Gå til innhold

Hva skal jeg studere????

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Forvirret....

Hei, jeg er en jente på 21 år som begynner å blir fortvilet, føler at jeg snart må komme igang med en utdannelse og er veldig motivert for å begynne. Problemet er bare på hva!!!

Først litt om meg da: 21 år gammel, har generell studiekompetanse, går nå på Bjørknes for å forbedre de dårligste karakterene fra vgs (4 fag), har ex.phil samt advokatsekretær kurs..... Har ikke super karakterer, men håper å bedre noen av de nå til våren da...

Jeg vil jobbe med mennesker, men ikke pleie de. Har søkt fengselskolen, og kommer til å søke der igjen til høsten. Kunne også tenkt meg å jobbe med narkomane, vanskeligstilte barn ol. Må jeg gå på sosionom for å bli det, eller finnes det andre studium som kvalfiserer meg til samme type jobb. Er ganske høyt snitt for å komme inn på høyskolen (på sosionom). Jeg vet jeg ikke er den mest skoleflinke typen, men jeg vet at jeg hadde trivdes i ett slikt yrke og gjoprt en god jobb.

Så som noen vet om andre studier som kan gi meg en slik jobb ol. så blir jeg kjempeglad :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vernepleier er en utdannelse hvor du kan jobbe med rusmisbrukere og vanskeligstilte barn, mer der må du også gjennom praksis med psykisk utviklingshemmede. Ellers så er lærerutdannelsen en innfallsport til mange andre yrker. Vet at mange barnevernsarbeidere har grunnutdannelse som lærer (ihvertfall der hvor jeg har jobbet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke absolutt må bo i Oslo er det mange høgskoler i landet som tilbyr sosionomutdanning og hvor karakterkravene er lavere enn her. Forøvrig så heter omtalte studium nå "Bachelorstudium i sosialt arbeid", ikke sosionomutdanning (selv om det er det det fortsatt er i praksis!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange vil jobbe med mennesker, det er ofte et kriterium folk setter for hva de ønsker å studere. Min erfaring er at det er faktisk veldig få jobber der man IKKE jobber med mennesker! Derfor bør du sette opp andre kriterier også.

Jeg jobber som frivillig i Kirkens Bymisjon, på senter for prosituterte. Kanskje noe sånt er noe for deg for å finne ut om det er det du vil? Det er mange slike tiltak der du kan få testet ut om det er dette du vil.

Lykke til med studier og studievalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...