Gå til innhold

HVOR mye ender denne bilen her til å koste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten har fått en spinnvill crazy ide. Han skal kjøpe en litt brukt Audi 2009 modell som koster va 620.000kr, han fortalte at han har snakket med banken og at lånet vil koste ca rundt 7000kr i måneden. Han nevnte ikke noe om renta, men det er vel den lokale sparebanken som setter opp.

Jeg må si jeg er JÆVLIG skeptisk, har enda ikke snakket med ham om det, dette er noe han bestemte seg for som julegave til seg selv, og nevnte det først i går. Han har ikke tatt opp lånet, men har tenkt til det, sendte meg noen mms bilder av bilen og greier. Fin bil, men til 600000kr!!

Han er 23 år og bor hjemme, planen er at vi skulle flytte sammen til sommeren, og etterhvert kjøpe oss eget.

Jeg har 450 000kr i egenkapital, og han har.. Vel, ingenting, og snart et jævlig dyrt billån. Han tjener helt ok, ca 30 000 utbetalt etter skatt.

Noen som kan fortelle meg ca hva den audien vil koste på lang sikt, lån med renter og alt? Vet jo som sagt ikke renta, men sånn pluss minus....

Får vi noen gang plass til huslån om dette monsteret kommer på plass?

Anonym poster: 8a28db29890067246ec6514b9e0fd1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo veldig forskjell fra person/situasjon og kundeforhold til banken.

Men i veldig mange tilfeller vil banken gi beskjed om at bilen må bort før et boliglån vil innvilges.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, litt mer om typen min, hatt en del kredittkort, forbrukslån, har måtte rulle sammen lån for å få betalt de, har hatt flere billån pga masse rare biler fra han var 18 år, osv. Endelig når han har fått styr og orden på økonomien, så skal han ta opp det lånet der, sprøtt!

Vet ikke hvordan banken har handtert dette, men men..

Anonym poster: fd0a49e298719a624593fc9f9b6ee607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pengene han låner til bil kunne han i stedet lånt til bosted om dere tenker å flytte sammen. Jeg tror jeg ville vært meget skeptisk til å stifte bo med en som har slikt syn på penger. Han burde heller satt alt på konto til egenkapital i stedet

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hus først, bil etterpå. Dette burde virkelig alle forstå, og en som ikke klarer å forstå det ville jeg vært litt skeptisk til. Lånet blir plenty dyrt og nedbetalingstid på 7-8 år? Yikes.

Anonym poster: 86191fb4b83fb2e24c449835df0f1c2b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken Audi er det..? Og vet du hvor langt den har gått?

Uansett, synes jeg han prioriterer helt feil, og at han enda bor hjemme... Huffamei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et så stort billån vil det bli vanskelig å få boliglån i tillegg hvis dere har planer om huskjøp etter hvert. Har kjæresten din sjekket pris på bilforsikring? Den vil sannsynligvis bli dyr for en bil i den prisklassen + at han ikke har opparbeidet seg full bonus enda. I tillegg til billån og forsikring kommer årsavgift, bensin og vedlikehold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en Audi a8 eller noe sånt noe, den har gått ca 80-90.000 kilometer.

Har ikke en gang vurdert hva det vil koste å forsikre dette udyret, så ca 7000 i lån hver måned, og hva i forsikring? Fullkasko må den ha.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en Audi a8 eller noe sånt noe, den har gått ca 80-90.000 kilometer.

Har ikke en gang vurdert hva det vil koste å forsikre dette udyret, så ca 7000 i lån hver måned, og hva i forsikring? Fullkasko må den ha.

Både dette og hva det koster i renter kan du sjekke på finn.no.

http://www.finn.no/finn/car/used/insurance?finnkode=38966246

Anonym poster: 2fa40e228a46e7d83975eb27ff78ed78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten har fått en spinnvill crazy ide. Han skal kjøpe en litt brukt Audi 2009 modell som koster va 620.000kr, han fortalte at han har snakket med banken og at lånet vil koste ca rundt 7000kr i måneden. Han nevnte ikke noe om renta, men det er vel den lokale sparebanken som setter opp.

Jeg må si jeg er JÆVLIG skeptisk, har enda ikke snakket med ham om det, dette er noe han bestemte seg for som julegave til seg selv, og nevnte det først i går. Han har ikke tatt opp lånet, men har tenkt til det, sendte meg noen mms bilder av bilen og greier. Fin bil, men til 600000kr!!

Han er 23 år og bor hjemme, planen er at vi skulle flytte sammen til sommeren, og etterhvert kjøpe oss eget.

Jeg har 450 000kr i egenkapital, og han har.. Vel, ingenting, og snart et jævlig dyrt billån. Han tjener helt ok, ca 30 000 utbetalt etter skatt.

Noen som kan fortelle meg ca hva den audien vil koste på lang sikt, lån med renter og alt? Vet jo som sagt ikke renta, men sånn pluss minus....

Får vi noen gang plass til huslån om dette monsteret kommer på plass?

Anonym poster: 8a28db29890067246ec6514b9e0fd1ea

Vel, hvor mye bilen skal koste til slutt er vanskelig å si uten å vite rentenivå og nedbetalingstid. Dyrere blir det uansett.

Et annet spårsmål er hva bilen blir verdt. Kjøper man en ny bil så mister bilen ca 10% av verdien sin den dagen man kjører ut fra bilforhandleren. Noen mener at verditap er ca 20 % av bilens nypris det første året - deretter 10 % ( stadig av bilens nypris ) pr år. Så husk at ved eventuelt salg kan man sitte med resten av gjelden uten å ha noen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nok utfra at han ikke regner med noe fremtidig boliglån hvis han tillater seg en bilgjeld på 7000i måneden + forsikring, bensin og alt det andre greiene en bil krever...

:(

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

over 600k for en over tre år gammel audi, og han skal låne? 23 år gammel?

for det første, gled dere til deleprisene. garantien er gått ut, og NÅ dukker feilene opp.

for det andre, det er ganske feil å prioritere en bil når dere ikke har bolig enda.

for det tredje - DET ER EN AUDI?!?!?! er han tjukk i skallen??! den bilen mister jo verdi som faen!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

over 600k for en over tre år gammel audi, og han skal låne? 23 år gammel?

for det første, gled dere til deleprisene. garantien er gått ut, og NÅ dukker feilene opp.

for det andre, det er ganske feil å prioritere en bil når dere ikke har bolig enda.

for det tredje - DET ER EN AUDI?!?!?! er han tjukk i skallen??! den bilen mister jo verdi som faen!

Ja, over 600.000 for en 3år gammel Audi, ikke vet jeg om det er mye, eller lite for en audi i den alderen, men audi må det være, for han elsker audi. Noe med transport film eller noe, transporter kanskje...

Sorry, men tuller du, er det seriøst nå allerede at feil og mangler begynner å melde seg? Bilen er jo bare 3 år?

Har ikke peiling på bil dot com..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svært dyr bil og han har ikke inntekt eller midler til å dekke opp disse utgiftene. Kan aldri se for meg at dere kan få kjøpt noe sammen om han prioriterer slikt.

Over fem år vil rentene gjøre at bilen koster ca 750K også kommer alle utgiftene på reperasjoner, service og bensin i tillegg. Dette er en luksusbil så deler er nok dyrt, ville regnet med noen utgifter på reperasjoner, men det er umulig å si hvor mye det kan bli.

Kjenner meg litt igjen, jeg er 3 år eldre og Kjøpte en bil til samme pris for et år siden. Jeg kjøpte dog en helt ny med 5 års garanti og serviceavtale. Og jeg betaler på 2 år :O

Edit: Annet og veldig viktig punkt, jeg og samboeren kjøpte leilighet og bodde der i 2 år før jeg kjøpte drømmebilen min :)

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Debattanten, forskjellen er at di tydeligvis har råd til det, typen min kommer til å betale seg i hel..

når jeg tenker meg om selv så er jo billånet en ting, rentene er en annen ting, bensin er enda en ting, forsikring, deler og service, osv.. kan fort ende opp på 10-11 000 i mnd??

Og han bor med foreldrene sine......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan jo fort komme opp i 10-11k i mnd.

Jeg ville rett og slett konfrontert han med at dette ikke går om dere skal kjøpe noe. Du har jo en solid egenkapital så han må prøve å spare opp noe han også.

Edit: Regner med han har nedbetalingsplan på 7år? Nedbetaling på billån i denne prisklassen pleier å være 11k i mnd om du tar 5 år.

Er dumt om han også tar en så lang nedbetalingstid med tanke på at verdifallet kan være større enn hva han betaler. Må han selge bilen en dag risikerer han å sitte igjen med lån og ingen bil.

Endret av debattanten
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over 600.000 for en 3år gammel Audi, ikke vet jeg om det er mye, eller lite for en audi i den alderen, men audi må det være, for han elsker audi. Noe med transport film eller noe, transporter kanskje...

Sorry, men tuller du, er det seriøst nå allerede at feil og mangler begynner å melde seg? Bilen er jo bare 3 år?

Har ikke peiling på bil dot com..

Ts

fun fact. audi er den bilrpdusenten i vesten som har absolutt flest fabrikkfeil.

ALLE biler har feil, det er bare det at audi har så mye som går til helvete. elendige styresentraler, en ganske uortodoks plassering av styresnekke/tannstang (som for all del er en av grunnene til at de kjører godt, men mongodyrt å skifte på), kranglete girkasser og så videre.

det kryr av audier fordi det er en temmelig populær bil. det kryr også av import av audi. det er kjøpers marked når bilen blir tre år. når bilen er seks år får du en fis i havet for den.

møller er en importør/forhandler fra helvete. jeg har hørt så mye totalt useriøse tilbakemeldinger på servicer og så videre som ikke ligner grisen.

selv har jeg enda en A6 quattro stasjonsvogn med stor motor og hele surret stående, den er defekt og jeg orker ikke fikse den, men utsetter og utsetter fordi den er et sant helvete. og den er ikke verd en fis lengre i det hele tatt.

at han bor med foreldrene sine og prioriterer en slik bil istedet for å bo - jesus, bank litt vett i ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...