AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #21 Del Skrevet 24. desember 2012 Hvorfor forventer du at andre som kanskje har dårligere råd enn deg til og med skal betale mer skatt for at du skal flotte deg? Trygd er et sikkerhetsnett. Ikke noe som skal sikre deg god inntekt. Pengene dine tas ifra andres lønn, ikke fra en magisk itømmelig skattekiste De har hatt muligheten til å ta høyere utdanning. Jeg fikk ikke det valget. Unge uføre burde fått sats etter hvilket snitt de gikk utfra skolen med. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #22 Del Skrevet 24. desember 2012 Pengene dine tas ifra andres lønn, ikke fra en magisk itømmelig skattekiste Aha. Da har jeg noe til felles med Kjell Inge Røkke jeg da. Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 24. desember 2012 #23 Del Skrevet 24. desember 2012 De har hatt muligheten til å ta høyere utdanning. Jeg fikk ikke det valget. Unge uføre burde fått sats etter hvilket snitt de gikk utfra skolen med. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd De fleste som tar høyere utdanning idag har null nytte av den da de tar fag næringslivet ikke har nytte av. Realfag er det ikke alle som har evne til. Hvis man forventer å ta penger fra andres lommer kan man jo heller spørre familie og venner? Mye bedre enn å leve på vilt fremmede som ikke har noe valg og som får trangere økonomi som følge av det? Du ser ingen moralske hemninget ved å kreve penger fra andre menneskers lommebok? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 24. desember 2012 #24 Del Skrevet 24. desember 2012 Aha. Da har jeg noe til felles med Kjell Inge Røkke jeg da. Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae Hvilke varer eller tjenester gir du for disse pengene og er det frivillig? Ikke det nei.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #25 Del Skrevet 24. desember 2012 De fleste som tar høyere utdanning idag har null nytte av den da de tar fag næringslivet ikke har nytte av. Realfag er det ikke alle som har evne til. Hvis man forventer å ta penger fra andres lommer kan man jo heller spørre familie og venner? Mye bedre enn å leve på vilt fremmede som ikke har noe valg og som får trangere økonomi som følge av det? Du ser ingen moralske hemninget ved å kreve penger fra andre menneskers lommebok? Så du synes ikke syke har rett på et verdig liv? 3G skulle ung ufør tillegget lagt på. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #26 Del Skrevet 24. desember 2012 Hvilke varer eller tjenester gir du for disse pengene og er det frivillig? Ikke det nei.... Siden når måtte man produsere varer eller gi noen form for tjeneste for å være berettiget til uførepensjon? Og det er ikke frivillig nei. Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #27 Del Skrevet 24. desember 2012 Hvis man forventer å ta penger fra andres lommer kan man jo heller spørre familie og venner? Si meg, hvem stjal du penger fra så du kunne gå på skole? Hvem du penger fra så du kunne gå til tannlege som barn? Hvem stjal du penger fra så du kunne få stipend når du gikk på videregående? Hvis du er en tyv som selv har tatt deg til rette så har du ingen rett til å kalle noen annen en tyv. Er du en tyv? Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #28 Del Skrevet 24. desember 2012 Si meg, hvem stjal du penger fra så du kunne gå på skole? Hvem du penger fra så du kunne gå til tannlege som barn? Hvem stjal du penger fra så du kunne få stipend når du gikk på videregående? Hvis du er en tyv som selv har tatt deg til rette så har du ingen rett til å kalle noen annen en tyv. Er du en tyv? Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae alt dette er jo for å gi barn og unge størst mulighet for å kunne yte tilbake etter endt utdanning. er man trygdet mottar man uten å kunne gi tilbake. jeg mener mat, husly og medisinks behandling(som dagen ordning + tannlege og briller) burde være en menneskerett i norge, men unødvendige ting som biff, kinobesøk, mer klær enn nødvendig, slike ting synes jeg ikke skal være en rettighet. av trygda mi er det ca 5-6000 som ikke går til slike ting, 2700 av disse er til en aktivitet som holder meg frisk nok til å ikke havne på sykehus, men resten går til leiefilm, klær som strengt tatt er mer lyst enn nødvendighet, et par hjemkjørte pizza, omo i stedet for billigvaskemiddel og