Gå til innhold

Anoreksi viser bare viljestyrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, faktisk - når man vet at folk sulter seg til døde, så ja. I denne debatten under disse forutsetningene. Poengene dere lager her er totalt meningsløse i sammenhengen, og er faktisk et helt vanlig triggerpunkt for de som har denne sykdommen.

De tar alle åpninger de kan få for "aksept" eller "press" for sykdommen, enten for å fore selvhatet - eller for å finne bekreftelse.

Det er ditt valg å unnvike dette ansvaret, men som en oppegående voksen har du det like fullt. At folk generelt(ikke rettet mot deg spesifikt) skal ha så vanskelig for å klappe igjen kjeften i de rette øyeblikkene skjønner jeg bare ikke.

Det koster faktisk ikke en eneste kalori(pun not intended).

Sorry, jeg tror ikke noe særlig på ytringsansvar. Jeg er mer for ytringsfrihet. Og jeg tror at det er aller best om man kan ha en saklig diskusjon om de viktige tingene, med en fri utveksling av meninger og fakta, slik at folk evt kan gjøre seg opp en mening for sin egen del.

Si meg gjerne at det jeg sier er FEIL, om du mener at det er det. Men spar meg for kritikk basert på at det kanskje kan få noen til å tenke noe de ikke burde ha tenkt eller misforstå det.

• Liker 1
Skrevet

Crister Falck: Jeg mener at at anoreksi viser viljestyrke

Dere: ah,men ingen dør av å være sulten! Jeg tror at ikke at det er snakk om anoreksia,men å være tynn

Nei! vi reagerte ikke på at Flack mener kvinner skal være tynne,men på hans uttalelse om sykdommen! er det så vanskelig å holde seg til et tema?

poenget vi diskuterer er at han oppfordrer til anoreksi og at han i samme slengen ødlegger for de som allerede har anoreksia. Kjente en jente som hadde det og hennes største problem var å innse at ho er syk. Selv når ho ikke spiste noe på flere dager. Tankene hennes var ofte "jeg er ikke tynn nok til å fortjene min sykdom" og "er det en sykdom i det hele tatt, eller vil jeg bare være tynn? "

Jeg ville være forsiktig med å komme med sånne utallelser om noen som helst psykisk sykdom,fordi det er vanskelig nok som det er. Den kommer ikke opp på blodprøven, den viser ingen fysisk symptomer, fordi den er gjemt i hode. Det er veldig vanskelig å bli tatt seriøst uten bevis.

Anonym poster: 9fd90751557748058b34e4f65651c6fa

• Liker 9
Skrevet

Hmm, synd for ungene til Falck, barn som ikke får nok mat utvikler ikke hjernen like godt. Og dersom han har fett fobi og blir det ikke bedre.

• Liker 8
Skrevet

"Nothing tastes as good as skinny feels" - kate moss

Anonym poster: f92ca016a6e2901463686d7bd3f3f6bc

Hun refererte til et bakeri ved navnet "Skinny Feels" visstnok.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sorry, jeg tror ikke noe særlig på ytringsansvar. Jeg er mer for ytringsfrihet.

Ja, tenk bare hvor godt ytringsfriheten er brukt i denne sammenhengen.

Det er i øyeblikk som dette vi kan være takknemlige for at journalister over hele verden risikerer, og mister sitt liv i kampen for demokrati, transparency og et fritt media.

Jeg bøyer meg virkelig i støvet for denne mannens intellekt og stor betydning for samfunnet.

Du vet du virkelig har oppnådd noe i livet når du blir sitert i Se&Hør/Her&Nå, og figurerer på kjendissidene til VG og Dagbladet.

Hans arbeid har ført til store og viktige tenkere i samfunnet med sentrale budskap. Jeg siterer vår samtids største litterære, intellektuelle og musikalske bragder;

"My boobs, my boobs, my boobs are OK. It don`t matter what you say, cause I know they`re OK"

La oss heller ikke glemme et annet viktig musikalsk bidrag, hvis tekst ble nominert til Nobels litteraturpris; "My ass", og "Where my limo at".

And THAT`S why we have freedom of speech. Democracy now! :hjerte:

Endret av norah
  • Liker 6
Skrevet

Det er i øyeblikk som dette vi kan være takknemlige for at journalister over hele verden risikerer, og mister sitt liv i kampen for demokrati, transparency og et fritt media.

Jeg bøyer meg virkelig i støvet for denne mannens intellekt og stor betydning for samfunnet.

Du vet du virkelig har oppnådd noe i livet når du blir sitert i Se&Hør/Her&Nå, og figurerer på kjendissidene til VG og Dagbladet.

Hans arbeid har ført til store og viktige tenkere i samfunnet med sentrale budskap. Jeg siterer vår samtids største litterære, intellektuelle og musikalske bragder;

"My boobs, my boobs, my boobs are OK. It don`t matter what you say, cause I know they`re OK"

La oss heller ikke glemme et annet viktig musikalsk bidrag, hvis tekst ble nominert til Nobels litteraturpris; "My ass", og "Where my limo at".

:hjerte:

And THAT`S why we have freedom of speech.

Hehe, nå må man jo forvente at et voksent tenkende publikum ser sine kilder ann, iallefall om de har fått lov å utvikle hjernen sin. Dersom en person har se og hør som referanse til noe som helst er man vel allerede ute å kjøre.

• Liker 1
Skrevet

And THAT`S why we have freedom of speech. Democracy now! :hjerte:

Ytringsfriheten er ikke bare til for dem Norah respekterer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å regere en gang. Uttalelsene blir så dumme at jeg bare tror han er PR-kåt.

Anonym poster: dffc6c9de06adba089875dbc723caee3

Tror?

Helt fra han ble kjendis, hver gang han har blitt spurt om hvorfor han sier ditt og datt så har han jo selv sagt at han elsker å si sånne ting KUN for å provosere, og deretter kunne le av at folk går på. B.la. fordi han mener at folk flest er sauer.

Let's not prove him right.

Ignore.

Anonym poster: 18e2d2d5c9d578bfdb94f5aecc9f92b6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Tror?

Helt fra han ble kjendis, hver gang han har blitt spurt om hvorfor han sier ditt og datt så har han jo selv sagt at han elsker å si sånne ting KUN for å provosere, og deretter kunne le av at folk går på. B.la. fordi han mener at folk flest er sauer.

Let's not prove him right.

Ignore.

Anonym poster: 18e2d2d5c9d578bfdb94f5aecc9f92b6

At han er PR-kåt er nå så, men disse uttalelsene er ganske alvorlige. Jeg tror nok ikke han vet hva slike uttalelser kan føre til. Det er veldig lett for oss som er friske å si at det er bare å ignorere ham, men i verste fall kan uttaleslene hans føre til at mange som sliter med anoreksi får en alvorlig knekk i selvtilitten. Andre, som kanskje kan ha vært på bedringens vei, kan falle tilbake, mens andre igjen kan tenke at anoreksien er bra, og noe man ikke trenger å bli frisk fra. Det er nok av dem som tar slike uttalelser seriøst, så slik jeg ser det, bør ikke slike uttaleser få gå forbi i stillhet.

Endret av Antheia
  • Liker 5
Skrevet

Viljestyrke ja... De hadde kanskje hatt viljestyrke om de klarte å spise! At de ikke spiser er ikke noe de velger selv, det er sykdommen... En slags avhengighet, tvang.. Og sånt har ingenting med viljestyrke å gjøre..

• Liker 2
Skrevet

Det tror jeg faktisk ikke. Folk som ikke læres opp til å bruke mat som trøst og mat som kos og mat som belønning og mat som erstatning for alt mellom himmel og jord, blir sjelden overvektige.

Du tar nok litt feil! Jeg vet om ei som ble overvåket hele tiden fordi de var redde hun spiste for mye, og om hun tok seg et kakestykke i en bursdag fikk hun beskjed "Du må ikke spise kake, da blir du tykk", så hva skjedde, jo, hun spiste i skjul, og da spiste hun også MYE!! Noe som har gjort at hun har blitt kraftig, hadde de heller latt henne spise NORMALT så hadde nok hun også vært helt normal.

• Liker 4
Skrevet

Det får bli en annen debatt. Det er nemlig ikke det det er snakk om her. Han passer å at barna alltid går sulten, og etter hva jeg har lært, er da det virkelig omsorgssvikt? Det må da gå an å la barna spise seg mett på sunn og god mat, i steden for å la dem gå sulten?

Tror du helt seriøst at han ikke lar barna spise seg mette? Du tror han hadde gått ut i media å sagt det, hvis han drev på den måten?

Det er akkurat dette her han elsker, at hysteriske folk går i flint av utsagnene hans. Og du går fem på!

At han er PR-kåt er nå så, men disse uttalelsene er ganske alvorlige. Jeg tror nok ikke han vet hva slike uttalelser kan føre til. Det er veldig lett for oss som er friske å si at det er bare å ignorere ham, men i verste fall kan uttaleslene hans føre til at mange som sliter med anoreksi får en alvorlig knekk i selvtilitten. Andre, som kanskje kan ha vært på bedringens vei, kan falle tilbake, mens andre igjen kan tenke at anoreksien er bra, og noe man ikke trenger å bli frisk fra. Det er nok av dem som tar slike uttalelser seriøst, så slik jeg ser det, bør ikke slike uttaleser få gå forbi i stillhet.

Uttalelsene hans er jo så tydelig pisspreik kun for å provosere, vet man i tillegg litt om hvem denne mannen er, så er det umulig å lese utsagnene hans som en sannhet.

For å si det sånn, så er det MANGE andre du heller bør bekymre deg for med tanke på å være en dårlig rollemodell for dagens tenåringer. Og det er jenter/kvinner i dette landet som retter seg direkte mot tenåringene,ved å tre sine egne forkvaklede syn på kropp, mat og trening nedover hodene på de som er lettest påvirkelig i sammfunnet. MYE farligere, og en mye viktigere debatt, enn en å bli hysterisk over CF sine useriøse utsagn.

Anonym poster: 44fa23c1b0eb8c3a598dc21e5e0478ff

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Du tar nok litt feil! Jeg vet om ei som ble overvåket hele tiden fordi de var redde hun spiste for mye, og om hun tok seg et kakestykke i en bursdag fikk hun beskjed "Du må ikke spise kake, da blir du tykk", så hva skjedde, jo, hun spiste i skjul, og da spiste hun også MYE!! Noe som har gjort at hun har blitt kraftig, hadde de heller latt henne spise NORMALT så hadde nok hun også vært helt normal.

Jeg ser godt hva Mann42 sier, og jeg ser det i mitt eget nabolag, blant mine venner, og jeg har sett det på meget nært hold i en relasjon.

Normal omsorg som f.eks. trøst på fanget, blåse på skrubbsår før det vaskes og plastres, holde rundt og trøste med ord og kos, belønning for å ha klart noe... nesten alt omsettes til sjokolade og andre godsaker. "Å stakkar, slo du deg, - se her skal du få en Strator så blir det snart bra."

En god mellomting mellom disse ytterpunktene er det mange av oss vokste opp med, og ofte har de av oss som ikke ble belønnet og trøstet med godsaker lært disse andre mekanismene for trøst, support og støtte. Ulempen er selsagt at disse andre metodene er mye mer tidkrevende enn å stanse gråten med en sjokolade.

Og så interesserer CF meg svært lite, så han får ligge helt i fred her. Problemstillingen rundt lavt aktivtetesnivå og økende snittvekt er en annen sak, og den er mer alvorlig.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

Hvis man kan velge mellom tynne og tykke barn, så er det første alternativet langt å foretrekke. Det er ingen kjente sykdommer knyttet til magerhet, så vidt jeg vet. Og Falck mener nok ikke at han med vilje påfører sine barn underernæring eller mangelsykdommer. Jeg skulle ønske mine foreldre hadde vært som ham, for jeg har slitt med til dels temmelig alvorlig overvekt hele livet. Falcks unger kommer ikke til å ha det problemet.

Jeg tror heller at hans "opdragelsesmåte" kan føre til barn med spiseforstyrrelser eller et usunt forhold til mat.

• Liker 3
Skrevet

jeg fikk intrykket av at den fyren der driver bare og troller og nyter oppmerksomheten...

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk enig med han, og det skremmer meg til en viss grad.

Jeg er sterkt overvektig (bmi 35 +), og har vært det siden jeg var i tenårene. Vokste opp med svært ujevn tilgang på mat pga familiens økonomi, og var derfor vant til å være sulten, og "panikkspise" når det var noe jeg kunne få i meg. Dette henger i, 20 år etter.

Jeg hamstrer mat. Har trolig mat for 1-2 år i hus, og likevel spiser jeg det jeg ser. Kjøper jeg to sjokoladeplater, så spiser jeg begge innen en time. Kan fort spise et brød, en gryte suppe, og så videre. Regnet meg frem til at i perioder spiser jeg mellom 5 og 7 tusen kalorier pr dag.

Anoreksi fascinerer meg mer og mer. Det å kutte ned inntaket på den måten, kjenne at kroppen krymper, og merke at jeg har kontroll over maten frister. Mest sannsynlig tipper jeg over i løpet av neste år.

Men er det Falcks skyld om jeg velger dette? Egentlig ikke. Det skremmer meg litt hva det kan gjøre for barn som muligens ser opp til han, men for min del klarer jeg ikke helt se hvordan han skal påvirke meg nevneverdig. Det er bare en påminnelse på det jeg allerede tenker og vurderer.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med han, og det skremmer meg til en viss grad.

Jeg er sterkt overvektig (bmi 35 +), og har vært det siden jeg var i tenårene. Vokste opp med svært ujevn tilgang på mat pga familiens økonomi, og var derfor vant til å være sulten, og "panikkspise" når det var noe jeg kunne få i meg. Dette henger i, 20 år etter.

Jeg hamstrer mat. Har trolig mat for 1-2 år i hus, og likevel spiser jeg det jeg ser. Kjøper jeg to sjokoladeplater, så spiser jeg begge innen en time. Kan fort spise et brød, en gryte suppe, og så videre. Regnet meg frem til at i perioder spiser jeg mellom 5 og 7 tusen kalorier pr dag.

Anoreksi fascinerer meg mer og mer. Det å kutte ned inntaket på den måten, kjenne at kroppen krymper, og merke at jeg har kontroll over maten frister. Mest sannsynlig tipper jeg over i løpet av neste år.

Men er det Falcks skyld om jeg velger dette? Egentlig ikke. Det skremmer meg litt hva det kan gjøre for barn som muligens ser opp til han, men for min del klarer jeg ikke helt se hvordan han skal påvirke meg nevneverdig. Det er bare en påminnelse på det jeg allerede tenker og vurderer.

Anoreksi gir deg ikke kontroll over matinntaket. Du mister kontroll, klarer ikke spise, føler du ikke har lov, og selv om du vet at nå trenger jeg faktisk mat, så klarer du ikke lage deg et næringsfullt måltid. Man sulter seg syk, mange mister energi, og orker lite, mens andre bruker all energien de har på å overtrene. I tillegg vil mange ha store vanskeligheter til å noen gang få et normalt forhold til mat igjen.

Hvis du faktisk helt seriøst vurderer å prøve å få anoreksi, anbefaler jeg deg å ta en tur til fastlegen din. Og kanskje få deg en personlig trener. Anoreksi er en alvorlig sykdom, og ingenting å trakte etter.

• Liker 5
Skrevet

Anoreksi gir deg ikke kontroll over matinntaket. Du mister kontroll, klarer ikke spise, føler du ikke har lov, og selv om du vet at nå trenger jeg faktisk mat, så klarer du ikke lage deg et næringsfullt måltid. Man sulter seg syk, mange mister energi, og orker lite, mens andre bruker all energien de har på å overtrene. I tillegg vil mange ha store vanskeligheter til å noen gang få et normalt forhold til mat igjen.

Hvis du faktisk helt seriøst vurderer å prøve å få anoreksi, anbefaler jeg deg å ta en tur til fastlegen din. Og kanskje få deg en personlig trener. Anoreksi er en alvorlig sykdom, og ingenting å trakte etter.

Jeg vet. Deler av omgangskretsen har anoreksia, og jeg har familiemedlemmer med det. Heldigvis ikke av de mest ekstreme utgavene, men BMI på rundt 16-17 er langt fra uvanlig hos folk jeg har nær.

Vet ikke helt om jeg direkte vurderer få det, men jeg antar det blir resultatet om jeg "slår om". Et "normalt" forhold til mat får jeg aldri. Og sånn som det er nå? Jeg spiser meg i hel. Pest og kolera. Er jeg heldig klarer jeg kanskje veksle mellom ytterpunktene lenge nok til at jeg stabiliserer meg på et eller annet vis.

Personlig trener er forøvrig ikke aktuelt. Elendig økonomi etter å ha bokstavelig talt spist opp mesteparten av lønnen i flere år, sterk angst og en personlighet som er skrudd sammen basert på at jeg skal klare meg selv, om det så tar livet av meg.

Takk for omtanken uansett :) Jeg har merkelige måter å overleve på, så jeg ser dette som en naturlig utvikling sett i sammenheng med hvordan jeg har levd til nå.

Skrevet

Jeg tror han bare tuller!

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet. Deler av omgangskretsen har anoreksia, og jeg har familiemedlemmer med det. Heldigvis ikke av de mest ekstreme utgavene, men BMI på rundt 16-17 er langt fra uvanlig hos folk jeg har nær.

Vet ikke helt om jeg direkte vurderer få det, men jeg antar det blir resultatet om jeg "slår om". Et "normalt" forhold til mat får jeg aldri. Og sånn som det er nå? Jeg spiser meg i hel. Pest og kolera. Er jeg heldig klarer jeg kanskje veksle mellom ytterpunktene lenge nok til at jeg stabiliserer meg på et eller annet vis.

Personlig trener er forøvrig ikke aktuelt. Elendig økonomi etter å ha bokstavelig talt spist opp mesteparten av lønnen i flere år, sterk angst og en personlighet som er skrudd sammen basert på at jeg skal klare meg selv, om det så tar livet av meg.

Takk for omtanken uansett :) Jeg har merkelige måter å overleve på, så jeg ser dette som en naturlig utvikling sett i sammenheng med hvordan jeg har levd til nå.

Håper uansett du finner en bedre løsning enn anoreksi. :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...