Gå til innhold

Lade batteriet litt på tomgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke kjørt bilen fordi bakken jeg bor i er speilblank is med vann og snø på toppen, ca 100 meter lang, hadde fått så god fart at det jeg hadde truffet i enden ikke hadde vært noe igjen av. Men har ikke kjørt bilen pga kjøreforhold på ca 1 uke, og skulle gjerne latt den lade seg litt..

Kan jeg la den stå på tomgang på tunet, går det bra? Sett bort fra miljøhensyn..

Anonym poster: 6273aac0a17fb741f0c476a7df0717d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste jeg vet er det som bilredningsmannen fra Viking sa til meg sist jeg hadde flatt batteri:

"Du må nå la den gå ca et kvarter før du skrur av tenningen igjen". Han hadde boosta opp batteriet mitt.

Regner med at han hadde peiling, det har ikke jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lade batteriet ved å la bilen gå på tomgang, men det beste er å bruke en batterilader og lade opp batteriet f.eks. over en natt. Sjekk gjerne om det er nok batterivann også, om ikke batteriet er vedlikeholdsfritt. For å sjekke skrur du av de "proppene" som du ser på toppen, om du ser vann i alle trenger du ikke å fylle på væske. Vedlikeholdsfrie batterier har ikke disse "proppene".

Om batteriet er slitt, koster det ikke all verden å kjøpe nytt. Dette er en forbruksvare/slitedel som er meget enkelt å bytte, og mange som selger batterier tilbyr seg å bytte gratis. Vet BilXtra gjør dette. Pris for batteri er ca. 700 til 1000 - men om det er en stor bil, kan prisen være en del høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterilader på Biltema er veldig billig, og en grei investering. :) Tenk på at du gjerner sparer de par kronene det koster å ha bilen på tomgang hver eneste gang.

Hadde veteranbil en gang - med forgasser og hele pakka - og siden det eneste som var "litt elektrisk" var radio, starter og lys, fikk jeg batteri til 500kr. I det hele tatt et billig bilhold.

Jeg har også en slik forpult oppkjørsel (80m med 35 graders helning - hva tenkte de på på 60-tallet?). Har du en bonde med større traktor i nærheten, og den har kjettinger på, får du nok opp bilen. :)

Lykke til!

Anonym poster: b2ef7a282a1bb8f7113244610cfee5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterilader på Biltema er veldig billig, og en grei investering. :) Tenk på at du gjerner sparer de par kronene det koster å ha bilen på tomgang hver eneste gang.

Hadde veteranbil en gang - med forgasser og hele pakka - og siden det eneste som var "litt elektrisk" var radio, starter og lys, fikk jeg batteri til 500kr. I det hele tatt et billig bilhold.

Jeg har også en slik forpult oppkjørsel (80m med 35 graders helning - hva tenkte de på på 60-tallet?). Har du en bonde med større traktor i nærheten, og den har kjettinger på, får du nok opp bilen. :)

Lykke til!

Anonym poster: b2ef7a282a1bb8f7113244610cfee5ec

Hva de tenkte på 60-tallet akkurat i ditt tilfelle vet jeg ikke, men det er ikke bare å rette ut en bakke.

Senker du veien et stykke så blir resten brattere, eller omvendt.

Flytte garasjen/oppstillingsplassen noen hundre meter gjør kanskje susen, men ønsker du å gå langt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg la den stå på tomgang på tunet, går det bra? Sett bort fra miljøhensyn..

Anonym poster: 6273aac0a17fb741f0c476a7df0717d3

Skal du lade på tomgang eller med litt høyere turtall (gi noe gass).

Skru på parklys (= hovedlys av).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...