Gå til innhold

Hvor lang utdannelse? Deres meninger.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva er en lang utdannelse for dere?

Tenkte å studere 3 år økonomi, for så å studere 5 år jus. Har lyst til å bli forretningsadvokat. Føler at jeg bør ha denne kombinasjonen, for å ha størst mulig kompetanse, eller hva?

Vel, da er jeg ferdig når jeg er 26 år, er dette svært sent? På en annen side hørte jeg at advokater bør ha litt alder for å oppnå respekt, blant annet fra rådgiver på skolen. Så hun sa at å være ferdig ved 26 år heller kan være en fordel.

Noen som har noen meninger? Evnt.erfaringer?

-studentsnart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Om 26 er sent, da burde jeg aldri ha satt meg på skolebenken i det hele tatt. For jeg var 25 når jeg begynte på VGS, og 31 når jeg begynte på lærerhøgskolen. Men føler meg ikke for gammel for arbeidslivet nei. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hehe, nei man gjør vel ikke det :) Er bare jeg som ikke har noen tidsbegrep på hva som er "vanlig" alder når man skal ut i arbeidslivet for alvor for første gang. Takk for svar :)

-studentsnart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk takk! Får håpe at jeg klarer å bli helt sikker på hva jeg vil studere..er nemlig ikke heelt der. Men det ordner seg for snille piker, gjør det ikke det? ;)

-studentsnart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Kjenner en jurist som nå går 4 år på BI, får noe fritak i noen få fag.

Men de fleste er RIMELIG lei etter 6 år med juss, så jeg anbefaler deg å begynne på en av delene for så å se hva du orker av eksamenr og studielån....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Isåfall blir du ferdig når du er 28, ikke 26, for det tar 2 år videre for å bli advokat. Jurist blir man jo som du sa, etter 5 år. Egentlig ikke supernødvendig at du tar økonomi nå med det første? Du kan jo konse om jussen først?

Synes ikke du blir gammel (26 el.28), for veldig mange av de som tar utdanninger som jurist, statsviter, lege og andre laange utdanninger blir jo ofte ferdige når de er 28 - 31 år!!

Så blir du ferdig før det er det jo veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

26 år er jo ikkje gammalt. Mange som startar utdanninga si som 20 åring, du er så absolutt ikkje aleine!

Etter 3 år foretningsjuss på BI så får du tittelen foretningsøkonom, ikkje advokat etter det eg har høyrt. Muleg feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Ikke tenk på å ta to utdanninger; start med jussen, så kan du eventuelt se etter det. Som jeg har forstått, kan man spesialisere seg i løpet av utdanningen, ved å velge enkelte emner etter interesse (spesialfag). I hvertfall er det slik i Tromsø.

Jeg har seks års universitetsutdanning, så jobbet jeg litt, og nå holder jeg på med tredje år av en fireårig doktorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
26 år er jo ikkje gammalt. Mange som startar utdanninga si som 20 åring, du er så absolutt ikkje aleine!

Etter 3 år foretningsjuss på BI så får du tittelen foretningsøkonom, ikkje advokat etter det eg har høyrt. Muleg feil!

Advokat blir man kun etter 6 + 2 år på Juridisk fakultet.

Gjennomsnittsalderen for å gå ut av juss er ca 28, så du blir ikke gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er tydeligvis 1 ting mange ikke har fått med seg her:

For å bli jurist i dag studerer man i 5 år. (Ikke i 6)

For å bli advokat behøver man ytterligere 2 år i tillegg (praksis ved kontor)

Markedsøkonomi ved BI har ingenting med hvorvidt man bli advokat eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er ikke uvanlig med en såpass lang utdannelse, så det er ikke noe i veien for å planlegge det!

Men husk at interessene og ønskene dine gjerne forandrer seg etterhvert. Det kan være lurt å konsentrere seg om en av delene først, og så se an med årene om du fortsatt har lyst til å ta enda en utdannelse. Du trenger jo ikke å bestemme deg her og nå!

Lykke til, samme hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er veldig fint å ha ambisjoner, planer og drømmer. Men hvis du er 19 år nå, er det veldig vanskelig å planlegge 7-8 år fram i tid på den måten her. Mye forandrer seg underveis.

Hvis det er jussen du har mest lyst til, bør du vel begynne på den. Så får du heller se hva som skjer underveis.

Forresten kan det hende at du er mye mer enn 26 innen du er ferdig. Det er vanlig å bruke flere år enn normert på jussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar alle sammen!

Etheral, du sa noe veldig interessant, som jeg også fikk høre i går. Det at man kan spesialisere seg i jussen. Derfor har jeg nå bestemt meg for 5 år med jus til høsten. Blir litt for ambisiøst å hoppe på en 8 års utdannelse.

Men jeg begynner et sted, også ser jeg hva tiden bringer rett og slett. Det er umulig å planlegge et helt liv fra mitt ståsted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot
Har juss noen spesialisering innenfor økonomi da?

Selskapsrett, EØS-rett, sjørettog petroleumsrett, er blant annet fag mange velger når de sikter mot næringslivet. Men man lærer jo kun om regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Står man bedre rustet i arbeidsmarkedet om man både er jurist og økonom? Hvis ja, så er jo det bra, for det er jeg snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til gjest - Ja det gjør du, hvertfall dersom du har tenkt på å bli advokat i næringslivet. Kan jeg spørre hvordan du har studert? Hvor mange år med økonomi? Hva begynte du med? Hvor lang blir utdannelsen din samlet?Har også lyst til å kombinere disse to utdannelsene nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...