Gjest Marmot Skrevet 14. desember 2012 #41 Skrevet 14. desember 2012 Jeg syns det var veldig leit på 6 åringens vegne. Syns lærer kunne vist oppfinnsomhet og brukt plastpose og kjøkkenhåndduk som skaut. Syns ikke at det er skolens ansvar å ha forkle til barna. Skal jo vaskes og vedlikeholdes, kjøpes inn og byttes ut. Men det ER faktisk skolens ansvar. Å gå på offentlig skole i Norge skal være gratis, alt som skal brukes i undervisningen er skolens ansvar. 1
AnAngel Skrevet 14. desember 2012 #42 Skrevet 14. desember 2012 Ja, akkurat. Om foreldre fra helvetes dypeste avgrunn skulle finne ut at gullungen hadde sølt på klærne sine i skolens regi kunne de fort ha stelt i stand bråk. Jeg forstår godt at lærere ikke ønsker å risikere å få sinte foreldre på nakken. At TS er snill og grei og tar bakesøl med et smil kan ikke læreren vite. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2 Så den voksne læreren skal ikke risikere å få sinte foreldre på nakken? Nei, da er det mye bedre å ekskludere en 6 - åring fra aktiviteten... Helt ærlig, om det er det som er årsaken for at barnet ikke får bake, synes jeg heller læreren får ta den støyten med foreldrene. Kan jo ikke være så vanskelig å argumentere for hvorfor læreren lot barnet bake uten forkle. Da kan man "oppdra" foreldrene uten å straffe barnet.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #43 Skrevet 14. desember 2012 Men det ER faktisk skolens ansvar. Å gå på offentlig skole i Norge skal være gratis, alt som skal brukes i undervisningen er skolens ansvar. Man bør kunne forvente at ungene har forkle hjemme. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2
Kittykat Skrevet 14. desember 2012 #44 Skrevet 14. desember 2012 (endret) Dette synes jeg var utrolig dårlig gjort av skolen. Ja, du glemte forkle, men barnet skal ikke måtte ta straffen. Jeg hadde selv tatt kontakt med lærer og sagt at det var min feil som ikke husket og sende med barnet forkle, men at det var dårlig gjort av de å ikke la barnet være med å bake. Two wrongs doesn`t make one right, som det sies.... Og baker barnet uten forkle og får gris på klærne, vel, klær kan vaskes i vaskemaskinen og bli rene igjen. Gris på klærne er ikke verdens undergang. Det viktigste er at barnet har vært med på noe kjekt og kost seg På vår skole blir alle inkludert uansett. Har noen glemt forkle, så får man låne et på skolen. Har noen glemt regnbukse, så får man låne en o.l. Endret 14. desember 2012 av Kittykat
Gjest Marmot Skrevet 14. desember 2012 #45 Skrevet 14. desember 2012 Man bør kunne forvente at ungene har forkle hjemme. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2 Det mener du helt sikkert, men norsk lov sier at utdannelse på grunnskolenivå skal være fullstendig gratis for alle barn i Norge. Sånn er det bare.
Miss moneypenny Skrevet 14. desember 2012 #46 Skrevet 14. desember 2012 Det blir for idiotisk å ekskludere en seksåring pga manglende forkle!
finkel Skrevet 14. desember 2012 #47 Skrevet 14. desember 2012 Som lærer selv, tenker jeg bare at det må da bli mer arbeid for læreren å måtte finne på noe annet for denne eleven - om resten skal bake? Hvorfor bare ikke legge tilrette for at eleven kan bli med, med enkle grep? Det er mye mer praktisk å ha hele flokken samlet som planlagt, fremfor å måtte finne på noe til enkeltelever så de ikke skal ha dødtid mens resten følger opplegget. Man pleier å ha ekstra forklær til låns på skolekjøkkenet, men jeg ville ha brukt kjøkkenhåndkle som hodeplagg og en plastpose som forkle dersom det ikke fantes noen. Problem løst, alle får bake, ingen holdes utenfor og ingen får en dårlig opplevelse av noe som egentlig skulle være en koselig stund.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #48 Skrevet 14. desember 2012 Det mener du helt sikkert, men norsk lov sier at utdannelse på grunnskolenivå skal være fullstendig gratis for alle barn i Norge. Sånn er det bare. Det er ikke min mening, det er skolens mening. Jeg hatet gym da jeg gikk på skolen, og påpekte for læreren det du sier - hvorfor skal vi selv betale for utstyr (gymklær) når skolen skal være gratis? Lærerens svar var at de går ut fra at eleven har det hjemme uansett, og jeg tror nok at det samme prinsippet også vil gjelde for et forkle. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2
Gjest HunterLady Skrevet 14. desember 2012 #49 Skrevet 14. desember 2012 Jeg mener at skolen i dette tilfellet er store idioter! Hva tenker de med? Hadde dette skjedd sønnen min, så hadde jeg blitt rasende! Slikt gjør man ikke mot 6-åringer.
Gjest brutal mann Skrevet 15. desember 2012 #50 Skrevet 15. desember 2012 Jeg syns det var trist at jenta di ikke fikk være med å bake, men ansvaret for at det skjedde er ditt og ingen andres! Og oppegående voksne finner en søppelsekk og trer den over barnet. Kyniske empatiløse rasshøl ser til at ett barn blir stående utfor og må ta straffen for andre sine feil. 1
Brunhilde Skrevet 15. desember 2012 #51 Skrevet 15. desember 2012 Og oppegående voksne finner en søppelsekk og trer den over barnet. Kyniske empatiløse rasshøl ser til at ett barn blir stående utfor og må ta straffen for andre sine feil. Det kan jeg være enig i, men ansvaret for at ungen ikke hadde forkle med seg ligger fremdeles på ts og ingen andre. Sånn er det bare, og det er litt for lettvint å skylde på skolen fremfor å takle egen dårlig samvittighet. Jeg kunne bli drittlei av foreldre som, på foreldremøter, forventet at skolen skulle ha ansvar for at barna fikk til det meste, fra å spise frokost til å huske gymtøy. Hvis det skal være slik, hvor er da foreldrenes rolle oppi det hele? Og før du klikker, brutal mann, nei, jeg er heldigvis ikke lærer - dette er observarsjoner jeg gjorde som forelder! 1
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2012 #52 Skrevet 15. desember 2012 Ja, og ei på 6 kan klare å huske på forkle. Jeg klarte å pakke med meg det jeg trengte da jeg var på den alderen, og om jeg presterte å glemme noe visste jeg at det var min feil, ikke min mors eller skolens. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2 Unnskyld meg, men det der tror jeg ikke på.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #53 Skrevet 15. desember 2012 Unnskyld meg, men det der tror jeg ikke på. Du får tro hva du vil. Jeg har alltid vært selvstendig. Unger har bare godt av å lære at ting får konsekvenser. Anonym poster: 35c3bb0965aa891d3456f2f7b84a7aa2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå