Gjest tarandus Skrevet 16. desember 2012 #1 Skrevet 16. desember 2012 Jeg blir litt oppgitt. Barn vil ha leksefri skole, kortere skoledag, kortere skoleuke, lengre ferier og bestemme mer over skoledagen selv. Jeg ser mange gode argumenter, men hvordan skal dette ende? Er det fordi hverdagen har blitt så travel at ungene ikke har tid til lekser? Vil vi i fremtiden ha unge voksne som vil ha ingen arbeidsoppgaver de må gjøre unna på kveldstid, kortere arbeidsdag, kortere arbeidsuke, lengre ferier og bestemme over arbeidsdagen selv? Hva blir det neste? "JA til mer dagpenger fra NAV?" Er dette en trend fordi foreldrene ikke vil hjelpe til med leksene, fordi de har med barna på så mye at de ikke rekker det? Jeg mener at man må ha noe lekser om man skal kunne bearbeide og lære det man har fått formidlet på skolen. Det er jo slik livet fungerer - vi kan ikke sitte i øyeblikket og ta inn informasjon mens vi samtidig gjør unna alle oppgaver og gjøremål knyttet til denne informasjonen. Da lærer man jo ikke å tenke sjæl... Hva mener dere? Bør barn ha leksefri skole? 6
Gjest Jente 31 Skrevet 16. desember 2012 #2 Skrevet 16. desember 2012 Tidene forandrer seg. Da jeg var liten var det bare 3-4 timer hver dag de første årene på barneskolen. Ofte sluttet vi kl 12. Nå er 99% av alle barn i 1-3. klasse på SFO frem til kl 15-16, når foreldrene slutter på jobb. Det er ingen leksehjelp på SFO. Så mens jeg kunne gjøre lekser i god tid før middag, må dagens barn begynne med det ganske sent på dagen... Nå har man innført leksehjelp på skolen, før SFO. Men slik jeg forstår dette er det ikke nok ressurser til at de som trenger mer hjelp får dette.
Tropic Skrevet 16. desember 2012 #3 Skrevet 16. desember 2012 Selvsagt vil unger ha kortere dager og lengre ferier, hadde ikke sagt nei til dette da jeg var 12 år jeg heller akkurat. Det er jo uansett ikke opp tid de å bestemme dette, så da ser jeg heller ikke problemet? Tantebarnet mitt fortalte meg at hun ville ha slutt på lekser, da jeg spurte henne om hun dermed ønsket lengre skoledager for å gjøre opp for dette var svaret "Nei, ehm, okei, lekser er ikke så ille likevel da..." 3
Gjest Violetta Skrevet 16. desember 2012 #4 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Ja, jeg synes av alt skolearbeid burde vært innenfor skoletiden. Ikke alle foreldre har ressurser til å hjelpe barna sine godt nok med skolearbeid. Kanskje har de mer enn nok med å klare en travel hverdag, de er kanskje ikke så skolesterke selv, eller de ser rett og slett ikke verdien av å hjelpe barna med lekser. Da hjelper ikke all verdens moralprekener, det går ut over barna. Barna bør, som oss voksne, ha rett på et skille mellom skole og fritid. All læring og utvikling skal ikke skje i organiserte former, man bør ha tid til uorganiserte aktiviteter. Endret 16. desember 2012 av Violetta 11
ToveM Skrevet 16. desember 2012 #5 Skrevet 16. desember 2012 Går absolutt inn for leksefri skole ja, men da med 1 time lengre skoledag. Har aldri hørt snakk om kortere skole eller lengre ferier. Det er da ikke slik at alle som jobber har arbeidsoppgaver utenom arbeidstiden. (da regner jeg ikke med ekstra overtid i visse perioder,) Har selv jobbet i over 30 år, men aldri hatt en jobb der det har vært nødvendig å arbeide hjemme. Alle er ikke lærere eller "sjefer" 1
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #6 Skrevet 16. desember 2012 Helt klart JA til leksefri skole. De fleste barn med yrkesaktive foreldre er på skolen/SFO/AKS fra 7.30 til 16.30. Det er lenger enn en normal arbeidsdag for voksne mennesker. Barn bør også ha et skille mellom skole og fritid. Leksefri hverdag betyr mer overskudd til skolen. Det finnes allerede noen skoler i Norge som praktiserer leksefri og disse elevene gjør det vel så bra og bedre enn snittet ellers. Dessuten bør det være tid i løpet av uken til et par selvvalgte aktiviteter etter skoletid, og det kan være vrient å få til for mange. "Krav" om lengre ferier, kortere skoleuke og kortere skoledag har jeg da aldri hørt om. TS virker litt uopplyst.
Gjest tarandus Skrevet 16. desember 2012 #7 Skrevet 16. desember 2012 Med "krav" om lengre ferier etc. ser jeg på hva som skrives på siden til diverse politikere på FB (da er det gjerne snakk om eldre barn, 12+), syting blant foreldre og hva jeg hører barna snakker om når jeg jobber som lærervikar. Men kanskje jeg bare kommer over veldig "sære" tilfeller?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #8 Skrevet 16. desember 2012 Det er selfølgelig ikke barna som skal besteme om skolen skal vere leksefri eller ikke. i min far sin tid gikk man kunn på skolen i 7 år annen hver dag. dem måtte ut i jobb da dem var 15. ting forandrer seg veldig. nå begynner barna på skolen 5,5 eller 6 år(kommer annpå når dem er fødd på året) dem går på skolen hver dag i 10 år. etter dette er det minimum 3 år med skole. kravet til en 1.kassing er veldig mye større idag enn foor 10 år siden. barna skal kunne mye før dem begynner på skolen. lensene er ofte avanserte greier som voksne uten utdanning ikke sjønner. vis barn gjør leksene på skolen får dem nødvendig og faglig hjelp til dette. forsjellene vil da bli mindre i klassene. noen foreldre kan ikke det barna skal lære og kan ikke gi barna den hjelpen dem trenger for å utføre dagens lekser.dette fører til at noen faller utenfor fordi dem ikke har dem "rette"foreldrene. synest trådstarter kunskapen skal variere utfra hva foreldrene klarer eller ut fra hva skolene kan tilby ?
Gjest imli Skrevet 16. desember 2012 #9 Skrevet 16. desember 2012 Eg er for leksefri skule - men lengre skuledagar. Kutte ut SFO-tullet. Skuledagane kan vare til t.d 15-16.00 - med ei lang pause med inkl litt fysisk aktivitet midt på dagen. Då eg gjekk på barneskulen, varte skuledagane frå 8.30 til 11-12 på småskule-trinnet. Trur krava til elevane i dag er større. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #10 Skrevet 16. desember 2012 Eg er for leksefri skule - men lengre skuledagar. Kutte ut SFO-tullet. Skuledagane kan vare til t.d 15-16.00 - med ei lang pause med inkl litt fysisk aktivitet midt på dagen. Då eg gjekk på barneskulen, varte skuledagane frå 8.30 til 11-12 på småskule-trinnet. Trur krava til elevane i dag er større. Det blir fryktelig lange dager for ungene om de risikerer å måtte være på skolen til kl.16.00, og det ville bare vært frustrerende med en lang pause midt på dagen. Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 2
Gjest imli Skrevet 16. desember 2012 #11 Skrevet 16. desember 2012 Det blir fryktelig lange dager for ungene om de risikerer å måtte være på skolen til kl.16.00, og det ville bare vært frustrerende med en lang pause midt på dagen. Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 Korleis veit du det? Det er jo slik dei har det i veldig mange andre land. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #12 Skrevet 16. desember 2012 Korleis veit du det? Det er jo slik dei har det i veldig mange andre land. Jeg husker da hvordan det var da jeg selv gikk på skolen og hadde fritimer. Frustrerende å ikke bare kunne ta alt sammen i ett, og komme hjem tidligere. Husk at ungene skal hjem også, har de en halvtimes gåtur er de ikke hjemme før halv fem. Ville DU likt å ha en lang siesta midt på dagen hvor du kun skulle oppbevares, og du ikke fikk lov til å gå utenfor arbeidsplassens område? Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 2
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2012 #13 Skrevet 16. desember 2012 Jeg husker da hvordan det var da jeg selv gikk på skolen og hadde fritimer. Frustrerende å ikke bare kunne ta alt sammen i ett, og komme hjem tidligere. Husk at ungene skal hjem også, har de en halvtimes gåtur er de ikke hjemme før halv fem. Ville DU likt å ha en lang siesta midt på dagen hvor du kun skulle oppbevares, og du ikke fikk lov til å gå utenfor arbeidsplassens område? Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 Hvor ligger forskjellen med dagens SFO ordning? De er ferdige senest kl 1400 og så må de henge på skolen til kl 1630 før foreldrene henter uansett..
Gjest imli Skrevet 16. desember 2012 #14 Skrevet 16. desember 2012 (endret) Jeg husker da hvordan det var da jeg selv gikk på skolen og hadde fritimer. Frustrerende å ikke bare kunne ta alt sammen i ett, og komme hjem tidligere. Husk at ungene skal hjem også, har de en halvtimes gåtur er de ikke hjemme før halv fem. Ville DU likt å ha en lang siesta midt på dagen hvor du kun skulle oppbevares, og du ikke fikk lov til å gå utenfor arbeidsplassens område? Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 Som gjesten over skriv - kva er forskjellen på å ha fritida midt på dagen, og etter skuledagen? Mange ungar på SFO har jo lenger fritid enn skuledag. Og mange gjer jo leksene sine der. Kva er då forskjellen, eigentleg? Berre at SFO er enda lengre "meiningslaus" fritime... Lengre skuledag er jo uansett det einaste alternativet til lekser. Ungane må jo gjennom pensum. Ein kan ikkje få i pose og sekk. Enten er det kort skuledag og lekser, eller lang skuledag og ikkje lekser. Endret 16. desember 2012 av imli
Gjest Emma Skrevet 16. desember 2012 #15 Skrevet 16. desember 2012 Hvor ligger forskjellen med dagens SFO ordning? De er ferdige senest kl 1400 og så må de henge på skolen til kl 1630 før foreldrene henter uansett.. SFO er foreløpig frivillig (kanskje ikke for barna, men for foreldrene). Det er en stor forskjell. Jeg hatet også fritimer sa jeg gikk på skolen. Jeg hadde få venner, ble ikke mobbet, og hadde mer enn nok med å komme meg gjennom vanlige friminutt...
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #16 Skrevet 16. desember 2012 Em,selvfølgelig ønsker barn seg godteri hver dag,korte skoledager og null lekser,men dette er fordi de er barn? dette må være tidenes rareste problemstilling... Jeg tror de fleste voksne som ønsker at barna deres skal være lekse frie skjønner at dette innebærer en lengre skoledag Anonym poster: 0d9f6e79af73c428945ca73f81ceb7cf 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #17 Skrevet 16. desember 2012 SFO er ikke obligatorisk, noe skolesystemet ditt ville vært, Imli. Det er mer å få tida til å gå med på SFO; man har leker spill og formingsaktiviteter. Samt voksne som passer på. I en lang pause er du overlatt til deg selv, med alt det måtte medføre. Ungene ville kjedet seg, og det ville blitt mer mobbing. Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt, Imli. Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237
Gjest imli Skrevet 16. desember 2012 #18 Skrevet 16. desember 2012 SFO er ikke obligatorisk, noe skolesystemet ditt ville vært, Imli. Det er mer å få tida til å gå med på SFO; man har leker spill og formingsaktiviteter. Samt voksne som passer på. I en lang pause er du overlatt til deg selv, med alt det måtte medføre. Ungene ville kjedet seg, og det ville blitt mer mobbing. Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt, Imli. Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 Eg meiner jo sjølvsagt at ein slik pause skal vera under tilsyn av vaksne! Om eg ville likt det? Tja, det er vel eigentleg irrelevant? Det er stor forskjell på å vera vaksen, med alt ein må rekke å gjera før kvelden, og å vera barn. Dessutan kan/må ein sjå på pausa også som læring - sosialt og med høve til å drive fysisk aktivitet, som så mange foreldre/lærarar er så opptekne av for tida.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2012 #19 Skrevet 16. desember 2012 Eg meiner jo sjølvsagt at ein slik pause skal vera under tilsyn av vaksne! Om eg ville likt det? Tja, det er vel eigentleg irrelevant? Det er stor forskjell på å vera vaksen, med alt ein må rekke å gjera før kvelden, og å vera barn. Dessutan kan/må ein sjå på pausa også som læring - sosialt og med høve til å drive fysisk aktivitet, som så mange foreldre/lærarar er så opptekne av for tida. Så alt i alt så er det obligatorisk SFO du vil ha? Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237
Gjest imli Skrevet 16. desember 2012 #20 Skrevet 16. desember 2012 Så alt i alt så er det obligatorisk SFO du vil ha? Anonym poster: 7e7e9e60216c216bc476ee356cf3e237 Nei. Ein lengre skuledag med ein lang pause "i midten", vil ha mindre fritid enn ein kort skuledag med SFO etterpå. Elles hadde det jo vore akkurat det same som no, berre med SFO-en i midten framfor til slutt Så nei, eg er ikkje for obligatorisk SFO.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå