Gå til innhold

Anoreksi viser bare viljestyrke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er faktisk enig med han, og det skremmer meg til en viss grad.

Jeg er sterkt overvektig (bmi 35 +), og har vært det siden jeg var i tenårene. Vokste opp med svært ujevn tilgang på mat pga familiens økonomi, og var derfor vant til å være sulten, og "panikkspise" når det var noe jeg kunne få i meg. Dette henger i, 20 år etter.

Jeg hamstrer mat. Har trolig mat for 1-2 år i hus, og likevel spiser jeg det jeg ser. Kjøper jeg to sjokoladeplater, så spiser jeg begge innen en time. Kan fort spise et brød, en gryte suppe, og så videre. Regnet meg frem til at i perioder spiser jeg mellom 5 og 7 tusen kalorier pr dag.

Anoreksi fascinerer meg mer og mer. Det å kutte ned inntaket på den måten, kjenne at kroppen krymper, og merke at jeg har kontroll over maten frister. Mest sannsynlig tipper jeg over i løpet av neste år.

Men er det Falcks skyld om jeg velger dette? Egentlig ikke. Det skremmer meg litt hva det kan gjøre for barn som muligens ser opp til han, men for min del klarer jeg ikke helt se hvordan han skal påvirke meg nevneverdig. Det er bare en påminnelse på det jeg allerede tenker og vurderer.

Flaut hvor ignorant du er

Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser godt hva Mann42 sier, og jeg ser det i mitt eget nabolag, blant mine venner, og jeg har sett det på meget nært hold i en relasjon.

Normal omsorg som f.eks. trøst på fanget, blåse på skrubbsår før det vaskes og plastres, holde rundt og trøste med ord og kos, belønning for å ha klart noe... nesten alt omsettes til sjokolade og andre godsaker. "Å stakkar, slo du deg, - se her skal du få en Strator så blir det snart bra."

En god mellomting mellom disse ytterpunktene er det mange av oss vokste opp med, og ofte har de av oss som ikke ble belønnet og trøstet med godsaker lært disse andre mekanismene for trøst, support og støtte. Ulempen er selsagt at disse andre metodene er mye mer tidkrevende enn å stanse gråten med en sjokolade.

Og så interesserer CF meg svært lite, så han får ligge helt i fred her. Problemstillingen rundt lavt aktivtetesnivå og økende snittvekt er en annen sak, og den er mer alvorlig.

Men nå er det stor forskjell på det å ikke bruke mat som trøst og det å nekte barna mat når de er sultne, og aldri la de prøve godsaker. Å ikke bruke mat som trøst er jeg veldig enig i, men det å nekte en unge å spise seg mett og ta et kakestykke i en bursdag det synes jeg blir veldig feil, og jeg har sett hva dette kan gjøre med en unge = Ble veldig kraftig. Dette gjelder nok selvsagt ikke alle, men i dette tilfelle ville vedkommende gjøre opp for det at h*n ikke fikk spise kaker og godsaker med å spise tonnevis når tilgangen var der og ingen sa "nei"

• Liker 3
Skrevet

Han som først ble kjent som "riksklysa", og har gjort hele sin karriere på det, har ikke glemt hvor han kommer fra. Problemet med Christer Falck er at han har så inderlig lyst å være politisk ukorrekt, men han aner ikke hvordan. Han er rett og slett for DUM til det. Han tar hva som helst, og kjører på. Enten det skulle være sant eller ikke. Hva er da vitsen?

Æsj, åh, det er ikke mange jeg egentlig misliker. Men Christer Falck, for et j##&% mehe.

• Liker 3
Gjest BabyBlue
Skrevet

Hvis man kan velge mellom tynne og tykke barn, så er det første alternativet langt å foretrekke. Det er ingen kjente sykdommer knyttet til magerhet, så vidt jeg vet. Og Falck mener nok ikke at han med vilje påfører sine barn underernæring eller mangelsykdommer. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde vært som ham, for jeg har slitt med til dels temmelig alvorlig overvekt hele livet. Falcks unger kommer ikke til å ha det problemet.

Nei, de kommer bare til å stikke fingeren i halsen etter hvert måltid. MÅ det være enten eller? MÅ man være feit eller mager? Man kan faktisk være normal og ha et normalt forhold til mat, men har man foreldre som kommer med slike uttalelser får man aldri det. Jeg hyller foreldre som har et avslappet forhold til mat og lar unger spise nok av alt, det er altfor mange som sier "ikke spis det, spis det, spis mer, spis mindre." Er det rart folk får et sykelig forhold til mat? Er det rart folk dør og blir syke av det begge veier? Kan noen stikke meg i øyet med en tannpirker?! Jesus, er så lei av hjernedøde kjendiser. PR kåt eller ikke, jeg hadde rømt til skogs fremfor å være hans datter.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Han som først ble kjent som "riksklysa", og har gjort hele sin karriere på det, har ikke glemt hvor han kommer fra. Problemet med Christer Falck er at han har så inderlig lyst å være politisk ukorrekt, men han aner ikke hvordan. Han er rett og slett for DUM til det. Han tar hva som helst, og kjører på. Enten det skulle være sant eller ikke. Hva er da vitsen?

Æsj, åh, det er ikke mange jeg egentlig misliker. Men Christer Falck, for et j##&% mehe.

Han ser i tillegg ut som om han har bodd på gata hele livet sitt -.- Fett langt hår, skjegg, bomsete klær: nei, du er ikke jesus, du lyser douchebag! Husker bommerten hans i top model Norge. "Æhhh, du er liksom litt sånn FHM chubby." :rolleyes:

Gjest BabyBlue
Skrevet

Hmm, synd for ungene til Falck, barn som ikke får nok mat utvikler ikke hjernen like godt. Og dersom han har fett fobi og blir det ikke bedre.

Med hans gener ligger de nok dårlig an uansett hva de spiser...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Men nå er det stor forskjell på det å ikke bruke mat som trøst og det å nekte barna mat når de er sultne, og aldri la de prøve godsaker. Å ikke bruke mat som trøst er jeg veldig enig i, men det å nekte en unge å spise seg mett og ta et kakestykke i en bursdag det synes jeg blir veldig feil, og jeg har sett hva dette kan gjøre med en unge = Ble veldig kraftig. Dette gjelder nok selvsagt ikke alle, men i dette tilfelle ville vedkommende gjøre opp for det at h*n ikke fikk spise kaker og godsaker med å spise tonnevis når tilgangen var der og ingen sa "nei"

Samme hvilken vei pendelen svinger så vil ytterposisjonene være meget uheldige og svært skadelige, både for barn og for voksne.

En gylden middelposisjon vil i de fleste tilfellene være det som er nødvendig for å få ting under større styring og kontroll.

I dag er det lørdag hele uken. Det hverken bør eller trenger å være lørdag hele uken.

Bursdagselskap er bursdagselskap, og bursdagselskap er kaker, frukt og gøy. Men dagen etter er det hverdag og normal mat igjen.

Rene varer, mye grønnsaker og mye ren fisk. Mennesket har to ekstremiteter kalt ben. De fikk vi for å bruke dem, - lenger enn bort til bildøren og fra bildøren og inn på kjøpesenteret.

Som sagt; problemene oppstår når pendelen har nådd ett av sine ytterpunkt. I midtposisjon er det normal få om noen problemer.

• Liker 3
Skrevet

Tar ikke den fyren seriøst for fem flate øre, men syns det var en idiotisk uttalelse likevel. Det fins ingen garanti for at alle klarer å se på uttalelsene som tull, og det skremmer meg.

Og nei, anoreksi/spiseforstyrrelser dreier seg IKKE om viljestyrke. Er man først blitt syk, vil det enkleste alternativet alltid være å fortsette å være syk. Hadde jeg hatt viljestyrke, ville jeg vært frisk for mange år siden.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man kan velge mellom tynne og tykke barn, så er det første alternativet langt å foretrekke. Det er ingen kjente sykdommer knyttet til magerhet, så vidt jeg vet. Og Falck mener nok ikke at han med vilje påfører sine barn underernæring eller mangelsykdommer. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde vært som ham, for jeg har slitt med til dels temmelig alvorlig overvekt hele livet. Falcks unger kommer ikke til å ha det problemet.

Nei, i stedet kommer de til å slite med spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde og gjerne depresjoner. Da hadde jeg heller foretrukket overvekt som man kan trene og spise bort.

Anonym poster: 6f75a6ee9364115ee4cb05867caac15e

• Liker 1
Skrevet

Det jeg leser av denne artikkelen er at CF er lei av denne saken. Han svarer veldig sarkastisk og spydig. Man skal ikke ta ham så bokstavelig.

Anonym poster: d2085986c7089219c678140294f43ec2

• Liker 1
Skrevet

Det jeg leser av denne artikkelen er at CF er lei av denne saken. Han svarer veldig sarkastisk og spydig. Man skal ikke ta ham så bokstavelig.

Anonym poster: d2085986c7089219c678140294f43ec2

<

Tenkte akkurat det samme. Forsvarer naturligvis ikke det han sier, men det første jeg tenkte da jeg leste artikkelen var at dette var ment som et aldri så lite "stikk" til både journalistene og folk ellers som aldri blir ferdig med "FHM chubby"-kommentaren.

Anonym poster: 5c7289ccfb9eda095efa805fcd9b4bb2

Skrevet

Tipper at Christer Falck kjenner sitt publikum og derfor troller. Han digger at folk blir forarget og "koker over", han vet så inderlig vel at beskytterne av den offentlige moral vil oppfatte et slikt innlegg med slike følelser

Skrevet (endret)

Tipper at Christer Falck kjenner sitt publikum og derfor troller. Han digger at folk blir forarget og "koker over", han vet så inderlig vel at beskytterne av den offentlige moral vil oppfatte et slikt innlegg med slike følelser

Kjenner sitt publikum? Moral? Det er ingen vits i å være ukorrekt, bare for å være ukorrekt. Når man oppklarer tåpelige myter er det bra, men når man bare slenger ut gørr uten videre, er det bare klysete.

Jeg elsker å være ukorrekt, og taler gjerne feminister, anti-rasister og liberale midt i trynet, da det er der de fleste hjernevaskelsene finner sted.

Når det gjelder usunne skjønnhetsidealer og medias nesten obsessive dekning av kvinnekroppen, har jeg derimot ingen problemer med å forsvare jenter. Det er et stort og heslig problem, som ligger så dypt i grunnvollene av det moderne samfunnet at jeg faktisk blir ganske bekymret. De konkrete tilfellene der mennesker går fullstendig i oppløsning, er bare toppen av kransekaken.

Endret av Betelgeuse
  • Liker 2
Skrevet

Kjenner sitt publikum? Moral? Det er ingen vits i å være ukorrekt, bare for å være ukorrekt. Når man oppklarer tåpelige myter er det bra, men når man bare slenger ut gørr uten videre, er det bare klysete.

Jeg elsker å være ukorrekt, og taler gjerne feminister, anti-rasister og liberale midt i trynet, da det er der de fleste hjernevaskelsene finner sted.

Når det gjelder usunne skjønnhetsidealer og medias nesten obsessive dekning av kvinnekroppen, har jeg derimot ingen problemer med å forsvare jenter. Det er et stort og heslig problem, som ligger så dypt i grunnvollene av det moderne samfunnet at jeg faktisk blir ganske bekymret. De konkrete tilfellene der mennesker går fullstendig i oppløsning, er bare toppen av kransekaken.

Men så snakker jeg om trolling og ikke bare å være ukorrekt.

Skrevet (endret)

Men så snakker jeg om trolling og ikke bare å være ukorrekt.

Da forsvarer jeg Hitler med at han bare trollet.

Altså, det spiller nå ingen rolle, om det går det som et rævhol og snakker som et røvhol, så er det et rævhol.

Endret av Betelgeuse
  • Liker 3
Skrevet

Hvis man kan velge mellom tynne og tykke barn, så er det første alternativet langt å foretrekke. Det er ingen kjente sykdommer knyttet til magerhet, så vidt jeg vet.

Jo det er det!

I alle fall hvis du kaller forsinket utvikling, dårlig høydetilvekst, forsinket pubertet, og mulig underernæring kjente sykdommer. Dette er kjente konsekvenser av undervekt hos barn.

Ellers gir undervekt en økt risiko for hjertesykdommer, samt beinskjørhet, noe som heller ikke er noe å trakte etter.

Når det er sagt, tar jeg ikke hans uttalelser alvorlig. Dette er kun sagt for å provosere.

Skrevet

Jo det er det!

I alle fall hvis du kaller forsinket utvikling, dårlig høydetilvekst, forsinket pubertet, og mulig underernæring kjente sykdommer. Dette er kjente konsekvenser av undervekt hos barn.

Ellers gir undervekt en økt risiko for hjertesykdommer, samt beinskjørhet, noe som heller ikke er noe å trakte etter.

Når det er sagt, tar jeg ikke hans uttalelser alvorlig. Dette er kun sagt for å provosere.

Da snakker vi om underernæring, som er noe helt annet. Det å være mager, er ikke noe negativt.

Skrevet

Da snakker vi om underernæring, som er noe helt annet. Det å være mager, er ikke noe negativt.

Hvis man alltid er sulten og aldri får lov til å være mett så blir man underernært

• Liker 1
Skrevet

Du tolker Falck's utspill til å være; "det er ingenting galt med å være mager".

Goddag mann økseskaft..

Anonym poster: 457eb661971591abe6dab7d8325242dc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...