AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #1 Del Skrevet 11. desember 2012 Hei! Er det mulig for hvem som helst å få lån, så lenge man har en kausjonist som har råd til å overta lånet dersom man ikke klarer å hode det selv? Feks dersom man har egenkapital til å få lånet, men ingen eller svært lite inntekt utenom? Hva er egentlig tommelfingerreglene på det med inntekt/formue i forhold til å få invilget lån? Og hvordan er det med studenter, kan de bruke lån og stipend de får av lånekassen til å holde et banklån? Mange studenter lever jo på stipendet, og da må det være bedre å spytte disse pengene inn i et boliglån heller enn leie til en leietaker? Håper på forståelige og saklige svar Anonym poster: d020ba5445ddb4213eb273cbb840f6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #2 Del Skrevet 11. desember 2012 regelen sier vel 3 ganger inntekt, men har tidligere hørt om folk som har fått mer, eller studenter som straks skal ut i jobb, og har en utdannelse som nesten garanterer jobb. Egenkapitalen er på 15 eller 20 prosent (husker ikke helt.) Bankene har strammet veldig inn den siste tiden, tviler på at det holder med egenkapital og økonomisk sterk kausjonist. Anonym poster: 01a0b1e03c14ad6d9e91f10de5e4856f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #3 Del Skrevet 11. desember 2012 regelen sier vel 3 ganger inntekt, men har tidligere hørt om folk som har fått mer, eller studenter som straks skal ut i jobb, og har en utdannelse som nesten garanterer jobb. Egenkapitalen er på 15 eller 20 prosent (husker ikke helt.) Bankene har strammet veldig inn den siste tiden, tviler på at det holder med egenkapital og økonomisk sterk kausjonist. Anonym poster: 01a0b1e03c14ad6d9e91f10de5e4856f Det er ingen regel som sier 3 ganger inntekt. Anonym poster: e7caec8d066ef788496e4000b989b0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 11. desember 2012 #4 Del Skrevet 11. desember 2012 Hei! Er det mulig for hvem som helst å få lån, så lenge man har en kausjonist som har råd til å overta lånet dersom man ikke klarer å hode det selv? Feks dersom man har egenkapital til å få lånet, men ingen eller svært lite inntekt utenom? Hva er egentlig tommelfingerreglene på det med inntekt/formue i forhold til å få invilget lån? Og hvordan er det med studenter, kan de bruke lån og stipend de får av lånekassen til å holde et banklån? Mange studenter lever jo på stipendet, og da må det være bedre å spytte disse pengene inn i et boliglån heller enn leie til en leietaker? Håper på forståelige og saklige svar Anonym poster: d020ba5445ddb4213eb273cbb840f6f2 Nei, det er ikke mulig for hvem som helst å få lån selv om en har en rik kausjonist. For å få boliglån må du ha nok sikkerhet for lånet + at du må ha nok inntekt til å betjene lånet. Kausjonisten kommer inn i bildet der låntakere ikke har nok sikkerhet i egen bolig. En kausjonist gir deg ikke mer penger å betjene et lån med. Hvis du ikke har nok inntekt selv så kan en medlånetager være løsningen, men da må medlånetageren være klar over at han vil være like ansvarlig for lånet som hovedlånetageren. En medlånetager må også være villig til å betale på lånet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #5 Del Skrevet 11. desember 2012 Det er ingen regel som sier 3 ganger inntekt. Anonym poster: e7caec8d066ef788496e4000b989b0b3 Jo, det er det. Anonym poster: d26e0a1e80072ec9d476520c3b506c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 11. desember 2012 #6 Del Skrevet 11. desember 2012 Det er litt arbeid å vri penger ut av en kausjonist, så banken anser det ikke som en fullgod erstatning for betjeningsevne (målt i penger til overs som man betaler avdrag med), kun som erstatning for sikkerhet (verdier banken kan legge beslag på når låntaker ikke klarer avdragene). Siste AB, det du kaller en "regel" om 3 ganger inntekt er kun veiledende, ikke rettledende. En med høy inntekt risikerer å ikke få lån på så lite som 2 ganger inntekten dersom vedkommende også har tilsvarende høye faste utgifter eller høy risiko for å miste inntekt eller øke utgifter. En med lav inntekt kan få 5-6 ganger inntekten dersom vedkommende har stabilt svært lave faste utgifter og minimal risiko for å miste inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #7 Del Skrevet 11. desember 2012 Jo, det er det. Anonym poster: d26e0a1e80072ec9d476520c3b506c86 Javel, kan du vise meg link til denne regelen? Anonym poster: e7caec8d066ef788496e4000b989b0b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #8 Del Skrevet 11. desember 2012 Det er litt arbeid å vri penger ut av en kausjonist, så banken anser det ikke som en fullgod erstatning for betjeningsevne (målt i penger til overs som man betaler avdrag med), kun som erstatning for sikkerhet (verdier banken kan legge beslag på når låntaker ikke klarer avdragene). Siste AB, det du kaller en "regel" om 3 ganger inntekt er kun veiledende, ikke rettledende. En med høy inntekt risikerer å ikke få lån på så lite som 2 ganger inntekten dersom vedkommende også har tilsvarende høye faste utgifter eller høy risiko for å miste inntekt eller øke utgifter. En med lav inntekt kan få 5-6 ganger inntekten dersom vedkommende har stabilt svært lave faste utgifter og minimal risiko for å miste inntekt. Kan skrive under på den. Jeg er uføretrygdet, men knapt 200.000 i netto i året, og kunne få ca 1.4, der gikk grensen for meg. Kan ha med at jeg ikke røyker, ikke har bil, ikke har studielån, ikke har barn, ikke drikker, ikke akkurat bruker tusenvis av kroner på restauranter, kino, klær i måneden. Det er noe banken også kunne se på min evne til å spare ekstremt mye i måneden. Jeg synes å spørre om "hva kan jeg få" her på kg er meningsløst, når det sitter så mange bastante idioter her og tror at de jobber i bank, når de egentlig kanskje bare jobber i kassen på rimi. Det hjelper ikke å ha en bruttolønn på 1 million, hvis du sløser ekstremt mye penger på dyre ting hver måned, da kan det hende at jeg, som har knapt 200.000 kan få et høyere lån enn en som tjener mye mer enn meg, som det var noen som nevnte over. Gå til banken, så plotter dem inn utgifter osv, og finner ut nøyaktig hva du kan låne, ikke hør på noen her på kg. Hadde jeg spurt så hadde jeg vel fått høre at jeg knapt kunne lånt 600-700 tusen, men jeg kunne faktisk låne 1.4, so there. Anonym poster: 223b2d969d2ec77f7a10ff2582ad2df2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 11. desember 2012 #9 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg synes å spørre om "hva kan jeg få" her på kg er meningsløst, når det sitter så mange bastante idioter her og tror at de jobber i bank, når de egentlig kanskje bare jobber i kassen på Rimi. Anonym poster: 223b2d969d2ec77f7a10ff2582ad2df2 Det vil ikke være mulig å gi et helt nøyaktig svar her. Da må en ha alle nødvendige detaljer og dokumentasjon, men det er faktisk flere av oss som svarer som jobber med lån til daglig og kan gi god informasjon og en pekepinn på hva som er mulig å få til. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #10 Del Skrevet 11. desember 2012 Nei. Det gjelder ikke om du så får Fredriksen som kausjonist dersom du ikke har inntekt. Anonym poster: 8b858759cea6d94d43a5065d06cd942c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2012 #11 Del Skrevet 11. desember 2012 Jeg sleit med å få nytt boliglån til tross for 40% egenkapital og kausjonist. Ingen økning i boutgifter. Bottom line var at banken så på min inntekt og min forsørgelse av barn. Jeg vet at det er mulig dersom kausjonist stiller hele lånesummen låst til banken. Da blir det noe mer enn kausjonist. Anonym poster: 9da4a71e6e69def9163c80ef853c0e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #12 Del Skrevet 12. desember 2012 Selv om man har kausjonist må man fortsatt ha inntekt for å betjene lånet, ihvertfall renter foreløpig om man er ganske sikker på at man får høyere inntekt i fremtiden. Realkausjon gir jo bare banken mer sikkerhet, så selv om jeg ikke tror det hjelper på lånesummen, så vil det jo veie positivt for deg Anonym poster: 9b4647075032f63435917ee1167d4898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #13 Del Skrevet 12. desember 2012 Vi fikk beskjed fra banken at tommelfingerregelen hos dem var ca 3 ganger årsinntekt, noen får mer, noen mindre. Vi fikk ikke låne 100 % av husets verdi, dersom vi hadde hatt behov for det måtte vi hatt sikkerhet i annen bolig (kausjonist?). Men ettersom vi betalte mye mindre for huset enn det som var verdien fikk vi lån til hele kjøpebeløpet. Dette var for ett år siden. Jeg hadde ikke jobb da vi fikk innvilget lånet, men utannelsen min tilsa at jeg skulle få en godt betalt jobb. Og at mulighetene for å få jobb var veldig stor. Anonym poster: 824f94415a7e8ed4a11879ad4d440c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #14 Del Skrevet 12. desember 2012 Her var det mange gode svar Ingen som vet noe om det med studenter? Er sikkert ikke mulig, men likevel så hadde det jo vært bedre for enkeltpersonen om pengene gikk i egen bolig istedet for "ut av vinduet", til den han leier hos. TS Anonym poster: 13c87ae79730dfd6172b195d04a3e3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2012 #15 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg sleit med å få nytt boliglån til tross for 40% egenkapital og kausjonist. Ingen økning i boutgifter. Bottom line var at banken så på min inntekt og min forsørgelse av barn. Jeg vet at det er mulig dersom kausjonist stiller hele lånesummen låst til banken. Da blir det noe mer enn kausjonist. Anonym poster: 9da4a71e6e69def9163c80ef853c0e7a Barn og bil trekker veldig ned når man skal søke lån. Har man et barn eller fler, har du atpåtil må du tjene UFATTELIG mye som singel eller tjene greit, og ha en gubbe som tjener bedre, da ser det lysere ut. Oddsen for å få lån med unger og bil når man er singel er liten. Anonym poster: 223b2d969d2ec77f7a10ff2582ad2df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 12. desember 2012 #16 Del Skrevet 12. desember 2012 Nei. Det gjelder ikke om du så får Fredriksen som kausjonist dersom du ikke har inntekt. Anonym poster: 8b858759cea6d94d43a5065d06cd942c Nja, Fredriksen er vel en mann enhver bank vil innbefatte seg med, så om han stillte ett kontantdepot bak, så er det vel ett håp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå