Gå til innhold

Til dere som bruker smokk og/eller flaske.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av annen tråd spør jeg av ren nysgjerrighet: Hvor mange smokker og flasker har dere?

Hører ofte om smokker over hele huset, og mengder flasker å vaske og koke.

Begynner å forstå at vi kanskje er litt spesielle, som aldri har brukt mer enn ei flaske og en smokk?

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Ei flaske? Koker du den ene hver gang da? Hva når dere skal på farten uten kokenuligheter? Eller på natten om baby vil ha mat mer enn en gang?

Vi har 10 flasker.

Smokker aner jeg ikke hvor mange vi har.

Skrevet

Vi vasker den mellom hver mating, kokte en gang pr. dag når gutten var liten. Nå som han er 7mnd går det lengre mellom kokingene. Har ikke forstått hvorfor flaska må være steril når han sutter på alt mulig rart ellers (nå som han har blitt såpass stor).

Har aldri falt meg inn at det er et problem med ei flaske, selv om gutten alltid har spist 3-4 ganger hver natt.

Skrevet

Har aldri falt meg inn at det er et problem med ei flaske, selv om gutten alltid har spist 3-4 ganger hver natt.

Melkebakteriene er det som kan være problemet når de er under 6 mnd. Det er derfor man skal sterilisere flaska mellom hver gang. Disse kan føre til alvorlig sykdom hos små babyer.

Vi har vel 7 store og 5 små flasker. Nå er det riktig nok kun de store flaskene som blir brukt, og da blir det en runde med vasking, sterilisering og vannkoking på kvelden slik at dette er klart til neste morgen.

Av smokker så tror jeg vi har 10-12 stk. Disse skal også steriliseres en gang daglig (igjen pga melkebakterier), også er det greit å ha noen i backup dersom de faller i gulvet andre steder enn hjemme. Har et par i reserve i stellebagen, en i veska og en ekstra i vogna.

• Liker 2
Skrevet

Vi har 5 flasker og 4 smokker. Skulle vel egentlig hatt flere smokker, gud hvor fort de forsvinner. Skal flytte på nyåret så jeg forventer å finne sikkert 7 stk rundt omkring i huset.

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi vasker den mellom hver mating, kokte en gang pr. dag når gutten var liten. Nå som han er 7mnd går det lengre mellom kokingene. Har ikke forstått hvorfor flaska må være steril når han sutter på alt mulig rart ellers (nå som han har blitt såpass stor).

Det er jo ikke fordi det skal være sterilt når ungen skal spise, men for å drepe melkebakterier, så derfor skal de vaskes OG desinfiseres hver gang.

Er ikke noe rart at dere har klart dere med en flaske om dere ikke har gjort som anbefalt.

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke flaske, men smokk om natten. Vi har to smokker. Han bruker smokken bare om natten, og vi legger den på en fast plass.

Skrevet

Vi har 7 flasker, ingen smokk. Jeg delammer, derfor flaske. vasker flaskene etter bruk. Vasker flaskesmokkene først i salo vann, så koker jeg de. Helsestasjonen sa det var viktigst å koke smokkene, der er det mest bakterier. koker flaskene innimellom. jenta vår er snart 7 uker

Anonym poster: a4e0a69b53ead3a82c575b4c87c4dfa8

Skrevet

Vi har rundt 10-12 flasker og 5 smokker.

Vi steriliserer flasker hver dag, og har så mange fordi vi også har en større gutt som også krever en del oppmerksomhet, og da er det greit å vite at man har nok flasker, uansett.

Anonym poster: 23678fc2e2080f5fe5ef6447eeded32c

Skrevet (endret)

Vi har to smokker, og bytter hver fjerde uke som det står i pakningsvedlegget. Har èn liggende i vogna, og èn inne. :)

Endret av Dorey
Skrevet

Det er jo ikke fordi det skal være sterilt når ungen skal spise, men for å drepe melkebakterier, så derfor skal de vaskes OG desinfiseres hver gang.

Er ikke noe rart at dere har klart dere med en flaske om dere ikke har gjort som anbefalt.

Tydeligvis ulike anbefalinger. Både helsesøster og de på barselavdelingen sa vi skulle vaske flaska etter hver mating, og koke en gang om dagen, og jeg tenkte ikke mer på det.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde 7-8 flasker, så når vi hadde 1-2 igjen vaska og steriliserte vi alle. Smokker ligger det bokstaveligtalt over alt, selv om hun kun bruker de når hun sover :)

Skrevet

11 flasker og 4 smokker. I tillegg noen flasker som jeg kun bruker ved pumping. Bytter smokk hver dag.

Koker smokk. Koker flaske og tut etter hver gang. Koker pumpeutstyr etter hver gang, i det hele tatt ligger det alltid noe og venter på å bli kokt.

(Har sykt barn på 3 mnd så alt må kokes)

Skrevet

Vi har 1 smokk som brukes, og 2 i back-up (den ene ligger i stelleveska som vi alltid har med nå vi skal ut og den andre ligger i nattbordskuffen). Bytter ca. en gang i måneden.

Ammer og gir 3 måltider med grøt/mos, men håndmelker innimellom og har derfor bare 2 små (125ml) flasker.

Anonym poster: 187242b2e509e96c3fafbeca267ac795

Skrevet (endret)

Vi har 12 store flasker, og 5 små. Bruker kun de store. Vasker med salovann og steriliserer for hver gang. Smokker har vi mange av og bytter noen ganger per dag. Steriliserer de også. Bruker plastskjeer for å gi minifom. vasker og steriliserer mellom hver gang. vi har vel 9 skjeer. Har mikrosterilisator.

Når vi skal bort har jeg med 3 flasker, pulver til tre måltider og kokt vann.

Endret av Orchideae
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde 14 flasker og vasket og kokte de brukte hver kveld. Enkelte dager var vi begge så slitne at vi utsatte vask til dagen derpå og da var det godt å ha rikelig i reserve i skapet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har vel 6 smokker - til ulike "smokkesteder". En i senga, en i bilen, en på snor i vogna, en på snor på bæretøyet, en i stelleveska, en ved ammestolen min i stua. Jeg begynte med en 2-pk til storesøster, men innså raskt at det funket dårlig med leting hver gang den (desperat) trengtes, og glemte også å ta med på tur en gang - krise! Lillesøster bruker bare smokken når hun sovner, men hun sover jo mange forskjellige steder.

Koker dem innimellom og sjekker dem jevnlig, bytter ikke med mindre de er slitt/ødelagt på noe vis.

Endret av *Joyce*
Skrevet

Vår tar ikke smokk engang, allikevel har vi ca 20 stk, tror jeg!:ler: 4 som jeg kjøpte på salg mens jeg gikk gravid, en "spesial-variant" som jeg kjøpte for å se om hun likte den bedre, og resten fikk vi jo "kastet" etter oss i diverse babypakker, blader, gaver etc!:fnise:

Flasker har vi faktisk bare to med riktig level på sutten, eller tre fra og med i dag, faktisk. Men vi gir bare flaske hvis det f.eks er økedøgn og jeg MÅ få en liten pause, eller hvis jeg pumper før vi skal noe spesielt, eller om jeg f.eks har hatt veldig spreng på natten.

Skrevet

Jeg har sikkert 20 flasker arvet fra min storesøster som også fullammet, så jeg skjønner ikke hvorfor hun hadde så mange flasker. Jeg har knapt brukt de.

Smokker har jeg også sikkert 14 av selv om babyen min ikke vil ha smokk. Mesteparten kommer fra forskjellige gratispakker og noe har jeg kjøpt for å se om han ville ha de. Nå har jeg gitt opp, så nå går de snart i søpla.

Skrevet

Vi har 6 store flasker og 3 små. Smokkene har jeg ikke telling på, ligger flere rundt om i leligheten, babybaggen og i bilen.. Skjønner ikke hvordan du klarer deg med en :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...