Gå til innhold

Kjenner du risken med å ha mobiltelefon (har du råd....)

slask

Anbefalte innlegg

Har du sett i avisene av og til om folk som får kjemperegning fra mobilselskapet.

Kan dette skje deg? Har du råd til å komme unna en sånn knipe?

Jeg snakker om de virkelig store regningene på mange titalls tusen og faktisk i hundretusenkroners-klassen.

For du leste vel alt med liten skrift da du skrev under kontrakta?

Også den du tegnet for barna dine...

Og verre blir det når du registrerer bankkortet i mobilen og velger "husk opplysningene" etc. og så lar du barnet spille på egenhånd.

F.eks. denne :

http://www.dinepenger.no/bruke/unngaa-kjemperegning-for-barnas-mobilspill/20300525

Jeg sikrer meg ved å ha kun kontant-løsning for unga mine og dessuten kona. Vi bruker ikke mobildata hvis det ikke er WLAN tilgjengelig.

Ingenting er enkelt og greit i mobil- og dataverdenen, så man må ta forholdsregler hvis man ikke er stinn av gryn og kan gi blaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har abonnement. Aldri hatt problemer. Kontantkort? Haha.

Anonym poster: cf3e6d588d8b36dd1254ca30b244edd9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har abonnement. Aldri hatt problemer. Kontantkort? Haha.

Hva var så morsomt med kontantkort?

Er du så avhengig av mobilen at kontantkort høres helt pyton ut for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare fryktelig tungvint kontra å ha abonnement. Ville aldri gått tilbake til kontantkort.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss er fornuftige nok til å holde styr på utgiftene også ved vanlig abonnement.

Jeg tror mange mener de er fornuftige, også på mobilfronten, men det betyr ikke at de alltid skjønner risken med alle de leverandør-orienterte betingelsene man inngår kombinert med ukritisk bruk av apper og andre tjenester.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontantkort er rådyrt.

Anonym poster: 9d81d6a8ad68cb7fef174971ea563785

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har abonnement, aldri hatt problemer. Fulgte grundig med de første månedene jeg hadde smarttelefon for å se hva som trakk mobildata og kunne skape trøbbel. Pushvarsling er alltid avslått på mobilen og er jeg i utlandet så slår jeg av mobildata også - bare for sikkerhets skyld. Kan heller åpne det for en kort stund hvis jeg skal sende mms.

Har aldri overskredet abonnementsgrensen for datatrafikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har abonnement, har aldri hatt problemer. Og jeg jobber med nettopp dette. Mange abonnement har jo nettopp det meste inkludert, og det er også et slikt abonnement jeg har. Og det eneste som skjer hvis jeg bruker opp datamengden inkludert er at hastigheten settes ned (blir strupet), men jeg får ikke noen ekstraregning hvis jeg overstiger.

Uansett, jeg bruker mobilen såpass lite så det er uansett aldri et problem.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare fryktelig tungvint kontra å ha abonnement. Ville aldri gått tilbake til kontantkort.

Kontantkort er rådyrt.

Anonym poster: 9d81d6a8ad68cb7fef174971ea563785

Tungvint og rådyrt? Kommer jo helt an på bruken det. De billigste abonnementene koster stort sett mer enn jeg bruker, da er det jo ikke noe poeng. Gidder ikke betale månedsavgift for en måned der jeg kanskje kun har brukt mobilen på gratis wifi.

Anonym poster: b01724e62855f4dbf6aeb2d0004013e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungvint og rådyrt? Kommer jo helt an på bruken det. De billigste abonnementene koster stort sett mer enn jeg bruker, da er det jo ikke noe poeng. Gidder ikke betale månedsavgift for en måned der jeg kanskje kun har brukt mobilen på gratis wifi.

Men da har du jo faktisk abonnement hvor du kun betaler for bruken din. Klart man kan ha kontantkort, men hos mange operatører er det vesentlig dyrere enn abonnement.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du jo faktisk abonnement hvor du kun betaler for bruken din. Klart man kan ha kontantkort, men hos mange operatører er det vesentlig dyrere enn abonnement.

Nei, jeg har ikke abonnement, jeg har kontantkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke abonnement, jeg har kontantkort.

Ja, jeg vet det, ser at det jeg skrev kunne tolkes feil. Hva jeg mente var at det finnes abonnement hvor du kun betaler for bruken din, ergo slipper man å betale for et abonnement med fast månedspris. Kontaktkort er greit til sitt bruk, men kan være litt knotete i utlandet, spesielt fordi det noen steder også er dyrere med kontantkort enn med vanlig abonnement.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sikrer meg ved å ha kun kontant-løsning for unga mine og dessuten kona. Vi bruker ikke mobildata hvis det ikke er WLAN tilgjengelig.

Husk at åpne wlan rundtomkring som veldig mange er glad i å bruke, ikke akkurat er verdens mest sikreste.. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det, ser at det jeg skrev kunne tolkes feil. Hva jeg mente var at det finnes abonnement hvor du kun betaler for bruken din, ergo slipper man å betale for et abonnement med fast månedspris. Kontaktkort er greit til sitt bruk, men kan være litt knotete i utlandet, spesielt fordi det noen steder også er dyrere med kontantkort enn med vanlig abonnement.

Har sett på noen sånne abonnement, men de har gjerne en minstepris på månedsfaktura, som er høyere enn det jeg bruker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på noen sånne abonnement, men de har gjerne en minstepris på månedsfaktura, som er høyere enn det jeg bruker.

Ikke alle har det, men jo, sant det. Bare husk det at du kan faktisk sperre for mange av de tingene du er redd for å bli fakturert for hos operatøren hvis du noen gang velger et vanlig abonnement (dette gjelder kontantkort også forøvrig). F.eks kan du legge på sperre slik at du ikke kan bruke mobildata (dog man kan bruke wifi). Mange operatører har også maksgrenser på slike ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg stoler på at min arbeidsgiver har abonnement tilpasset mitt forbruk. Selvsagt passer jeg på at Roaming stort sett er av ved reiser i utlandet, men bortsett fra det tar jeg ingen spesielle forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har det, men jo, sant det. Bare husk det at du kan faktisk sperre for mange av de tingene du er redd for å bli fakturert for hos operatøren hvis du noen gang velger et vanlig abonnement (dette gjelder kontantkort også forøvrig). F.eks kan du legge på sperre slik at du ikke kan bruke mobildata (dog man kan bruke wifi). Mange operatører har også maksgrenser på slike ting.

Sperre for Wifi skulle tatt seg ut. Å sperre for Wifi er teknisk umulig for en teleleverandør, med mindre de klarer å prakke på folk en app som også hindrer det, noe som faktisk ikke skulle forundre meg at de gjorde...

Men Wifi er i utgangspunktet noe mellom telefonen og Wlan (hotspot) og har ingenting med SIM-kort å gjøre.

Bare sånn til info...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperre for Wifi skulle tatt seg ut. Å sperre for Wifi er teknisk umulig for en teleleverandør, med mindre de klarer å prakke på folk en app som også hindrer det, noe som faktisk ikke skulle forundre meg at de gjorde...

Men Wifi er i utgangspunktet noe mellom telefonen og Wlan (hotspot) og har ingenting med SIM-kort å gjøre.

Bare sånn til info...

Skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget til Yvonne sånn at hun mener man kan sperre for wifi.. Hun sier jo at man kan sperre for mobildata, MEN bruke wifi..? :)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp,

Bare sånn til info...

Ja, jeg har aldri hevdet noe annet? Faktisk er jeg ikke uenig i det hele tatt.

Jeg skrev

F.eks kan du legge på sperre slik at du ikke kan bruke mobildata (dog man kan bruke wifi). Mange operatører har også maksgrenser på slike ting.

Du kan legge på gprs-sperring som gjør at du ikke kan bruke mobildata. Men man kan bruke wifi. Maksgrenser går på at man f.eks aldri kommer over et visst beløp (f.eks en makspris per måned eller per dag).

Skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget til Yvonne sånn at hun mener man kan sperre for wifi.. Hun sier jo at man kan sperre for mobildata, MEN bruke wifi..? :)

Nettopp.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...