Gå til innhold

Rullestolbrukere; synes dere dette er frekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes dere det er frekt at folk holder oppe døren for dere? Jeg tenker jo at mange ikke vil bli sett på som hjelpeløse bare fordi dem sitter i rullestol, samtidig som jeg selv har sittet i rullestol en kort stund og husker det var vanskelig å åpne dører(selv om dere som er "fast" i rullestol sikkert er mer dreven).

Så skal, skal ikke? Bør jeg kanskje spørre meg selv om jeg ville holdt døren for en hvilken som helst annen person i samme situasjon?

Anonym poster: e7122f61453eda43448f05c125a615b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Like lite frekt som å holde døren for absolutt alle andre.

• Liker 5
Skrevet

Det frekkeste moren min som sitter i rullestol vet er at folk ikke slipper forbi å går sakte forann henne,går ann å ta hensyn.Så å åpne døren tror jeg ikke er så big deal .

Det er jo folk som holder døren åpen for meg også:)

• Liker 3
Skrevet

Det er mye frekkere å slippe døra igjen når du har sett at det er en rullestolbruker som skal inn.

Dører holdes åpne for andre uansett, slik jeg ser det.

• Liker 7
Skrevet

Hold dørene åpne, tilby gjerne å åpne kjøleskapsdørene i butikken, plukke ned varer fra høye hyller, tilby dere å henge bæreposer bakpå rullestolen, plukke opp noe hvis rullestolbrukeren mister noe på bakken eller vipp ned luken på bussen. Jeg blir kjempe takknemlig over slik hjelp.

Og når jeg tuter så flytt dere og ikke gå midt på fortauet.

Men snakk aldri til meg med babystemme eller til ledsageren min.

Anonym poster: 8435bec1b386bea4105ce9b640c7bcb9

• Liker 15
Skrevet

Jeg har mange funksjonshemmede venner. Vet at de fleste av dem hater å bli behandlet annerledes, men jeg er nesten helt sikker på at de setter pris på å få døren åpnet for seg. Det handler om å hjelpe dem med sine behov, men ikke stakkarsgjøre dem. Det blir jo feil å la døren smelle igjen etter seg når en i rullestol kommer bak - man skal jo ikke overse dem. Men bare snakk vanlig til dem og vær like hyggelig som du er mot andre.

Du kan bare enkelt åpne døra og gi et smil. IKKE åpne døra og si "Jeg må jo hjelpe deg som sitter i rullestol! Skjønner jo at det er vanskelig for deg å åpne den døra, hihihhi".

• Liker 2
Skrevet

Fortauet ER til for å gå på. Helt greit at man flytter seg, for det skal man om noen ønsker å komme forbi, det være rullestoler, sykler osv, men jeg syns stolbrukere må slutte å råkjøre der det også er til for gående, det være på fortau eller inne i butikker. Det er mer enn en gang jeg eller andre har måttet hoppe til side fordi noen turer frem som om de eier stedet.

• Liker 6
Skrevet

Det skjønner jeg at kan være irriterende. Men det hender at jeg skal rekke bussen og er nødt til å tute eller spørre om folk kan flytte seg når de går midt på fortauet i sneglefart. Gående kan gå forbi snegler eller til og med gå ut i vegen, det kan ikke jeg. Det er en grunn til at tuten er der.

• Liker 3
Skrevet

Ja, som sagt, men du kjører jo ikke ned folk. Som enkelte gjør.

Skrevet

Jeg holder døren åpen for alle som kommer bak meg uansett om personen går eller sitter i rullestol... trodde det var normal folkeskikk.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har tidvis vært i tvil om jeg skal tilby meg å hjelpe, men har alltid fått et vennlig smil tilbake!:)

Har som regel vært på butikken, når en rullestolbruker kikker oppover hyllen på ting som er i min øyenhøyde. Da spør jeg om jeg skal hjelpe de å ta ned noe!:)

Det jeg IKKE har turt enda, er å spørre om hvorvidt de får det ned uten hjelp, for jeg er litt nysgjerrig på hvordan...:sjenert: Er jo langt fra alle som har stol med heisbart sete... Hvordan får de tak i en pakke gjær på øverste hylle i melkeskapet, f.eks?

Tillegg: å holde døren o.l for noen som kommer bak er skikk og bruk enten det er rullestol, barnevogn, bæreposer eller annet som gjør det kinkig å komme gjennom. Og selv om de bak ikke har "utfordringer", så er det høflig å sjekke at de ikke får døra i trynet allikevel.

Endret av kaprifolen
Skrevet

Det jeg IKKE har turt enda, er å spørre om hvorvidt de får det ned uten hjelp, for jeg er litt nysgjerrig på hvordan... :sjenert: Er jo langt fra alle som har stol med heisbart sete... Hvordan får de tak i en pakke gjær på øverste hylle i melkeskapet, f.eks?

I tillegg til heisbart sete som du nevner så er det jo sånn at en del som bruker rullestol er istand til å stå/gå lenge nok til å plukke noe ned fra hyller. Og noen har en sånn gripetang som de kan plukke ned ting med: http://www.norengros.no/norengros/frontend/mediabank/3/31849/10168-101022_l.jpg. Eller så må de spørre noen om hjelp.

Anonym poster: 40fdc884c4a864a0eeee6cb3da5d61ad

Skrevet

Jeg har ofte kunder som sitter i rullestol, og jeg er alltid i tvil om jeg skal ned på huk når jeg snakker med dem, eller fortsette å stå slik jeg pleier. Det faller seg på en måte naturlig å ville ha samme "øyehøyde" på oss, men så er jeg redd de tolker det feil. Samtidig føler jeg meg litt teit når jeg skal stå en meter over dem og se ned for å snakke med noen som er like klar i toppen som meg selv.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Hold dørene åpne, tilby gjerne å åpne kjøleskapsdørene i butikken, plukke ned varer fra høye hyller, tilby dere å henge bæreposer bakpå rullestolen, plukke opp noe hvis rullestolbrukeren mister noe på bakken eller vipp ned luken på bussen. Jeg blir kjempe takknemlig over slik hjelp.

Men snakk aldri til meg med babystemme eller til ledsageren min.

Ofte jeg irriterer meg over folk som går sakte på fortauet også. Jeg blåser ikke i fløyta av den grunn. Jeg går pent og pyntelig bak til jeg får en mulighet til og gå forbi. Man skal behandle funksjonshemmede som vanlige folk, og selvfølgelig tilby hjelp der de kommer til kort.

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Jeg har ofte kunder som sitter i rullestol, og jeg er alltid i tvil om jeg skal ned på huk når jeg snakker med dem, eller fortsette å stå slik jeg pleier. Det faller seg på en måte naturlig å ville ha samme "øyehøyde" på oss, men så er jeg redd de tolker det feil. Samtidig føler jeg meg litt teit når jeg skal stå en meter over dem og se ned for å snakke med noen som er like klar i toppen som meg selv.

IKKE gå ned på huk. Det må jo oppfattes ekstremt ydmykende - som at man er en unge. Du går vel ikke ned på huk om en voksen dverg hadde snakket til deg? Har en kompis på 210cm og en på 165...han går ikke akuratt ned på huk for å prate til ham..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...