AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Del Skrevet 27. desember 2012 Hei! Håper å treffe på noen som har god peiling på dette, jeg er nemlig helt grønn og aner ikke hvor jeg skal starte! Jeg skal overta huset etter min far som forskudd på arv, og han skal ha borett. Vi har fått taksert huset, men hva gjør jeg nå? Hvem regner ut hvor mye avslag på arveavgiften jeg får, siden han skal bo i huset sammen med meg? Takstmannen gjør jo ikke det, og det trodde jeg. Kan jeg bare gå til banken med takstpapirene og søke om lån (det min far vil ha) eller må vi til advokat og i tillegg ordne dette med boretten og arveavgift først? Blir borett + arveavgiften i forhold til dette automatisk ordnet? Jeg skjønner ikke hva jeg skal begynne med, hvem og hvordan. Dette ble veldig rotete, men det er nettopp det det er for meg! Anonym poster: 539537a1b8ede27550312194b0c8c740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #2 Del Skrevet 27. desember 2012 Dette kan bli veldig vanskelig. Da jeg tok opp lån var banken kjempenøye på at boretten til mine besteforeldre ble slettet fra grunnboken. At begge var født i 1900 og var døde for lenge siden spilte ingen rolle. De ville ikke utbetale noe lån så lenge boretten var tinglyst. Det gjør jo at banken får mye mindre sikkerhet i pantet enn normalt. Anonym poster: 70d8228604611cb384596139d8d66f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrebart Skrevet 27. desember 2012 #3 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Samme problem her.... Kan jeg like gjerne ikke ha noe borett for far, gjør det saken lettere for banken? Red. : Er ikke jeg som er TS så jeg vil ikke kuppe tråden! Jeg har bare liknende ting å bekymre meg for for tiden Endret 27. desember 2012 av Snurrebart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 27. desember 2012 #4 Del Skrevet 27. desember 2012 Bankene vil ikke ha prioritet etter en borett. Boretten må dermed vike prioritet for bankens pant, eller den må slettes. Jeg forstår det slik at du må ha lån for å betale din far. Det ryddigste er å la en advokat eller megler foreta oppgjøret. Da blir det ordnet med kjøpekontrakt og betalingen for boligen går inn på en klientkonto. Megler/advokat vil sørge for at hjemmelen blir endret og alle heftelser blir slettet. Alternativt kan hjemmelen bli endret slik at du står som eier av boligen innen banken utbetaler lånet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 27. desember 2012 #5 Del Skrevet 27. desember 2012 Jeg skal overta huset etter min far som forskudd på arv, og han skal ha borett. Vi har fått taksert huset, men hva gjør jeg nå? Hvem regner ut hvor mye avslag på arveavgiften jeg får, siden han skal bo i huset sammen med meg? Takstmannen gjør jo ikke det, og det trodde jeg. Kan jeg bare gå til banken med takstpapirene og søke om lån (det min far vil ha) eller må vi til advokat og i tillegg ordne dette med boretten og arveavgift først? Blir borett + arveavgiften i forhold til dette automatisk ordnet? Skatteetaten regner ut hva arveavgiften blir. Du fyller ut et skjema som heter Melding om gaver, gavesalg, overdragelse etc. Skjemaet finner du her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Melding-om-gaver-gavesalg-overdragelse-etc/ Du trenger ingen advokat for å få lån i banken. Gå bare til banken, men ta med deg taksten, utskrift av ligningen (som viser inntekt, formue og gjeld) og lønnsslipp, som banken trenger for å ta stilling til søknaden din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 27. desember 2012 #6 Del Skrevet 27. desember 2012 Skatteetaten regner ut hva arveavgiften blir. Du fyller ut et skjema som heter Melding om gaver, gavesalg, overdragelse etc. Skjemaet finner du her: http://www.skatteeta...erdragelse-etc/ Du trenger ingen advokat for å få lån i banken. Gå bare til banken, men ta med deg taksten, utskrift av ligningen (som viser inntekt, formue og gjeld) og lønnsslipp, som banken trenger for å ta stilling til søknaden din. Ikke for lånets del nei. Men lurt med advokat i forbindelse med oppgjøret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #7 Del Skrevet 27. desember 2012 Hei TS her! Tusen takk for svar. Vi har advokat som vi skal til igjen ifb. med dette. Men jeg skjønner ikke hvorfor alle (inkl. advokaten) snakker om at boretten vil senke arveavgiften hvis de vet at jeg ikke får lån om det er borett inne i bildet... Jeg er så veldig forvirret pga. det. Grunnen til at vi har snakket om borett er nettopp fordi jeg skal ta over huset da far ikke lenger er i økonomisk stand til å beholde det. Det er derimot jeg, men han må bo i en leilighet som tilhører huset (ikke godkjent utleiedel, så på papiret blir han boende sammen med meg). Pr. dags dato er det ingen heftelser på huset. Jeg får spørre advokaten neste gang vi drar dit. Vil bruksrett også gjøre det vanskelig/umulig for meg å få lån? Anonym poster: 539537a1b8ede27550312194b0c8c740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 27. desember 2012 #8 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Vil bruksrett også gjøre det vanskelig/umulig for meg å få lån? Problemet med bruksretten er at den ikke blir slettet ved et eventuelt tvangssalg, og hvem vil kjøpe et hus hvor noen har tinglyst livsvarig bruksrett til huset? Med mindre den som har bruksretten er svært gammel, så vil vel interessen være liten, og dermed har banken et problem dersom du skulle misligholde lånet. Ergo vil banken vegre seg for å gi deg lån med pant i boligen. Endret 27. desember 2012 av Testosteron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #9 Del Skrevet 28. desember 2012 Problemet med bruksretten er at den ikke blir slettet ved et eventuelt tvangssalg, og hvem vil kjøpe et hus hvor noen har tinglyst livsvarig bruksrett til huset? Med mindre den som har bruksretten er svært gammel, så vil vel interessen være liten, og dermed har banken et problem dersom du skulle misligholde lånet. Ergo vil banken vegre seg for å gi deg lån med pant i boligen. Men jeg har et annet forelder som kan stille som kausjonist. Har dette noe å si? Kan det hjelpe? Min far er langt over 60 og har meget dårlig helse. Den dagen han ikke lever lenger, er det fremdeles heftelse på huset da? Jeg har mer enn god nok økonomi til å holde lån og hus, men har også en samboer med god inntekt. Anonym poster: 539537a1b8ede27550312194b0c8c740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 28. desember 2012 #10 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Men jeg har et annet forelder som kan stille som kausjonist. Har dette noe å si? Kan det hjelpe? Min far er langt over 60 og har meget dårlig helse. Den dagen han ikke lever lenger, er det fremdeles heftelse på huset da? Jeg har mer enn god nok økonomi til å holde lån og hus, men har også en samboer med god inntekt. Ja. Hvis moren din kausjonerer, og hun har god økonomi, så kan jo banken gå på henne dersom du misligholder lånet. Boretten er personlig, så når faren din dør, er det en smal sak å få den slettet. Du sender bare en bekreftelse på dødsfallet fra f.eks. folkeregisteret til Statens kartverk, så sletter de heftelsen. Endret 28. desember 2012 av Testosteron Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #11 Del Skrevet 28. desember 2012 Men jeg har et annet forelder som kan stille som kausjonist. Har dette noe å si? Kan det hjelpe? Min far er langt over 60 og har meget dårlig helse. Den dagen han ikke lever lenger, er det fremdeles heftelse på huset da? Jeg har mer enn god nok økonomi til å holde lån og hus, men har også en samboer med god inntekt. Anonym poster: 539537a1b8ede27550312194b0c8c740 Ikke i forhold til at boretten er en hindring for at banken yter lånet. Formålet med boretten er å minske arveavgiften, men dette har jo ikke noe med banken å gjøre. Banken vil jo bare ha best mulig sikkerhet (pant) for sitt krav. Denne sikkerheten blir vesentlig redusert dersom det er påheftet en borett. Pant er en særrett til dekning i konkurs og er det en borett som har prioritet før bankens pantekrav, så er dette mye mindre verdt enn hvis det ikke hadde heftet en slik borett. Anonym poster: 70d8228604611cb384596139d8d66f6a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 28. desember 2012 #12 Del Skrevet 28. desember 2012 Det kan gjerne være borett i boligen selv om du skal ha lån, men boretten må vike for bankens pant. Banken får dermed 1. prioritet og boretten 2. prioritet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå