Gå til innhold

Hvilken vei blinker du i rundkjøringa??


Lille Løve

Anbefalte innlegg

De fleste har lært å blinke UT av en rundkjøring. Det har jeg også, så jeg må innrømme å ha tenkt "Idiot!" når den som har kjørt foran meg har blinket INN i rundkjøringen... :oops: Men; Det er visst slik at i Stavanger området spesielt, så blinker man INN i rundkjøringa. Det er teit, ALLE burde lære de samme reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at Penelene startet oppklaringen. Jeg driver og tar lappen i disse tider (13 år "for sent") og ble fortalt at jeg måtte blinke ut, men at jeg kunne blinke inn også, dersom det virket logisk å gi info til noen at man faktisk skal til venstre.

Men siden jeg ikke er ferdig ends, vet jeg jo ikke om jeg kommer til å bruke den inn-blinkingen så mye da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok sertifikatet i bergen for 7 år siden og lærte at dersom man skulle til venstre skaldet blinkes inn i rundkjøringen for så å blinke til høyre når man skal ut, blinker bare ut selv , men reagerer ikke negativt når noen blinker seg inn i rundkjøringer , etter kjøreskolen jeg gikk på er dette det mest rette :-)

Litt rart med alle de skråsikre her inne som "tror" de vet hva som er riktig, kanskje lurt å sjekke litt først :wink:

Det som irriterer meg med rundkjøringer er de idiotene som ligger seg i feil fil, feks ligger i høyre fil og skal til venstre...de er farlig de :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Reglene er slik at man MÅ gi tegn til høyre når man skal ut, men man må IKKE gi tegn når man skal inn i rundkjøringen, men kan kan gjøre det hvis det virker logiskt å informere dem bak om det. Spesielt i store rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Stavanger blinkes det til venstre eller høyre når man kjører inn i rundkjøringen. Synes det fungerer utmerket. Da ser alle hvor man skal.

Nå må det også sies at Stavanger har hatt en inflasjon i antall rundkjøringer, og mange av de er ganske små.

I større rundkjøringer med flere felt er det mer hensiktsmessig at man passer på å blinke seg ut på rett sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blinker ALLTID når jeg skal ut av rundkjøringa. Får "fnatt" av alle de som ikke bruker blinklys :fy: Men jeg blinker ikke inn i rundkjøringa. Men hva jeg skjønner her så er ikke det påkrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man SKAL blinke ut - og det er skikkelig irriterende å stå og vente på en bil som det viser seg skal ut rett før der du står. Man har ikke alltid oversikten over hvor de andre bilene kom inn i rundkjøringen. Hvis du blinker til venstre når du kjører inn, så blink for guds skyld også til høyre før du skal ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte å kjøre (i tidligere nevnte Stavangerområdet) lærte jeg å blinke inn.

Rundkjøringene kom før loven i dette tilfellet, og i begynnelsen blinket alle inn (min mor tok lappen i Oslo for 35 år siden, og lærte å blinke inn). Da de laget loven, hadde Stavangerområdet allerede mange rundkjøringer. Og der fortsatte folk å kjøre slik de alltid hadde gjort.

(Dette var iallefall forklaringen til min kjørelærer).

Selv kjører jeg på rogalandsvis når jeg er hjemme, men blinker ut når jeg kjører i andre deler av landet.

Inn-blinking er mye mer effektivt når rundkjøringene er så små at en kan se alle innkjøringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er lokale skikker, så gjelder jo veitrafikkloven og vikeplikt i hele landet. Gadde vite hva som skjedde med forsikringen hvis jeg kom til Stavanger, kjørte etter gjeldende trafikkregler og fikk en kar i siden pga forvirring mht blinking.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i helvete skal en blinke inn i rundkjøringen' date=' har en noe annet valg da :o[/quote']

Man skal ikke alltid blinke inn i rundkjøringa, men hvis man skal helt rundt (eller nesten helt rundt...) kan man blinke til venstre når man kjører inn og videre til der det er naturlig å begynne å blinke til høyre. Så forstår alle rundt deg at du ikke skal til høyre med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinker UT av rundkjøringa............

Synes ikke det er vanskelig i det hele tatt jeg............

Akkurat DEN regelen er jeg faktisk flink på :kul: ......... og jeg er like overrasket hver gang jeg er i Oslo over hvor lite flinke folk er til å blinke UT av rundkjøringa...... :klaske:

Også er det veldig "gøy" da - når en bilist står og venter i høyre fil - for så å vrenge over til venstre når h*n begynner å kjøre inn i rundkjøringa....... :evil:

Også blir jeg blir :frustrert: over alle som ikke har fått med blinklys når de kjøpte bil......... synes DET burde vært obligatorisk jeg.... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Blinker ut.

Når folk blinker inn skjønner jeg ikke hva de skal, så det gir meg ingen informasjon av verdi. Jeg ser jo at de er på vei inn i rundkjøringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

Når jeg tok lappen for to år siden lærte jeg at jeg skulle blinke inn i rundkjøringen om jeg skulle "helt" rundt...Ellers skal man bare blinke ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blinker ut.

Når folk blinker inn skjønner jeg ikke hva de skal, så det gir meg ingen informasjon av verdi. Jeg ser jo at de er på vei inn i rundkjøringen...

Når de blinker inn i rundkjøringen gir de da tydelig signal om at de skal til venstre (og ikke rett frem). Man trenger ikke blinke inn i rundkjøringen, men jeg kan da ikke se at det kan skade.

Selv blinker jeg også ut (ikke alltid når det er tomt for biler i nærheten da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært at man bare skal blinke ut, men her hvor jeg bor nå blinker de få som gidder å bruke blinklys i det hele tatt INN i rudkjøringen. Ble helt forvirret i førsten jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg blinker inn hvis jeg skal til venstre, og alltid ut. Dette er det jeg lærte på kjøreskolen for fem år siden.

Se for deg: Du kommer inn mot en rundkjøring som har fire armer. Midt i mot kommer en bil som er litt nærmere rundkjøringa enn deg, så han kommer først inn i rundkjøringa. Hvis han skal rett fram, altså ikke første til høyre, men andre, så blinker ikke han idet han kjører inn i rundkjøringa. Da kan du kjøre uten å komme i konflikt med ham. Dersom han skal til venstre, derimot, er det stor sjanse for at du må stoppe og vente. Dersom han da blinker mot venstre, da VET du at du må stoppe og vente. Hvis han skal rett fram, dvs rett mot og forbi deg, så kan du kjøre, men det vet du jo ikke før han har passert den første veien til høyre, for først da kan han blinke. Dermed har du muligens stoppet for noen som du ikke hadde behøvd å stoppe for, fordi ikke alle blinker inn i rundkjøringa når de skal til venstre - du vet altså ikke hvor han skal.

Det er ALDRI feil å gi tegn, bare du gir det i riktig retning.

Jeg irriterer meg over folk som svinger og blinker samtidig jeg - jeg ser jo at de svinger, for svingende! Hele poenget er å først gi tegn, og SÅ svinge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...