Gå til innhold

Brownies fra City Bakery, NY


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Myumi

Nå har jeg lest om så mange som har problemer med å bake Brownies så her skal dere få litt proffhjelp. Dette er oppskriften fra City Bakery i New York som vant en pris for Best Brownie 2003. Hvis dere følger mine anvisninger og har en ovn som fungerer slik den skal så kan dere ikke mislykkes.

250 gr smør

250 gr mørk sjokolade

5 dl sukker

5 egg

3 dl hvetemel

2 ts bakepulver

2 ss mørk kakao (bakekakao)

Sett ovnen på 150 grader. Smelt smør i en kjele og rør inn biter av sjokolade til alt er smeltet og rør godt, det er viktig at det ikke ligger biter igjen som ikke er smeltet. Pisk egg og sukker til eggedosis, den trenger ikke være helt pinnestiv, bare nok til at sukkeret er oppløst.

Sikt sammen mel, kakao og bakepulver.

Hell all sjokolade/smør blandingen i eggedosisen på en gang og vend forsiktig inn ved å bruke en slikkepott, hell i mel/kakao/bakepulver blandingen (alt på en gang) og vend inn til du har fått en glatt masse. Ikke rør for mye, det er viktig.

Tilsett gjerne hakkede valnøtter, peanøtter, pecan eller hasselnøtter.

Kle en liten langpanne (20x30 cm) med bakepapir og spray godt med Formfett. For dere som ikke har dette så sett det på handlelisten til neste gang.

Spre røren jevnt i langpannen med en spatel og stek kaken i 55-60 min. Feilen mange gjør med Brownies er at de steker kaken for mye, mange synes at kaken ser ut men dette er ikke tilfelle, så ikke stek kaken i 10 min ekstra bare for å være på den sikre siden. Da blir den tørr.

La kaken avkjøles helt i langpannen før du hvelver den på rist.

Viktig: Hvis du bare har en stor langpanne og vil lage denne kaken så må du legge til en ekstra halv oppskrift. Hvis ikke blir kaken for tynn og tørr.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal nå prøve meg på mine første brownies noensinne!

Egentlig skulle jeg bake sjokoladekake, men ble fristet til å prøve denne oppskriften.

Har bare langpanne (45x40) og ganger oppskriften med 1,5.

Nå er jeg litt spent, for baking er ikke min sterkeste side.

Takk for oppskriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi

Jeg har sett mange rare oppskriter på Brownies her på M&D. Du kan ikke lage brownies i stor langpanne med en oppskrift som kun har 100 gram sjokolade og 100 gram smør, ikke rart kaken blir tørr som kjeks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står herligheten til avkjøling på benken.

Ser litt flat ut, men.

Egner den seg til frysing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myumi
Nå står herligheten til avkjøling på benken.

Ser litt flat ut, men.

Egner den seg til frysing?

Kaken skal jo være flat da :-) tykkelsen på kaken er mellom 4-7 cm avhengig av den kjemiske prosessen (baking er kjemi).

Brownies kan fint fryses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nigella - ikke innlogget

De ble knallgode (for å skryte litt av meg selv)!

1/3 spist allerede, 1/3 i frysen og 1/3 gitt bort!

Takk igjen for oppskriften!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
De ble knallgode (for å skryte litt av meg selv)!

1/3 spist allerede, 1/3 i frysen og 1/3 gitt bort!

Takk igjen for oppskriften!!!

Hyggelig at de falt i smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Denne oppskriften kan virkelig anbefales! Dette ble helt klart de beste browniesene jeg noensinne har laget.

Dagens lille tips er å bruke to brødformer i steden for en liten langpanne, hvis man ikke har liten langpanne og ikke vil lagge en større porsjon. På den andre siden er de så gode at man burde nesten lage større porsjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Denne oppskriften kan virkelig anbefales! Dette ble helt klart de beste browniesene jeg noensinne har laget.

Yay! Jeg ruler :ler:

Men de er utrolig gode, skal bake dem i morgen og ha med på Påskeferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne oppskriften anbefales virkelig! Den var kjempegod!!! Nam!! Min kjære som egentlig ikke er så glad i kaker åt til han så mannen med ljåen! :ler2:

:klem: til Sunmin for å ha delt en så fin oppskrift med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg bakt kaken også...kjempegod var den :klappe:

lurte bare på en liten ting...steker du den midt i ovnen ? gjorde det jeg og det gikk bra ...men var litt usikker på om den burde vært på nederste rille :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg satt og skrev på hovedoppgaven min tidligere tenkte jeg at jeg kanskje skulle bake i dag. Så da jeg så oppskriften din tenkte jeg at den måtte jeg prøve. Den står nå i ovnen og ser veldig god ut.

Så nå blir nok kameratene til kjæresten min glad når de kommer etterpå.

Tusen takk for oppskriften og riktig god påske :blomst_opp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg lagde disse forrige uke og hvilken suksse. Hadde de med på jobb og fikk masse skryt :tommelsmil:

De er fra nå av mine favoritter :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg trekker frem denne igjen, av to grunner.

Først og fremst for å skryte av hvor gode de var! (Og så enkelt å lage!!) De var sprø utenpå, men deilig seige inni, uten å være rå.... Mmm... *luske ut på kjøkkenet og ta et stykke til*

Jeg vil også at flere skal se innlegget, og få gleden av å smake disse himmelske brownies!!! MÅ PRØVES! Ja, Maid! Du ruler!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett denne tråden dukke opp så mange ganger at jeg bare må prøve ut oppskriften. Jeg liker egentlig ikke brownies noe særlig, så jeg blir nok en tøff negl å overbevise. Men greit å ha i fryseren til gjester. Håper den funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...