Gå til innhold

Beste sparingstiltak.

Gjest Lypsyl1

Anbefalte innlegg

Hei.

Er i mørket når det kommer til hva som gir mest avkastning. Aksjefond er jo i mine øyne noe som du bare taper penger på og sparekontoene til bankene er det jo ingen særlig spare rente å hente, så nå lurer jeg på om det er noen her inne som har noen gode råd, og om jeg er helt på jordet når det gjelder mine holdninger til aksjesparing. Håper jeg får hjelp til en god spareplan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fondssparing (langsiktig) gir som regel alltid god avkastning, men du kan jo for eksempel opprette en sparekonto hos SpareSmart eller Topprente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt usikker på fond og aksjer, trodde det var samma sak, men ser på bankenes sider at du kan velge. Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjer er en andel i et selskap, om du kjøper feks 1 telenor aksje eier du 1/stort tall andel av telenor. Hvis telenor tjener penger kan det bli utbetalt utbytte som du får din andel av. Og hvis de tjener mer enn forventet vil noen være villig til å betale mer for din aksje enn du ga for den.

Et fond hvor noen forvalter pengene til de som sparer i fondet etter de retningslinjene som er oppgitt for fondet. De kan bestå av mange forskjellige investeringer kort og langsiktige renter eiendom og aksjer og obligasjoner. De som jobber i fondet kjøper og selger verdipapirer for deg, de er proffe og man skulle tro de ville kunne gjøre en bedre vurdering av hva som kommer til å stige i verdi enn deg. Men mange feks aksjefond gjør det ikke bedre enn gjennomsnittet av børsen, i tillegg skal de som jobber der selvfølgelig ha betalt.

Renter jo et trygt alternativ, men med lavere forventet avkastning enn fond og aksjer. Sjekk feks finansportalen.no etter de til en hver tid beste rentene.

Du kan forvente å tjene mest på å plassere pengene dine i aksjer, men det krever mer av deg. Hvilke aksjer skal du kjøpe? Og jo ferre forskjellige jo høyere risiko, og kortere tids horisont høyere risiko. Aksjer har høyere risiko enn fond. Hvert handel koster også penger så det lønner seg ikke å kjøpe mange forskjellige aksjer for lite penger.

Fond blir litt sånn en mellomting litt lavere forventet avkastning fordi de som forvalter dem skal ha provisjon. Men samtidig litt tryggere fordi de normalt vil være fordelt i flere selskaper enn hvis du skulle forvaltet pengene selv.

Pengene i banken er så å si 100% trygt, og du vet hva du får. Men det vil alltid finnes andre måter å spare/investere på som gir deg høyere avkastning.

Anonym poster: 16fea0bc14b23d2656db598659cd6f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo at de som jobber innen dette vet hva de holder på med, har ikke ment noe annet. Har nok for liten erfaring med aksjer og fond, for det er endel å sette seg inn i og i tilegg følge med på hvis du skal få et godt resultat.

Saken er jo bare den at jeg har ingen mulighet til å få tilbake pengene, når det går galt . Har hatt penger før i fond og tapte sakte men sikkert et beløp hele tiden.Bestemte meg til slutt for å ta ut det lille som var igjen.

Nei! Tror mitt valg blir å ha pengene på høyrentekonto i banken. Om det er det smarteste kan nok diskuteres:)

Takker for råd, og innspill fra dere som svarte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topprente.no gir best rente nå for tiden, er brukervennlig og grei, jeg har den selv :)

Anonym poster: 4d148bd43e7442cb2d6b045248cdbe1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topprente.no gir best rente nå for tiden, er brukervennlig og grei, jeg har den selv :)

Anonym poster: 4d148bd43e7442cb2d6b045248cdbe1c

Javel, kjekt å vite. Er jo en hel jobb bare på å finne ut hvor det er best renter å hente :tommel:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, kjekt å vite. Er jo en hel jobb bare på å finne ut hvor det er best renter å hente :tommel:

Er det noen stor jobb da?

I dag er vel dette ganske så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kjekt å få råd fra andre som vet bedre enn meg.

Meg igjen :)

Jeg har topprente.no nå, som er et tilbud fra sparebanken Øst. Men før hadde jeg Bank Norwegian som lenge hadde den høyeste renten, altså av "enkle" tilbud. En bank som heter Nordax har sparekonto rente på over 4%, men den er tungvinn. Min venninne har den, og man må sende skriftelige brev for å ta ut penger osv. Da klarer jeg meg med 3.70% som Topprente nå har. Bank Norwegian har 3.50%.

Anonym poster: 0181b7ab580085c76e05981c9b809211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg igjen :)

Jeg har topprente.no nå, som er et tilbud fra sparebanken Øst. Men før hadde jeg Bank Norwegian som lenge hadde den høyeste renten, altså av "enkle" tilbud. En bank som heter Nordax har sparekonto rente på over 4%, men den er tungvinn. Min venninne har den, og man må sende skriftelige brev for å ta ut penger osv. Da klarer jeg meg med 3.70% som Topprente nå har. Bank Norwegian har 3.50%.

Har hatt samme bank hele tiden pga. at jeg ikke har giddet å drive å skifte, så nå lurer jeg på om du ikke må betale honorarer og evt. hvor mye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen honorar i topprente.no

Gjør som du vil med pengene. Ut og inn akkurat som du vil og topopprente hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme bank hele tiden pga. at jeg ikke har giddet å drive å skifte, så nå lurer jeg på om du ikke må betale honorarer og evt. hvor mye ?

Nei, det er gratis å ha sparekonto både i Bank Norwegian og Topprente.no. Betaler ingen avgifter, og har så mange uttak jeg bare vil. Jeg satte først sparepenger i Bank Norwegian, hadde de der et par år, men da topprente kom med høyere rente, så satte jeg de over dit. Betaler ingenting for å ha eller overføre. :)

Sjekk www.topprente.no. Jeg søkte, fyllte bare ut et lite skjema, og et par dager senere fikk jeg passord på email, og enda et par dager senere fikk jeg kodebrikke. Merk:::: Kodebrikken og det passordet trenger du KUN hvis du skal ta penger ut fra topprente.no, noe som er veldig enkelt :)

Men når du skal logge inn på topprente.no, da kan du bruke din kodebrikke, hvor enn den er fra.

Min er fra DNB som jeg opprinnelig hadde :)

Det er tap å ikke ha beste rente på sine sparekroner, håper vi kan overbevise deg til å opprette en konto som i allefall lønner seg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...