AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 Jeg bor ved siden av en barneskole, ala vegg i vegg med utearelaet deres. Mens jeg satt på balkongen min så jeg en klinge med barn stå og prate sammen. Samtalen går som dette: Barn1: Hva fikk DU i kalenderen i dag?? Barn2: Jeg fikk fjernstyrt lekebil, gleder meg til å leke med den hjemme! Barn1: Jeg fikk barbiedukke og i går fikk jeg barbiebil Barn3: vi har bakekalender hjemme, men vi lager ikke hver dag. I dag skal vi lage karameller, så trekker vi ny lapp hver 3 dag. Barn1: Teit, jeg vil heller åpne leker hver dag! Så løp det ene barnet avgårde og de to ble stående igjen og prate litt om hva de ønska seg til jul. Barbiedukke og barbiebil i gavekalenderen? What the fuck, når jeg var på den alderen fikk jeg sjokoladekalender, og det gjorde alle andre i klassen min også. Ingen hadde tenkt på pakkekalender, det hadde vi ikke hjemme, men på skolen tok vi med en pakke hver og så trakk vi pakker, og det var alltid spennende. Anonym poster: 418b7ae038b8ecd567f2ecf5f95c0c15 19
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 Gamle troll. Ingen kjøper barbie lenger Anonym poster: 5c9bd497c2cf1eda79c4caafc92a5be1 6
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Ingen kjøper barbie mer, neivel? Det var og en grunn til å betvile sannheten i innlegget mitt på. Anonym poster: 418b7ae038b8ecd567f2ecf5f95c0c15 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 Ingen kjøper barbie mer, neivel? Det var og en grunn til å betvile sannheten i innlegget mitt på. Anonym poster: 418b7ae038b8ecd567f2ecf5f95c0c15 Bare tuller litt Anonym poster: 5c9bd497c2cf1eda79c4caafc92a5be1
Cupcake92 Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Herregud. Blir så irritert når jeg hører om sånt. Hadde selv pakkekalender når jeg var liten og jeg pleide å få f.eks tyggis, kinderegg osv. Husker det var noen som gikk rundt og snakket om alle de dyre fine tingene de fikk i kalender... Syntes det blir så tåpelig, det er ikke det adventstiden skal handle om. Trist at folk gir barna de verdiene fra de er små, dvs. dyreste og fineste, ellers er du teit. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 Bare tuller litt Anonym poster: 5c9bd497c2cf1eda79c4caafc92a5be1 Men betviler sannhetsgraden i HI ditt, samtalen virker altfor "påtatt" og ikke troverdig for hvordan barn under 10 år snakker. Anonym poster: 5c9bd497c2cf1eda79c4caafc92a5be1 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 Men betviler sannhetsgraden i HI ditt, samtalen virker altfor "påtatt" og ikke troverdig for hvordan barn under 10 år snakker. Anonym poster: 5c9bd497c2cf1eda79c4caafc92a5be1 Du tror ikke dette var en omtrentlig skriftlig gjengivelse, ikke et nøyaktig diktat av hva som ble sagt? Det er litt for mange barn som får litt for mye litt for ofte. På den andre siden så gikk jeg til det skritt å kjøpe lekekalender til niesa mi jeg også. Ikke lett denne balansegangen mellom å gi, og å ikke skjemme bort. 7
Karenina Skrevet 12. desember 2012 #8 Skrevet 12. desember 2012 Er heller ikke vandt med pakkekalender, tror det var svært få i klassen som var det. Hadde pakkekalender ett år, da fikk jeg som nevnt over, kinderegg, klistermerker, etc. Billige ting! Husker en kollega på jobben min strevde så med pakkekalender til sine 3 barn, med gave til en verdi av 50 kr hver dag, 3x50x24 = 3,600 kr! Det er jo helt vanvittig, tenk så mye annet fint de kunne kjøpt seg i stedet.. 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Tenk så koselig med bakekalender! Nå tør jeg aldri i livet å lage det til minsten neste år, selv om det var en super idè... Vi har gavekalender til han, men vi har vært flinke til å handle inn hele året da. pc-spill og leker når det er på tilbud osv. Vi er desuten flinke til å gi ting han trenger... ullundertøy, nye hansker og sånt Han er i alle fall fornøyd. Anonym poster: 0ec853ada19be1263efc7d5c96d878f3 2
Gjest Elfrida Skrevet 12. desember 2012 #10 Skrevet 12. desember 2012 Det ironiske er vel at barnet med bakekalender egentlig har fått finest kalender. Men det er sånt man ikke oppdager før man blir litt større, altså hvilke gaver som virkelig varer. 35
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #11 Skrevet 12. desember 2012 Jeg har alltid vært motstander av gavekalender, selv da jeg var liten. Jeg mener at man får gavene på julaften. Å få gaver hver dag hele desember må da ødelegge litt av stasen med julaften, for ikke å snakke om at disse barna må bli fryktelig bortskjemte! Hvis jeg noen gang får barn, kommer det ikke på tale med gavekalender. De får gaver på julaften. Anonym poster: 1a2c4dc15d1ef412a5d6c96ecc569c4d 6
Athene Skrevet 12. desember 2012 #12 Skrevet 12. desember 2012 Da jeg var liten og fikk sjokoladekalender synes mine besteforeldre det var ille. For da mine foreldre var små, da fikk de bildekalender... For ikke å snakke om da de var små, da var det ikke noe som het sjokolade en gang, og nå skulle barna få en sjokoladebit hver dag i en måned (!!) Det kunne da ikke bli folk ut av de som vokste opp med slike vaner på 80 tallte... Tidene endrer seg. Og nå er det vi som har blitt gamle og grinete. Mobbing er aldri bra, men har alltid eksistert. Hva skal man gjøre? Forby gavekalendre, forby at barn prater om hva de har fått? Uansett har jeg mer tro på å diskutere mobbeforebygging, enn hvor usunt det er å få det og det i kalenderen. 4
Gjest Crazycatlady Skrevet 12. desember 2012 #14 Skrevet 12. desember 2012 Syns det er drøyt å gi så dyre ting, men har sett på juleforumet at voksne folk også gir feks kjæresten sin det jeg anser som dyre ting i kalenderen. DVD'er, klær, reiser osv.Så tenker jeg på de jeg har pleid å gi til mine kjærester og da er det gjerne sjokolade og andre småting, og kanskje en litt dyrere ting på julaften. Da forbauser det meg ikke at unger også får dyre pakkekalendere. Syns det blir feil fokus.Er det virkelig det jula skal handle om? At man skal få alt mulig og jo dyrere jo bedre? Samtidig klager folk på alt stresset og hvor mye penger de bruker.Jeg er glad for at jeg vokste opp i en familie der kosen var mest viktig samtidig som vi gledet oss til julaften for da fikk vi gaver.Får man noe hele tiden så tror jeg man setter mindre pris på det. Syns det er synd at man lærer barn til å bli så materialistiske, og de hadde hatt det like bra selv om de ikke fikk nye ting hele tiden.
Lutetium 71 Skrevet 12. desember 2012 #15 Skrevet 12. desember 2012 Da jeg var liten og fikk sjokoladekalender synes mine besteforeldre det var ille. For da mine foreldre var små, da fikk de bildekalender... For ikke å snakke om da de var små, da var det ikke noe som het sjokolade en gang, og nå skulle barna få en sjokoladebit hver dag i en måned (!!) Det kunne da ikke bli folk ut av de som vokste opp med slike vaner på 80 tallte... Tidene endrer seg. Og nå er det vi som har blitt gamle og grinete. Mobbing er aldri bra, men har alltid eksistert. Hva skal man gjøre? Forby gavekalendre, forby at barn prater om hva de har fått? Uansett har jeg mer tro på å diskutere mobbeforebygging, enn hvor usunt det er å få det og det i kalenderen. Uansett generasjonsforskjeller, så vil barn ønske seg noe enda flottere til selve julekvelden, når de har fått rimelig bra ting i hver eneste av de første 23. Man dytter forventningslista til barna skyhøyt, og de kommer til å dette sammen om familien av en eller annen grunn får dårligere økonomi. En annen ting er hva de skal med alt det skrapet? 4
Athene Skrevet 12. desember 2012 #16 Skrevet 12. desember 2012 Uansett generasjonsforskjeller, så vil barn ønske seg noe enda flottere til selve julekvelden, når de har fått rimelig bra ting i hver eneste av de første 23. Man dytter forventningslista til barna skyhøyt, og de kommer til å dette sammen om familien av en eller annen grunn får dårligere økonomi. En annen ting er hva de skal med alt det skrapet? Og slik har utviklingen vært i årevis. Hver generasjon har fått mer og mer, og forbrukersamfunnet har økt. Jeg trur mors forbruk av klær er et større problem enn barnas pakkekalender, hvis det først er forbrukersamfunnet og alt skrapet vi kjøper vi skal diskutere her. Men nå var det vel pakkekalender og mobbing denne diskusjonen gikk ut på. Jeg fikk pakkekalender i barndommen, det er 20 år siden. Og jeg fikk enda flottere gaver til jul. Noen år traff de, andre år var jeg skuffet. Jeg har likevel blitt et fornuftig, voksent menneske med god styring på egen økonomi. Så hvor skadelig en pakkekalender er kan vel diskuteres. Men nå blander vi epler og bananer. Det var pakkekalender+mobbing TS ville diskutere. Og mitt innlegg gikk ut på at mobbing har det alltid vært, pakkekalender eller ikke. Finner ikke barna det ene å henge seg opp i finner de det andre. Mitt hovedpoeng - jeg ser ikke det store problemet med disse kalenderne. Når jeg leser om alle innleggene mot dette her inne får jeg bare assosiasjoner til klagingen "de eldre" alltid kommer med knyttet til den oppvoksende generasjon. 2
Lutetium 71 Skrevet 12. desember 2012 #17 Skrevet 12. desember 2012 Det er ikke først og fremt forbrukersamfunnet jeg ville frem til, men det å bygge opp enorme forventninger. For at barna skal klare å glede seg på kremdagen, må man virkelig tømme lommeboka, om man allerede har brukt mesteparten av kruttet. Tenk f.eks på oppsending av fyrverkeri, eller en film med en skuffende svak slutt. Man forventer ofte en imponerende slutt, enten man er barn eller voksen. Forbrukersamfunnet har egentlig ikke så mye med saken å gjøre, det har mer med psykologi å gjøre. 1
Gjest Starlit Skrevet 12. desember 2012 #18 Skrevet 12. desember 2012 (endret) Herregud :gjeiper: Gavekalender? Både jeg og sambo har vokst opp med vanlige sjokoladekalendere, og i år har vi kjøpt oss tilsvarende for nostalgiens skyld. Håper våre kommende små arver evnen vår til å sette pris på de enkle og små gleder i livet.. Selvsakt kommer jeg ikke til å utelukke en liknende pakkekallender i framtiden, men den kommer jeg bare til å fylle opp med godteri Endret 12. desember 2012 av Starlit
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #19 Skrevet 12. desember 2012 Herregud :gjeiper: Gavekalender? Både jeg og sambo har vokst opp med vanlige sjokoladekalendere, og i år har vi kjøpt oss tilsvarende for nostalgiens skyld. Håper våre kommende små arver evnen vår til å sette pris på de enkle og små gleder i livet.. Selvsakt kommer jeg ikke til å utelukke en liknende pakkekallender i framtiden, men den kommer jeg bare til å fylle opp med godteri Og som noen så klokt skrev over. Dine foreldre igjen fikk bilde-kalender, og gremmet seg over barna som skulle ha noe så ekstravagant som sjokoladekalender. Håper du innser at tidene endrer seg før du får barn, og gjør dem til skolens mobbeofre fordi de henger 30 år etter alle andre. Anonym poster: 697d3e51cbd28799ce7f4750882d11e3 1
Gjest Ellab Skrevet 12. desember 2012 #20 Skrevet 12. desember 2012 Mange barn er utrolig bortskjemte... Jeg hadde pakkekalender ett år, men synes det bare ble tull. Hva er vitsen med å bruke masse penger påadventsgaver og i tillegg kjøpe dyr julegave... Julen handler om mye mer enn gaver. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå