AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Del Skrevet 22. desember 2012 Jeg er drittlei av at mamma drikker seg full i julen. Jeg er drittlei av å vekke henne på sofaen om natten og jeg er drittlei av at hun er frekk og oppfører seg dumt - spesielt når det er JEG som for kjeft for at JEG oppfører meg dumt. Jeg oppfører meg ikke dumt. Jeg er edru, mamma. Du burde prøve det én jævla kveld du også en gang mens du er hjemme på perm. Vi har ni dager sammen, jeg hadde satt pris på om du kunne droppe drikkingen din hvert fall én av de kveldene. Men nei, det går jo ikke, du kooooser deg jo så mye. JEG derimot, har ikke lyst til å feire jul i år. Så da håper jeg du kooooooser deg mye med den vinflasken. Jeg er også drittlei av at min søster drikker seg full sammen med mamma og så inngår en allianse om å være frekke mot meg. Enten de sier at jeg har en stygg strømpebukse eller at jeg oppfører meg dårlig, eller at JEG er det sorte fåret i denne familien. Jeg er drittdrittdrittlei og jeg vil faktisk ikke feirejul i år. 21 år. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 22. desember 2012 #2 Del Skrevet 22. desember 2012 Æsj,skjønner deg godt jeg. Har du noen venner du kan være sammen med ? Med ønske om en så god jul som mulig,uten fyll og faanskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison_00 Skrevet 22. desember 2012 #3 Del Skrevet 22. desember 2012 Klem til deg, for jeg vet akkurat hva du snakker om Feirer ikke jul med familien lenger på grunn av alkohol, spesiellt i juletiden. Kan du finne noen andre å feire med? Annen familie eller slekt? Kjæreste eller bestevenn? Ingen fortjener å ha det slik i julen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #4 Del Skrevet 22. desember 2012 Æsj,skjønner deg godt jeg. Har du noen venner du kan være sammen med ? Med ønske om en så god jul som mulig,uten fyll og faanskap. Nei, ikke nå de neste dagene. De er nemlig familiens dager. Tre dager i året hvor vi skal ha det såååå koselig og kose oss sååå mye! Jippiiiiiii......... Det verste er at i år så skal vi feire med en niese av mammas venninne også, hun er 14. Håper hvert fall mamma, søss og mammas venninne klarer å kontrollere vininntaket på julaften.... Jeg kan overleve - men syns ikke denne 14-åringen trenger mer fyll i familien. JEG ER SÅ FUCKINGS GLAD HVER JULEKVELD. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #5 Del Skrevet 22. desember 2012 Madison: Jeg skulle gjerne feiret med kjæresten, men tør egentlig ikke si hvordan jeg har det.....(Jeg vet det er dumt, at man skal kunne snakke om alt osv, og vi gjør det, men jeg tror ikke han skjønner han heller...) Føler uansett at det hadde blitt rart å feire med de, føler meg litt inntrenger. Unaturlig å feire jul med andre enn familien, uansett hvor kjipt jeg har det med.... Har et veldig ambivalent forhold til familien For guds skyld, jeg kan drikke ejg og, men jeg syns ikke noe om å drikke store mengder alkohol hver dag hele tiden. Mamma derimot syns det er heeeelt greit å rave full rundt hver kveld... Det tar knekken på meg. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 22. desember 2012 #6 Del Skrevet 22. desember 2012 Moren din er alkoholiker, og søsteren din høres ut som hun i beste fall har et alkoholproblem dessverre. Det får du aldri gjort noe med, og jeg ville tenkt på å fortelle dette til kjæresten. Han kommer nok ikke til å reagere negativt, og vil helt sikkert vise langt mer forståelse enn du tror. Det virker veldig underlig at denne venninnen - som jeg også forstår drikker endel(?) har med seg sn 14år gamle niese på selveste julaften til noe hun godt vet blir fyllekalas - i så tilfelle har jo jenta såpass dårlige hjemmeforhold at du bør sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #7 Del Skrevet 22. desember 2012 Moren din er alkoholiker, og søsteren din høres ut som hun i beste fall har et alkoholproblem dessverre. Det får du aldri gjort noe med, og jeg ville tenkt på å fortelle dette til kjæresten. Han kommer nok ikke til å reagere negativt, og vil helt sikkert vise langt mer forståelse enn du tror. Det virker veldig underlig at denne venninnen - som jeg også forstår drikker endel(?) har med seg sn 14år gamle niese på selveste julaften til noe hun godt vet blir fyllekalas - i så tilfelle har jo jenta såpass dårlige hjemmeforhold at du bør sende inn anonym bekymringsmelding til barnevernet. Søss har ikke et alkoholproblem, søss er sånn som meg: bare at hun liker å drikke med mamma(det gjør ikke jeg). Mamma derimot har et alkoholproblem. Det er helt sant. Men det får jeg ikke gjort noe med. Og HVERT FALL ikke nå i juletiden. Jenta på 14 har dårlige hjemmeforhold, det er derfor hun skal feire jul med oss! Paradoksalt nok..... For henens del håper jeg at de ikke drikekr seg FOR fulle på julaften... Selv skal jeg reise bort i romjulen. Det blir deilig. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oreokake Skrevet 22. desember 2012 #8 Del Skrevet 22. desember 2012 Varme tanker til deg. Heldigvis er jeg en av dem som har foreldre som ikke drikker i familiesammenkomster, og om det hjelper kan du i alle fall se frem til at dine fremtidige barn aldri vil få en slik jul, som du så ufortjent får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norah Skrevet 22. desember 2012 #9 Del Skrevet 22. desember 2012 Søss har ikke et alkoholproblem, søss er sånn som meg: bare at hun liker å drikke med mamma(det gjør ikke jeg). Mamma derimot har et alkoholproblem. Det er helt sant. Men det får jeg ikke gjort noe med. Og HVERT FALL ikke nå i juletiden. Jenta på 14 har dårlige hjemmeforhold, det er derfor hun skal feire jul med oss! Paradoksalt nok..... For henens del håper jeg at de ikke drikekr seg FOR fulle på julaften... Selv skal jeg reise bort i romjulen. Det blir deilig. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 Når det gjelder søsteren din så er det noe uvanlig at man liker å drikke sammen med alkoholiserte foreldre. Det er heller ikke normalt å drikke seg full i høytider, sammen med familie. Selv ikke om stemningen er god, noe den virkelig ikke er i dette tilfellet. Jeg kjenner jo enkelte folk som liker å ruse seg sammen med barna sine, og det er ikke akkurat normalt selv for rusavhengige foreldre eller deres barn(i voksen alder eller som ungdom) å dra det såpass langt. De aller, aller fleste kjenner en sterk begrensning der. Man kan kanskje si det er en form for medavhengighet - et begynnende problem iallefall for din søsters del. Jeg tror ikke du skal bli ekstremt overrasket om hun en dag får et alkoholproblem, iallefall. Trøsten din om enn veldig mager, er at du er den mest oppegående og normale her. Du må virkelig, virkelig melde fra til barnevernet om denne 14åringen. Hun har det garantert helt forjævlig hjemme når fyllefest med sin alkoholiserte tante er det beste alternativet. Siden ingen andre voksne klarer ta et ansvar for henne tenker jeg du, som er den mest ansvarlige her - bør ta det ansvaret for henne. Ingen får vite at det er du som har gjort det - og det verste som skjer er at hun får oppfølging fra barnevernet. Det er bortkastet energi å skjule familiens problemer - jeg har til dags dato aldri møtt noen som har respondert negativt på en slik bakgrunn. Snarere tvert imot Hadde det vært meg ville jeg sterkt vurdert å gi informasjonsfolder til AA i "julegave" og tenkt meg om etter alternative julefeiringer fremover. Rett og slett. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkna Skrevet 22. desember 2012 #10 Del Skrevet 22. desember 2012 Uff, føler med deg! Skjønner meg ikke på folk som absolutt må blande alkohol med jula. Jeg kan ta meg en fest og kose meg med alkohol men akkurat på julaften, og dagene rundt som man tilbringer med familie og gjerne små barn forstår jeg ikke at man vil ruse seg på alkohol. Hvis man vil kose seg da så spiser man jo mandler, pepperkaker, drikker kakao og tenner i peisen? Det er i hvert fall jul for meg. Kjipt for deg TS, at familien din oppfører seg slik, men etter hvert som du blir eldre får du skape dine egne juletradisjoner og da kan du velge å ekskludere de som forsurer jula for deg. Det kan du jo velge nå også, men skjønner om det er vanskelig også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #11 Del Skrevet 22. desember 2012 Det verste er at det egentlig ikke bare er i julen. Det er jo hele tiden - spesielt i ferier(sommerferien er grusom, men da overlever jeg, jeg stikkre bare til venner eller liknende). Mamma fungerer strålende på jobb, hun drikker seg ikke full før jobb eller liknende (har en ganske krevende og viktig jobb - er ofte et halvt år ute av landet om gangen osv). Problemet kommer når hun er hjemme, og har ferie. Nå har vi familiebesøk, og hun er på'n igjen. Jeg sitter på rommet mitt istedenfor, jeg. De syns det er JEG som skaper dårlig stemning - men de får bare tenke det... Jeg sns det er dårlig stemning å drikke så sykt mye. Familien drikker vin de og, men de blir ikke fulle. Mamma sier ofte mye dumme ting i fylla. Ting hun sikkert ikke mener eller som hun ikke får ut riktig, men det å høre at hun aldri skulle ha barn og at hun angrer på at hun fikk deg.... Det er liksom ikke noe særlig gøy Neste jul skal jeg feire med pappa. Der drikkes det der og - men det blir aldri fylla. Det er akevitt til frokost 2. juledag, men han blir ikke full! Og da har jeg INGENTING i mot det. Det er når man blir full jeg får problemer og føler meg utilpass. Jeg gleder meg til jul hos pappa Heldigvis blir annenhver jul positivt for meg! Jeg tar med et par øl til middag jeg og, men blir ikke så beruset at jeg ikke klarer gå.... Vil bare si at søss IKKE har ett alkoholproblem. Kanskje hun lettere kan få det siden hun drikker på samme måte, jeg vet ikke. Men hun har det ikke NÅ. Hun er en helt normal oppegående person i midten av 20-årene som liker vin. jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver alt det her.... Men jeg må vel bare få det ut et sted. Jeg kan ikke ta det opp med noen i familien, for de beskytter mamma med en gang Uff, det er så kjipt... Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #12 Del Skrevet 22. desember 2012 Takk for varme tanker osv. Det er fint å vite at jeg ikke er alene. Jeg leser jo om det i avisene, om fyll osv i ferien. Men tenker liksom ikke at det er en del av meg! Men det er jo det.... Fint å vite at noen andre også har det sånn <3 Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 22. desember 2012 #13 Del Skrevet 22. desember 2012 Blir så harm av folk som ødelegger julen til sine barn med å drikke seg drita!!!! Sånne folk skulle vært satt på straffearbeid på en øy ett eller annet sted så hadde de nok blitt nyktern fort:) Man kan fint ha det gøy uten alkohol i julen:) Hos oss har vi det fint med vann og alkoholfritt øl i julen:) ja vi drikker og alkoholfri vin ved middagen:) Når jeg var liten elsket jeg julaften fordi foreldrene mine og slektningene mine drakk kun alkoholfrie ting:) og hadde god tid, mormors gode eventyr fra hun og gammeltante var småjenter og feiret jul:)! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 22. desember 2012 #14 Del Skrevet 22. desember 2012 Men kjære deg. Du trenger jo ikke være hos moren din annenhver jul. Fortell din mor at du mistrives med at hun drikker slik at hun blir så full, og at du blir trist og lei deg når hun sier dumme ting pga alkoholen. OG så kan du feire med faren din, og heller dra på besøk til din mor når hun vil kutte ut drikkingen. Man trenger IKKE drikke! Utover det så er det nok noe din mor strever med som hun bedøver med alkohol. Kansje du kan få henne til å bearbeide problemet i stedet for å drikke det bort. Du kan si det rett ut at du forstår at det er en grunn til at hun blir så full, og at hun kansje er lei seg for noe som hun trenger å bearbeide. Forklar at du har lyst å se henne, og være med henne i julen, og at du er glad i henne - men du orker ikke fyllet. Du er voksen nå og kansje du får barn om noen år. Du vil ikke at dine fremtidige unger skal oppleve at sin bestemor drikker seg full og raver rundt og lager ubehagelig stemning. Det er VELDIG utrygt for et barn! Gjør det klart uten å være høylydt eller frekk, bare rolig og fattet. Om hun begynner å si at nå snakker du bare tull, så skal du si at det vet du godt at jeg ikke gjør. Etterhvert går det kansje inn. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #15 Del Skrevet 22. desember 2012 Men kjære deg. Du trenger jo ikke være hos moren din annenhver jul. Fortell din mor at du mistrives med at hun drikker slik at hun blir så full, og at du blir trist og lei deg når hun sier dumme ting pga alkoholen. OG så kan du feire med faren din, og heller dra på besøk til din mor når hun vil kutte ut drikkingen. Man trenger IKKE drikke! Utover det så er det nok noe din mor strever med som hun bedøver med alkohol. Kansje du kan få henne til å bearbeide problemet i stedet for å drikke det bort. Du kan si det rett ut at du forstår at det er en grunn til at hun blir så full, og at hun kansje er lei seg for noe som hun trenger å bearbeide. Forklar at du har lyst å se henne, og være med henne i julen, og at du er glad i henne - men du orker ikke fyllet. Du er voksen nå og kansje du får barn om noen år. Du vil ikke at dine fremtidige unger skal oppleve at sin bestemor drikker seg full og raver rundt og lager ubehagelig stemning. Det er VELDIG utrygt for et barn! Gjør det klart uten å være høylydt eller frekk, bare rolig og fattet. Om hun begynner å si at nå snakker du bare tull, så skal du si at det vet du godt at jeg ikke gjør. Etterhvert går det kansje inn. Dette har vi(altså mange i familien min) prøvd før. Det hjelper dessverre ikke. Som sagt fungerer hun jo meget bra i hverdagen, men når det kommer til helg/fest drikker hun ofte mye.... Vi har prøvd mye rart, og ofte hender det at hun skjerpes seg én kveld for så å være full neste. Orker ikke mer jeg nå, hvert fall. Det ender bare opp med at jeg blir lei meg. Har tenkt å dra til pappa neste jul. Kan ikke la være å feire med mamma. Det er ikke sånn det fungerer i familien Dessverre! Takk for at jeg har et sted å skrive dette! Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rskre Skrevet 22. desember 2012 #16 Del Skrevet 22. desember 2012 Rusdrykk er noko vi lyt halde oss unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #17 Del Skrevet 22. desember 2012 Rusdrykk er noko vi lyt halde oss unna. Mennesket har ruset seg i alle tider, helt fra antikken. Noe av de beste tekstene og musikken har kommet fra rus - jeg tror ikke på å kutte det helt. Men en overdreven bruk er feil - og det jeg reagerer på. Jeg har ikke noe i mot at folk er fulle eller drikker i godt selskap. MENGDEN og HYPPIGHETEN er det jeg reagerer på. Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #18 Del Skrevet 22. desember 2012 Nå er a' full igjen.... Det er trist. Jeg blir veldig fiendtlig innstilt ovenfor mamma når hun er full. Det er synd nå som vi har besøk fra en annen kant av landet. Jeg vil jo bare at vi skal ha det hyggelig alle sammen, men sliter veldig med det når mamma ikke klarer å kontrollere inntaket. Jeg er jo veldig glad i henne, og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne hjelpe henne. Men hun låser seg bare inni seg selv. Tar jeg opp noe av det her nå kommer jeg til å ødelegge hele julen for resten av familien. jeg får heller bare holde ut. Om to dager reiser jeg ut av byen og blir borte et par dager for å være med kjæresten min. Heldigvis. I morgen er det lille julaften. Etter det er det julaften og så er det over. For denne gang Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #19 Del Skrevet 22. desember 2012 Du kan "feire" jul med meg om du vil TS. Er også drittlei av at pappa ikke klarer å holde seg unna flaska i den grad at han og farfar "festet" til klokka 5 sist lillejulaften, og han var fremdeles full da han skulle kjøre meg på jobb på julaften. Er også rimelig lei av mamma som klikker i vinkel for den minste feil, forrige jul var det at jeg hadde kjøpt feil cd til henne. Å bytte den var ikke aktuelt, jeg hadde bare påført henne stress og smerte. Til helvete med dem, i år feirer jeg alene! Anonym poster: 45fd1ace81b8164c5031869549deade9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #20 Del Skrevet 22. desember 2012 Du kan "feire" jul med meg om du vil TS. Er også drittlei av at pappa ikke klarer å holde seg unna flaska i den grad at han og farfar "festet" til klokka 5 sist lillejulaften, og han var fremdeles full da han skulle kjøre meg på jobb på julaften. Er også rimelig lei av mamma som klikker i vinkel for den minste feil, forrige jul var det at jeg hadde kjøpt feil cd til henne. Å bytte den var ikke aktuelt, jeg hadde bare påført henne stress og smerte. Til helvete med dem, i år feirer jeg alene! Anonym poster: 45fd1ace81b8164c5031869549deade9 Hadde jeg kunnet dra fra familien min hadde jeg "feiret" med deg. Virkelig. Jeg er glad for at du kan ta det steget du tar! Håper julen din blir bra i år og at du ikke opplever all dritten. Jeg skal tenke på deg på mandag kveld HELDIGVIS skal vi ikke være hjemme i år, men hos mammas venninne. Det vil si at jeg kan gå hjem akkurat når jeg vil!!! Når det blir for mye tar jeg rett og slett med meg gavene og går hjem. En positiv faktor. Så får de som blir igjen koooose seg masse med vinen og klage over at jeg er så kjedelig og frekk og håpløs. Så kan jeg kose meg hjemme med te og TV, bikkja og hele pakka. Det høres ut som en fin avslutning på julaften Anonym poster: b5dd26c4e520007ab859cf4c23c84c90 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå