Gjest imli Skrevet 18. desember 2012 #281 Del Skrevet 18. desember 2012 Ja selvfølgelig, men i mine øyne har man gått glipp av noe om man ikke finner ammingen spesiell. Kanskje det er mangel på hormoner hos deg som gjorde at du ikke følte det slik? Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a Hehe, trur ikkje det. Ja, mangel på hormonar Korleis eg greidde å verte gravid, føde og produsera mjølk, det er det ingen som veit 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #282 Del Skrevet 18. desember 2012 Før i tiden var det normalt for rike og ha barna deres bli ammet av fattige kvinner Anonym poster: 77af4a104a15993c6104a588bb0275ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven Emerald Skrevet 18. desember 2012 #283 Del Skrevet 18. desember 2012 Ja selvfølgelig, men i mine øyne har man gått glipp av noe om man ikke finner ammingen spesiell. Kanskje det er mangel på hormoner hos deg som gjorde at du ikke følte det slik? Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a Eller kanskje hun er en av oss, som finner det spesielle i alt man gjør med barnet; stellesituasjonen, flaskingen, vuggingen, sitte på gulvet og pludre sammen... Spesielt stelling/bading synes jeg var mest spesielt, da babyen som regel var på sitt mest våkne, og gav mest respons i form av lyder og ansiktsuttrykk. Joda, mange finner ammingen noe av det viktigste i forhold til det å knytte bånd med babyen. Men selv om noen andre ammer babyen ved en anledning, blir ikke ammingen mindre spesiell. Det er fortsatt et øyblikk og fem der det bare er deg og babyen. Om venninnen din ammet barnet ditt, kan jeg garantere at det ikke foregikk på den samme måten som når du ammer. Den nærheten mangler, fordi den nærheten skapes av at det er deg og babyen din; den skapes ikke av ammingen i seg selv. Og jeg tror kanskje Imli er en av oss mødre som innser akkurat det. Og om dette er hormonelt, kan man anta at vi ikke lider av en overdose hormoner, som stenger fornuften ute. =P Og det er nøyaktig like frekt av meg å påstå det, som det er av deg å antyde at Imli ikke har "riktig" mengde hormoner, fordi hun ikke ser på ammingen som mer spesiell enn for eksempel flasking, eller stelling. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. desember 2012 #284 Del Skrevet 18. desember 2012 Før i tiden var det normalt for rike og ha barna deres bli ammet av fattige kvinner Anonym poster: 77af4a104a15993c6104a588bb0275ff Det var mye som var normalt før i tiden som vi ikke synes er like normalt i dag. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. desember 2012 #285 Del Skrevet 18. desember 2012 Det var mye som var normalt før i tiden som vi ikke synes er like normalt i dag. Nei, men det er berre sosialt/kulturelt. Poenget var vel at det ikkje er "farleg" på nokon som helst måte å amme andres ungar. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockOn Skrevet 18. desember 2012 #286 Del Skrevet 18. desember 2012 Når det kommer til at andre skal amme barnet mitt så kommer det an på situasjonen, hadde hun prøvd flaske og ungen min enda hadde hylt, så hadde jeg bare blitt glad for at hun gjorde det, for jeg synes det viktigste er at barnet er fornøyd. Og i din situasjonen så var dette en god venninne, ikke en vilt fremmed. Så jeg skjønner jo at du kan reagere og synes at hun burde ha spurt før hun gjprde det, men at du bare gikk fra henne var å overdramatiaere det synes jeg.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denver Skrevet 18. desember 2012 #287 Del Skrevet 18. desember 2012 Kanskje er det ukomfortabelt for deg, men jeg synes nok også at reaksjonen din er for sterk i forhold til hva som skjedde. Hun ammet barnet ditt, ja vel. Er det ikke bedre å komme seg videre og bruke energien på større problemer? I løpet av ditt barns liv vil andre enn deg bytte bleier, mate, knytte skolisser, trøste, lære opp, vise omsorg, gå igjennom gangetabellen, snakke om sex, kysse og flytte sammen med. Alle dine barns øyeblikk er ikke dine øyeblikk, og gjennom et langt liv er nok mer tålmodighet og avslappethet enn hva du viser nå nyttig. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dream89 Skrevet 18. desember 2012 #288 Del Skrevet 18. desember 2012 Så mye avsporing her altså:S Har lest en god del her nå og jeg mener at man må spørre hver enkelt mor om de syntes det er greit eller ikke! Noen syntes det er greit og andre ikke. Dette er en personlig ting for mange og da burde man respektere andre sine ønsker. Det kan være ting barnet ikke tåler som andre spiser og slikt og da er det ikke bare bra og gjøre det uten lov. Også dette med at venninne røyker er også en ting. Hvis moren hadde røyket hadde det blitt det samme men alt en spiser eller får i seg blir overført i melken og syntes da at mødre burde velge hva de vil at barna skal få i seg selv. Personlig hadde jeg ikke likt at andre ammet mitt barn hvis det ikke var en krise situasjon. Og jeg føler rett og slett at venninnen var lat når hun ikke gadd og varme opp melken på flasken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 18. desember 2012 #289 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Mye av synet på barn og forholdet mellom mor og barn, er relativt "nye" sosiale konstruksjoner. Barndommen ble "oppfunnet" for ikke så altfor lenge siden. Nå mener jeg ikke at vektleggingen av barns særegenhet og bånd mellom foreldre og barn, er galt. Snarere tvert i mot. Men når man får helt dånepimpen av - en- enkeltstående opplevelse som ligger uten for dagens kulturelle norm, så kan en realitetssjekk og et litt større perspektiv være på sin plass. Endret 18. desember 2012 av Vampen 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. desember 2012 #290 Del Skrevet 18. desember 2012 Nei, men det er berre sosialt/kulturelt. Poenget var vel at det ikkje er "farleg" på nokon som helst måte å amme andres ungar. Selv om det ikke er farlig så mener jeg at foreldre må selv få ta avgjørelser som gjelder barnet, og det å ta seg til rette slik er respektløst selv om at det var vanlig å ansette noen til å amme før i tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #291 Del Skrevet 18. desember 2012 Eller kanskje hun er en av oss, som finner det spesielle i alt man gjør med barnet; stellesituasjonen, flaskingen, vuggingen, sitte på gulvet og pludre sammen... Spesielt stelling/bading synes jeg var mest spesielt, da babyen som regel var på sitt mest våkne, og gav mest respons i form av lyder og ansiktsuttrykk. Joda, mange finner ammingen noe av det viktigste i forhold til det å knytte bånd med babyen. Men selv om noen andre ammer babyen ved en anledning, blir ikke ammingen mindre spesiell. Det er fortsatt et øyblikk og fem der det bare er deg og babyen. Om venninnen din ammet barnet ditt, kan jeg garantere at det ikke foregikk på den samme måten som når du ammer. Den nærheten mangler, fordi den nærheten skapes av at det er deg og babyen din; den skapes ikke av ammingen i seg selv. Og jeg tror kanskje Imli er en av oss mødre som innser akkurat det. Og om dette er hormonelt, kan man anta at vi ikke lider av en overdose hormoner, som stenger fornuften ute. =P Og det er nøyaktig like frekt av meg å påstå det, som det er av deg å antyde at Imli ikke har "riktig" mengde hormoner, fordi hun ikke ser på ammingen som mer spesiell enn for eksempel flasking, eller stelling. Frekt? Tror du jeg bryr meg om hva du mener...? Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #292 Del Skrevet 18. desember 2012 Det er sagt flere ganger her inne at flasking ikke gir like mye nærhet til barnet som amming, noe som er tull! Anonym poster: d4c15861c626d20e4559991fa47d8759 Det må være opp til hver enkelt å avgjøre om de syns det er tull eller ikke. For meg er det ikke tull. Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2012 #293 Del Skrevet 18. desember 2012 Ja, ja, TS burde virkelig være glad for at det var noen der som gadd å bry seg om ungen hennes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #294 Del Skrevet 18. desember 2012 TS HER Det er litt komisk at jeg har kommentert 2 ganger på denne tråden med helt saklige og relevante ord.. Allikevel det tydeligvis jeg som har blitt rasende, klikket og JEG burde unnskylde venninnen min. Det er tydeligvis delte meninger om dette og det er helt greit.. Det er jo også mange som har sporet totalt av men det må man vel regne med på KG Uansett.. jeg står på mitt og man må faktisk få lov og ha egne meninger uten og bli kalt gal, utakknemlig, sjalu og egoistisk.. Ingen andre enn meg skal amme mitt barn, enkelt og greit. Jeg ser ikke engang grunnen til og utdype det mer..Om det hadde vært nødstilfelle, så ja, det ville så klart vært en annen sak!Hun hadde fått med flaske med min melk på, hun satt på kafe og vi hadde på forhånd avtalt at om en av barna skulle våkne pga sult skulle h*n få flaske. Dette gikk begge veier.Jeg satt omtrent 1 min unna.Mitt syn på dette er helt unaturlig.. og det er ikke i sammenheng med seksualitet.Det har heller ingen ting med sjalusi og gjøre. Enkelt og greit at dette dreier seg om mitt barn.Det var heller ingen "god grunn" til at hun valgte og amme henne.Det gikk absolutt ikke utover barnet mitt på noen måte, men det betyr vel ikke at man ikke kan reagere på det???Hun røyker, det gjør ikke jeg.. Og NEI, hun DØR ikke og får ikke KOLS av at dette skjedde en gang! Men det er prinsipp, de fleste vet at det ikke anbefales å amme og røyke.. det gjør det enda snodigere at hun tok seg friheten.Jeg gikk ikke rasende fra henne, eller kjeftet, eller ble sur.. jeg le rett og slett helt paff og sjokka!En her sa at jeg burde unnskylde venninen min for min oppførsel.. Der må jeg bare si at jeg er helt uenig.. Jeg kommer til og forvente og få en unnskyldning av at hun tok seg friheten uten og spørre meg først. Hvem vet, kanskje jeg tilogmed hadde godtatt det om hun hadde spurt.. det handler om respekt. Anonym poster: d355878a88bc0150ade59c173c191e50 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #295 Del Skrevet 18. desember 2012 Ja, ja, TS burde virkelig være glad for at det var noen der som gadd å bry seg om ungen hennes. å gjest du gjest Du er jammen rar.. TS Anonym poster: d355878a88bc0150ade59c173c191e50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 18. desember 2012 #296 Del Skrevet 18. desember 2012 Jeg er helt målløs, overreagerer jeg?? :/ Anonym poster: feb0e10ae058f137f2e13dbf6355071e Ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 18. desember 2012 #297 Del Skrevet 18. desember 2012 TS: Mange her har blandet deg med andre AB'er tror jeg, men jeg mener fortsatt at reaksjonen din var litt i overkant. Standpunktet ditt er helt i orden, det er altså kun reaksjonen det reageres på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2012 #298 Del Skrevet 18. desember 2012 TS: Mange her har blandet deg med andre AB'er tror jeg, men jeg mener fortsatt at reaksjonen din var litt i overkant. Standpunktet ditt er helt i orden, det er altså kun reaksjonen det reageres på. Ja og det er helt i orden. Det var derfor jeg spurte og, fordi jeg følte selv jeg reagerte "feil". Selvom jeg ikke helt vet hva som ville vært riktig måte og reagere på.. -.- Men jeg må i jeg synes det er rart at så mange prøver og normalisere dette.. Jeg synes det er ganske merkelig men men, alle kan ikke mene det samme Anonym poster: d355878a88bc0150ade59c173c191e50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 18. desember 2012 #299 Del Skrevet 18. desember 2012 TS HER Det er litt komisk at jeg har kommentert 2 ganger på denne tråden med helt saklige og relevante ord.. Allikevel det tydeligvis jeg som har blitt rasende, klikket og JEG burde unnskylde venninnen min. Det er tydeligvis delte meninger om dette og det er helt greit.. Det er jo også mange som har sporet totalt av men det må man vel regne med på KG Uansett.. jeg står på mitt og man må faktisk få lov og ha egne meninger uten og bli kalt gal, utakknemlig, sjalu og egoistisk..Ingen andre enn meg skal amme mitt barn, enkelt og greit. Jeg ser ikke engang grunnen til og utdype det mer..Om det hadde vært nødstilfelle, så ja, det ville så klart vært en annen sak!Hun hadde fått med flaske med min melk på, hun satt på kafe og vi hadde på forhånd avtalt at om en av barna skulle våkne pga sult skulle h*n få flaske. Dette gikk begge veier.Jeg satt omtrent 1 min unna.Mitt syn på dette er helt unaturlig.. og det er ikke i sammenheng med seksualitet.Det har heller ingen ting med sjalusi og gjøre. Enkelt og greit at dette dreier seg om mitt barn.Det var heller ingen "god grunn" til at hun valgte og amme henne.Det gikk absolutt ikke utover barnet mitt på noen måte, men det betyr vel ikke at man ikke kan reagere på det???Hun røyker, det gjør ikke jeg.. Og NEI, hun DØR ikke og får ikke KOLS av at dette skjedde en gang! Men det er prinsipp, de fleste vet at det ikke anbefales å amme og røyke.. det gjør det enda snodigere at hun tok seg friheten.Jeg gikk ikke rasende fra henne, eller kjeftet, eller ble sur.. jeg le rett og slett helt paff og sjokka!En her sa at jeg burde unnskylde venninen min for min oppførsel.. Der må jeg bare si at jeg er helt uenig.. Jeg kommer til og forvente og få en unnskyldning av at hun tok seg friheten uten og spørre meg først. Hvem vet, kanskje jeg tilogmed hadde godtatt det om hun hadde spurt.. det handler om respekt. Anonym poster: d355878a88bc0150ade59c173c191e50 Det er desverre slik på kg at enkelte har lett for å blande sammen hvem som mener hva, og gidder ikke å sjekke for å være sikker før de kommer med beskyldninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cho Kon It Skrevet 18. desember 2012 #300 Del Skrevet 18. desember 2012 (endret) Ja og det er helt i orden. Det var derfor jeg spurte og, fordi jeg følte selv jeg reagerte "feil". Selvom jeg ikke helt vet hva som ville vært riktig måte og reagere på.. -.- Men jeg må i jeg synes det er rart at så mange prøver og normalisere dette.. Jeg synes det er ganske merkelig men men, alle kan ikke mene det samme Anonym poster: d355878a88bc0150ade59c173c191e50 Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg gitt beskjed om at du ikke synes noe om det hun gjorde, og så hadde jeg eventuelt gått (avhengig av hvor stort inntrykk dette hadde gjort på meg). Jeg tror grunnen til at mange prøver å normalisere det er at det har kommet mange ekstreme meninger i denne tråden. Det er tydeligvis sterke følelser rundt dette, og en bruker gikk til og med til det skritt å drapstrue sin eventuelle venninne. Jeg tror mange forsøkte å påvirke debatten og få den ned på ett litt roligere nivå, for det var mange som kom med bastante meninger og "sannheter". Det vi alle må huske på er at det som er riktig for meg ikke er riktig for deg, og at vi må ta hensyn til hverandres forskjeller. Endret 18. desember 2012 av Cho Kon It Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå