Gå til innhold

Psykolog?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I flere år har jeg vurdert å oppsøke psykolog for problemene mine, men svært negative holdninger til å få hjelp av psykolog fra familien gjør at jeg aldri har prøvd. Hvor mye koster det? Jeg er student så jeg har ikke egentlig råd til å betale noe særlig. Er det sant at eventuelle arbeidsgivere kan sjekke om du har hatt psykologhjelp? (min mor sier at jeg vil bli utestengt fra arbeidsmarkedet for alltid hvis jeg så mye som setter fot i et psykologkontor).

Jeg har svært store humørsvigninger, og kan gå fra å elske alt og alle til å ville ta livet mitt på få minutter. Dette har blitt bedre med årene, men det er alltid ille om vinteren. Jeg føler aldri at jeg er bra nok eller lykkes med noe. Folk sier at jeg er heldig fordi jeg har utseendet med meg, har talent har kommet inn på et "bra" studium. Jeeze, den eneste grunnen til at jeg valgte dette studiet er fordi det er det vanskeligste å komme inn på og derfor "forventes" av slektningene mine at jeg skal studere dette. Til tross for alt jeg har fått så sliter jeg med de samme problemene som alle andre, vennene mine sklir fra meg, ingen kjæreste etc. Livet mitt er ikke noe mer perfekt enn andres. Jeg ønsker å få til noe stort og bli anerkjent for noe, men uansett hvor mye jeg jobber så blir det aldri bra nok. Dette er så ufattelig nedtrykkende og det gjør at jeg ønsker å dø. Jeg føler at jeg har det for bra til å prøve å forbedre livssituasjonen min, men jeg er liksom for dårlig til å ha livets rett. Mange sier at de misunner meg for det som naturen har gitt meg og fordi jeg er så flink til mye, men jeg føler ikke at jeg fortjener å ha dette siden jeg tydeligvis ikke greier å utnytte potensialet som alle mener at jeg har. Det er dette som er grunnen til at jeg vurderer å ta livet mitt slik at jeg slipper å vokse opp uten å kunne stå til folks forventninger. Eventuelt så kan jeg kutte ut alle slektningene mine og sitte ensom igjen.