Gå til innhold

Hvilken vei blinker du i rundkjøringa??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg tok lappen lærte jeg at man kun skal blinke UT av en rundkjøring - altså bare til høyre.

Men nå ser jeg stadig mennesker som blinker både til høyre og venstre... :o Senest en skolebil... den blinket til venstre på vei inn i rundkjøringen.

Så da klødde jeg meg litt i hodet :klø: Er reglene endret???

Hvilken vei skal man blinke da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Reglene sier at en bare skal blinke seg ut av rundkjøringen.

En skolebil kan jo ha hatt en elev som kjørte da, og de gjør jo en del feil i begynnelsen. :wink:

Gjest Myumi
Skrevet

Jeg blinker kun ut av rundkjøringen men det er mange som også blinker inn slik at de viser om de skal kjøre rundt eller kun krysse over, men mange blinker for tidlig, andre for sent så jeg er enig i at det er forvirrende.

Skrevet

En skolebil kan jo ha hatt en elev som kjørte da, og de gjør jo en del feil i begynnelsen. :wink:

:enig_animasjon:

Skrevet

Ut!

Men jeg har hørt at man skal blinke inn dersom man skal helt i rundt eller noe sånt? Litt usikker jeg...

Skrevet

Man skal kun blinke seg ut.

Men hvis det er 2 filer før rundkjøringen så blink når du bytter fil.

Skrevet

Det er vanlig å blinke inn i mange andre land, men i norge sier trafikkreglene at man KUN skal blinke seg ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mener det hadde noe med hvor stor rundkjøringen er hvorvidt man skal blinke inn. Om man kommer til en bitteliten rundkjøring så hjelper det bra om de du har vikeplikt for blinker eks til venstre, for da vet du at du må vente. Blinker den ikke, så kunne du visst at du kunne kjøre. Men dessverre kan man i grunn ikke stole på noenting her, blink eller ikke, for folk bruker sjelden blinklys likevel, eller de blinker i hytt&pine.. Men blinke ut, JA!

Skrevet

Og uansett hav man gjør, hva andre gjør og hva vi gjør her og dere der - det skal bare blinkes ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg tok teoriprøven svart jeg at men bare blinket ut. Det fikk jeg minus på og ble fortalt at det er vanlig å indikere at man skal til venstre med blinkly, før men kjører inn i rundkjøringen og deretter til høyre hvor man skal ut. Det var det ingen som hadde lært meg..

Skrevet

Jeg blinker også ut.

Men jeg ser mange kjøreskolebiler som blinker inn, når de kjører inn, og ut når de skal ut. Søstra mi er noen år yngre enn meg, og skulle ta lappen i fjor, og da lærte hun at hun skulle blinke inn og ut..

Men det synes jeg virker helt dustete :-) For i såfall så må det bare gjelde de større rundkjøringene, for det er jo noen som er ganske så små, og da rekker en jo ikke å blinke inn før en har kommet rundt .. :ler:

Nei ikke vet jeg, men jeg har tenkt mye på det i det siste! Så det hadde vert fint om noen kunne oppklare mysteriet! :wink:

Skrevet

Jeg blinker ALLTID ut - og irriterer meg grønn over de som ikke vet hva blinklys er.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette har jeg ergret meg over også. Jeg bruker kun høyre blink lys, såfremt jeg ikke er i en rundkjøring med mer en 2 filer :wink:

Skrevet

Jeg tok lappen forholdsvis "sent" (var 28 år) Dette er nå snart 4 år siden. Jeg lærte at man skulle blinke UT av en rundkjøring, og INN (mest for å imponere sensor ved oppkjøring) Ergo: viktigst å blinke ut, men man lærer nå at man også skal blinke inn i rundkjøringen!!

Nå 4 år etter, blinker jeg kun hvis jeg ser at jeg bør!!! I Sandvika hvor jeg bor, er det nesten rundkjøring i hvert kryss, og stooor trafikk!!!! Veldig greit å blinke inn da, så det ikke blir for kaotisk!

Skrevet

høyre, for ut.

Hvis man blinker inn, hvordan blinker man da? Man står jo med nesen rett mot trafikken og det er jo åpenbart at man skal inn i rundkjøringa?

Skrevet
høyre, for ut.

Hvis man blinker inn, hvordan blinker man da? Man står jo med nesen rett mot trafikken og det er jo åpenbart at man skal inn i rundkjøringa?

Jeg blinker kun inn i de største rundkjøringene i Oslo og Bærum.. Dvs de med flere filer! Skal jeg helt rundt, blinker jeg til venstre til jeg når nesten rundt, og skifter så til å blinke ut av rundkjøringen...altså høyre!

Skrevet

Jeg tok lappen i fjor (ca 10 år på etterskudd, altså). Da lærte jeg at man SKAL BLINKE UT av rundkjøringen og BØR BLINKE INN. Derfor er det vanlig at flere og flere blinker inn - og at spesielt kjøreskolebiler gjør dette. Det har ikke noe med at man gjør feil slik som noen av dere skriver her men at det er det som blir lært nå. Selv blinker jeg bare ut :-)

Skrevet

Så på ett vis så er det en endring på gang.

Det er bare det at nesten ingen vet om det... :ler:

Skrevet
Bruk av blinklys (i rundkjøringer)

Bruk av blinklys følger av trafikkreglene § 14 nr. 2: Ved svinging, eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning, skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn."

I rundkjøring skal man derfor som utgangspunkt ha følgende i tankene:

Tegn skal gis i god tid, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen.

Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte.

kilde: http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikke...9341128417.html

Muhaha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...