AnimalFarm Skrevet 19. desember 2012 #41 Del Skrevet 19. desember 2012 (endret) Prøv å lese innlegget én gang til, du. I diskusjonene om studiestøtte er det noen som argumenterer med at studenter ikke har tid til å jobbe ved siden av, og jeg mener at veldig mange har det. Anonym poster: a3e18636fccbbf72ca83fbd7d5511188 Enig i dette, i tillegg brukte du jusstudenter som eksempel og flere undersøkelser har vist at det er nettopp disse er blant dem som bruker mest tid på studiet. Endret 19. desember 2012 av AnimalFarm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #42 Del Skrevet 19. desember 2012 Kanskje de burde overlate de vanskeligste studiene til noen som er litt flinkere da Enig. Om du ikke "tar like lett til deg stoff"som andre, så burde du kanskje vurdere å studere noe som ikke er så krevende da. Du kan iallefall ikke forvente at siden du ikke "tar så lett til deg stoff" så skal staten finansiere deg med å gi deg enda mere penger slik at du slipper å jobbe. For de aller fleste av oss klarer faktisk å jobbe ved siden av studiene Anonym poster: 892cb2e19e1dcc342cee99f3cd992a6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #43 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg er enig og uenig med mange her inne, men blir litt oppgitt av tankegangen til enkelte: Klarer du ikke å lære alt på en gang så er du ikke smart nok til å studere. Klarer du ikke å jobbe ved siden av studiene burde du ikke studere. Seriøst, er det slik dere argumenterer? Jeg er veldig klar over at jeg er meget heldig som få studere, og har hjelp fra staten da mange ikke har disse mulighetene i andre land. Jeg har hatt eksamen lenge etter 15 juni her i Norge, og nå som jeg studerer i utlandet er jeg ikke ferdig før 1 uken i juli. Jeg får litt mer nå som jeg bor i utlandet, men jeg er fremdeles en av dem som mener vi enten bør få lån i juni eller rett og slett litt mer i måneden. Realiteten er at ja pengene vi får i mai skal holde til 15 juni, men for mange som har husleie på 4000 +++ så holder dette ikke. Det er rett og slett ikke mulig for alle, etter at alle utgifter er betalt (og da tenker jeg ikke på fester og andre luksus ting). Mange sier det er jo bare å jobbe, ja men i mai så bør du strengt tatt bruke ekstra tid på lese, dermed blir det også mye mindre penger i lønn utbetalt i juni. Det er jo flott for dere alle som klarer å sjonglere alt på en gang, det er jo det. Jeg har jobbet gjennom hele studietiden min, unntaket er nå som jeg er på master i utlandet - men jeg jobber hver eneste ferie når jeg er hjemme for å ha litt penger hvis noe skulle gå galt. Slik jeg ser det, så har studielånet stått på stedet hvil i 20 år, jeg husker ikke nøyaktige tall, men det har vært påpekt tidligere at siden studielånet ikke har økt, mens alt annet har økt så er det ikke merkelig at mange sliter. Om vi hadde fått 3000 i juni som lån eller stipend hadde det hjulpet meg mye. Jeg er ikke en bortskjemt student som reiser på ferie hver sommer eller flere ganger i året. Min siste ferie var for et par år siden faktisk da jeg jobber hver ferie. Selvfølgelig vil alle være sosiale, fordi realiteten sier at når du er ferdig som student så kan du ikke lenger velge når du vil være med venner, treffe kjente, nyte det å være ung, etter endt utdannelse så kommer jobb, og andre større forpliktelser. Ja vi har det mye bedre enn de fleste, det vet jeg uten tvil da jeg er i et land hvor mange finansierer sine egne studier eller ved hjelp av familie. Likevel; Det er penger vi låner, staten får dem igjen, 60% av pengene skal de ha igjen. Om de ikke vil skaffe oss ekstra penger, så sett inn studentrabatt. Selv i Europakrisen her så finnes det studentrabatt på det meste her jeg er nå. Det er kanskje bare 10% men det hjelper da mye, så hvorfor ikke gi oss studentrabatt på mat eller enkelte ting som andre land gjør når man ikke vil gi penger? Norge er et land som nedprioriterer dem som skal drive fremtiden. Om det er for mange studenter til lands, så bør de endre snittet for å komme inn. Men slik det er nå, er det heller den økonomiske situasjonen som tynger mange av oss mest. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #44 Del Skrevet 19. desember 2012 vi klarer oss på det vi får, og trenger ikke mer???? jeg er utrolig heldig som bor hos kjæresten min og bare betaler 2000 i mnd der. det vet jeg! men pengene forsvinner like fort. tenker mye på veninnene mine som ikke har det sånn... med husleie på 4500 i mnd, 500 til busskort, 300 på telefonregning så har man bare 1600 kroner igjen, og det skal holde til mat, underholdning og alt annet. det er ikke mye! 90.000 kr i støtte per studieår gir 9.000 kr per måned ved 10 måneders studieår. For ja, storstipendet må også regnes med. Det går naturligvis noe til studiemateriell ved semeterstart, men jeg ruinerte meg iihvertfall aldri på det, kjøpte mye brukt, lånte tilleggslitteratur på biblioteket. Men selv om man regner at man bruker så mye som 10.000 på skolemateriell i året, så sitter man fortsatt igjen med 8.000 per måned. Skattefritt. Om sommeren/i friperioder er det faktisk meningen at man skal jobbe. Anonym poster: 47447bfcfba92e19aedfe639d592437a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #45 Del Skrevet 19. desember 2012 PS: Jeg er enig i at studiestøtten bør låses opp mot Grunnbeløpet (G), slik at studenter beholder samme kjøpekraft sett opp mot de som mottar trygdeytelser. Slik det er nå øker Grunnbeløpet mer enn studiestøtten. Anonym poster: 47447bfcfba92e19aedfe639d592437a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 19. desember 2012 #46 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg antar at jeg er en av de du adresserer innlegget til. Jeg er enig og uenig med mange her inne, men blir litt oppgitt av tankegangen til enkelte: Klarer du ikke å lære alt på en gang så er du ikke smart nok til å studere. Klarer du ikke å jobbe ved siden av studiene burde du ikke studere. Seriøst, er det slik dere argumenterer? Det er ikke helt sånn jeg mener det. Alle må for all del prøve å studere om de vil det, men om de ikke får det til på lik linje som de fleste andre kan de ikke forvente å bli tatt spesielt hensyn til. Man kan ikke alltid legge listen etter de som er minst flinke. Jeg har hatt eksamen lenge etter 15 juni her i Norge, og nå som jeg studerer i utlandet er jeg ikke ferdig før 1 uken i juli. Og jeg har vunnet i lotto. Det betyr likevel ikke at det er det som er vanlig. Jeg får litt mer nå som jeg bor i utlandet, men jeg er fremdeles en av dem som mener vi enten bør få lån i juni eller rett og slett litt mer i måneden. Realiteten er at ja pengene vi får i mai skal holde til 15 juni, men for mange som har husleie på 4000 +++ så holder dette ikke. Det er rett og slett ikke mulig for alle, etter at alle utgifter er betalt (og da tenker jeg ikke på fester og andre luksus ting). Mange sier det er jo bare å jobbe, ja men i mai så bør du strengt tatt bruke ekstra tid på lese, dermed blir det også mye mindre penger i lønn utbetalt i juni. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc Hvis man jobber sommeren før man begynner å studere får man både lønn fra dette og studielån utbetalt i august og september. Man tar den ene av disse og legger av til neste juni. Så jobber man neste sommer og gjør akkurat det samme. Ja, forskyvningen av lønn er litt uheldig, men ikke noe problem hvis man bare klarer å tenke litt fremover. Kanskje lånekassen kunne gjort dette for oss, og flyttet august-utbetalingen til juni året etter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #47 Del Skrevet 19. desember 2012 Om de ikke vil skaffe oss ekstra penger, så sett inn studentrabatt. Selv i Europakrisen her så finnes det studentrabatt på det meste her jeg er nå. Det er kanskje bare 10% men det hjelper da mye, så hvorfor ikke gi oss studentrabatt på mat eller enkelte ting som andre land gjør når man ikke vil gi penger? Norge er et land som nedprioriterer dem som skal drive fremtiden. Om det er for mange studenter til lands, så bør de endre snittet for å komme inn. Men slik det er nå, er det heller den økonomiske situasjonen som tynger mange av oss mest. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc Studentrabatt finnes allerede i ganske omfattende omfang, men det er ganske mange som har liten kjennskap til alle rabattordningene. Bl.a. på transport er det mye penger å spare når man er student. Mange butikker velger også å gi studentrabatter på varer og tjenester. Ellers, studiestøtten kan for all del knyttet til 1G, men jeg tviler på at det gjør at studenter kommer til å klage noe særlig mindre på penger de faktisk FÅR og låner av staten til livsopphold mens de studerer gratis. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loren Skrevet 19. desember 2012 #48 Del Skrevet 19. desember 2012 Noen studier er jo mer krevende enn andre, f.eks. ingeniørstudier etc. På master innen engineering er det veldig uvanlig å ha jobb ved siden av. Kan jeg spørre hva du studerer? Jeg har også hørt at de som har barn, gjerne er mer effektive enn andre studenter pga de er vant til å være i ei tidsklemme nettopp fordi de har barn. De er som regel NØDT til å få MAX uttelling for de timene de har til rådighet pga de også må ha tid til barn (og gjerne også jobb - for å kunne forsørge barnet) mens andre studenter har mer frihet til å tenke på andre ting. Studenter som har barn, er kanskje også mer ansvarsfulle sånn sett, mens andre lever "det glade liv." Dette er ikke bare noe jeg har hørt, men noe jeg har opplevd i flere sammenhenger som student selv Anonym poster: d6916c00a57c0b8bdf19743adbc1f284 Mitt studie i seg selv er egentlig ikke representativt da det allerede er et studie lagt opp for å jobbe ca 50% ved siden av (pr i dag jobber jeg mellom 120% og 140%, 120% er fast, mens 20% er avhengig av behov men ligger inne i turnusen min). Jeg tar bachelor i sosialt arbeid over fire år. Og ja, jeg prioriterer annerledes nå enn jeg gjorde for 5 år siden da jeg ble mor, og jeg prioriterer annerledes nå enn for 1,5 år siden da jeg ble alene med barn. Poenget mitt er at det går. Alt går, om man vil, og ikke minst om man må.Så er det selvfølgelig en prioritering hver enkelt må ta i forhold til hvor mye man kan jobbe før det går ut over studier, og før det går utover tid med familie. Jeg vet om folk som har gått ingeniørstudiet, med to små barn, jobbet ved siden av, og gått ut med gode resultater. Jeg er heldig som kan ha med barnet mitt på den ene jobben min, hadde jeg ikke kunnet det måtte jeg brukt mye penger på barnevakt de ukene han er hos meg, men nå får jeg i stedet mulighet til å tjene penger, og han (barnet mitt altså) får muligheten til å bli kjent med mennesker fra en annen kultur enn vår. Vinn - vinn i en sosionomspires øyne . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 19. desember 2012 #49 Del Skrevet 19. desember 2012 Personlig tror jeg ikke vi trenger mer. Nå jobber riktignok jeg ved siden av, men de pengene sparer jeg. Jeg ser dessuten at de aller fleste studenter unner seg mer enn strengt nødvendig. Jeg ser også at det nevnes ingeniørstudenter her, men jeg har enda til gode å se noen som er mer på byen og sløser enn dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 19. desember 2012 #50 Del Skrevet 19. desember 2012 Derfor må du for det første spare de ekstra 11.000 kr du får to ganger i året (18000-7000) kr og fordele på månedene. Da skal du ha 9000 kr å leve på hver måned, med litt fratrekk fra penger til skolebøker. For det andre må du skaffe deg en jobb. Jeg går på et av de mest krevende studiene i Norge, men jeg jobber for det om 50-60 timer i måneden. I tillegg vil det se ekstra bra ut for en arbeidsgiver om du har jobbet under hele studiet ditt, det gir gode signaler Det er ingenting i veien med å jobbe f. eks annenhver helg pluss en kveld i ny og ne! Jeg leser mye, men da må jeg heller bare prioritere å lese før eller etter jobb de helgene hvor jeg har vakt. Ikke forvent at Norge skal finansiere deg! Du må ta litt ansvar selv, du er jo tross alt voksen nok til å studere! Anonym poster: 892cb2e19e1dcc342cee99f3cd992a6a Ja, for bøker og annet skolemateriell trenger vi jo ikke - la oss skippe pensum! For en strålende idé!! Mine utgifter til bøker kommende semester kommer til å bli på 6-7 000, og det er kun for de bøkene og kompendiene jeg må ha, ikke alt som er anbefalt engang. Jeg kan ikke fatte at dersom du går på "et av de mest krevende studiene", som for øvrig er en subjektiv størrelse, så har du (tilsynelatende?) likevel ikke lignende utgifter til pensum.. Eller kanskje du ikke tenker over det pga. du har tid, overskudd og mulighet til å jobbe mye (som jo er supert for deg)? Og, som jeg allerede har skrevet - det er ikke bare å valse inn et steds og så ta-daaaa; you've got a job! De som selv har jobber, billig husleie osv. får dette til å virke som en liten bagatell; selv om du har det godt selv, så betyr det ikke at andre i en lignende situasjon har det, eller at de ikke har prøvd å få jobb osv. Selv har jeg sendt ut minst 50-60 søknader, og flere av dem har jeg ikke fått svar på engang! Heldigvis har jeg en sesongbasert jobb i bakhånd som jeg tjener litt på de periodene det er jobb, men å si at "det er bare å skaffe seg en jobb" provoserer meg voldsomt, for så enkelt er det faktisk ikke. Spesielt ikke i de store byene, hvor det er flere hundre søkere til selv den minste ekstrahjelpstillingen. Then what? Det skal gå an å studere på heltid, men slik ordningene er i dag er det urealiserbart i den virkelige verden. Da må man enten 'skru opp pengekrana' så det faktisk går an å være student og ikke noe annet (og da kan man trygt ta på seg flere fag enn det som er nødvendig, slik undertegnede allerede gjør), eller så må man innse at fulltidsstudenten ikke eksisterer i verdens rikeste land, og sette forventningene og kravene deretter. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #51 Del Skrevet 19. desember 2012 Ja, for bøker og annet skolemateriell trenger vi jo ikke - la oss skippe pensum! For en strålende idé!! Mine utgifter til bøker kommende semester kommer til å bli på 6-7 000, og det er kun for de bøkene og kompendiene jeg må ha, ikke alt som er anbefalt engang. Jeg kan ikke fatte at dersom du går på "et av de mest krevende studiene", som for øvrig er en subjektiv størrelse, så har du (tilsynelatende?) likevel ikke lignende utgifter til pensum.. Eller kanskje du ikke tenker over det pga. du har tid, overskudd og mulighet til å jobbe mye (som jo er supert for deg)? Og, som jeg allerede har skrevet - det er ikke bare å valse inn et steds og så ta-daaaa; you've got a job! De som selv har jobber, billig husleie osv. får dette til å virke som en liten bagatell; selv om du har det godt selv, så betyr det ikke at andre i en lignende situasjon har det, eller at de ikke har prøvd å få jobb osv. Selv har jeg sendt ut minst 50-60 søknader, og flere av dem har jeg ikke fått svar på engang! Heldigvis har jeg en sesongbasert jobb i bakhånd som jeg tjener litt på de periodene det er jobb, men å si at "det er bare å skaffe seg en jobb" provoserer meg voldsomt, for så enkelt er det faktisk ikke. Spesielt ikke i de store byene, hvor det er flere hundre søkere til selv den minste ekstrahjelpstillingen. Then what? Det skal gå an å studere på heltid, men slik ordningene er i dag er det urealiserbart i den virkelige verden. Da må man enten 'skru opp pengekrana' så det faktisk går an å være student og ikke noe annet (og da kan man trygt ta på seg flere fag enn det som er nødvendig, slik undertegnede allerede gjør), eller så må man innse at fulltidsstudenten ikke eksisterer i verdens rikeste land, og sette forventningene og kravene deretter. Jeg tror vi kan konkludere med at de fleste studenter nok ikke trenger å bruke 6-7000 på bøker. Eller hvis du mener det er slik, hvilke retninger er dette innenfor? Og til det siste her, det er jo helt feil. Det er ganske mange som gjør dette hver dag, hele året, selv i de største byene. At du og de du kjenner ikke hadde klart det, gjør ikke at det er umulig. Men selvfølgelig, man lever ikke spesielt godt, og turer på byen etc har man kanskje liten mulighet til, men man har mulighet til å studere. Og det er det studielånet bør muliggjøre, ikke at studenter skal ha det fantastisk bra. Ellers, tilbake til poenget. Mange sliter pga. bolig, spesielt i de største byene, det bør man gjøre noe med, ikke kaste mer penger etter studenter som uansett kommer til å bli borte i høyere utleiepriser. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 19. desember 2012 #52 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg tror vi kan konkludere med at de fleste studenter nok ikke trenger å bruke 6-7000 på bøker. Eller hvis du mener det er slik, hvilke retninger er dette innenfor? Og til det siste her, det er jo helt feil. Det er ganske mange som gjør dette hver dag, hele året, selv i de største byene. At du og de du kjenner ikke hadde klart det, gjør ikke at det er umulig. Men selvfølgelig, man lever ikke spesielt godt, og turer på byen etc har man kanskje liten mulighet til, men man har mulighet til å studere. Og det er det studielånet bør muliggjøre, ikke at studenter skal ha det fantastisk bra. Ellers, tilbake til poenget. Mange sliter pga. bolig, spesielt i de største byene, det bør man gjøre noe med, ikke kaste mer penger etter studenter som uansett kommer til å bli borte i høyere utleiepriser. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Ikke? Jeg studerer primært SV/HF-fag, og bøkene (spesielt de norske) er veldig dyre. Så det er om å gjøre å finne ut hva man kan klare seg uten, hvis ikke blir pensum en svært kostbar affære. Selv da jeg tok 30 stp hadde jeg aldri under 4000 kr i semesteret til bøker, og da kjøpte jeg ikke et eneste kompendie (de kostet ca 450 kr stk). Her tror jeg du har missa poenget totalt, selv om det blinker til deg med store bokstaver. Siden det er veldig, veldig mange studenter, ungdommer som tar friår, samt vgs-elever osvosv. som vil ha jobber blir det selvfølgelig mange om de få jobbene som er, og følgelig blir det plent umulig at alle kan få, og de få jobbene som er "studentvennlige" blir det kjemperift om. Det sier seg selv. Spesielt når, som jeg også har nevnt, det er flere hundre søknader for de simpleste ekstrahjelpstillinger. Jeg har hvertfall ikke råd til verken reising, turer på byen eller noe som helst annet uansett, selv i de periodene hvor jeg faktisk tjener penger ved siden av, og det er flere år siden jeg var utenlands. Studielånet skal slik tanken er i dag muliggjøre en tilværelse som student uten at man skal måtte leve på nudler og scraps. Det skal ikke være en fattigdomstilværelse. Hovedgrunnen, etter mitt syn, til at vi har fått en slik problematikk, er først og fremst i forhold til boligprisene. Jeg har vært dødsheldig og fått leilighet gjennom samskipnaden, og betaler ca 4500 kr i måneden for mine ca. 19 kvm med strøm. Likevel er ikke 4500 kroner lite penger, når man tenker på de 6900 kr som kommer inn hver måned. Man må også ha månedskort (380 kr), kanskje mobilregning, mat osvosv., og hvis man legger f.eks. Sifo-budsjettet til grunn så skal jo ikke dette være fysisk mulig. Jeg tror ikke det er nevneverdig mange studenter uten ekstrajobb som har råd til å kjøpe seg noe som helst nytt utenom januar og augsut/september, og jeg tror også dette skaper bekymring, som igjen går ut over prestasjonen på studiet. Dette er basic psykologi, og burde ikke komme overraskende på noen. Bekymringer = stress = dårlig prestasjon = mer stress osvosv. Lista kan dras langt. Bygging av studentboliger samt å gjøre totalt om på prioriteringene angående hvem som får dem, burde være på toppen av lista over things to do. Og man burde sette et tak på utleieprisene på studentboligene, slik at de holdt seg stabile og billige, uten at styret kunne sette opp prisene hvert eneste år, slik de gjør per i dag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #53 Del Skrevet 19. desember 2012 Mener du at alle har "krav" på like gode karakterer og like mye fri, uavhengig av evner? Er det ikke greit at de "flinke" får fordeler fordi de er flinke? Du får jo lån for juni. Utbetalingen som kommer i mai skal holde fra 15. mai til 15. juni. Har du eksamen etter 15. juni? Jeg skjønner ikke dette tullet med 11 måneders studiestøtte. For de aller fleste studenter varer studieåret i 10 måneder (medio august til medio juni) da er det helt naturlig å få 10 måneders studiestøtte. Studerer du på universitetet starter mange studier tidlig i august, dessuten er det svært vanskelig å få tak i leilighet for kun 10 mnd. Mye styr blir det også om man må flytte hvert år. Jeg skal studere i minst 6 år, og da er det greit med et fast sted å bo. Selv jobber jeg ved siden av studiene, men merker desverre at det går på bekostning av studiene. Det er kjedelig å bruke det du tjener opp på sommeren til å betale leie i juli. Anonym poster: f3fc8d8cd1ba62d2e16cce02c67a2956 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #54 Del Skrevet 19. desember 2012 Ikke? Jeg studerer primært SV/HF-fag, og bøkene (spesielt de norske) er veldig dyre. Så det er om å gjøre å finne ut hva man kan klare seg uten, hvis ikke blir pensum en svært kostbar affære. Selv da jeg tok 30 stp hadde jeg aldri under 4000 kr i semesteret til bøker, og da kjøpte jeg ikke et eneste kompendie (de kostet ca 450 kr stk). Her tror jeg du har missa poenget totalt, selv om det blinker til deg med store bokstaver. Siden det er veldig, veldig mange studenter, ungdommer som tar friår, samt vgs-elever osvosv. som vil ha jobber blir det selvfølgelig mange om de få jobbene som er, og følgelig blir det plent umulig at alle kan få, og de få jobbene som er "studentvennlige" blir det kjemperift om. Det sier seg selv. Spesielt når, som jeg også har nevnt, det er flere hundre søknader for de simpleste ekstrahjelpstillinger. Jeg har hvertfall ikke råd til verken reising, turer på byen eller noe som helst annet uansett, selv i de periodene hvor jeg faktisk tjener penger ved siden av, og det er flere år siden jeg var utenlands. Studielånet skal slik tanken er i dag muliggjøre en tilværelse som student uten at man skal måtte leve på nudler og scraps. Det skal ikke være en fattigdomstilværelse. Hovedgrunnen, etter mitt syn, til at vi har fått en slik problematikk, er først og fremst i forhold til boligprisene. Jeg har vært dødsheldig og fått leilighet gjennom samskipnaden, og betaler ca 4500 kr i måneden for mine ca. 19 kvm med strøm. Likevel er ikke 4500 kroner lite penger, når man tenker på de 6900 kr som kommer inn hver måned. Man må også ha månedskort (380 kr), kanskje mobilregning, mat osvosv., og hvis man legger f.eks. Sifo-budsjettet til grunn så skal jo ikke dette være fysisk mulig. Jeg tror ikke det er nevneverdig mange studenter uten ekstrajobb som har råd til å kjøpe seg noe som helst nytt utenom januar og augsut/september, og jeg tror også dette skaper bekymring, som igjen går ut over prestasjonen på studiet. Dette er basic psykologi, og burde ikke komme overraskende på noen. Bekymringer = stress = dårlig prestasjon = mer stress osvosv. Lista kan dras langt. Bygging av studentboliger samt å gjøre totalt om på prioriteringene angående hvem som får dem, burde være på toppen av lista over things to do. Og man burde sette et tak på utleieprisene på studentboligene, slik at de holdt seg stabile og billige, uten at styret kunne sette opp prisene hvert eneste år, slik de gjør per i dag. Jeg har også studert primært HF/SV-fag, og jeg har aldri brukt så mye penger på bøker, heller ikke de årene jeg har tatt langt mer enn 30 sp i semesteret. Hvis det er så store forskjeller på kostander innad på studier, så bør man kanskje heller se på muligheter for å gjøre noe med det. Og jeg sier overhodet ikke at man sitter med mye penger, men jeg har selv funnet meg boliger som er like billige som din på det private markedet. Riktignok er det kollektiv, men luksus er liksom ikke et tema. Jeg er forøvrig helt enig i både bedre utbygging, annerledes prioritering og makspris for studentboliger. Det betyr fortsatt ikke at jeg mener at studenter har det dårlig i dag, og at man ikke kan klare seg. Jobber kommer også i stor grad an på hva man er villig til å jobbe med, og hva man har gjort før, det er jeg enig med deg i. Selvfølgelig er de mest populære butikkjobbene svært vanskelige å få, f.eks. Men både i boliger, sykehjem, noe telefonsalg, er det mulig å få jobber ganske så lett. Snakker man relativt greit for seg er det også mulig å få servitørjobber, man må bare vise at man er bedre enn svenskene :gjeiper: Alt dette i min nærmeste omgangskret. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 19. desember 2012 #55 Del Skrevet 19. desember 2012 Studerer du på universitetet starter mange studier tidlig i august, dessuten er det svært vanskelig å få tak i leilighet for kun 10 mnd. Mye styr blir det også om man må flytte hvert år. Jeg skal studere i minst 6 år, og da er det greit med et fast sted å bo. Selv jobber jeg ved siden av studiene, men merker desverre at det går på bekostning av studiene. Det er kjedelig å bruke det du tjener opp på sommeren til å betale leie i juli. Anonym poster: f3fc8d8cd1ba62d2e16cce02c67a2956 Jeg tok meg tid til å søke opp to universitet, UiO og NTNU. Begge har semesterstart medio august. Kom gjerne med eksempler på andre tidspunkt hvis du har Ja, det er vanskelig å finne leilighet for 10 måneder, men de resterende to månedene kan man lett finansiere med en sommerjobb. Sommerjobben vil også gi mye høyere utbetalinger enn studielånet, så man har mye igjen etter at husleie er betalt. Dessuten kommer feriepenger i tillegg på sommeren (og det alene vil som regel være nok til å betale to husleier). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 19. desember 2012 #56 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg har også studert primært HF/SV-fag, og jeg har aldri brukt så mye penger på bøker, heller ikke de årene jeg har tatt langt mer enn 30 sp i semesteret. Hvis det er så store forskjeller på kostander innad på studier, så bør man kanskje heller se på muligheter for å gjøre noe med det. Og jeg sier overhodet ikke at man sitter med mye penger, men jeg har selv funnet meg boliger som er like billige som din på det private markedet. Riktignok er det kollektiv, men luksus er liksom ikke et tema. Jeg er forøvrig helt enig i både bedre utbygging, annerledes prioritering og makspris for studentboliger. Det betyr fortsatt ikke at jeg mener at studenter har det dårlig i dag, og at man ikke kan klare seg. Jobber kommer også i stor grad an på hva man er villig til å jobbe med, og hva man har gjort før, det er jeg enig med deg i. Selvfølgelig er de mest populære butikkjobbene svært vanskelige å få, f.eks. Men både i boliger, sykehjem, noe telefonsalg, er det mulig å få jobber ganske så lett. Snakker man relativt greit for seg er det også mulig å få servitørjobber, man må bare vise at man er bedre enn svenskene :gjeiper: Alt dette i min nærmeste omgangskret. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Lucky you - selv ble jeg overlykkelig da jeg så at det ene faget jeg skal ha nå krever bare 1 bok; inntil jeg så at det også var flere kompendier + andre anbefalte bøker samt bøker du må ha lest på forhånd.. Det er dessverre ikke vi som bestemmer pensum. Ser også at flere av fagene jeg har hatt tidligere, hvor man kunne klare seg med kun et par bøker, nå har gjort om totalt slik at man må ha 4-5 bøker + 3 kompendier og lignende; er ikke rart januar- og augustlånet forsvinner fort. Kan ikke skjønne hvorfor de velger de dyreste, norske bøkene, når det finnes så mye annet som er både bra og billig. Men samtidig er de vel litt 'forpliktet' til å promotere sine egne forskere osv., så det er vel sikkert noe der.. Og da har jo du vært griseheldig! Altså, før jeg fikk studentbolig var jeg på flere visninger, og det var f.eks. 8 kvm (akkurat så du fikk plass til en seng liksom), null fellesareale, samt verdens minste bad; 6500 kr i måneden - hvem er det som har råd til sånt egentlig? Det er jo sykt! Jeg har vært veldig heldig med at jeg har fått egen leilighet, men jeg har også venninner som har bodd i kollektiv, både gjennom samskipnaden og det private markedet, som koster dem mer enn jeg betaler for mitt. Og hva som er dyrt eller billig er jo subjektivt - det må ses i forhold til inntekten. 4500 kr for en som tjener 25 000 i måneden er dødsbillig, men for en som har 6900 kr utbetalt, så er det ikke spesielt billig. Det er liksom en faktor mange overser, av en eller annen merkelig grunn. Telefonsalg og lignende er ustabile provisjonsbaserte jobber; du risikerer å bruke mange timer og kvelder på en jobb du ikke tjener en dritt på. Det er faktisk ikke noe å satse på, med mindre han har et salgstalent og trives i den typen jobb. Hvis ikke blir det time wasted and no money earned, og det går igjen ut over selvfølelsen, lommeboka og studiene. Svenskene er jo mye billigere i drift enn de fleste av oss, og de bor sammen i bittebittesmå kollektiv, kan jobbe supermye (for de studerer jo ikke i tillegg) osv., så det er klart at i konkurranse med svensker, spesielt for de som ikke har noe erfaring fra før, sliter man hardt. Heldigvis har jeg jobbet i restaurantbransjen siden jeg var 14, men jeg ser jo i byen at majoriteten av restaurantansatte (hvertfall i serveringen) er svenske. Ikke at det er galt i seg selv med konkurranse, men det gjør tross alt ikke situasjonen enklere for de som sliter, og når man da allerede har vanskelig for å få jobb, så blir det ekstra provoserende når andre whiner om "hvor utakknemlige studentene er.. det er jo bare å få seg jobb osv." - for det stemmer faktisk ikke med virkeligheten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikee Skrevet 19. desember 2012 #57 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg tror vi kan konkludere med at de fleste studenter nok ikke trenger å bruke 6-7000 på bøker. Eller hvis du mener det er slik, hvilke retninger er dette innenfor? Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Historie. Siste året på bachelorgraden min så måtte jeg ut med 6480 kr for å være nøyaktig ved UiB sitt Studia + andre bøker jeg trengte til oppgaven min. Ingen historiestudenter jeg kjente ville selge sine egne bøker ei låne de ut, da de selv trengte dem. Så det er fullstendig mulig å bruke så mye penger på pensumbøker, spesielt hvis du ikke får lånt dem på biblioteket eller lånt/kjøpt brukt. Så det er fullt mulig. Problemet med denne tråden er jo at alle tar utgangspunkt fra sitt eget ståsted eller en de kjenner/ ser på byen. Det der er jo ikke noe grunnlag for å starte en skikkelig debatt om hva studenter faktisk trenger og hva andre mener de ikke trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #58 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg tok meg tid til å søke opp to universitet, UiO og NTNU. Begge har semesterstart medio august. Kom gjerne med eksempler på andre tidspunkt hvis du har Ja, det er vanskelig å finne leilighet for 10 måneder, men de resterende to månedene kan man lett finansiere med en sommerjobb. Sommerjobben vil også gi mye høyere utbetalinger enn studielånet, så man har mye igjen etter at husleie er betalt. Dessuten kommer feriepenger i tillegg på sommeren (og det alene vil som regel være nok til å betale to husleier). Mine ferie penger dekker er som regel 6000, dvs. jeg har 2000 +/- igjen etter jeg har betalt en husleie. Så nei det avhenger helt av hvilken jobb du har, og hvor høy lønn du har. Jeg blir møkkalei debatter som dette, da kommer alle ekspertene frem som klarer seg helt fantastisk flott og mener at alle andre som ikke klarer seg sløser, har luksus varer, er i syden halve året, lever livets glade dager som student frem. NEI det er ikke sånn for alle. Bare fordi DU har det svimlende flott i din studenttilværelse så betyr det jammen meg ikke at alle har det sånn. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #59 Del Skrevet 19. desember 2012 Studentrabatt finnes allerede i ganske omfattende omfang, men det er ganske mange som har liten kjennskap til alle rabattordningene. Bl.a. på transport er det mye penger å spare når man er student. Mange butikker velger også å gi studentrabatter på varer og tjenester. Ellers, studiestøtten kan for all del knyttet til 1G, men jeg tviler på at det gjør at studenter kommer til å klage noe særlig mindre på penger de faktisk FÅR og låner av staten til livsopphold mens de studerer gratis. Anonym poster: 7bb36f0ec85b167182eec7a9cfee9ce5 Hvilke studentrabatter har du i dagligvare butikken? Det er nemlig der jeg trenger dem. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2012 #60 Del Skrevet 19. desember 2012 Jeg antar at jeg er en av de du adresserer innlegget til. Det er ikke helt sånn jeg mener det. Alle må for all del prøve å studere om de vil det, men om de ikke får det til på lik linje som de fleste andre kan de ikke forvente å bli tatt spesielt hensyn til. Man kan ikke alltid legge listen etter de som er minst flinke. Og jeg har vunnet i lotto. Det betyr likevel ikke at det er det som er vanlig. Hvis man jobber sommeren før man begynner å studere får man både lønn fra dette og studielån utbetalt i august og september. Man tar den ene av disse og legger av til neste juni. Så jobber man neste sommer og gjør akkurat det samme. Ja, forskyvningen av lønn er litt uheldig, men ikke noe problem hvis man bare klarer å tenke litt fremover. Kanskje lånekassen kunne gjort dette for oss, og flyttet august-utbetalingen til juni året etter? Lotto kommentaren var jo veldig saklig, realiteten er at mange har eksamner etter 15 juni. Jeg sparer det jeg kan av sommerferie lønnen min, men for å være ærlig så går det en del til: Mat, reiser (kollektiv transport), ting man trenger, sparing til BSU (jeg vil ikke leie resten av livet mitt), sparing til bufferkontoen (slik at jeg ikke ødelegger hele min økonomiske situasjon når noe blir stjålet/ødelagt og lignende) + andre utgifter som dukker opp. Jeg tjener ikke all verdens på min sommerjobb, jeg sløser ei. Kanskje jeg burde få meg en ny jobb, men det er vanskelig å få seg ny jobb når man kun kan jobbe visse perioder, da er det bedre å holde på den gamle så du klarer å holde hodet over vannet. Det lånekassen kunne ha gjort er å gi 3000 i lån, for juni måned. Det hjelper lenge på vei. 3000 ekstra i lån er ikke krise. Anonym poster: fe96710cbb1bd0c196aaac93ff8b21bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå