AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #61 Del Skrevet 2. januar 2013 I dag skriver Dagbladet at de tynne lever kortere og det stemmer nok. Hvis tynne mennesker får en alvorlig sykdom så har de ikke mye reserve å tære på. Fotballfrua er et godt eksempel der, hun er farlig tynn og har nok spiseforstyrrelse enda. Hun ville ikke klart seg i krigen for å si det slik. Anonym poster: 7af7a4fb72fde7fa3912fbb9e3f50fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 2. januar 2013 #62 Del Skrevet 2. januar 2013 (endret) Er ikke det egentlig problemet at jenter vil være penest, finest, best, og flinkest, - det holder ikke bare å være pen, fin, bra og flink? Har jeg ikke et lite poeng? Ta for eksempel missekonkurranser dere jenter er så opptatte av. Der handler alt om å være penest, - ikke bare pen, men penere enn de rundt deg. Er det det samme dere sliter med i hverdagen, at dere hele tiden skulle ønske dere var penere, flinkere og dyktigere enn de andre jentene rundt dere? - Dersom denne lasten/lysten til å være penest og flinkest ligger i kvinnens væremåte, - ja da er det jo ingenting annet å gjøre enn å innrømme at kvinner og menn er forskjellige i tankegangen? For menn så er det såååå viktig å være den kjekkeste, flinkeste, beste, mest vannvittige, aller klokeste, - og den mest attraktive mennesket hele tiden. Greit å tenke slike dårlige tanker et lite øyeblikk eller noe sånt, - - men ikke hele tiden, - dere jenter er sånn og det trist at det egentlig ikke er noe å gjøre med. (annet enn å fortelle dere om atferden og ønsket om å være penest). Endret 2. januar 2013 av waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 2. januar 2013 #63 Del Skrevet 2. januar 2013 Har oppdaget mye av det du sier, jeg også. For en måned siden opprettet jeg en blogg, og jeg er mye rundt og kikker på andre blogger. Mesteparten av dem som finnes på blogg.no er jenter fra 10-16 år. De aller fleste er så søte og oppegående jenter! Skjønner nå at de voksne som fortalte meg hvor fantastisk jeg var da jeg var yngre, hadde rett. De strever etter å være slik som dem på topplisten. Silikon, sminke, negler, klær, forbruk, forbruk, forbruk. Så mitt mål er å forsøke å vise dem hvem de kan være. En person som er fornøyd med seg selv, slik man er skapt. En som er seg selv. Husker selv hvordan det var å være tenåring. Var nok ikke noe særlig bedre selv. Strevde for å være flinkere, tynnere og penere. Og ventet på at livet skulle begynne. Hvis jeg bare kan få én person til å få det bedre med seg selv, så synes jeg at det er verdt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2013 #64 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg tror ungdom ville fått det bedre om de visste hva mediene presenterte. Holywood folkene lever av å være vakre. De har helt egne stylister, sminkører, frisører, personlige trenere, kokker and you name it. I tillegg til alt dette blir som oftest bilder av dem retusjert så det synger etter. Om man tar disse mindre snasne fyllebildene av dem som florerer på nettet så er det mere likt virkeligheten enn alt annet vi blir presentert for. Til og med disse rosa-bloggene presenterer seg med bilder som ikke er helt "ekte". Disse glansede produktene som blir fremstilt på magasin-cover og blogger er 90% photoshop laget eller tatt av fotografer som har som jobb å være gode på foto å fremstille mennesker best mulig. Det er ikke mulig å transformere seg selv til å bli til ett produkt laget på en datamaskin. Noen mennesker er selvfølgelig så vakre at de trenger ikke pusses så mye på, men det er unntaket og ikke regelen. Heldigvis er man tenåring kun noen få år, det er deilig å bli eldre, jaget minsker betraktelig Anonym poster: 2182eebadd50588086ab6fb6401d4df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 2. januar 2013 #65 Del Skrevet 2. januar 2013 Jeg tror ungdom ville fått det bedre om de visste hva mediene presenterte. Holywood folkene lever av å være vakre. De har helt egne stylister, sminkører, frisører, personlige trenere, kokker and you name it. I tillegg til alt dette blir som oftest bilder av dem retusjert så det synger etter. Om man tar disse mindre snasne fyllebildene av dem som florerer på nettet så er det mere likt virkeligheten enn alt annet vi blir presentert for. Til og med disse rosa-bloggene presenterer seg med bilder som ikke er helt "ekte". Disse glansede produktene som blir fremstilt på magasin-cover og blogger er 90% photoshop laget eller tatt av fotografer som har som jobb å være gode på foto å fremstille mennesker best mulig. Det er ikke mulig å transformere seg selv til å bli til ett produkt laget på en datamaskin. Noen mennesker er selvfølgelig så vakre at de trenger ikke pusses så mye på, men det er unntaket og ikke regelen. Heldigvis er man tenåring kun noen få år, det er deilig å bli eldre, jaget minsker betraktelig Anonym poster: 2182eebadd50588086ab6fb6401d4df5 Som Jedi Mind Tricks sier i en av sine låter: "Everything is fake, trust me, no one that lovely. I've seen a lot of famous people, and they're fat and ugly" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #66 Del Skrevet 3. januar 2013 Jeg er kontaktlærer for en VG1-klasse med 30 fantastiske elever på 16-17 år. Oppegående elever, smarte elever, vakre elever, alle på hver sin måte. For en stund siden hadde jeg elevsamtaler med dem alle. Jeg hadde satt av 20 minutter til hver elev. Guttene gjorde seg stort sett ferdige på 10 minutter, med noen unntak. De var fornøyde med skolen, hadde det fint med seg selv, trivdes med idretten, og hadde gode venner. Det var en annen historie med jentene. De fleste av dem ble sittende en time. Én etter én brøt de sammen foran meg. De har for stort press på seg. Et par spørsmål fra min side, stilt på en omsorgsfull måte, så rant tårene. Det grusomme var at historiene stort sett var de samme: "Jeg føler meg så feit og stygg. Jeg sammenligner meg med de andre, og er så usikker". "Jeg er livredd for å ikke få gode karakterer. Jeg er redd for hva foreldrene mine vil si hvis jeg skuffer dem" "Jeg er livredd for å ikke ha kontroll på det jeg spiser, jeg hater meg selv hvis jeg ikke er sunn nok" "Foreldrene mine vil at jeg skal satse på idretten. Jeg må trene fem ganger i uka, i tillegg til å få gode karakterer, holde meg tynn, være sammen med venner og være populær på facebook. Hvis jeg sitter hjemme en lørdagkveld, vet ALLE det" "Jeg MÅ jobbe, selv om jeg ikke har tid, fordi foreldrene mine ikke kan sponse meg med den jakka jeg må ha, til 8000, for å bli godtatt" Jeg blir så fryktelig lei meg. Hva er det vi, foreldrene og samfunnet gjør med tenåringsjentene? Det er ikke sååå lenge siden jeg gikk på VGS selv, men det føles som århundrer siden. Vi slappet av mye mer enn dagens jenter. Hvis jeg fikk 2 på en matteprøve, var det ikke verdens undergang så lenge jeg gjorde det godt i engelsk. Jeg hadde ikke mitt sosiale nettverk på en pc-skjerm, så jeg slapp å bli konstant overvåket av alle mine venner som bevis på hvor vellykket jeg var. Jeg koste meg med boller i friminuttene, og tenkte ikke noe mer på det. Og ikke minst, jeg slapp bloggene. Flere av disse jentene trakk fram blogger som grunn til at de føler seg mindreverdige. Flere har et avhengighetsforhold til for eksempel Fotballfrues blogg, og idylliserer hennes perfekte liv. Jeg har forsøkt å få dem til å se at under hennes perfekte overflate ligger mest sannsynlig også år med usikkerhet og redsel, men elevene klarer ikke å si det. Jeg føler meg så maktesløs. Jeg har brukt mange skoletimer på å snakke om selvtillit, at vi SKAL være forskjellige, at mangfold er viktig, at ingen bestemmer hva som er vakkert. Jenta som er naturlig syltynn er livredd fordi mange sier til henne at hun er for tynn, og at det er finere med former. Hennes største drøm er å legge på seg og få rumpe og operer inn silikon. Jenta med former er livredd fordi hun føler seg feit. Hennes største drøm er å bli tynn. Ingen er fornøyde. Alle er livredde. Alle tenker på mat. På trening. På skole. På framtiden. På å være gode døtre. Gode venner. Perfekte. Vellykkede. Var det dette vi ønsket?? Anonym poster: 242e92742edb07f066e2121532367b05 Det er da ikke samfunnets feil at disse jentene ikke har det bra med seg selv. Det er jentene selv som ikke er i stand til å stå opp for seg selv, det er de som absolutt må være som alle andre og være så populære... Hadde de vært litt tøffere og mere selvstendig så hadde de faktisk kunnet være stolte av den de er uavhengig av hva alle andre måtte tro og mene... Patetisk oppførsel mener nå jeg, Anonym poster: 09c9718062a6ee17d0a91cc42b280425 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå