AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #1 Skrevet 26. desember 2012 Hei. Vi skal til Roma om litt og har lest masse på nett om hva man bør gjøre. Allikevel er jeg nysgjerrig på om dere kan anbefale noe! Hva syns dere var bra? Kanskje dere gjorde noe litt "utenom det vanlige". Hva var mindre bra? Bør man være obs på noe? Takk Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832
Pringle Skrevet 26. desember 2012 #2 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Dyreparken (Bioparco) bør oppleves! Peterskirken! Kom dere ned i krypten og opp i kuppelen. (Men ikke noe for dem har klaustrofobi. Og taket kan fremkalle sjøsyke.) Kjør med trikken og metroen! Det er fint å få med seg det "obligatoriske" som Trevifontenen, Den hellige Teresas ekstase osv. Vatikanmuseet m/ det sixtinske kapell er et must! Jeg var også på vatikanapoteket og måtte vise pass til sveitsergarden for å få passere. Jeg var på gudstjeneste med nattverd i den lokale kirken (over på en halv time). Om sommeren er det hett, men luften er tørr, så 36 varmegrader er ikke noe problem. Maten er vidunderlig og billig! Trafikken er forferdelig, de kjører fort og det bråker masse! Hotell er dyrt, selv har jeg bodd på bed&breakfast, det var veldig fint og hyggelig. Endret 26. desember 2012 av Pringle
caroprins Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Må få med deg sixtinske kapell .Det er virkelig flott. Vær forberedt på masse folk og vær obs på lommetyver overalt i Roma så pass ekstra godt på verdisakene. Petersplassen med kirken og colosseum er fint å få med seg. Roma er en nydelig by med mange flotte statuer overalt. Ta mye bilder
Gjest Animula Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Hvor lenge skal du være der? Jeg vil jo selvsagt anbefale Villa Farnesina.. Det er en fantastisk utsmykket liten villa i Trastevere og ligger tvers over Tiberen fra Farnesepalasset. Det er ikke fullt så mange som kjenner til den, selv om Rafaels 'Galateas Triumf' (som jeg har i nicket) er der og er et veldig kjent kunstverk. Like ved ligger botanisk hage, den er også litt utenom turistruten og kjempefin. Du må se Pantheon uansett om du er der kort eller lenge. Et arkitektonisk mesterverk bygget under keiser Hadrian og fortsatt helt komplett i strukturene, det har aldri blitt restaurert i grunnverkene. Men interiøret har blitt byttet ut, og all bronsen som var i portikoen (inngangen) ble smeltet om og ble brukt til å lage Berninis baldakin inne i Peterskirken. 2
Gjest gjest17 Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Hvor lenge skal du være der? Jeg vil jo selvsagt anbefale Villa Farnesina.. Det er en fantastisk utsmykket liten villa i Trastevere og ligger tvers over Tiberen fra Farnesepalasset. Det er ikke fullt så mange som kjenner til den, selv om Rafaels 'Galateas Triumf' (som jeg har i nicket) er der og er et veldig kjent kunstverk. Like ved ligger botanisk hage, den er også litt utenom turistruten og kjempefin. Du må se Pantheon uansett om du er der kort eller lenge. Et arkitektonisk mesterverk bygget under keiser Hadrian og fortsatt helt komplett i strukturene, det har aldri blitt restaurert i grunnverkene. Men interiøret har blitt byttet ut, og all bronsen som var i portikoen (inngangen) ble smeltet om og ble brukt til å lage Berninis baldakin inne i Peterskirken. Flott reiseanbefaling! Kjenner det allerede er dags å begynne å kartlegge neste hovedferie :-)
Gjest Animula Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 Flott reiseanbefaling! Kjenner det allerede er dags å begynne å kartlegge neste hovedferie :-) Takk! Kanskje det blir en tur til Roma på deg og, jeg vil gjerne tilbake så fort som mulig..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #7 Skrevet 3. januar 2013 www.osteriadememmo.it Knallgod, italiensk mat. Ligger utenfor turistfellene Anonym poster: 6679bc8bf9f09b0227d0c1c248b8974a
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #8 Skrevet 3. januar 2013 Takk for alle gode tips. Vi skal være der i fire dager Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832
Gjest Animula Skrevet 3. januar 2013 #9 Skrevet 3. januar 2013 På fire dager så ville jeg nok prioritert flere av de store turistfellene, men det kommer jo an på interessene deres. Hvis dere skal i Vatikanmuseet (som jeg gjerne anbefaler, men så er jeg uvanlig kunstinteressert) så vær forberedt på å stille dere i kø svært tidlig. Ca. 0800 i de minste. Kommer man senere så kan køen ta veldig lang tid eller man kan risikere å ikke komme inn. Jeg tror man fortsatt må stå i en og samme kø selv om noen kun vil se det sikstinske kapell, men det er mulig det er forandret. Etterpå kan det passe med en tur innom Peterskirken. Tur på taket og opp i kuppelen er morsomt hvis man har tid. En tur til Forum Romanum, kanskje inkludert en tur rundt Colosseum (ikke nødvendigvis inn, ny kø) og/eller en tur via Forum opp på Palatinen og se keiserpalassene. Campo de' Fiori -Piazza Navona - Pantheon er en fin tur. På Campo de' Fiori er det marked på dagtid og et yrende cafe og restaurantliv. Det er også mange små butikker rundt, spesielt i Via Giubbonari. Ikke spis middag på restaurantene midt på Piazza Navona, det er ofte bedre og billigere mat på restaurantene i gatene rundt. Andre forslag: Ara Pacis, Augustus sitt fredsalter med flotte relieffer blir ofte oversett av folkemengdene og mausoleet hans er i nærheten. Ferraributikken er i samme område hvis det skulle være interessant, og hvis den ikke har flyttet på seg siden sist. Neros gyldne hus (i området ved Colosseum /forum er åpnet for publikum (der har jeg ikke vært ennå). Castel sant Angelo, fantastisk byggverk (Hadrians mausoleum og senere fort og palass) utsikt på toppen med en cafe. San Clemente, en spesiell kirke med vakre mosaikker og hvor man kan gå ned flere lag i historien, til en eldre kirke under og til romersk tid med et mitreum (alter til guden Mithras) nederst. Pass alltid opp for lommetyver og veskenappere, spesielt på busser. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 For fantastisk pizza: Dar Poeta i Trastevere. Svært poppis blant lokalbefolkningen, og dessverre ikke mulig å bestille bord. Men hvis du spør pent og kommer tidlig kan det hende de ordner noe allikevel Anonym poster: c35a16b787defd650a311c2081a1492c
Amber Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Jeg synes det var fantastisk å ta trappene opp i kuppelen i Peterskirken! Restauranten Osteria Del Antiquario var helt superb, anbefales på det sterkeste. Ligger ikke så langt fra Piazza Navona. Vi var på Stadio Olympico og så Red Bull Fighters FMX, over 80 000 tilskuere. Magisk og spesiell opplevelse!
Gjest Animula Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 For fantastisk pizza: Dar Poeta i Trastevere. Svært poppis blant lokalbefolkningen, og dessverre ikke mulig å bestille bord. Men hvis du spør pent og kommer tidlig kan det hende de ordner noe allikevel Anonym poster: c35a16b787defd650a311c2081a1492c Jaaaaa!! Det er et kjempetips, virkelig god pizza og lokalt populær. I Vicolo Bologna! Det er bare å møte opp, man får stort sett bord likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Jaaaaa!! Det er et kjempetips, virkelig god pizza og lokalt populær. I Vicolo Bologna! Det er bare å møte opp, man får stort sett bord likevel. Oops, glemte at vi var 17 stk sist... Kanskje ikke rart at det tok lang tid å få bord! Anonym poster: c35a16b787defd650a311c2081a1492c
Gjest Animula Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Oops, glemte at vi var 17 stk sist... Kanskje ikke rart at det tok lang tid å få bord! Anonym poster: c35a16b787defd650a311c2081a1492c Nei, det er ikke så stort der! Jeg håper de som driver der er de samme, hyggelige folk.
Armitage Skrevet 4. januar 2013 #15 Skrevet 4. januar 2013 Jeg var i en kirtke som var dedikert til Jomfru Maria. Husker ikke hva den het eller hvor den lå. Noen som vet? Det er i hvertfall slike katakomber under bakken og det var svært interessant.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #16 Skrevet 5. januar 2013 Takk for supre tips! Er det mye kø overalt nå også? I januar? Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832
Gjest Animula Skrevet 5. januar 2013 #17 Skrevet 5. januar 2013 Det er nok mindre kø nå enn i de varmere årstidene, men Vatikanet vil nok alltid ha kø. Jeg vet ikke hvor mye.
Montefalco Skrevet 5. januar 2013 #18 Skrevet 5. januar 2013 Takk for supre tips! Er det mye kø overalt nå også? I januar? Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832 Det er alltid kø til de største severdighetene i Roma. Man kan imidlertid gå forbi køen ved ganske enkle grep. Til Colosseum kjøper man billett på andre siden av gaten ved inngangen til Forum. Køen ven Colosseum er for å kjøbe billett. Når man har billett går en bare forbi køen. I Vatikanet kjøper en billett på nettet i forkant. Da får en en tid man må møte opp (kommer man fem minutter for tidlig, må man vente). Man går da først i museet, deretter i det Sixtinske for til slutt å komme inn i Peterskirken. Billetter kan også kjøes der av folk som går rundt og selger. Det koster litt mer enn når en har bestillt på forhånd, men til de grader verdt det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2013 #19 Skrevet 6. januar 2013 Hvor kjøper man disse til Vatikanet på nett? Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832
Montefalco Skrevet 6. januar 2013 #20 Skrevet 6. januar 2013 Hvor kjøper man disse til Vatikanet på nett? Anonym poster: 9e8f9805b71d7bb94dab7cdeed6d0832 Vatikanets hjemmeside.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå