AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #21 Skrevet 29. desember 2012 TS: Min far er sivøk/revisor (ja, har tatt begge utdannelsene), driver for seg selv, min mor er "bare" sykepleier, jeg jobber "bare" i et kreativt yrke, men samboeren min er advokatfullmektig i ett stort advokatfirma (innen finans). Jeg kommer til å arve et titalls million på grunn av besteforeldre. Hvor vil du plassere meg? Over- eller arbeidsklasse? For øvrig; med mindre du har usedvanlig høy formue, vil jeg vel ikke si at du er berettiget til å kalle deg overklasse. Nyrik, er det noe som heter. De oppfører seg ofte slik som deg. Anonym poster: c5248532f8a16cbd8064da3fc95545b5 Med nettoinntekt på 5,4 (i tillegg til en millionarv som kommer rekende om noen år) vil jeg påstå at jeg befinner meg i toppsjiktet! ;-) Men med tanke på en slik mindreverdig jobb som din mor har (og som du selv har, forsåvidt) kunne vi nok ikke hengt. Beklageligvis. - TS Anonym poster: 10be5014f770107230aad50c5fff3879 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #22 Skrevet 29. desember 2012 Hvis du er overklasse, burde du kanskje vise at du er bedre enn den såkalte arbeiderklassen ved å ha gode grammatikkunnskaper. Disse ordene er ikke egennavn, og skal derfor ikke ha stor bokstav;) Det mangler også en bindestrek mellom inntekt- og eierskap. Regner med at det også skal stå sosiale omgangskrets. Men takk for underholdningen. Anonym poster: c5248532f8a16cbd8064da3fc95545b5 Man vet man har vunnet når de prøver å ta deg på grammatikken! Skål! *spretter en dyr flaske* Anonym poster: 10be5014f770107230aad50c5fff3879 1
Silfen Skrevet 29. desember 2012 #23 Skrevet 29. desember 2012 Hvilke i overklassen sitter på KåGe en lørdagskveld? Da er de jo ute med de andre i sosieteten og viser seg frem. Trenger ikke ta deg på grammatikk når man kan ta deg på normer. 6
studiespesssøker Skrevet 29. desember 2012 #24 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Jeg er enig med TS! Hater fattige mennesker! DØD OVER SYKEPLEIERE!!!!!1 Nå må jeg lufte min sjokoladebrune Setter, brb ;-) Endret 29. desember 2012 av studiespesssøker
Gjest DrManhattan Skrevet 29. desember 2012 #25 Skrevet 29. desember 2012 Min Far var sveiser ved et skipsverft, mor jobbet i Posten (siden den gang posten var statelig og ikke et AS), så jeg er den ekte arbeiderklassegutten her. Personlig har jeg menget meg med all slags mennesker, hatt lange samtaler med uteliggere og pratet om politikk og sniffet kokain med millonærer på nattklubber i London mens vi pratet om Picasso (kan for øvrig si at mine dager som bruker av sterke sentralstimmulerende stofer er over for lengst, holder meg til øl nå), mitt synspunkt på mennesker er at det du har i banken ikke sier noe om deg som menneske, liker du noen så liker du dem basert på helt andre ting en noe så trivielt som penger. 6
rosa_smurf Skrevet 29. desember 2012 #26 Skrevet 29. desember 2012 Jeg foretrekker å omgås med personer som er empatisk, snill, morsom osv.... Om de bor i et slott eller en pappeske spiller ingen rolle for meg så lenge jeg kan stole på de. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #27 Skrevet 29. desember 2012 Jeg foretrekker å omgås med personer som er empatisk, snill, morsom osv.... Om de bor i et slott eller en pappeske spiller ingen rolle for meg så lenge jeg kan stole på de. Men da nok ikke vi mingle! ;-) Anonym poster: 10be5014f770107230aad50c5fff3879
rosa_smurf Skrevet 29. desember 2012 #28 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Men da nok ikke vi mingle! ;-) Anonym poster: 10be5014f770107230aad50c5fff3879 Huff så leit. tror ikke det hadde vært så veldig stort tap for min del Endret 29. desember 2012 av rosa_smurf 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #29 Skrevet 29. desember 2012 Huff så leit. tror ikke det hadde vært så veldig stort tap for min del Haha, du quotet det 2 ganger; TS Anonym poster: 10be5014f770107230aad50c5fff3879
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #31 Skrevet 29. desember 2012 Min far er finansadvokat innenfor privat sektor, og min mor er lege. Vi blir nok neppe å møte på hverandre på byen siden jeg ikke mingler der du reker rundt på dansegulvet Overklassen arbeider ikke. Det du tenker på kalles øvre middelklasse. Anonym poster: d0d114cc624ee72b8421896908e8db2b 13
Gjest Nimmel Skrevet 30. desember 2012 #32 Skrevet 30. desember 2012 Er vel ingen som har kontanter i dag? Atte? Har man kontanter har man i hovedsak kontroll på pengene- i motsetning til mange med plastikk. Jeg tilhører selv øvre middelklasse, men å se ned på andre mennesker for hva de måtte ha av utdanning (eller ikke) er lavmål.
Gjest meh Skrevet 30. desember 2012 #33 Skrevet 30. desember 2012 Bare hold deg med de som er slik som deg selv i væremåten så slipper i hvert fall vi andre å treffe dere, i hvert fall så mye som det lar seg gjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #34 Skrevet 30. desember 2012 Atte? Har man kontanter har man i hovedsak kontroll på pengene- i motsetning til mange med plastikk. Jeg tilhører selv øvre middelklasse, men å se ned på andre mennesker for hva de måtte ha av utdanning (eller ikke) er lavmål. Alt er digitalt i dag. Jeg har alt av økonomi på data. Enig med deg i at det ikke er (hovedsakelig) utdanning som avgjør verdien på et menneske. Det er det inntekt og formue som avgjør. Anonym poster: 320963c67b817d441814a21f7f6861a2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #35 Skrevet 30. desember 2012 Mitt synspunkt ligger ca på det samme, bare omvendt. Unngår helst disse som er oppvokst i hjem med for god råd og lever deretter. De blir raskt litt for overfladiske for meg, har derfor ingen ønsker om å jobbe meg inn i det nivået heller. Har en venninne som er i den klassen, men hun flasher ikke og er ei god og jordnær jente. Trives godt her jeg er. Anonym poster: c5cfc1d25499669c5383a804406a6d1c 1
Gjest Nimmel Skrevet 30. desember 2012 #36 Skrevet 30. desember 2012 Alt er digitalt i dag. Jeg har alt av økonomi på data. Enig med deg i at det ikke er (hovedsakelig) utdanning som avgjør verdien på et menneske. Det er det inntekt og formue som avgjør. Ja,og hvis noe skjer med det elektroniske da sliter du hvis du ikke har i kontanter. Inntekt og formue- virkelig? Så du ville gått for en med shitty personlighet og oppførsel hvis bare personen tjente masse og hadde en diger formue? Jammen fint for deg.
Pene sko... Skrevet 30. desember 2012 #37 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Mange av de som er såkalt overklasse er kjedelige å prate med. Selvsentrerte folk vanligvis. Noen unntak finnes, men majoriteten er mest opptatt av å fremheve seg selv. De finnes ikke interessante på noe annet vis enn at folk lar seg blende av deres økonomiske verdier som i manges øyne gir status. Liker meg ofte mye bedre på en stille og klassisk britisk brun pub enn på en high-class nattklubb fylt til randen med arrogante champagne-drikkere, unge menn som har et totalt fucka forhold til penger pga en oppvekst der materielle goder var løsningen på alle problemer, vestkantberter med kostbare shoppingvaner som skryter av hvilke kjendiser de har ligget med eller har vært på "dealern" med, meglere som er mest opptatt av å selge sitt eget rykte, vifte med AmEx-kort i ulike fargekoder og fortelle i det uendelige om sin nyinnkjøpte Munch eller Maserati Quattroporte. Man blir fort lei av et slikt ensporet miljø. Å velge etter lommebokens tykkelse ser jeg på som en tabbe. Endret 30. desember 2012 av Pene sko... 6
Gjest Tidssone Skrevet 30. desember 2012 #38 Skrevet 30. desember 2012 Forbausende mange som har bekjentskaper i soesitetsverden her og som har klare meninger om hvordan folk med penger oppfører seg.
Tabris Skrevet 30. desember 2012 #39 Skrevet 30. desember 2012 Mange av de som er såkalt overklasse er kjedelige å prate med. Selvsentrerte folk vanligvis. Noen unntak finnes, men majoriteten er mest opptatt av å fremheve seg selv. De finnes ikke interessante på noe annet vis enn at folk lar seg blende av deres økonomiske verdier som i manges øyne gir status. Liker meg ofte mye bedre på en stille og klassisk britisk brun pub enn på en high-class nattklubb fylt til randen med arrogante champagne-drikkere, unge menn som har et totalt fucka forhold til penger pga en oppvekst der materielle goder var løsningen på alle problemer, vestkantberter med kostbare shoppingvaner som skryter av hvilke kjendiser de har ligget med eller har vært på "dealern" med, meglere som er mest opptatt av å selge sitt eget rykte, vifte med AmEx-kort i ulike fargekoder og fortelle i det uendelige om sin nyinnkjøpte Munch eller Maserati Quattroporte. Man blir fort lei av et slikt ensporet miljø. Å velge etter lommebokens tykkelse ser jeg på som en tabbe. Det du beskriver her er ikke typisk for overklassen. Det er mer typisk for de nyrike som kommer fra arbeiderklassen men som gjennom f.eks oljeindustrien har blitt rike i løpet av èn generasjon. De har mer å bevise og er mer bevisst på å vise frem sin formue for å ta avstand fra arbeiderklassen - men de glemmer at de fortsatt har en del av verdiene fra der de kommer fra. Se f.eks forskjellen på Kronprins Haakon og Petter Stordalen. Førstnevnte er født inn i overklassen og har ingenting å bevise. Sistnevnte er en typisk nyrik og de kan oppføre seg på en måte som virker harry eller "show-off".
Gjest DrManhattan Skrevet 30. desember 2012 #40 Skrevet 30. desember 2012 Deler dere ungdommer dere virkelig i økonomiske klasser?, Dere har forandret der mye de siste årene, er selv 34 og kan ikke huske noe særlig mer enn at vi var 'soss' og 'freak', uten at det sa så mye mer om oss enn hvordan vi kledde oss. Får ikke håpe at klassesamfunnet kommer tilbake. Dere med negative syn på denne påståtte 'overklassen' (kan forresten fortelle at adelen ble avskaffet i 1820-åra her i Norge) og/eller denne 'arbeiderklassen' (som i virkeligheten er middelklassen), hva tror du det sier om dere som mennesker og deres generasjon? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå