AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #21 Skrevet 7. januar 2013 Tusen takk for alle svar! Det er veldig til hjelp! Setter stor pris på det. Hvor mye ville dere satt av til lommepenger per dag? Utenom serverdigheter! Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832
marsy Skrevet 12. januar 2013 #22 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Roma har et kompakt sentrum, så dere kan gå til "alt". Det er lurt å lese litt så man vet hva som finnes og ikke går glipp av noe flott. Det man må/bør gjøre er: -Besøke/se de store severdighetene: Collosseum, Forum, Vatikanet, Pantheon, Trevifontenen, spansketrappen (det meste av dette kommer dere uansett til å gå forbi i løpet av turen) -Besøke bydelene Trastevere og/eller Testaccio -Spise skikkelig romersk mat på en tradisjonell og god trattoria -Spise himmelsk pizza på Pizzarium ved Vatikanet -Drikke prosecco på et torg og se på folk som haster forbi -Spise is En moro greie er å leie segway en time eller to, og bare tøffe rundt i byen. Torsdager er gnocci-dag i Roma Anbefaler også å finne et sted med bra apertivo - da får dere italienske småretter på kjøpet når dere kjøper drikke. Perfekt hvis dere har sen middag, eller ikke orker en stor middag Endret 12. januar 2013 av marsy
marsy Skrevet 12. januar 2013 #23 Skrevet 12. januar 2013 Tusen takk for alle svar! Det er veldig til hjelp! Setter stor pris på det. Hvor mye ville dere satt av til lommepenger per dag? Utenom serverdigheter! Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832 Jeg beregner 100-150 euro per dag... Går over alt, og shopper lite, så nesten alt av pengene går til mat og drikke. Bruker å fleske til med 4-5 retter til middag når jeg først er der så det drar jo opp budsjettet - så man klarer seg på mindre også
Gjest Animula Skrevet 17. januar 2013 #24 Skrevet 17. januar 2013 Jeg beregner 100-150 euro per dag... Går over alt, og shopper lite, så nesten alt av pengene går til mat og drikke. Bruker å fleske til med 4-5 retter til middag når jeg først er der så det drar jo opp budsjettet - så man klarer seg på mindre også Så mye har jeg aldri brukt på mat, men så har jeg ikke hatt råd til det heller da! Men det er godt å se en livsnyter. Man kan spise betydelig rimeligere og fortsatt godt, og så skeie ut med et par store middager i blant. Pizza/pasta er jo rimelig på restauranter og så finnes det mye godt på caféer av paninier osv, og så elsker jeg de små "gate"pizzastedene hvor man kjøper ferske stykker i selvbestemte størrelser, det er ofte mange forskjellige gode pizzaer å velge mellom. Blant annet ligger det en i gaten som går til venstre opp fra Pantheon (med Pantheon i ryggen) og en i Via della Scala i Trastevere, en ved Ponte Sisto også. Det er forsåvidt mange av de rundt omkring. ...Olive ascolane er en romersk spesialitet som jeg savner, store friterte oliven fylt med kjøttfarse. Og friterte zucchini og artisjokker. De lager de kjempegodt i det jødiske kvarteret.. Kalv med sitron og saltimbocca.. nå ble jeg sulten!
marsy Skrevet 29. januar 2013 #25 Skrevet 29. januar 2013 Så mye har jeg aldri brukt på mat, men så har jeg ikke hatt råd til det heller da! Men det er godt å se en livsnyter. Man kan spise betydelig rimeligere og fortsatt godt, og så skeie ut med et par store middager i blant. Pizza/pasta er jo rimelig på restauranter og så finnes det mye godt på caféer av paninier osv, og så elsker jeg de små "gate"pizzastedene hvor man kjøper ferske stykker i selvbestemte størrelser, det er ofte mange forskjellige gode pizzaer å velge mellom. Blant annet ligger det en i gaten som går til venstre opp fra Pantheon (med Pantheon i ryggen) og en i Via della Scala i Trastevere, en ved Ponte Sisto også. Det er forsåvidt mange av de rundt omkring. ...Olive ascolane er en romersk spesialitet som jeg savner, store friterte oliven fylt med kjøttfarse. Og friterte zucchini og artisjokker. De lager de kjempegodt i det jødiske kvarteret.. Kalv med sitron og saltimbocca.. nå ble jeg sulten! nam! Ja man kan absolutt spise rimeligere, men når jeg først er på tur prøver jeg å spise mest mulig, hehe... Tar ofte en formiddagssnacks som kan være f.eks. et pizzastykke, så en lunsj med flere retter og vin. Ofte orker vi da ikke en stor middag, så vi ender kanskje opp på en bar der de serverer lette småretter på kvelden. Et tips er at restauranter som er litt dyre ofte har rimeligere (men like gode) lunsjmenyer. Og i Italia er det helt vanlig å ha en stor lang lunsj også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå