Gå til innhold

BMI på 17,9

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 18 år gammel jente, jeg veier 50 kilo og er 167 høy, jeg regnet ut at min BMI da er på 17,9. Jeg har alltid vært tynn og jeg har prøvd å legge på meg i mange år, til ingen nytte. har prøvd å spise masse sunt og trene regelmessig, har prøvd å bare spise drittmat og ligge på sofaen men ingenting fungerer. Har også vært hos legen med dette, men til ingen nytte. Mensen har også uteblitt i 2 år nå, utenom 1-2 ganger da jeg har klart å legge på meg ett par kilo, men dette forsvinner igjen like fort som jeg fikk de ekstra kiloene... Som sagt har jeg vært hos legen med dette men fikk ikke noe mer til svar enn at jeg burde kjøpe mat jeg liker og spise 5 måltider om dagen. Og det er nettopp dette jeg gjør

Jeg føler meg som en liten jente, jeg har jo ikke mensen, jeg har heller svært lite med former.. hadde helt grei størrelse på puppene når jeg var 15 år, en B-cup, men nå som jeg er 18 år fyller jeg akkurat en A-cup.. Jeg får alltid klager for at jeg er tynn, av venner, familie og kjæreste. De sier bare: "spis mer", men hadde det bare vært så lett hadde jeg vel ikke veid så lite? Så jeg lurer på om noen har noen metoder eller erfaringer ved dette? Hadde blitt veldig glad for svar. Har også søkt mye rundt på nettet etter dette, ettersom dette er ett stort problem for meg.. Mange som klager på overvekt, men for å være ærlig ville jeg heller vært litt lubben enn å se ut som ett lite barn..

Beklager for rotete innlegg men håper noen kan hjelpe meg :)

Anonym poster: ef19c9efa17f59493002bae8b6eb6303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan få henvisning/kontakte ernæringsfysiolog? De kan hjelpe med å sette opp diettplan hvis det er vanskelig å gjøre selv. De vil også kartlegge bla. spisevaner for å se hvilke endringer du kan gjøre for å få i deg nok!

• Liker 1
Skrevet

Styrketrening?

Har prøvd..

Skrevet

Årsaker kan være:

• Røyking
  • Psykiske problemer
  • Svært mye fysisk aktivitet
  • For lavt energiinntak
  • Forhøyet stoffskifte
  • Uhensiktsmessige matvaner

Skrevet

^ styrketrening er en bra metode for å øke vekten, da muskler veier mer enn fett :) Jeg ville også, som sagt tidligere, tatt kontakt med en ernæringsfysiolog :) Lykke til!

Skrevet

Spis nøtter! Veldig kaloritett, og i tillegg sunt.

Gjest Tullepia
Skrevet

Det kan være lurt å finne ut hva som ville være hensiktsmessig mat og trening for deg. Her burde legen hjelpe bedre til med å sette opp en eksakt plan med hva du skal spise når.

Noe som jeg av egen erfaring vet at funker er å trene tung styrke sammen med en personlig trener og følge en oppsatt kostholdsplan som er rik på proteiner og grønnsaker.

Det er ikke slik at du blir så tynn som du er uten noen som helst grunn. Det henger sammen med matinntaket ditt, selv om du er arvelig disponert til å være tynn. Du må nesten ta i et tak selv og dytte mer mat i deg. Økt trening kan hjelpe deg med apetitten. Proteindrikker i tillegg til maten du ellers spiser ville være fornuftig i ditt tilfelle. Drikk da shaken etter måltidene.

Jeg ville gått til legen igjen og bedt om å bli henvist til ernæringsekspert som kunne utarbeidet en kostholdsplan. I tillegg ville jeg gått til et treningssenter og bedt om å få utarbeidet en plan for trening med tanke på å gå opp i vekt. Men til sist er det ditt ansvar å faktisk følge disse planene.

Skrevet

^ styrketrening er en bra metode for å øke vekten, da muskler veier mer enn fett :) Jeg ville også, som sagt tidligere, tatt kontakt med en ernæringsfysiolog :) Lykke til!

jeg snuser, hvis det har noe å si.. Jeg har også vært hos legen for å sjekke stoffskiftet og det var visst akkurat som det skulle..

Hovemålet mitt er ikke å veie mest mulig (til dere som sa at muskler veier mer enn fett) men å få mer fett på kroppen slik at ikke ribbein, ryggrad, hoftebein osv syns

TS

Skrevet

Hadde også vært interessant å høre hva du spiser på en typisk dag.

Skrevet

Hadde også vært interessant å høre hva du spiser på en typisk dag.

til frokost spiser jeg havregryn

rundt kl 10 når jeg er på skolen spiser jeg baguett, bytter på mellom grov og fin med omelett, kylling eller vanlig ost og skinke.

kl 12 spiser jeg varm mat fra kantina på skolen som kan være alt fra lasagne til kokt torsk.

hvis jeg er ferdig tidlig på skolen tar jeg ett par brødskiver med f.eks leverpostei eller makrell i tomat når jeg kommer hjem

Middag halv 5, da spiser jeg det resten av familien spiser som er alt fra taco til fisk, alt mulig egentlig

også spiser jeg brødskive/havregryn/nudler til kvelds rundt 8 tiden og hvis jeg er lenge våken spiser jeg ett par brødskiver til når jeg legger meg.

Jeg småspiser også på frukt, nøtter, godteri og drikker godt med vann, juice, te gjennom hele dagen.

TS

Skrevet

Så lenge du føler deg frisk, opplagt og har masse energi så tror jeg ikke jeg ville stresset med det. I følge legen er det ingenting galt.

Du er 18 år. Kroppen din vil fremdeles endre seg ganske mye de neste par årene. Fortsett å spise godt, ha en aktiv livsstil så skal du se at du snart får de kvinnelige formene ;)

Hadde en venninne som var akkurat som deg. Hun spiste seriøst som en hest. Stor frokost, lunsj, kom hjem og spiste 4 tykke brødskiver med syltetøy, stor middag og kveldsmat. Tynn som en flis. Ingen pupper. Så plutselig kom hun i 20 årene og bang så kom formene :) Pupper, lår og rumpe spratt ut :)

Ikke bry deg om hva folk sier. Fortell dem at de ikke skal kommentere at du er tynn fordi det plager deg. Venner og familie ser jo at du spiser og har energi og overskudd, så,det er strengt tatt ikke så mye du kan gjøre annet enn å nyte livet og kose deg :)

• Liker 3
Skrevet

Du vil heller være lubben, sier du? Det var vel ikke akkurat så gjennomtenkt skrevet. Du skal slettes ikke klage, mange ville ha drept for å være som deg. Selv er jeg 170, veier 50 kg som deg, og jeg er ikke for tynn. Så sett at vi ser ganske like ut, ser jeg ikke hva du klager over. Helt fin vekt. Derimot har jeg mensen.

Anonym poster: 5605c6a9f0602d59682373f150d9a449

• Liker 4
Skrevet

Jeg er også 167 / 50 og har vært det mitt hele voksne liv, jeg er nå 44 år. Bruker BH størrelse 75A.

Fikk noe bemerkninger da jeg var + - 18 år ,men folk forstod snart at jeg spiste godt, var aktiv, og at jeg bare var slik. Jeg har normal forbrenning, og kommer fra en familie der alle er tynne.

Jeg har alltid akseptert meg selv som den jeg er, jeg vet jo ikke om annet :) I stenden for å finne feil, finn heller det positive :) Jeg har aldri hatt problemer med å finne klær, og "alt" er pent på meg,i følge mine søstre og venninder :)

Anonym poster: d1780806b118e3a700c1c09c3cdb720a

• Liker 1
Skrevet

Hei :)

Jeg er 18 år, er 167 cm høy og veier nøyaktig 50 kg. Akkurat som deg. Men jeg har i alle fall mensen :) Men jeg har regnet ut BMIén min før, og da fikk jeg en BMI på 18.00 ? Men kanskje vi har brukt ulik kalkulator?

Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at mensen uteblir. Det er ikke alltid så farlig å være undervektig, selv har jeg en ganske lav BMI, men hvis mensen uteblir kan det få med seg ganske mange ugunstige bivirkninger, som for eksempel benskjørhet. Hvis du ikke går på p-piller, er dette noe som kan hjelpe deg med å holde en menstruasjonssyklus vedlike. Ellers finnes det ernæringsdrikker du kan drikke på siden for å øke kaloriintaket ditt. Du burde absolutt prøve å snakke med en ernæringsfysiolog, som kan hjelpe deg med å sette opp en matplan som kan hjelpe med å øke vekten.

Skrevet

Tusen takk for fine svar! Skal få bestilt meg time til fastlegen som kan hendvende meg til ernæringsfysiolog, så skal jeg ta det derfra. Det at mensen uteblir skjedde etter at jeg sluttet på p-piller. Kanskje det har noe med uregelmessig mens også? men det er vel LITT for uregelmessig å få det 2-3 ganger på 1-2 år? Men skal ta dette opp med fastlegen, han mente det skyldtes undervekt og at jeg bare måtte fortsette å spise.. Så får håpe det hjelper å få hjelp av ernæringsfysiolog :)

Til deg som sa at du har BMI på 18, det kan godt mulig at vi brukte ulik kalkulator, men jeg veier ikke akkurat 50, på kalkulatoren skrev jeg at jeg veide 58, ettersom jeg går opp og ned fra 47-49 hele tiden, så skrev bare at jeg veide 50 for å få ett rundere tall!

TS

Gjest kittycat
Skrevet

Ja enig med at det med at mensen uteblir ikke er bra. For om man har spiseforstyrrelser (ikke at du har det) kan mensen bli borte for godt, så det er ikke bra om det uteblir for lenge tror jeg. Jeg vet ikke, men ta og hør mer med legen som evt kan henvise til spesialist på ernæring.

Skrevet

Tusen takk for fine svar! Skal få bestilt meg time til fastlegen som kan hendvende meg til ernæringsfysiolog, så skal jeg ta det derfra. Det at mensen uteblir skjedde etter at jeg sluttet på p-piller. Kanskje det har noe med uregelmessig mens også? men det er vel LITT for uregelmessig å få det 2-3 ganger på 1-2 år? Men skal ta dette opp med fastlegen, han mente det skyldtes undervekt og at jeg bare måtte fortsette å spise.. Så får håpe det hjelper å få hjelp av ernæringsfysiolog :)

Til deg som sa at du har BMI på 18, det kan godt mulig at vi brukte ulik kalkulator, men jeg veier ikke akkurat 50, på kalkulatoren skrev jeg at jeg veide 58, ettersom jeg går opp og ned fra 47-49 hele tiden, så skrev bare at jeg veide 50 for å få ett rundere tall!

TS

Det er faktisk helt normalt at mensen kan bli uregelmessig lenge etter pille slutt. Håper uansett det ordner seg. :)

Skrevet

Jeg hadde det akkurat som deg, har det på en måte fortsatt og! I dag er jeg 166 cm høy og veier 55. For bare 5 år siden, når jeg var 14 år, var jeg 162 cm høy og veide uff.. 39 kg! Jeg fikk kommentarer fra alle om at jeg var for tynn og at jeg måtte spise mer, og tro meg, jeg spiste som en hest! Jeg pressa i meg mat i perioder for å prøve å utvide magesekken litt, som å spise en brødskive ekstra til måltidene, uten at det hjalp! Utrolig nok fikk jeg mensen 162 høy og 39 kg!

Det har alltid vært sårende å få slike kommentarer og jeg får det fortsatt, men har heldigvis kommet meg opp på 55 kg! Jeg sluttet å bry meg om hva andre sa, jeg bare spiste det jeg hadde lyst på (sunn, hjemmelaget mat) og prøvde å ikke tenke på det, så kom det av seg selv! Men må innrømme at det fortsatt stikker når folk sier at jeg er tynn! Husk på folkens, det kan være like sårende for en tynn person å bli kalt tynn som det kan være for en overvektig å bli kalt feit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...