Gå til innhold

HUN AMMET BARNET MITT!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mon tro hva som hadde skjedd om kvinner ble behandlet fortsatt basert på denne arkaiske tenkemåte? Til din informasjon viser omfattende undersøkelser at far og barn kan utvikle de samme typer bånd og kontakt ved å gi flaske. Det er nærheten og kontakten som er viktig. Ikke en melkedispenser.

Jeg har hørt en del flaskemødre som aldri har ammet før, si at de får like mye nærhet når de gir flaske som mødre som ammer får med deres barn. Jeg har ammet gutten min i over ett år, og allerede dagen etter avsluttet amming, så kjente jeg på hvor stor forskjell det blir på nærheten når jeg gir han flaske i stedet for pupp. Man får ikke den samme nærheten når man gir flaske som når man ammer, og dette er noe man ikke kan si noe på med mindre man har prøvd begge deler. De som sier at amming ikke gir noe særlig mer nærhet enn flasking, er gjerne de som ikke har et så godt forhold til amming. Det er ikke alle som koser seg med ammingen, tross alt.

Dessuten, når en mor ammer, så utskilles det en del hormoner som ikke utskilles når hun gir flaske. ;)

___

TS: Jeg hadde absolutt reagert! Jeg hadde nok blitt målløs tror jeg, for jeg er elendig på å si i fra til andre om ting, men jeg hadde absolutt ikke likt det!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt en del flaskemødre som aldri har ammet før, si at de får like mye nærhet når de gir flaske som mødre som ammer får med deres barn. Jeg har ammet gutten min i over ett år, og allerede dagen etter avsluttet amming, så kjente jeg på hvor stor forskjell det blir på nærheten når jeg gir han flaske i stedet for pupp. Man får ikke den samme nærheten når man gir flaske som når man ammer, og dette er noe man ikke kan si noe på med mindre man har prøvd begge deler. De som sier at amming ikke gir noe særlig mer nærhet enn flasking, er gjerne de som ikke har et så godt forhold til amming. Det er ikke alle som koser seg med ammingen, tross alt.

Dessuten, når en mor ammer, så utskilles det en del hormoner som ikke utskilles når hun gir flaske. ;)

___

TS: Jeg hadde absolutt reagert! Jeg hadde nok blitt målløs tror jeg, for jeg er elendig på å si i fra til andre om ting, men jeg hadde absolutt ikke likt det!

DU føler at DU ikke får det. Barnet merker ikke forskjellen. Viktig å vite at dette er egoistiske ønsker og behov (egoistisk i ordets rette forstand - ikke som noe negativt).

Jeg finner heller ingen seriøse undersøkelser i Harvard Medicalschool eller The lancet sine publikasjoner. Kilde? Og nei - ammeorganisasjoner og andres propaganda teller så i måte ikke. Jeg gjentar -seriøse publikasjoner og omfattende undersøkelser. Hormoner slipper vi alle ut hele tiden - at de har noen reel effekt derimot er en helt annen sak. Men hvis du liker å innbille deg at du har et sterkere bånd med ditt barn enn mødre som ikke kan amme samt fedre så værsågod. Men ikke forsøk å tro at dette er basert på fakta og logikk - for det er det ikke ;)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU føler at DU ikke får det. Barnet merker ikke forskjellen. Viktig å vite at dette er egoistiske ønsker og behov (egoistisk i ordets rette forstand - ikke som noe negativt).

Jeg finner heller ingen seriøse undersøkelser i Harvard Medicalschool eller The lancet sine publikasjoner. Kilde? Og nei - ammeorganisasjoner og andres propaganda teller så i måte ikke. Jeg gjentar -seriøse publikasjoner og omfattende undersøkelser. Hormoner slipper vi alle ut hele tiden - at de har noen reel effekt derimot er en helt annen sak. Men hvis du liker å innbille deg at du har et sterkere bånd med ditt barn enn mødre som ikke kan amme samt fedre så værsågod. Men ikke forsøk å tro at dette er basert på fakta og logikk - for det er det ikke ;)

Er dette en god nok kilde for deg?

Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke TS lov til å reagere da eller siden det er hun det "gikk utover" og ikke babyen?

Anonym poster: 1c1cc6eb651f9678f4f21299a87ee93a

Tja. I slike tilfeller synest eg ein skal ha fokus på barnet og ikkje mora. Veninna til TS har ikkje gjort ungen til TS noko som helst vondt (eg forutset sjølvsagt at veninna ikkje er HIV-positiv rusmisbrukar), tvert om. TS sine kjensler dreiar seg dermed ikkje om barnets beste, men om eigne kjensler. TS er rett og slett sjalu på veninna som amma barnet hennar. Det er rett og slett utruleg sært.

Eg undrar meg stadig over kva slags kjensler andre mødre har overfor ungane sine??? Nærmast seksualisert? Eg skal ikkje gjera mitt forhold til mine ungar til noko fasit her, men eg har med handa på hjartet aldri vorte sjalu på folk som har vore saman med ungane mine. Eg veit jo at eg er mora, og at mine foreldre, sysken, veninner osv ikkje kan "overgå" meg for ungane mine. Eg er sikkert ei dårleg mor :P

Aldri har eg opplevd noko "spesielt band" til ungane når eg har amma dei heller. Det var null forskjell på forholdet vårt under amming og då amminga var avslutta.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

___

!

Har prøvd begge deler. Koste meg med ammingen, men får like mye nærhet og nærhet og sterkt bånd ved flaskemating. Det har da ingen ting med hvor maten kommer fra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. I slike tilfeller synest eg ein skal ha fokus på barnet og ikkje mora. Veninna til TS har ikkje gjort ungen til TS noko som helst vondt (eg forutset sjølvsagt at veninna ikkje er HIV-positiv rusmisbrukar), tvert om. TS sine kjensler dreiar seg dermed ikkje om barnets beste, men om eigne kjensler. TS er rett og slett sjalu på veninna som amma barnet hennar. Det er rett og slett utruleg sært.

Eg undrar meg stadig over kva slags kjensler andre mødre har overfor ungane sine??? Nærmast seksualisert? Eg skal ikkje gjera mitt forhold til mine ungar til noko fasit her, men eg har med handa på hjartet aldri vorte sjalu på folk som har vore saman med ungane mine. Eg veit jo at eg er mora, og at mine foreldre, sysken, veninner osv ikkje kan "overgå" meg for ungane mine. Eg er sikkert ei dårleg mor :P

Aldri har eg opplevd noko "spesielt band" til ungane når eg har amma dei heller. Det var null forskjell på forholdet vårt under amming og då amminga var avslutta.

Venninna til TS røyker, ergo hennes melk er dårligere enn den TS hadde pupmet ut på forhånd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dette en god nok kilde for deg?

Anonym poster: cc98f65a18eccbc03307725577573956

Som jeg kan se fokuserer denne undersøkelsen kun på at amming reduserer sannsynligheten for at mor distanserer seg fra barnet og utvikler problemer som svangerskapsdepresjon. Reduksjonen virker stabil men svært liten i tillegg.

Med andre ord handler det om mor og ikke om barnet i denne undersøkelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd begge deler. Koste meg med ammingen, men får like mye nærhet og nærhet og sterkt bånd ved flaskemating. Det har da ingen ting med hvor maten kommer fra.

Jeg gjør begge deler daglig, og er ikke enig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna til TS røyker, ergo hennes melk er dårligere enn den TS hadde pupmet ut på forhånd.

Mjølka til ei som røyker er nok fullt på høgde med morsmjølk som er pumpa ut, har legi på ei plastflaske i ei veske i x antall timar, for så å verte varma opp i ein potensielt bedriten mikrobølgeovn på ein kafé.

Dessutan er det snakk om éin gong.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesitikk kilde, men dette med utskilling av hormoner er noe Gro Nylander (tror det var det hun het) poengterer i filmen "bryst er best" som man får utdelt på helsestasjonen når man er gravid.

Ammepropaganda? Jeg har ikke kommet med noen som helst form for ammepropaganda. Jeg er ikke imot flaskemating. Der mor ikke kan amme er mme et flott alternativ. Så skjønner ikke helt tonen du tar til meg. Ei heller har jeg sat at jeg har et stekere bånd til mitt barn enn de som ikke har ammet har.

Jeg sa at nærheten man får av amming kan ikke sammenlignes med nærheten av flasking. Og jeg ser jeg uttrykte meg litt klumsete, men jeg mente at det var det som var min erfaring. Og at de som sier noe annet, ofte er de som ikke har dette personlige forholdet til amming. For noen er amming bare en måte å gi mat på, mens for andre er det en veldig personlig og intim sak som er mellom mor og barn. Begge deler bør da respekteres? Det virker i alle fall ikke som at du respekterer det ut fra måten du svarer meg på.

Og ja, det er en egoistisk handling. Utover det at sønnen min var en skikkelig puppegutt, så er det jeg som har satt sånn pris på ammingen og jeg som har følt at det å gi flaske ikke gir like mye nærhet. Men så ser jeg ikke negativiteten i det heller da. :)

Dette er nok veldig individuelt. Jeg har også prøvd begge deler. For meg er gir ikke flaskemating samme nærheten som amming. Og det er nok der jeg tror skoen trykker. For deg som kanskje føler det går litt for det samme, så hadde det kanskje ikke vært et overtramp hvis noen ammet ditt barn (vet ikke om du har svart på dette tidligere i tråden), mens for meg som ser på dette som en veldig intim nærhet som er mellom meg og min sønn, så ville det føltes helt feil at andre kom og ammet han uten å spørre så lenge det var muligheter for å gi han flaske.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjølka til ei som røyker er nok fullt på høgde med morsmjølk som er pumpa ut, har legi på ei plastflaske i ei veske i x antall timar, for så å verte varma opp i ein potensielt bedriten mikrobølgeovn på ein kafé.

Dessutan er det snakk om éin gong.

Melk fra en som røyker inneholder giftstoffer, tvilsomt at det kommer giftstoffer i melk om man varmer den i en mikro (man skal vel egentlig ikke varme mm i mikro, men i vannbad) med "korken" på. Melken holder seg fint i romtemp i noen timer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist da.

Nei hvorfor det..? Får jo den kontakten jeg liker ved å amme. Flaska gir jeg bare for at babyen skal bli mett.

(I mine øyne er det mer trist at mødre ikke setter mer pris på kontakten de får ved amming, men det er en annen sak)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk fra en som røyker inneholder giftstoffer, tvilsomt at det kommer giftstoffer i melk om man varmer den i en mikro (man skal vel egentlig ikke varme mm i mikro, men i vannbad) med "korken" på. Melken holder seg fint i romtemp i noen timer.

Ja, ungen til TS kjem nok til å få KOLS før ho rundar 30 :P

Ein skal som du seier helst ikkje varme opp morsmjølk i mikro, vert mjølka for varm, mistar han det meste av dei gode næringsstoffa, og eg tvilar på at tilsette på kaféar er opplærte i korleis varme opp morsmjølk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvorfor det..? Får jo den kontakten jeg liker ved å amme. Flaska gir jeg bare for at babyen skal bli mett.

(I mine øyne er det mer trist at mødre ikke setter mer pris på kontakten de får ved amming, men det er en annen sak)

Kanskje ikkje alle føler dei får denne "kontakten", tenkt på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg kan se fokuserer denne undersøkelsen kun på at amming reduserer sannsynligheten for at mor distanserer seg fra barnet og utvikler problemer som svangerskapsdepresjon. Reduksjonen virker stabil men svært liten i tillegg.

Med andre ord handler det om mor og ikke om barnet i denne undersøkelsen.

Men mor er da svært viktig, er hun ikke? Fødselsdepresjon kan være ganske alvorlig, og det kan gå ut over barnet i værste tilfelle. Dessuten er det essensielt at moren ikke distanserer seg fra barnet da barnet faktisk er avhengig av kroppskontakt og nærhet. I tillegg viser undersøkelser at depresjon hos mor kan være en risikofaktor for barnets atferd og den fysiske og den psykiske utviklingen.

Her er kilde på dette:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=163052&a=2

Endret av Teriyaki
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mor er da svært viktig, er hun ikke? Fødselsdepresjon kan være ganske alvorlig, og det kan gå ut over barnet i værste tilfelle. Dessuten er det essensielt at moren ikke distanserer seg fra barnet da barnet faktisk er avhengig av kroppskontakt og nærhet. I tillegg viser undersøkelser at depresjon hos mor øker faren for depresjon hos barnet i senere alder. Dette kan jeg finne kilde på hvis du ønsker det.

Poenget er vel at det ikkje er mor si helse det dreiar seg om her?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ungen til TS kjem nok til å få KOLS før ho rundar 30 :P

Ein skal som du seier helst ikkje varme opp morsmjølk i mikro, vert mjølka for varm, mistar han det meste av dei gode næringsstoffa, og eg tvilar på at tilsette på kaféar er opplærte i korleis varme opp morsmjølk.

For meg så er det naturlig å gi beskjed om hvordan den skal varmes når jeg spør på kafe...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikkje alle føler dei får denne "kontakten", tenkt på det?

Trist for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...