AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Del Skrevet 21. desember 2012 Jeg har et billån og betaler egentlig fast ca 1500 kr i mnd på det med autogiro. I vår ringte jeg banken og spurte om det er greit at jeg innimellom betaler en høyere sum på lånet, ikke lavere. altså endrer manuelt på en enkelt betaling en gang i blant. Da jeg har en ustabil inntekt og innimellom tjener litt jeg ekstra og har da lyst å betale litt ekstra. Og han jeg snakke med sa at det er helt i orden, null problem og jeg skal bare endre betalingene selv. Han sa faktisk at jeg kunne endre selv i nettbanken, så det var ikke jeg som nevnte det først selv om det var det jeg mente. Så lenge jeg ikke betaler mindre enn de 1500 kr, og det har jeg aldri gjort. Nå flere mnd etterpå så ringte jeg her om dagen til banken for å spørre hvor mye jeg har igjen på lånet. Da fikk jeg kjeft fordi jeg har betalt mer uten å ha avtalt hver økt betaling med de. Tilsammen har jeg betalt 4000 kr ekstra siden i vår, han i vår sa ingenting om at det må avtales for hver gang. Han sa jo at jeg bare skal endre på betalingen selv i nettbanken min. Jeg har ikke endret fastsummen, bare endret enkelte betalinger i blant. I tillegg mente dama jeg snakket med her om dagen at jeg er skyldig de ca 300 kr på siste betaling, fordi jeg i følge deres datasystem betalte ca 300 kr for lite sist, jeg betalte 2000 kr ved siste forfall! Jeg forklarte henne greia (hadde ikke regnet ut da hvor mye ekstra jeg har betalt, som er 4000, men fortalte at jeg hadde betalt 2000 kr ved siste forfall og ekstra tidligere og). Men hun sa bare at jeg i følge datasystemet er skyldig de 300 kr + resten av lånet selvsagt. De skulle sende ut purring i disse dager men dropper det fordi jeg snakket med de, og legger det heller på i neste utbetaling. Jeg sjekket nettbanken i dag og den autogiroen med forfall i januar har blitt borte og det har ikke kommet en ny, så da jobber de vel med saken, og nå er det jo snart jul Men noen som skjønner hver hva som kan ha skjedd? Jeg har da ikke mistet disse 4000 kr?? Jeg skal aldri igjen betale ekstra på billånet! Anonym poster: 8b6b89034ea3bc23c574bdb6f4b84564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #2 Del Skrevet 21. desember 2012 Høres jo helt vilt ut det der. Kan vel hende du har kommet over en skikkelig surremikkeline, ferivikar el. der. Jeg ville sendt en skriftlig forespørsel, mail, og fått skriftlig tilbake - dermed er det ingen tvil. Kan ikke skjønne annet enn at du har ditt i skjlnneste orden her. Anonym poster: 175d2ec5a0ae04ff332b8a6ebe827c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Darthoven Skrevet 22. desember 2012 #3 Del Skrevet 22. desember 2012 Det står da ganske tydelig i nettbanken, om du trykker på "betal ekstra" at du må kontakte banken for hver gang. Anbefaler deg å LESE vilkår for betalinger. Aner ikke hva som skjer med pengene, men det er ingen grunn til å ikke betale ned mer framover. Bare gjør det på riktig måte. Forklar i hvert fall for banken at du fikk beskjed av en kundebehandler om at du bare kunne gjøre det sånn, at du er litt klønete og ukjent med nettbank, og at du håper det kan bli en ordning på det. Du må være litt PÅ, og forklare hva du ønsker å vite/finne ut av. Slike ting skal ikke være noe problem. Du ringer banken og sier du har betalt inn ekstra hver måned, og spør hvor pengene evnt har blitt av. Pengene er ikke borte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #4 Del Skrevet 22. desember 2012 Jeg fortalte jo til dama at jeg fikk til svar i vår at det var greit. Men er det ikke greit så er det jo ikke greit uansett hva fyren i vår sa. Jeg har ikke noe som heter "betal ekstra" (som jeg har sett) i min nettbank, jeg har bare endret sum på betalingene som til forfall. Det er ikke samme bank som jeg har nettbank i som jeg har billånet i, kanskje det er derfor det ble tull. Jeg skjønner jo egentlig at pengene ikke ble borte, de kan jo ikke forsvinne. Jeg skal selvsagt kontakte de igjen. Det er så lite igjen på lånet at jeg kommer neppe til å betale ekstra igjen uansett Takk for svarene! Anonym poster: 8b6b89034ea3bc23c574bdb6f4b84564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 22. desember 2012 #5 Del Skrevet 22. desember 2012 Når jeg vil betale ekstra, så betaller jeg en sum UTENOM de vanlige betalinger. Helst ikke senere enn 1 uke før vannlig nedbetaling. Altså, alle giroer fra banker forblir uendret. Etterhvert ber jeg om ny nedbetalingsplan fordi rentene blir jo mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #6 Del Skrevet 22. desember 2012 Men hvorfor utenom? En betaling er vel en betaling? Jeg er ikke ekspert på autogiro og slikt Har aldri jobbet i bank. Anonym poster: 8b6b89034ea3bc23c574bdb6f4b84564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 23. desember 2012 #7 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg har aldri ringt banken om jeg vil betale ekstra-setter bare en høyere sum og blir positivt overrasket fordi de har trukket meg et lavere beløp pga lånet er ferdig før tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2012 #8 Del Skrevet 23. desember 2012 Har du fastrente på lånet? Anonym poster: dc826dc90d54162e95011092e7d370d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 23. desember 2012 #9 Del Skrevet 23. desember 2012 (endret) Men hvorfor utenom? En betaling er vel en betaling? Jeg er ikke ekspert på autogiro og slikt Har aldri jobbet i bank. Anonym poster: 8b6b89034ea3bc23c574bdb6f4b84564 Fordi banksystemet forstod ikke hva som skjedde. Jeg kan vise deg: Den 15. hver måned blir det trekt automatisk 7500 kr som nedbetaling på lånet mitt. En gang, den 12. i måneden overførte jeg 20 000 som ekstra nedbetaling til mitt lånekonto (med negativ saldo). Noterte i meldingen at dette var ekstra. Den 15. så jeg at transaksjon ble registrert som 7500 kr i vanlig nedbetaling + 12 500 kr som ekstra nedbetaling. Banken bare trodde at jeg betalte manuelt på forhånd og de stoppet trekk på de vanlige 7 500 kr. Derfor pleier jeg å betale ekstra litt utenom den vanlige datoen. Det kan hemde det er bare min bank (ikke en av de mest kjente). Endret 23. desember 2012 av Wei Wei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wei Wei Skrevet 23. desember 2012 #10 Del Skrevet 23. desember 2012 Jeg har aldri ringt banken om jeg vil betale ekstra-setter bare en høyere sum og blir positivt overrasket fordi de har trukket meg et lavere beløp pga lånet er ferdig før tiden. Det er fordi du har serielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 25. desember 2012 #11 Del Skrevet 25. desember 2012 Hvis du har autogiro så kan en ekstra innbetaling gjøre at neste betaling blir registrert betalt, og at du ikke blir belastet for neste måned. Er du sikker på at du HVER måned har betalt minst 1500 kr?? Sjekk dette du. For sannsynligvis er du ikke belastet like mye hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå