Gå til innhold

Økonomisk støtte til flytting.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får støtte til livsopphold nå, og jeg skal flytte.

Snakket med noen hos nav i kommunen jeg vil flytte til, de sa at jeg har krav på økonomisk støtte til flytting fra kommunen jeg nå bor i.

Kunne sende inn en søknad sa de.

Men hva skal jeg skrive i den?

Jeg har ikke ordnet med sted å bo ennå, for jeg må jo vite at nav faktisk hjelper meg. Har nav åpent i morgen?

Noen som vet hva jeg har krav på, hva jeg bør få med for å ikke få avslag osv?

Anonym poster: 988edbaa8ccd865632934da785905e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finner ikke infoen jeg trenger der.

Og det haster å flytte.

Noen som har erfaring med navstøtte til flytting, uten jobb i kommunen man flytter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt av folk på et NAVkontor at man ikke får penger til flytting uten å ha et arbeidstilbud klart der man flytter. Dette er helt feil, fikk jeg høre av noen på et annet NAVkontor!

Så vis dem du henvender deg til at du vet at du har krav på økonomisk støtte, og ikke gi deg!

De jeg snakket med sa at de gir støtte til flyttebil, første husleie/etablering på nytt sted.

Reglene burde være like på alle NAVkontorer, så dette kan du slenge i bordet om de slår seg vrang.

NAV har åpent i morgen, så det lureste er å snakke med dem om alt du evt. må legge ved i søknad, høre om hva som er viktigst å skrive i søknaden, hvordan du fyller den ut osv.

Hvis du virker usikker kan de bruke det mot deg, virk verdensvant og ikke vær redd for å vise at du skal ha det du har krav på!

Anonym poster: 0c66674cc52982b7bfc53ffc3a80a445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fortalt av folk på et NAVkontor at man ikke får penger til flytting uten å ha et arbeidstilbud klart der man flytter. Dette er helt feil, fikk jeg høre av noen på et annet NAVkontor!

Så vis dem du henvender deg til at du vet at du har krav på økonomisk støtte, og ikke gi deg!

De jeg snakket med sa at de gir støtte til flyttebil, første husleie/etablering på nytt sted.

Reglene burde være like på alle NAVkontorer, så dette kan du slenge i bordet om de slår seg vrang.

NAV har åpent i morgen, så det lureste er å snakke med dem om alt du evt. må legge ved i søknad, høre om hva som er viktigst å skrive i søknaden, hvordan du fyller den ut osv.

Hvis du virker usikker kan de bruke det mot deg, virk verdensvant og ikke vær redd for å vise at du skal ha det du har krav på!

Og dette er bare pisspreik. Man får ikke støtte til å flytte med mindre det er strengt nødvendig.

Anonym poster: 7d569526d92219790ebafa1efc1dc1f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skrev: "Snakket med noen hos nav i kommunen jeg vil flytte til, de sa at jeg har krav på økonomisk støtte til flytting fra kommunen jeg nå bor i." siden de sa det sånn, regner jeg med det er strengt nødvendig.

Da skal det være å bare forklare til NAV i bostedskommunen, det samme hun har forklart NAV på stedet hun flytter til. Men det er ikke alltid så enkelt, da må man være bestemt på at man vet man har krav på det.

Eller TS har jobb å gå til på det nye stedet, da er også pengestøtte noe NAV gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etableringsstøtte mener jeg at det heter. Skriv en innkjøpsliste over hva du trenger og ca. pris, dette legger du ved søknaden. Husk bare at NAV forventer at man kjøper billig og helst brukt, så det kan fort skje at du får mindre enn ventet. Man får også kun støtte til det aller nødvendigste i hjemmet, da jeg måtte flytte ut av eksens bolig, fikk jeg for eksempel støtte til kjøleskap, komfyr og sofa, men ikke spisebord, fordi man lider ingen nød om man sitter i sofaen og spiser.

Det skal ikke være noe krav om jobbtilbud, det holder at man ikke har råd til det selv. Dog må man regne med å ende opp med gamle og slitte ting, så lenge det er brukbart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan om en ikke har helse til å flytte selv få dekket hjelp til flytting- men sånt er kommunalt avhengig så ingen kan svare uten at de faktisk jobber på den gamle nav'en din. Det er de som har ansvar for deg de 3 første månedene etter du flytter, når det gjelder sosial hjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder flytting uten at jeg har jobb som venter ja. Det er også strengt nødvendig at jeg flytter.

Takk for svar. Kjekt å vite at jeg har krav på etableringsstøtte og at nav på gamlestedet har ansvar for meg de første 3mnd etter flytting når det gjelder sosialhjelp!

Jeg skal på nav i morgen og høre mer. Greit å være litt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har jobb som venter, har de mulighet til å gi deg støtten som lån. Du må også vise til hvilken inntekt du har nå, kontoutskrifter, selvangivelse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du har jobb som venter, har de mulighet til å gi deg støtten som lån. Du må også vise til hvilken inntekt du har nå, kontoutskrifter, selvangivelse etc.

H*n har ikke jobb som venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtte til flytting får man ikke automatisk. Man får støtte til flytting hvis man MÅ flytte.

Hvis man f.eks. er arbeidsledig, og man får ny jobb et annet stedt, så dekker NAV flyttingen, i hvertfall deler av den så vidt jeg kan huske.

Veldig mange arbeidsgivere dekker også flytting mot at man binder seg i f.eks. 3 år til jobben.

Anonym poster: 11e1d4c7c03f05d591242570350ff829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle flytte kunne jeg ikke få støtte til flyttingen. Men jeg fikk arbeidsavklaringspenger et ekstra år for å få mulighet til å spare opp penger til å flytte. Men det er jo billigere for nav å gi støtte til flytting enn å gi et helt ekstra år med stønad.

Anonym poster: 5b16438d7a7c0bd6ba0b34634c1c37f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man får bare støtte hvis man MÅ flytte uten en jobb til en annen kommune, men det er sjeldent at MÅ må flytte, og uansett så må sosialen da bruke skjønn. Sosialen dekker ikke flytting til en annen kommune hvis man skal motta sosialhjelp der uten en god grunn, da kan man like godt bli værnende er man er nå. Men er det større sjanse å få seg jobb i den andre kommunen så kan sosiale vurdere å dekke det, jeg har jobbet i sosialen selv (før det ble nav, derfor kaller jeg det for sosialen, hehe), og vi dekket EN gang flytting til en fyr som hadde levd på sosialhjelp i noen år og ville flytte fra vår bittelille kommune til Oslo, hvor det er lettere å få seg jobb, det var ikke noe vi måtte dekke. Ellers avslo vi andre (i løpet av de 2 årene jeg jobbet der). Har man fått seg jobb i en annen kommune er det NAV Arbeid som man skal søke til for å få dekt flyttingen, det gjorde jeg selv (da Aetat) når mitt vikariat i sosialen gikk ut og jeg fikk meg en fast jobb i en annen kommune. Det har ikke noe å si hvor mye man har tjent når man søker om dette hos NAV Arbeid, det har bare noe å si at man har fått en fast jobb eller et lang vikariat og ikke har fast jobb der man allerede bor.

NAV sosial kan vurdere å dekke flytting dersom man flytter av helsemessige årsaker (f.eks at man må bo nærmere et behandlingssted hvor man skal gå regelmessig over lang tid), eller ønsker å flytte nærmere den andre forelderen til barnet for at barnet skal få ha regelmessig samvær med sin andre forelder, eller andre viktige situasjoner. Igjen bruker NAV sosial skjønn i slike tilfeller, man har ingen krav på å få dekket flytting hvis det ikke venter en jobb der man flytter til.

Etableringstilskudd kan man få til innbo ja, det er på et maksbeløp og man bør kjøpe brukt, hvis ikke kan man risikere å bare få kjøpt f.eks to ting hvis man kjøper helt nytt. Og man får bare etableringstilskudd en gang, og noen ganger gies det som et lån. Og de har ansvar for deg den første tia etter flytting ja, men jeg trur ikke at det var 3 mnd når jeg jobbet der, mener at det var en mnd den gangen. Man kan også få garanti for depositum, at sosialen bekrefter ovenfor utleier at de betaler skyldig husleie opptil den summen depositumet er på når personen flytter ut. Noen få dekker også ødeleggelser men de fleste sosialene har sluttet med det, så noen utleiere ønsker ikke en slik garanti. Må sosialen betale ut depositumet så blir det et lån (iallefall der jeg jobbet) men de kan også vurdere å omgjøre det til at det ikke er et lån allikevel.

Anonym poster: c205635c42d1e235bbb084e42fbd7ad2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får bare støtte hvis man MÅ flytte uten en jobb til en annen kommune

Dette gjelder for meg. Min grunn til å flytte er "godkjent" i følge de jeg har snakket med hos nav både i gamle og nye kommunen. Takk for andre opplysninger.

På nye stedet er de nav-ansatte hyggelige, men jeg må snakke med de på gamle stedet ang. hva som må være med i søknaden.

Nav på gamle stedet vil ikke si noe om hva jeg har krav på, så jeg "må finne ut hva jeg trenger av penger til flytting og søke". De holder tilbake info og er vanskelige å snakke med..

Frykter avslag, og lurer på tips om hva jeg må ha med for å unngå det? Noe likt bør det da være i ulike kommuner innen nav-systemet?

Hvor mye skal jeg utdype om årsaken til at jeg flytter f.eks? Trengte ikke å si mye til de som nå har sagt at det skal være en god nok grunn, men kan hende de som behandler saken tenker annerledes.

Må jeg ha med et skriftlig prisoverslag fra flyttebyrå i søknaden, eller holder det at jeg selv skriver ca-pris på hvor mye det blir? Har så langt bare hatt telefonkontakt med ulike byråer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha prisoverslag, kontoutskrifter for alle konti, selvangivelse for i fjor, har du avsluttet noen kontoer siden i fjor (står kontonr på selvangivelsen) må du ha bekreftelse på hvilke som er avslutta. Har du større kontantuttak må dette bekreftes med f.eks kvitteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...