Gjest Marsvinet Skrevet 12. desember 2012 #1 Skrevet 12. desember 2012 En DNA-profil er en unik kode som blir funnet fra den enkeltes DNA. En DNA-profil kan kun brukes til én ting: å finne ut om en annen DNA-prøve er lik DNA-profilen. DNA-spor kan ikke brukes som bevis i rettssaker, men det kan gjøre det enklere for politiet under etterforskning. Det ville kun ha vært PST som hadde tilgang til denne informasjonen. Se for deg dette: På et åsted finner politiet DNA-fra 10 forskjellige personer. Da vet de hvem de skal kontakte og forhøre, i stedet for å måtte henlegge saken eller vente på at DNAet til én av disse personene dukker opp i en annen sak. Én av disse 10 ville sansynligvis være gjerningsmannen, og det ville ha gjort at mange flere saker ble løst. Det ville også bli lett å bevise at man ikke var på åstedet, eller ikke var innblandet i voldtektssaker. Sjekk DNAer mitt, jeg var ikke der! Det ville også blitt umulig å stjele en annens identitet eller oppholde seg ulovlig i landet, fordi PST alltid kunne finne ut hvem en person egentlig er. Alle innbyggere, innvandrere, utenlandske arbeidere og turister måtte avlegge DNA-prøve. I tillegg burde Europa ha en felles database på DNA-et til alle kriminelle. Slik som jeg ser det så er det bare kriminelle som har noe å tape på denne ordningen (politiet prioriterer jo ikke akkurat å avsløre utroskap etc), resten av oss ville bli tryggere. Hva mener dere?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #2 Skrevet 12. desember 2012 "En DNA-profil kan kun brukes til én ting:" Eh... Les deg litt opp på DNA før du kommer med slike dumme påstander. En slik ordning du skisserer kan få fatale følger framover. Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264 4
Marwel Skrevet 12. desember 2012 #3 Skrevet 12. desember 2012 Vel, det hadde vært greit det, om det ikke hadde vært lett å forfalske dna-spor om man går inn for det. 2
Gjest Marsvinet Skrevet 12. desember 2012 #4 Skrevet 12. desember 2012 "En DNA-profil kan kun brukes til én ting:" Eh... Les deg litt opp på DNA før du kommer med slike dumme påstander. En slik ordning du skisserer kan få fatale følger framover. Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264 Vi snakker om en DNA-profil, ikke DNA. Har du hatt biologi siden barneskolen? Det er på grunn av mennesker som deg, uten peiling, at slike ordninger ikke kommer igjennom. Du tror vel at verden ble skapt av Gud på seks dager også du da?
AryaUnderfoot Skrevet 12. desember 2012 #5 Skrevet 12. desember 2012 Hvis det hadde vært så enkelt som du skisserer, noe jeg ikke ser for meg at det er, så hadde jeg vært for det ja.
Agathe Skrevet 12. desember 2012 #6 Skrevet 12. desember 2012 En DNA-profil kan brukes til mye mer enn å bare identifisere eieren. Dessuten tror jeg ikke du er klar over hvor lett det er å plante DNA. 2
Gjest Marsvinet Skrevet 12. desember 2012 #7 Skrevet 12. desember 2012 (endret) En DNA-profil kan brukes til mye mer enn å bare identifisere eieren. Dessuten tror jeg ikke du er klar over hvor lett det er å plante DNA. Men som jeg har nevnt så kan man ikke dømme noen på grunnlag av DNA-funn, bare innskrenke sirkelen av mistenkte. Ingen kan bli dømt fordi DNAet deres fantes på drapsvåpenet etc, det kan bare brukes som en veiledning for politiet til å finne en mistenkt. Derfra går en rettsak som normalt. Hva mer mener du at en DNA-profil kan brukes til? Endret 12. desember 2012 av Marsvinet
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #9 Skrevet 12. desember 2012 Vi snakker om en DNA-profil, ikke DNA. Har du hatt biologi siden barneskolen? Det er på grunn av mennesker som deg, uten peiling, at slike ordninger ikke kommer igjennom. Du tror vel at verden ble skapt av Gud på seks dager også du da? Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264 6
Gjest brutal mann Skrevet 14. desember 2012 #10 Skrevet 14. desember 2012 Slik som jeg ser det så er det bare kriminelle som har noe å tape på denne ordningen (politiet prioriterer jo ikke akkurat å avsløre utroskap etc), resten av oss ville bli tryggere. Hva mener dere? At alle barn som fødes skal profileres mot oppgitt far.
Gjest brutal mann Skrevet 14. desember 2012 #11 Skrevet 14. desember 2012 Men som jeg har nevnt så kan man ikke dømme noen på grunnlag av DNA-funn, bare innskrenke sirkelen av mistenkte. Ingen kan bli dømt fordi DNAet deres fantes på drapsvåpenet etc, det kan bare brukes som en veiledning for politiet til å finne en mistenkt. Derfra går en rettsak som normalt. Hva mer mener du at en DNA-profil kan brukes til? Nekte deg livsforsikring på grunnlag av DNA-profilen. Kartlegge hele dit stamtre og offentliggjøre det. Kult når det viser seg at du er i direkte nedstamming fra en eller annen despot. Fortelle deg at du neppe lever forbi en alder på 40. Nekte deg å formere deg med den du er forelsket i fordi deres sammenfallende DNA nesten garantert vil føre til barn med alvorlige funksjonshemninger. Utvikle gift og sykdommer direkte rettet mot deg. Videre så blir det vanskeligere å gjemme seg etter å ha kjempet mot eneherskende despoter. I bunn og grunn, det er kun fantasien som begrenser bruksmulighetene. 1
Gjest Silvermist Skrevet 14. desember 2012 #12 Skrevet 14. desember 2012 Jeg vil ha DNA-et mitt for meg selv, så egoistisk er jeg.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2012 #13 Skrevet 14. desember 2012 https://www.23andme.com/ Anonym poster: 57f73a983af6aefe46e3094673f9f2ec
Gjest Marsvinet Skrevet 14. desember 2012 #14 Skrevet 14. desember 2012 Nekte deg livsforsikring på grunnlag av DNA-profilen. Kartlegge hele dit stamtre og offentliggjøre det. Kult når det viser seg at du er i direkte nedstamming fra en eller annen despot. Fortelle deg at du neppe lever forbi en alder på 40. Nekte deg å formere deg med den du er forelsket i fordi deres sammenfallende DNA nesten garantert vil føre til barn med alvorlige funksjonshemninger. Utvikle gift og sykdommer direkte rettet mot deg. Videre så blir det vanskeligere å gjemme seg etter å ha kjempet mot eneherskende despoter. I bunn og grunn, det er kun fantasien som begrenser bruksmulighetene. Dette er det ikke mulig å gjøre med dagens teknologi. Dessuten så ville ingen andre enn PST hatt tilgang til dette. Hvis man skal kunne se etter sykdommer etc så må man ha en mye mer nøyaktig analyse enn en DNA-profil. Myndighetene har svært mye informasjon om oss allerede, og denne informasjonen blir ikke misbrukt så vidt jeg er kjent med.
Gjest brutal mann Skrevet 14. desember 2012 #15 Skrevet 14. desember 2012 Dette er det ikke mulig å gjøre med dagens teknologi. Dessuten så ville ingen andre enn PST hatt tilgang til dette. Hvis man skal kunne se etter sykdommer etc så må man ha en mye mer nøyaktig analyse enn en DNA-profil. Myndighetene har svært mye informasjon om oss allerede, og denne informasjonen blir ikke misbrukt så vidt jeg er kjent med. I dag, men ikke om fem år. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #16 Skrevet 15. desember 2012 Jeg tror ikke folk her helt skjønner hva du mener med "DNA-profil", Marsvinet. Jeg antar at det er snakk om å kun lagre de sekvensene som trengs for å identifisere folk? Da er det isåfall bare snakk om å hente ut sekvenser kalt VNTRs. Dette er sekvenser som ikke inneholder gener, og man kan derfor ikke si noenting om sykdommer og slikt utifra disse, de er kun brukbare for å se på om du er du, og evt hvem du er i slekt med, og da kun hvis de har data fra før å sammenligne opp mot. Om man hadde begrenset seg til kun disse, og satt i gang et skikkelig lovverk rundt det, så hadde det kanskje ikke vært så dumt. Så jeg er i utgangspunktet positiv, men føler jeg ikke innehar nok kunnskaper om hvordan det skulle ha foregått til å ta et skikkelig standpunkt. Anonym poster: 36cd808d54ebffd5aec9704ff4c3e717
Ego Skrevet 15. desember 2012 #17 Skrevet 15. desember 2012 Først må man få til en ordning der DNA-prøver slipper å ligge i månedsvis før det er tid/ressurser til å undersøke dem. Før det er i boks er det ikke engang noe poeng i å fundere over en DNA-profilbank.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #18 Skrevet 15. desember 2012 Dette er det ikke mulig å gjøre med dagens teknologi. Dessuten så ville ingen andre enn PST hatt tilgang til dette. Hvis man skal kunne se etter sykdommer etc så må man ha en mye mer nøyaktig analyse enn en DNA-profil. Myndighetene har svært mye informasjon om oss allerede, og denne informasjonen blir ikke misbrukt så vidt jeg er kjent med. Er du virkelig så naiv? Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264
Gjest Marsvinet Skrevet 15. desember 2012 #19 Skrevet 15. desember 2012 Er du virkelig så naiv? Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264 Så vis meg hvordan man kan bruke en DNA-profil til å kartlegge et individ disposisjon for sykdomer etc. I såfall må du være et bioteknologis geni med kunnskaper som ingen andre her i verden har. Det går nemlig ikke. Da må man i såfall kartlegge hele genomet til den personen eller kjøre spesielle tester for disse sykdommene direkte på DNA-et, og det er jo ikke det det er snakk om her. Mener du forresten at informasjonen om oss misbrukes av myndighetene? Hvordan?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2012 #20 Skrevet 15. desember 2012 Så vis meg hvordan man kan bruke en DNA-profil til å kartlegge et individ disposisjon for sykdomer etc. I såfall må du være et bioteknologis geni med kunnskaper som ingen andre her i verden har. Det går nemlig ikke. Da må man i såfall kartlegge hele genomet til den personen eller kjøre spesielle tester for disse sykdommene direkte på DNA-et, og det er jo ikke det det er snakk om her. Mener du forresten at informasjonen om oss misbrukes av myndighetene? Hvordan? Kan du ikke lese litt rundt og innhente informasjon, før du begynner å snakke om dette? Har man DNA-profilen til et menneske er det mye man kan finne ut. Anonym poster: d583d69e0572ab09714fbc08076a9264 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå