Mann 42 Skrevet 15. desember 2012 #21 Skrevet 15. desember 2012 Jeg måtte trykke på linken, for jeg trodde ikke at det du skrev kunne være sant. Når jegleste hele artikkelen løftet jeg øyenbrynene høyere og høyere for hver setning! Herregud.. Og at se og hør trykker det!! JA, anoreksi viser en enorm viljestyrke, men på en feil måte! Jeg kjenner altfor mange med anoreksi, og det er en alvorlig og dødelig sykdom! Da vet du ingenting om det. Det er mange sykdommer knyttet til magerhet (når det er snakk om anoreksi, sånn som det er her). For det første er det en sykdom i seg selv. Deretter finnes det en rekke sykdommer som kan utvikles pga anoreksi. Infertilitet og benskjørhet, som iks fortalte i artikkelen, nyre- og leverskader, epilepsi, hjerteproblemer, og listen er nok lengre, men dette er det jeg vet. Så jo, det er mange kjente sykdommer knyttet til dette. Og jeg snakker fortsatt ikke om anoreksi. Jeg snakker om det å være tynn, ikke sykelig avmagret. Det er forståelig at dere slår meg i hartkorn med Falck siden jeg uttrykte sympati for en meget begrenset del av uttalelsen hans, som IKKE var direkte knytta til det han sa om anorektiske modeller. Men jeg snakker altså om tynne barn som ikke får spise alt de har lyst på. Og DET er ikke skadelig. 2
orgus Skrevet 15. desember 2012 #22 Skrevet 15. desember 2012 Ærlig talt, Christer Falck har vel aldri sagt noe seriøst i hele sitt liv? 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #23 Skrevet 15. desember 2012 Hvis han mener det... så tar alle forskerne feil ved å si at anoreksi er en spiseforstyrrelse? GEEEEENIUUUUS! Hvem søren valgte han som TOP MODEL dommer i det hele tatt? hahaha... Hater når norge feier så hard på å etterligne amerikanske tvserier.. Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa 1
Mann 42 Skrevet 15. desember 2012 #24 Skrevet 15. desember 2012 Ja,jeg så det,men jeg ser ingen forskjell når 12 bmi er målet hans. Hva er hans mål for barn? og hans mål når barn vokser opp? enig md andre her, å være sunn og å ha 12 bmi er ikke det samme Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa For modeller. Egentlig tviler jeg på at Falck egentlig mener det. At en modellfrøken fikk sammenbrudd etter å ha blitt referert til som FHM-chubby, og at han blir forsøkt stilt til veggs for hennes derpå følgende overdrevne slanking, har nok mer å si for innholdet i uttalelsene enn hva han faktisk MENER. Har du noen sinne sett den ydmyke siden av Christer Falck? Jeg har ikke. Han går rundt med langfingeren i været 24/7. 1
anora Skrevet 15. desember 2012 #25 Skrevet 15. desember 2012 Sier Crister Falck til Se og Hør Link Er det mulig å være så ufattelig dum? Merker jeg blir rimelig forbanna over at han omtrent oppfordrer til anoreksi. "...å jobbe seg under 40-kilosstreken, det er da man virkelig kan skryte." Med tanke på at mange modeller gjerne er 1.80 ++ høy, så er det ikke legne igjen før hjertet slutter å slå om man skal følge opfordringen til Falck. Reagerer også på det han sier om barna sine. "Men jeg passer også nøye på hva de spiser og sørger for at de alltid går rundt sultne, for ingen vil vel ha tykke barn" Flere enn meg som mener han burde miste foreldreretten? Kjenner det koker inni meg altså! Han sier det for å provosere. så til foreldreretten. Mener du at foreldre som forer ungene sine med sjokolade og brus, slik at de blir feite, skal også miste foreldreretten? 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #26 Skrevet 15. desember 2012 Christer Falck vet hvordan man får folks oppmerksomhet. Slapp av, dette er bare for å provosere. Selv om det for å få oppmerksomhet så har han gått langt over streken denne gangen. Dersom hans uttalelse får en person til å få et sykelig forhold til mat, trening og kropp så er det en for mye. Anonym poster: 627ea63d75586afe8e82a822bfc21060 13
Mann 42 Skrevet 15. desember 2012 #27 Skrevet 15. desember 2012 Han sier det for å provosere. så til foreldreretten. Mener du at foreldre som forer ungene sine med sjokolade og brus, slik at de blir feite, skal også miste foreldreretten? Det kunne jeg saktens ha en viss sympati for. Det er skadelig for helsa, selvtillitten og det generelle velværet, og siden ungenes naturlige forhold til mat ødelegges mens de er for små til å ta ansvar for det, må det nesten kalles et overgrep. 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #28 Skrevet 15. desember 2012 Han sier det for å provosere. så til foreldreretten. Mener du at foreldre som forer ungene sine med sjokolade og brus, slik at de blir feite, skal også miste foreldreretten? Det har jo skjedd? hvorfor skal du gjorde den tråden om enda en "det er ikke ok å være undervektig,men ok å være overvektig" krangel? Var jo nylig sak i USA at en dame mistet foreldreretten fordi sønnen hennes var overvektig. http://www.side2.no/helse/article3398765.ece Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa 3
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2012 #29 Skrevet 15. desember 2012 Og jeg snakker fortsatt ikke om anoreksi. Jeg snakker om det å være tynn, ikke sykelig avmagret. Det er forståelig at dere slår meg i hartkorn med Falck siden jeg uttrykte sympati for en meget begrenset del av uttalelsen hans, som IKKE var direkte knytta til det han sa om anorektiske modeller. Men jeg snakker altså om tynne barn som ikke får spise alt de har lyst på. Og DET er ikke skadelig. Og det er heller ikke det samme som å la barn gå sultne.
anora Skrevet 15. desember 2012 #30 Skrevet 15. desember 2012 Det kunne jeg saktens ha en viss sympati for. Det er skadelig for helsa, selvtillitten og det generelle velværet, og siden ungenes naturlige forhold til mat ødelegges mens de er for små til å ta ansvar for det, må det nesten kalles et overgrep. ja er enig, synd at det må gå så lang da.
Mann 42 Skrevet 15. desember 2012 #31 Skrevet 15. desember 2012 Og det er heller ikke det samme som å la barn gå sultne. Det er ingen som tar skade av å være litt sultne. 1
Gjest norah Skrevet 15. desember 2012 #32 Skrevet 15. desember 2012 "Nothing tastes as good as skinny feels" - kate moss Anonym poster: f92ca016a6e2901463686d7bd3f3f6bc Eller; People who say "nothing tastes as good as skinny feels" have obviously never had bacon". Den fyrens PR-strategi(og dertil sjelsliv) minner meg veldig om denne her; http://will-and-grace.tumblr.com/post/37036135589 2
Gjest Gunfreak Skrevet 15. desember 2012 #33 Skrevet 15. desember 2012 Underærnering er farlige en selv ganske mye overvekt, ja er du direkte feit, vil det påvirke mye rart, sjangsen for hjerte og kar sykdomer, ledd, rygg, diabetes osv. Men det tar ofte tiår å fikse. Er man seriøst underærnert, vil man bli blodfartig på noen måneder, bein skjør på noen år, tenner kan falle ut ganske fort, så man dør fortere av ikke å få nok næring enn av å få for mye fett og sukker i seg. Slenger man på anorexia, har man i tilegg en seriøs metal lidelse. 15
anora Skrevet 15. desember 2012 #34 Skrevet 15. desember 2012 Det har jo skjedd? hvorfor skal du gjorde den tråden om enda en "det er ikke ok å være undervektig,men ok å være overvektig" krangel? Var jo nylig sak i USA at en dame mistet foreldreretten fordi sønnen hennes var overvektig. http://www.side2.no/...icle3398765.ece Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa Jeg er ikke ute etter å krangle. Både anoreksi og overvekt er ikke bra.
Gjest norah Skrevet 15. desember 2012 #35 Skrevet 15. desember 2012 Det er ingen som tar skade av å være litt sultne. Helt seriøst og oppriktig; nå må du tenke deg litt om på uttalelsene dine. Virkelig. Jeg tror ikke du helt forstår konteksten du diskuterer dette temaet i. Spiseforstyrrelser er en av de største dødsårsakene blant norsk ungdom, så disse argumentene dine, i denne konteksten, blir som å si til suicidale mennesker at "ingen tar fare av å kutte pulsårene litt". Ta nå et voksenansvar og bruk de hjernecellene du faktisk har. 19
Antheia Skrevet 15. desember 2012 Forfatter #36 Skrevet 15. desember 2012 Han sier det for å provosere. så til foreldreretten. Mener du at foreldre som forer ungene sine med sjokolade og brus, slik at de blir feite, skal også miste foreldreretten? Det får bli en annen debatt. Det er nemlig ikke det det er snakk om her. Han passer å at barna alltid går sulten, og etter hva jeg har lært, er da det virkelig omsorgssvikt? Det må da gå an å la barna spise seg mett på sunn og god mat, i steden for å la dem gå sulten? 7
Mann 42 Skrevet 15. desember 2012 #37 Skrevet 15. desember 2012 Helt seriøst og oppriktig; nå må du tenke deg litt om på uttalelsene dine. Virkelig. Jeg tror ikke du helt forstår konteksten du diskuterer dette temaet i. Spiseforstyrrelser er en av de største dødsårsakene blant norsk ungdom, så disse argumentene dine, i denne konteksten, blir som å si til suicidale mennesker at "ingen tar fare av å kutte pulsårene litt". Ta nå et voksenansvar og bruk de hjernecellene du faktisk har. Så "voksenansvar" er etter din mening å si noe annet enn det man mener, siden det relativt moderate standpunktet man ellers ville gitt uttrykk for, kan forvrenges av folk som ikke forstår moderasjon? I dette tilfellet de som vil oppfatte "det er ikke skadelig å være LITT sulten" som en støtte til utsagnet "det er ikke skadelig å være ekstremt underernært"? Beklager, men det "ansvaret" er ikke mitt. Det får bli en sak for dem det gjelder og terapeuten deres eller hvem det nå er som hjelper dem å få verden i vater. 3
anora Skrevet 15. desember 2012 #38 Skrevet 15. desember 2012 (endret) Det får bli en annen debatt. Det er nemlig ikke det det er snakk om her. Han passer å at barna alltid går sulten, og etter hva jeg har lært, er da det virkelig omsorgssvikt? Det må da gå an å la barna spise seg mett på sunn og god mat, i steden for å la dem gå sulten? ja er enig med deg. selv om det er mange barn som legger seg og kvelden med en tom magesekk. Endret 15. desember 2012 av anora
Gjest norah Skrevet 15. desember 2012 #39 Skrevet 15. desember 2012 Så "voksenansvar" er etter din mening å si noe annet enn det man mener, siden det relativt moderate standpunktet man ellers ville gitt uttrykk for, kan forvrenges av folk som ikke forstår moderasjon? I dette tilfellet de som vil oppfatte "det er ikke skadelig å være LITT sulten" som en støtte til utsagnet "det er ikke skadelig å være ekstremt underernært"? Beklager, men det "ansvaret" er ikke mitt. Det får bli en sak for dem det gjelder og terapeuten deres eller hvem det nå er som hjelper dem å få verden i vater. Ja, faktisk - når man vet at folk sulter seg til døde, så ja. I denne debatten under disse forutsetningene. Poengene dere lager her er totalt meningsløse i sammenhengen, og er faktisk et helt vanlig triggerpunkt for de som har denne sykdommen. De tar alle åpninger de kan få for "aksept" eller "press" for sykdommen, enten for å fore selvhatet - eller for å finne bekreftelse. Det er ditt valg å unnvike dette ansvaret, men som en oppegående voksen har du det like fullt. At folk generelt(ikke rettet mot deg spesifikt) skal ha så vanskelig for å klappe igjen kjeften i de rette øyeblikkene skjønner jeg bare ikke. Det koster faktisk ikke en eneste kalori(pun not intended). 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #40 Skrevet 15. desember 2012 Det tror jeg faktisk ikke. Folk som ikke læres opp til å bruke mat som trøst og mat som kos og mat som belønning og mat som erstatning for alt mellom himmel og jord, blir sjelden overvektige. Det er helt sant! Jeg har aldri brukt mat for å trøste meg eller noe, og det har aldri min mor gjort heller. Anonym poster: b87bcdbd3898e1b710a79e015c495c63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå