlyse i går. Hun var blitt sykemeldt og kunne dessverre ikke møte meg før tidligst den 14 januar.

Det var i grunn helt ok, jeg hadde jo tenkt å avlyse timen likevel :)

Har bare ikke hatt nr. hennes :fnise:

Fikk snakket med henne noen minutter på telefonen og hun var veldig glad for at ting går så fint for oss.

Avlyste videre oppfølging, og jeg får ta kontakt om noe skulle dukke opp.

Time til kiropraktor for å bryte litt på bekkenet og bli kvitt litt muskulære spenninger i skinka. Så skal jeg møte ei som var på termingruppa for å trille tur.

Er selvfølgelig meldt pissregn, så jeg har med regnklær :)

Jeg skal gå tur i dag likevel om det regner! Har ikke fått gått tur på mange dager og savner det masse!

Emil har forresten kun 5 cm å gå på i vognbagen sin allerede :sjokkert:

Han er så utrolig lang...

Hvor DE genene kom ifra vet jeg ikke! :vetikke:

I tillegg så merker jeg at han ønsker helst å se på ting som skjer og liker ikke å få lukket vognbagen i grunn.

Tror jeg må bytte til sportsdelen snart...

OG jeg har lyst på ny vogn :fnise:

Samme vogn, men splitter ny.

Den vi kjøpte og har nå har blitt brukt i noen år på 2 barn og er en del slitt. Merker at bremsene er litt slitne, trekkene er litt blasse i fargen og den har små skraper på sidene.

Naboene kjøpte samme vogna fra Tyskland og betalte 50% av prisen her i norge. Vurderer å kjøpe understellet og sportsdelen ny :)

Må sjekke pris og levering først.

Skal jo ha den vogna i 2 år til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at alt går så bra! På tide at det snur nå, etter en tøff start :)

Hvor lang er han blitt nå da? Vokst mye siden fødselen? Det går så fort, ser bare hvor mye K har vokst på sine 5 uker, vi har gutter med matvett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at alt går så bra! På tide at det snur nå, etter en tøff start :)

Hvor lang er han blitt nå da? Vokst mye siden fødselen? Det går så fort, ser bare hvor mye K har vokst på sine 5 uker, vi har gutter med matvett :)

Hakke peiling hvor lang han er. Er str 68 i klær :)

Får målt lengden på 12ukers-kontroll i neste uke.

Vokst utrolig mye siden fødselen ja :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha rota igjennom alle klærne i gårkveld fant vi fort ut at vi ikke har noen riktig str. klær til Emil :sjokkert:

Vi har masse (MASSE!!) i str 50/56 og t.o.m 62, men fra 68 og til 80 er det tomt...

Han er jo 68/74 allerede :vetikke:

Så da ble det shoppingrunde i dag :)

Vi var først innom XXL og jeg fikk handlet litt treningsklær til meg selv. Har funnet ei bukse som jeg elsker, så jeg kjøpte 2 identiske til :fnise: Altså 3 like liggende i skapet nå! Jippi!

Så var vi innom Polarn og Pyret og Babyshop og handlet litt klær. Fikk kjøpt noen nattdrakter og ullklær i riktig str. Sokker har jeg.

Så da mangler jeg bare hverdagsklær. Tror jeg må ta en shoppingrunde til uka å handle litt mere også :)

Ellers så trillet vi en tur etterpå og rakkern sover enda ;) Har sovet 2 timer nå etter å ha vært overtrøtt til de grader før turen! ¨Må vekke han etter middagen så han ikke sover bort kvelden.

Ps. Han sov 9 timer i strekk i natt :sjokkert::danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at han sover litt, da! :) Så ålreit med en liten shoppingrunde! Deilig med nytt i skapet :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke i poser å sekk altså!

Annen hver natt er super og annenhver ikke... småen har økedøgn igjen og vært våken hver 2.5 timer :sjokkert: Sitter med en trøtt liten en på fanget nå å småsover... Bra det er helg, da kan jeg vekke Lasse å sove litt selv :fnise:

Endret av tr.heimspia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søta :klem: Sove søtt :hjerte:

:hjerte:

Ble gode 3 timer søvn når jeg vekket lasse i dag tidlig :danse:

Nå har vi alle 3 spist mat og vi skal rusle en tur!

I dag forsvinner julepynten altså! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hørtes koselig ut med rusletur. Gleder meg til å få opp vogna fra kjelleren og vasket den! Så skal den gjøres klar til tassen :nigo:

Sååå deilig å være på vei mot en ny vår!! :sol:

Ja, ut med julepynten! Her er den vekk for lenge siden :ler: MEN pepperkakedeigen fra Meny ligger fortsatt ubakt i kjøleskapet.. Hva skal man med slikt når man ikke har tid.. Går det an å fryse pepperkakedeig, mon tro? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutta: Pepperkakedeig er til for å SPISES :fnise: Rått og godt! NAM!

Fikk pakket bort jula i går, takk lov! Jeg blir så fort lei av jula :vetikke:

Hadde besøk av ei venninne i går og datteren på 1.5 år. Fikk masse gode tips til forskjellige ting, samt noe klær og leker fra henne som de ikke bruker lengre.

Vet også at vi burde få på plass soverutinene på dagtid fordi det er noe vi overhode ikke har.

I går sov Emil i vogna fra ca 14 til 17. Det er en lang og god dagdupp det :)

Skulle legge han rundt 19/20 og han sovnet ifra maten (igjen!). Hadde ikke sjans til å få i han noe mere, så jeg tenkte at da kunne jeg like gjerne bare ha på han nattdrakten og legge han isteden for bad og slikt.

Når glidelåsen på nattdrakten gikk igjen var han LYS våken igjen :sjokkert: Den ungen dær altså!

Så da var det bare å bade likevel da, sove hadde han ingen planer om!

Badet og hadde på pysj igjen. Fikk så mere mat for å sove. Lys våken! Lå å bablet og smilte og ville ikke sove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med 6 timer oppstykket søvn for han og 3 timer for meg.

Startet dagen kl 08.00 og har enda ikke sovnet (!!!!)

Helt vilt at han ikke klarer/vil sove mere altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brøvd bæresjal eller tilsvarende? Jeg har såvidt rukket å teste et par ganger, og stor suksess begge gangene! Sovna umiddelbart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brøvd bæresjal eller tilsvarende? Jeg har såvidt rukket å teste et par ganger, og stor suksess begge gangene! Sovna umiddelbart :)

Har en moby wrap og en maducca her, han liker ingen av de noe optimalt. Han godtar å sitte i dem for å titte og se på livet, men ikke for å sove eller at han blir trøttere i dem. Har kun en gang sovnet i moby wrapen...

Nå har jeg vippet han masse i babybjørn-vippestolen og han sovnet ENDELIG litt.

Fryktelig dum tid å sovne på siden kveldsrutinene egentlig starter om 15 minutter.... :trist:

Skal ringe kiropraktor i morgen å få en sjekk på han. Kan jo hende at han har en eller annen låsning som gjør at han føler på ubehag. Likevel om han er smørblid når han er våken :vetikke:

Han er teit når han har slike dager synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klem:

Helt uavhengig hva du har skrevet, tr.heimspia, men bare et tips fra min svigerinne som hadde fått hint om dette med soverutiner på helsestasjonen eller sykehuset eller noe:

"La barnet være tilbake i søvn ca 2 timer etter at det våknet sist"

Rett og slett fordi bebisen blir overtrøtt. Etter at min svigerinne og svoger begynte å bygge rutiner etter nettopp dét, så ble hverdagen en helt annen - mye lettere. Lillemannen sover godt og lenge, ettersom han spiser godt og ikke blir utslitt.

Det er jo ikke dermed sagt at det passer for alle, men kanskje for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Helt uavhengig hva du har skrevet, tr.heimspia, men bare et tips fra min svigerinne som hadde fått hint om dette med soverutiner på helsestasjonen eller sykehuset eller noe:

"La barnet være tilbake i søvn ca 2 timer etter at det våknet sist"

Rett og slett fordi bebisen blir overtrøtt. Etter at min svigerinne og svoger begynte å bygge rutiner etter nettopp dét, så ble hverdagen en helt annen - mye lettere. Lillemannen sover godt og lenge, ettersom han spiser godt og ikke blir utslitt.

Det er jo ikke dermed sagt at det passer for alle, men kanskje for noen?

Ja takk! Passer oss VELDIG godt :danse:

Men hvordan få poden til å sovne derrimot, DET er spørsmålet :fnise:

Har hatt en super dag i dag!

Emil sov 6-7 timer i natt fra 21 til ca 3/4 tiden.

Er ikke sikker når han egentlig våknet, men kl 4 så lå han i skravla i senga si og sparket på dyna.

Gliste superstort når jeg kom inn til han og lå å bablet og sparka på stellebordet når jeg skulle skifte bleie. Gudene vet det er trasig å skifte bleie på en liten tass som har funnet ut at det er dødskult å sparke med bena :fnise:

Prata som en foss, tillogmed når han skulle spise så prøvde han å prate med flaska i munnen. Må bare le av han :fnise: SÅ nydelig da vettu! Akk å sukk!

Tenkte at det var vel morgen for han da siden han var lys våken, men sovnet igjen etter maten. Da sov han fra 5.30 til 6.30. Da startet morgenen vår :)

Litt for tidlig for mora sin smak, men men...

Dulla og koste oss litt på morran og han fikk mere mat rundt 8, da ble han trøtt igjen og sovnet en liten dupp i armene mine. Tenkte at han skulle iallefall få en liten blund så jeg lot han ligge i armene i 15 minutter. Trodde (les: trodde!) at jeg da kunne legge han ned når han sov så tungt, men neida. Rakk å slippe ut bikkja før han var våken igjen... Ble iallefall 15 minutter da :danse:

Bare DET er jo en bragd med han!

Dro nedover til byen ekstra tidlig for at han skulle få en dupp i bila, kjørte rundt i 45 minutter, så han fikk sove 30. Vel framme i byen så hadde jeg et håp om at han skulle få sove litt i vogna så jeg trilla tur omkring i 40 minutter, null sjans for at han sov da nei :sjokkert:

Barseltreff kl 12 på en cafè i midtbyen! Var hele 14 stk som var der med smått i dag :)

Flesteparten er ca 4-5 mnd, men vi var 3 med 3-mnd barn.

Kjempekoselig treff i dag og vi ble sittende i 3 timer (jeg og Emil).

Etter at han fikk mat rundt 12 så ble han skikkelig grinete. Hylte som bare småbarn kan best og var rimelig hysterisk! Herregud hvor jeg skjemtes da :sjokkert:

Han pleier jo å være SÅ enkel å ha med omkring og alle de andre barna lå å plundret på fangene til mødrene eller i vognene...

Måtte rusle med han i armene i 20 minutter før han begynte å bli døsig.

Overtrøtt baby er IKKE morro altså! :trist:

Han sovnet til slutt med smokken i munnen og sov 30 minutter i armene mine. Turte ikke å legge han i vogna tilfelle han våknet. Fant ut at han trengte søvnen så mye at det var viktigre med søvn enn frie armer :)

Etter duppen fikk han mere mat og takket for oss.

Han er jo så varm av seg, blir så frustrert over hva han skal ha på når vi er ute og triller og farter.

I dag hadde han på ullbody, ull-strømpebukse, flisbukse og en liten flisjakke.

Han var glodvarm!

Når vi trillet bort fra cafèen så sovnet han i vogna. Kunne ikke bare avbryte den søvnen så jeg utnyttet anledninga til å handle litt klær til han. Kapahl hadde 70% salg i midtbyen (skal flyttes), lindex 50 % og Name it hadde 30-50%. Fikk handlet en haug med klær jeg betalte minimalt for :danse:

Nå har jeg klær i riktig str. :fnise: På tide!

Har også neste str hans!

Fikk time til kiropraktor med han i morgen kl 13. Lurer på hvordan jeg skal gjøre det med duppen hans når tiden kræsjer litt... Tror nesten jeg skal dra til byen rundt 11 og trille der så han får sove. Så kan han sove en eller to timer før timen og vi kjører hjem etterpå.

Vel hjemme så har Lasse tatt over så jeg fikk litt pause. Nattleggingen begynner jo om en times tid og jeg må få vasket og desinfisert flaskene for natta. Samt vaske litt klær og slikt :)

Lasse og Emil sitter å ser på Baby Einstein. Emil smiler og spreller!

Herregud (!!!) så fornøyd og glad han ble for de fargede symbolene!

Tips til dere mødre: Baby Einstein.

Last den ned.

30 minutter med trekanter og firkanter og slikt som rører på seg i mønster.

Fantastisk fasinerende (?) :vetikke: Iallefall for babyer...

Krysser fingrene for at natta blir ok siden han har sovet så masse i dag, bæsjet normalt og lekt masse :)

I morgen er første dagen med middagsbesøk etter Emil ble født :)

Gleder meg litt til å lage i stand, og svigermor er barnevakt mens jeg lager mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skrive opp baby Einstein bak øret!

Herlig med masse klær på tilbud nå, asså. Mamma er på besøk, så idag skal vi ta en runde! Håper det er litt salg i gravid-avdelingene også ;)

Hvordan gikk det hos kiro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu, hvor skal jeg begynne?

Var hos kiropraktoren med Emil i går. Han fant en låsning i nakken (som jeg regnet med) og en i bekkenet. Under hele behandlingen så lekte han og gjorde det morro til småen. Han smilte og pratet og syntes det var superkoselig å være på besøk der :fnise: Veldig godt for mammahjertet å se at det gikk så rolig og fint for seg. Fikk beskjed om å fortsette å motivere han til å snu hodet til høyre slik vi har gjort med lyd og lek den veien. Han må lære seg å snu hodet selv den veien, ikke bare at vi snur det for han :)

Merket stor forandring under behandlingen og han snudde mye lettere på hodet på slutten av økten (tok bare 10 minutter totalt med sjekk og behandling). Ble 10 min med prating også og han var tålmodig og flink :)

Han liker jo overhode ikke bilstolen for tiden :vetikke:

Elsket den tidligre, men nå blir han grinete når han kommer i bilen.

Det kan ha litt å gjøre med nakken hans, og mulig det er litt pga at han synes det blir for varmt og tett.

Jeg kjøpte med en ny type grøt hjem i går for å prøve og dumme meg (!!!) ga han en skje med ny smak på slutten av kveldsmaten hans :sjokkert: DET var ikke godt motatt og han ble illsint! Tok en halvtimes tid for å roe han ned igjen etter det...

Mora lærte fort at vi eksprimenterer med smaker på dagtid når han ikke skal sove :fnise:

Sovnet rundt 20, våknet igjen rundt 01 og var sulten. Mat og sovnet igjen 02.30. Sov veldig urolig i 2 timer (da får jeg selv overhode ikke sove når han herjer i lett søvn) og jeg og han sovnet ca 04.30. Våknet igjen rundt 6 og var sulten. Mat og sovnet ca 7. Sov i 45 minutter og da startet dagen :) Poden var tillogmed så flink å sitte i vippestolen sin at mora fikk dusja! En sensasjon! :)

Ble trøtt igjen rundt 9 (jippi!) og jeg tenkte at da kunne han like gjerne sove på meg. Isteden for at han sover kun en liten dupp på 15 minutter så ble det dermed 45 :) Godt for han det!

Så var det bare å gjøre seg klar for resten av dagen! Dro for å treffe barselgruppa for trilletur rundt et vann til 12. Halvparten av folka var forsinka og vi ble stående i kulda å vente i 35 minutter. Veldig dumt egentlig, rakk å bli skikkelig kald.

Gikk så en liten times tur. Veien/stien var oppgått først, så litt regn og slaps, så is. Altså veldig masse spor og humper som så var blitt blåis og kjempeglatt.

Sklei til et par ganger og det er fortsatt veldig vondt i bekkenet når det skjer. Er livredd for å falle på rumpa pga bekkenet gitt :plystre: Så jeg dannet en baktropp med 2 andre som også manglet pigger på skoene.

De andre skulle gå en til runde etterpå på enda en time, men bekkenet mitt sa stopp :(

Så vi kjørte isteden på besøk til foreldrene mine som bor kun 5 minutter unna hvor vi var.

Skravlet litt og når Emil ble trøtt igjen og skulle ha den lengre duppen sin så lånte vi soverommet deres.

Vi fant dobbelsenga og han sovnet så søtt på armen min :hjerte:

Prøvde å ikke gynge/riste han i søvn i håp om at han kunne finne den selv, og det gjorde han etter 10 minutter :)

Sov i 1.5 time sammen. 10 min etter at han sovnet så snek jeg hånda ut fra under han slik at han skulle ligge flatt. Tror han kunne sovet enda en times tid om jeg ikke hadde gjort det dog...

Så var det litt mat igjen før vi kjørte hjem :)

Nå er Lasse satt på baby-watch mens jeg surfer litt nett :)

Lasse har fortsatt bronkitt og er hjemme fra jobben. Han har vært syk i 3 uker nå og det vil ikke slippe taket. Jeg ble "frisk" for 3-4 dager siden etter å hatt lungeviruset i 2 uker. Kjedelig å hoste masse når Emil fikk mat, men det måtte jo gjøres.

Merker at Lasse kvier seg masse for å holde på med Emil mens han hoster så mye... :(

Veldig dumt fordi da får han ikke noe tid med gutten sin og jeg får ingen avlastning....

Håper på at han kan fatte litt mere interesse for Emil igjen når han blir frisk, ikke bare furte over formen og sove hele døgnet...

Jeg var også like syk, men jeg klarte jo å ta meg av Emil 24/7... Så jeg skjønner på en måte ikke hvorfor det skal være et problem å passe han en time eller to om dagene?!?

Mulig det bare er jeg som ikke ser det.... :vetikke:

Emil fikk forresten en knallfin gave av bestemora si i dag ! Mamma hadde vært å kjøpt en ball som lager lyd og lys og triller rundt i sirkler på gulvet :danse:

Dødskul!

Tror han vil like den altså!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va litt vondt i mammahjertet i sta gitt...

Over nå så idiotisk som at Emil vart griseforbanna på mora som prøvd å få han til å sov! Det va tydeligvis feil person... Etter non minutt med hysterisk vræling så tok pappan over og han roa sæ tvert! :/

Bra det altså, men..... Æ har jo alltid klart å ro han ned tidligre....

Rakkern bynne å bli kjempesterk å i tillegg ha fryktelig my egne meninga...

:(

Flink gubbe altså, men d va bittelitt vondt i hjertet :)

Teite hormona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen på sorgen av at Lasse ikke er så intr. i Emil nå når han er så liten...

Han skulle passe Emil en times tid så jeg fikk sove, og jeg får han tilbake så å si før jeg har fått på meg trusa.

Han vil virkelig ikke bruke tid med sønnen sin utenom hvis jeg tvinger han til det kjennes det ut som...

Føler meg på mange måter som en alenemamma. Lasse har mere lyst til å gjøre alt annet enn å bruke tid på gutten sin, og det er veldig vondt å kjenne på.... :(

Han viste ikke mye interesse for magen min når jeg gikk gravid og jeg trodde det ville gå seg til når Emil var født.

Han viste ikke mye interesse for Emil når han var nyfødt og jeg trodde det ville gå seg til når han ble litt eldre og klarte å fokusere.

Hva som skulle få han til å vise interesse når han blir 1 år? 2 år? 10 år?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Kjenner jo selvfølgelig på at jeg elsker begge to, men jeg blir så skuffa! Det er ikke slik det skal være å være pappa! Alle andre rundt meg er jo kry pappaer og elsker barna sine. Nesten så de får vondt av å dra på jobb fordi at de går glipp av små framskritt til barna. Ikke her....

Tips tas imot med takk :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere hadde utbytte av kiropraktor, er han flink, syns du? Jeg syns han vi går til virker flink, men harmjo ingenting,å sammenligne med! Opplevelsen høres veldig lik ut, da :)

Hmm.. Trist at Lasse er sånn, er det ingen oppgaver som har med Emil å gjøre han tar på seg med glede? Da,hadde jeg blitt veldig skuffa! Jeg regner med du har tatt det opp med han? Hva om han kan få velge seg et ansvarsområde? Som at han feks blir kveldsmester, steller og legger for kvelden, og har hovedansvaret? Noe han bestemmer selv, og får et eieforhold til.. Kan jo hende at han føler han avlaster deg, og det blir jo ikke det samme som å gjøre det fordi han har interesse for sønnen! Om han først begynner å føle at han er den som skal passe på en spesiell ting, kan det jo hende det smitter over på andre oppgaver.. Her har pappa ansvaret for å skifte bleier, så lenge han er hjemme. Nå er han generellt interessert, men likevel er det godt for oss begge å vite qt det tar han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...