slikt. de 2700 bør jeg få for ikke å bli en større byrde, men resten burde ærlig talt ikke havna hos meg, men heller et sted hvor behovet er større(sykehus, trygdede med større behov for behandlig/tilrettelegging, lista å ta av er lang.) Anonym poster: 4ce27a71dbf3f799add9e322aaa41fa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #29 Del Skrevet 24. desember 2012 alt dette er jo for å gi barn og unge størst mulighet for å kunne yte tilbake etter endt utdanning. er man trygdet mottar man uten å kunne gi tilbake. jeg mener mat, husly og medisinks behandling(som dagen ordning + tannlege og briller) burde være en menneskerett i norge, men unødvendige ting som biff, kinobesøk, mer klær enn nødvendig, slike ting synes jeg ikke skal være en rettighet. av trygda mi er det ca 5-6000 som ikke går til slike ting, 2700 av disse er til en aktivitet som holder meg frisk nok til å ikke havne på sykehus, men resten går til leiefilm, klær som strengt tatt er mer lyst enn nødvendighet, et par hjemkjørte pizza, omo i stedet for billigvaskemiddel og slikt. de 2700 bør jeg få for ikke å bli en større byrde, men resten burde ærlig talt ikke havna hos meg, men heller et sted hvor behovet er større(sykehus, trygdede med større behov for behandlig/tilrettelegging, lista å ta av er lang.) Anonym poster: 4ce27a71dbf3f799add9e322aaa41fa6 Så hvorfor beholder du pengene da? Gi de vekk til veldedighet. Litt teit å sitte og late som man er heroisk når man faktisk ikke gjør noe med saken. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #30 Del Skrevet 24. desember 2012 alt dette er jo for å gi barn og unge størst mulighet for å kunne yte tilbake etter endt utdanning. Alt dette er penger som kommer fra skattepenger. Guybrush mener at alt som man får av tjenester uten å betale for det er tyveri. Det vil si at skole er tyveri. Stipend er tyveri. Alderspensjon er tyveri. Slik han ser det. Da gjenstår spørsmålet, har han selv stjålet noen gang? For i så fall nytter det jo ikke stort for en tyv å sitte og kalle andre for tyver når han selv er skyldig i det samme. Anonym poster: 715b89c491edd0fe366488620ef8ecae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #31 Del Skrevet 24. desember 2012 Så hvorfor beholder du pengene da? Gi de vekk til veldedighet. Litt teit å sitte og late som man er heroisk når man faktisk ikke gjør noe med saken. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd nå er jeg ikke heroisk forde jeg mener jeg får for mye, later heller ikke som. jeg ser bare ikke at det er rettferdig at andre skal betale for at jeg skal ha noe jeg strengt tatt ikke trenger. jeg gir bort noe, men indrømmer glatt jeg er egoistisk å vanligvis bruker det meste på meg selv. Anonym poster: 4ce27a71dbf3f799add9e322aaa41fa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debattanten Skrevet 24. desember 2012 #32 Del Skrevet 24. desember 2012 Skjønner ikke hva folk har så mye imot Kjell Inge Røkke. Fyren står bak mange tusen arbeidsplasser som genererer en hel haug med skattepenger som går tilbake til samfunnet av de som jobber. I tillegg til skatt på overskuddet til alle selskapene han står bak. Uten folk som Røkke ville Norge vært et fattigere land på alle måter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slumkim Skrevet 24. desember 2012 #33 Del Skrevet 24. desember 2012 Gi oss høyere uførepensjon. 15 000,- er ikke bra nok. Vil tross alt ha litt standar på ting selv om jeg er ufør. Anonym poster: 4e81296feade1fe0f10dc81b2b6653c5 Og hvem skal betale for det? Jeg kanskje mener du? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 24. desember 2012 #34 Del Skrevet 24. desember 2012 Da er det jo personen sin egen feil, han har hatt muligheter, men kastet de bort. Ufør velger man liksom ikke å bli. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Man får ikke automatisk dårlig økonomi, og masse gjeld, aav å bli ufør, så begge de hypotetiske personene har like mye skyld i situasjonen sin... Det finnes nok av mennesker som tjener mindre enn 15.000 i måneden, uten at de har kastet bort mulighetene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. desember 2012 #35 Del Skrevet 24. desember 2012 De fleste som tar høyere utdanning idag har null nytte av den da de tar fag næringslivet ikke har nytte av. Realfag er det ikke alle som har evne til. Dette er da en temmelig drøy påstand. For det første er det ikke bar realfag som er nyttige og fører til jobb. For det andre er høyere utdanning aldri bortkastet - jeg sitter nå med en godt betalt teamleder stilling i oljebransjen, og en viktig faktor til at jeg fikk jobb der var min humanistiske masterutdannelse. Fordi hvis man har master, så viser man at man kan ta til seg lærdom og ha selvdisiplin. Noe som er nyttig i alle jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #36 Del Skrevet 24. desember 2012 Man får ikke automatisk dårlig økonomi, og masse gjeld, aav å bli ufør, så begge de hypotetiske personene har like mye skyld i situasjonen sin... Det finnes nok av mennesker som tjener mindre enn 15.000 i måneden, uten at de har kastet bort mulighetene sine. Selvsagt har man like mye i opparbeidet gjeld, både som ufør og arbeidende. Var ikke det som var poenget. Alle som ikke er syk har mulighet til å ta høyere utdanning og få bra jobb. Tjener man kun 15 000,- er det ens eget valg. Det er det ikke som ufør. Jeg kan ikke ta utdannelse til å bli lege. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 24. desember 2012 #37 Del Skrevet 24. desember 2012 Det skal jo ikke være lukrativt å være ufør. Jeg går selv på AAP, oger enslig forsørger for 2 barn, får utbetalt 12000 i mnd, om 1 år, så skal jeg leve på bare stipend og studielån, kommer til å gå det og. Er man på trygd må man faktisk endre litt på levestandaren sin, sånn er det bare. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 24. desember 2012 #38 Del Skrevet 24. desember 2012 (endret) Selvsagt har man like mye i opparbeidet gjeld, både som ufør og arbeidende. Var ikke det som var poenget. Alle som ikke er syk har mulighet til å ta høyere utdanning og få bra jobb. Tjener man kun 15 000,- er det ens eget valg. Det er det ikke som ufør. Jeg kan ikke ta utdannelse til å bli lege. Anonym poster: a24cf1bd922713e55c9a71e1ac605bdd Nei, selv om man ikke er syk, betyr det ikke automatisk at man har samme mulighetene som andre mennesker. Det er mye som kan skje her i livet, uten at det må ligge en diagnose eller en sykdom bak det. Vi som er uføre, er heldige i den forstand at vi har krav på mer hjelp enn mange andre, og at vi er født i et land som gir oss penger til å leve uavhengig av vår evne til å yte. Hadde jeg feks vært født i statene, hadde jeg vært død idag. Norge er et godt land, med et system som kan hjelpe mange... Det er ingen som skylder meg en dritt, men like vell betaler folk skatt og sørger for at jeg kan ha et godt liv. Endret 24. desember 2012 av Yme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 24. desember 2012 #39 Del Skrevet 24. desember 2012 Dette er da en temmelig drøy påstand. For det første er det ikke bar realfag som er nyttige og fører til jobb. For det andre er høyere utdanning aldri bortkastet - jeg sitter nå med en godt betalt teamleder stilling i oljebransjen, og en viktig faktor til at jeg fikk jobb der var min humanistiske masterutdannelse. Fordi hvis man har master, så viser man at man kan ta til seg lærdom og ha selvdisiplin. Noe som er nyttig i alle jobber. I motsetning til deg har jeg studert begge retninger. Og jeg satt i en ledende stilling ved høgskolen. Statistikken er klar, humaniorastudenter studerer i evighet og går ut til arbeidsledighet og brutte illusjoner. Jeg snakker selvsagt lm flertallet. At du er et unntak endrer ikke på dette. Jeg anntar du jobber i et statlig foretak som Statoil? Så nei, en av de største svindlene de siste 40 år er "skaff deg høy utdannelse så får du god jobb". Spesielt når man vet at over halvparten har ikke evnene som trengs eller interessen. Hvorfor har vi rakket ned på arbeidsområder som ikke krever akademia? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #40 Del Skrevet 24. desember 2012 Det skal jo ikke være lukrativt å være ufør. Jeg går selv på AAP, oger enslig forsørger for 2 barn, får utbetalt 12000 i mnd, om 1 år, så skal jeg leve på bare stipend og studielån, kommer til å gå det og. Er man på trygd må man faktisk endre litt på levestandaren sin, sånn er det bare. Det er jo ikke snakk om at det skal være luksus! Men å kunne ha muligheten til å kunne beholde hus og bil selvom man blir alvorlig syk eller skadet. Anonym poster: 91c7ac11f3fa727f7a43aa82ef1e1521 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå