Gå til innhold

Høy senkning?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva betyr det egentlig at man har høy senkningsreaksjon?

... og hvor stor er egentlig sannsynligheten for at man er alvorlig syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går på om du har en infeksjon eller liknende i kroppen. En kan ikke fastsette diagnoser gjennom en SR, men hvor stort utslag det er sier noe om hvor kraftig infeksjon en f.eks. har. Det er ikke alle infeksjoner en kan finne gjennom en SR, foreksempel en UVI(urinveisinfeksjon), er sjelden en kan finne ut det gjennom en SR. Pneumonier, canser er noe av det som gir utslag på en SR. Pluss MYE mer!! :)

En har også to måter en kan lese av SR på, men det er vel ikke det du er ute etter. Men de to metodene kan gi forskjellige utslag, alt etter f.eks. hvilken infeksjon det er. Den ene metoden vil f.eks. ikke vise utslag om det kan være canser inne i bildet..

Håper jeg fikk forklart meg relativt greit.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Senkning er et mål på hvor fort de røde blodlegemene synker i løpet av én time. Normalt område for kvinner er 3-20 mm, og for menn 2-10 mm, hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt. Ved enkelte tilstander klumper de røde blodlegmene seg mer sammen, og synker dermed fortere, og senkningen blir høyere. Dette sier ikke noe om hva slags infeksjon det er, bare at det er noe. For å finne ut hva som feiler deg og hvor alvorlig det eventuelt er, er det helt nødvendig med andre prøver.

Forhøyet senkning får man blant annet ved såkalte akutt fase-reaksjoner og immunologiske tilstander. (For eksempel bakterieinfeksjoner, enkelte anemier, men ikke virus.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Det går på om du har en infeksjon eller liknende i kroppen. En kan ikke fastsette diagnoser gjennom en SR, men hvor stort utslag det er sier noe om hvor kraftig infeksjon en f.eks. har. Det er ikke alle infeksjoner en kan finne gjennom en SR, foreksempel en UVI(urinveisinfeksjon), er sjelden en kan finne ut det gjennom en SR. Pneumonier, canser er noe av det som gir utslag på en SR. Pluss MYE mer!! :)

En har også to måter en kan lese av SR på, men det er vel ikke det du er ute etter. Men de to metodene kan gi forskjellige utslag, alt etter f.eks. hvilken infeksjon det er. Den ene metoden vil f.eks. ikke vise utslag om det kan være canser inne i bildet..

Håper jeg fikk forklart meg relativt greit.. :)

De måler senkning ved urinveisinfeksjon også. Det er mulig senkningen må være veldig høy for at det sdkal synes, men de måler den i hvert fall. Det høres nesten umenneskelig ut, men jeg hadde en nyrebekkenbetennelse og hadde 160 i senkning. Jeg var VELDIG SYK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler senkning ved urinveisinfeksjon også. Det er mulig senkningen må være veldig høy for at det sdkal synes, men de måler den i hvert fall. Det høres nesten umenneskelig ut, men jeg hadde en nyrebekkenbetennelse og hadde 160 i senkning. Jeg var VELDIG SYK!!!

menne..så er jo ikke UVI og nyrebekkenbetennelse det samme da...

jeg bare vet fra egen erfaring at det blir svært skjelden påvist høy SR ved UVI, og jeg tar SR i gjennomsnitt 4 ganger for dag på andre mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Annonse

Gjest jelena

Hva betyr det egentlig at man har høy senkningsreaksjon?

... og hvor stor er egentlig sannsynligheten for at man er alvorlig syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...