Gjest Eurodice Skrevet 16. desember 2012 #21 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Hvordan gjør du det når du åpner pakker på julaften? Jeg løsner først på båndet og skyver det pent av pakken, tar papiret av på en sivilisert måte, altså jeg river det ikke av. Så tar jeg presangen i øyesyn og merker meg hvem jeg har fått den fra slik at jeg kan takke riktig person for denne. Slik fortsetter jeg til alle gaver er pakket opp. Endret 16. desember 2012 av Arabella 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glorificus Skrevet 16. desember 2012 #22 Del Skrevet 16. desember 2012 Dette er særdeles viktig. Mucho mucho importante. Jeg kan ikke feire jul med noen som panikkåpner gaver på amerikansk vis. Det eneste som funker, og som er rimelig høflig, er å lese opp en og en, og åpne i ro og mak, vise frem til alle, og så ta neste. Alt annet er feil, umoralsk, syndefullt, idiotisk, grusomt, forræderi, osv osv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøffeldyret Skrevet 16. desember 2012 #23 Del Skrevet 16. desember 2012 Vi gjør det også på samme måten som TS. Ser at de aller fleste her skriver at den måten er kjempekoselig. Jeg synes absolutt ikke det. Jeg har alltid - helt fra jeg var liten, hatet denne måten å gjøre det på. Det er så utrolig kleint å åpne gaver mens alle sitter og stirrer på en. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #24 Del Skrevet 16. desember 2012 Vi gjør det også på samme måten som TS. Ser at de aller fleste her skriver at den måten er kjempekoselig. Jeg synes absolutt ikke det. Jeg har alltid - helt fra jeg var liten, hatet denne måten å gjøre det på. Det er så utrolig kleint å åpne gaver mens alle sitter og stirrer på en. Endelig noen som var enig med meg. Men jeg tror ikke folk tenker over at kanskje ikke alle synes det er så koselig å gjøre det på den måten. Folk mener vel, akkurat som de sikkert gjør når de bestemmer seg for å splitte opp folk som kjenner hverandre i bryllup og slikt. Alt for å gjøre det mer sosialt. Anonym poster: f802537822e0af33ebefd2beea94716a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 16. desember 2012 #25 Del Skrevet 16. desember 2012 De siste ti årene har det vært mor, far og meg som har feiret sammen, så vi pleier å ta oss god tid med pakkeåpning. Vi har et lite rituale, mor og far setter seg ned med kaffe og cognac, og jeg (som vanligvis er den eneste som er i stand til å bevege seg etter middagen ) krabber under treet og plukker ut en og en gave og deretter leser far på lappen, og sender videre til rett person. Når alle gavene er plukka ut, åpner vi en og en, og vi begynner alltid med mor Når alle pakkene er åpnet er det ringerunde, vanligvis snakker vi med alle i familien og de nærmeste vennene, og jeg synes det er veldig kos å få vekslet noen ord og takket for gavene på julaften istedet for å vente til neste dag. Det er en fast tradisjon i hele familien på begge sider, så det blir mye opptattsignal, men jeg setter pris på å få snakket med alle, så det gjør ikke noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #26 Del Skrevet 16. desember 2012 Etter fråtsingen så setter jeg meg i ett hjørne og lar alle gribbene forsyne seg. Om noen har vert teite nok til å kjøpe gaver til meg så flekker jeg av papiret. Takker oppskriftsmessig, Hiver alt i en pose og slenger det i et kott når jeg endelig kommer hjem til meg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 16. desember 2012 #27 Del Skrevet 16. desember 2012 Vi har alltid hatt tradisjon for at 1 og 1 åpner gave, etter tur. Det blir variert, så ikke 1 person åpner alle sine gaver først, men at det går på rundgang så alle åpner sin gave innimellom. Og man henter gaver fra under treet, det er tilfeldig hvem sin gave det er man finner, dvs det er gjerne 1 person som står for "gavehentingen". Dette tar gjerne mange timer (mellom 2-5 timer), men jeg synes det er hyggelig å se på hva andre får, at folk får takket ordentlig og at man setter pris på gaven. Noen andre jeg kjenner gjør det på en helt annen måte enn hva jeg er vant til. De henter alle sine gaver og har de i en haug på bordet. Så avtaler de at "nå åpner vi pakker", så åpner alle pakkene sine samtidig. Ingen følger med på hva andre får noe særlig. Og man sier bare takk etterpå. De er kanskje 3-4 stk sammen når de feirer også. Hvordan gjør du det når du åpner pakker på julaften? her er det en som plukker gaver fra treet og leser opp hvem det er til og fra og så tar den personen imot pakken, åpner så alle får se, og så leses neste pakke opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spiderpig Skrevet 16. desember 2012 #28 Del Skrevet 16. desember 2012 Her pakker vi opp en og en gave, så alle ser hva vedkommende får, og man får takket Tar sin tid (i år er vi f.eks tolv stykker), men det er hyggelig og vi har det mye morro mens vi holder på. Har kake-pause og røykepauser så vi får strukket litt på beina og pustet litt. At folk liker å ha sånn "1-2-3: PAKK OPP" skjønner ikke jeg. Jeg liker ihvertfall å se hvordan mottakeren reagerer på gaven, og hva det er, uansett om den er fra meg eller andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luppa Skrevet 16. desember 2012 #29 Del Skrevet 16. desember 2012 Enig i at det er kleint når ALLE ser på en mens en åpner pakkene. Greit at man skal være takknemmelig for alt man får, men noen ganger er det greit å få et sekund på seg til å legge om ansiktsuttrykket. Eller bare få ta inn innholdet før alle andre, som f.eks når det er gave fra kjæresten. Vi kjører en mellomting; én person får gaveutdelingsansvar, og gir ut gaver til to-tre personer om gangen. Da får man med seg hva de andre får, uten at det blir for langdrygt. Vi er ganske mange på julaften, så det ville tatt grusomt lang tid med bare en og en pakke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. desember 2012 #30 Del Skrevet 16. desember 2012 Her får en på seg nisselue. Om det ikke er barn tilstedet, så er lua min!! Den med lue på henter en og en gave og hver og enkelt pakker opp sin gave mens alle andre ser på. Er det små barn, som ikke kan lese og har nisselue på, så leser jeg på lappen for dette barnet som så gir den videre. Veldig kult når minsteniese klarte å lese sitt egen navn, og bare plukket ut sine gaver først hehe. Men vi styrer barna litt, så det fordeles jevnt utover. Det er virkelig koselig å bruke lang tid på gaveoppakkingen og se hva de andre får osv. Og etterpå så tar man seg et glass likør og beundrer alle gavene. Jeg kommer aldri til å godta pakkefråtsing. Det er ufint rett og slett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #31 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg kommer aldri til å godta pakkefråtsing. Det er ufint rett og slett. Tja... det er effektivt og en kommer seg mye raskere hjem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 16. desember 2012 #32 Del Skrevet 16. desember 2012 Tja... det er effektivt og en kommer seg mye raskere hjem Hadde du vært med meg hadde du fått ris på blanke messingen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 16. desember 2012 #33 Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg har det ikke slik at folk nistirrer selvom 1 og 1 åpner, man har da andre ting i tanken også, småprate sammen og spise godteriet som står fremme på bordet (og risgrøten). Så man føler seg ikke beglodd. Men kan hende andre sitter og stirrer spent på alle som åpner, men om jeg stirrer, er det mest på gaven som åpnes, ikke ansiktet til den som åpner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 16. desember 2012 #34 Del Skrevet 16. desember 2012 Tja... det er effektivt og en kommer seg mye raskere hjem Du kan jo gi beskjed om at neste år ønsker du ikke gaver, og så kan du takke nei til å feire jul med andre? Så kan du jo sitte hjemme på KG på PC'en og rakke ned på folk istedet Eller hva du vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #35 Del Skrevet 16. desember 2012 Hadde du vært med meg hadde du fått ris på blanke messingen I'm not into that! Men alle hver sin metode Bare jeg får kommet meg fort hjem så er jeg fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #36 Del Skrevet 16. desember 2012 Du kan jo gi beskjed om at neste år ønsker du ikke gaver, og så kan du takke nei til å feire jul med andre? Så kan du jo sitte hjemme på KG på PC'en og rakke ned på folk istedet Eller hva du vil. Det har jeg gjort i mange år allerede. Dessverre har bare ett år vert helt uten å feire jul. Beste julen jeg kan huske å ha hatt noen som helst gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 16. desember 2012 #37 Del Skrevet 16. desember 2012 Det har jeg gjort i mange år allerede. Dessverre har bare ett år vert helt uten å feire jul. Beste julen jeg kan huske å ha hatt noen som helst gang Men du kan jo velge å la være og dra til andre? Det er jo du som bestemmer over deg selv og hvor du vil være for å få en jul slik du ønsker. Sånn gjør jeg det. Ingen kan tvinge meg til å være noe sted, er der av fri vilje Vil jeg være hjemme, er jeg det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal mann Skrevet 16. desember 2012 #38 Del Skrevet 16. desember 2012 Men du kan jo velge å la være og dra til andre? Det er jo du som bestemmer over deg selv og hvor du vil være for å få en jul slik du ønsker. Sånn gjør jeg det. Ingen kan tvinge meg til å være noe sted, er der av fri vilje Vil jeg være hjemme, er jeg det. Nei dessverre. Å sette barn til verden påfører en et visst ansvar. Men jeg har et håp om at ungene finner lykken langt borte fra Europa. Da kan de leve frie liv uten å bli holdt tilbake av sin far. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 17. desember 2012 #39 Del Skrevet 17. desember 2012 en finner gaver under juletreet og sier hvem det er til og leverer den. vi åpner samtidig, men følger jo med på hva de andre får også. hadde ikke orket å bruke veldig lang tid på dette og gått så nøye gjennom hver pakke. det som er morsomt er å følge med når minstemann åpner - han får jo også mest! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redbull Skrevet 17. desember 2012 #40 Del Skrevet 17. desember 2012 Vi åpner samtidig, følger selvsagt med på hva andre får også. Men ikke sånn at en og en skal sitte og åpne med alles blikk på seg. Det hadde ikke jeg klart å kose meg med, i hvert fall. Anonym poster: f802537822e0af33ebefd2beea94716a Enig. Jeg skriver ned hva jeg, dattera mi og sambo får. Vokst opp med at mamma/stefar følger med på oss unger, skrev ned til vi ble gamle nok til å gjøre det selv, også åpna de sine når vi barna er ferdige. Sånn gjør de det ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå