AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Hei, håper at noen av dere kan fortelle meg at jeg er skikkelig teit og/eller fortelle andre svigershistorier som gjør min til skamme for jeg føler at jeg lager et stort problem ut av ingenting... Vi bytter på å feire jul hos mine og mannens foreldre. I år skal vi være hos mine foreldre, og så være resten av romjulen hos mannens foreldre. Nå har de sagt at de vil "spare" alle gavene fra de,fra tanter og oldeforeldre til vi kommer opp til de i romjulen. Datteren min får altså bare gaver fra mine foreldre på julaften, og så blir det å feire enda en julaften hos svigers etterpå. Kjenner jeg blir litt provosert av dette. Jeg ser at det ikke er en stor ting, men det kommer oppå en haug med innblandinger i oppdragelsen av datteren vår. Og de spurte ikke heller. Jeg vil at datteren min skal feire én julaften, ikke to. Syns det gjør julaften mindre morsom og syns det er frekt ovenfor mine foreldre som aldri ville funnet på noe slikt. Det er kun egoistisk, de vil se på at datteren min åpner deres gaver. Det er sånn da alltid har gjort det, også når mannen min var liten. Noen ganger feiret de julaften med gaver tre ganger, sånn at alle kunne få se på hverandre pakke opp sine gaver. Har dere historier om problemer med juletradisjoner og svigers? Anonym poster: 79d81aa01a197be46b21ade436ad3efa
Gjest asanti Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Hei, håper at noen av dere kan fortelle meg at jeg er skikkelig teit og/eller fortelle andre svigershistorier som gjør min til skamme for jeg føler at jeg lager et stort problem ut av ingenting... Vi bytter på å feire jul hos mine og mannens foreldre. I år skal vi være hos mine foreldre, og så være resten av romjulen hos mannens foreldre. Nå har de sagt at de vil "spare" alle gavene fra de,fra tanter og oldeforeldre til vi kommer opp til de i romjulen. Datteren min får altså bare gaver fra mine foreldre på julaften, og så blir det å feire enda en julaften hos svigers etterpå. Kjenner jeg blir litt provosert av dette. Jeg ser at det ikke er en stor ting, men det kommer oppå en haug med innblandinger i oppdragelsen av datteren vår. Og de spurte ikke heller. Jeg vil at datteren min skal feire én julaften, ikke to. Syns det gjør julaften mindre morsom og syns det er frekt ovenfor mine foreldre som aldri ville funnet på noe slikt. Det er kun egoistisk, de vil se på at datteren min åpner deres gaver. Det er sånn da alltid har gjort det, også når mannen min var liten. Noen ganger feiret de julaften med gaver tre ganger, sånn at alle kunne få se på hverandre pakke opp sine gaver. Har dere historier om problemer med juletradisjoner og svigers? Anonym poster: 79d81aa01a197be46b21ade436ad3efa Synes det blir å dra det alt for langt å skal tenke som svigerforeldrene dine gjør. Det er en julaften, ikke flere og dere er jo ikke nå splittet familie? Det bli litt feil fokus også, julen er ikke bare om gaver. Leste nettopp en artikkel om at man må lære seg å kunne gi og ta i julen når det kommer til tradisjoner. Alt kan ikke være som det var når man var små. 7
Kirsebærblomst Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Kan bare svare for meg selv, jeg var skilsmissebarn og har dermed hatt "julaften" flere ganger. Men julaften ble ikke noe mindre magisk av den grunn for meg i allefall. Julaften handler jo ikke bare om gaver Tror ikke de mener noe vondt med det, er jo hyggelig å se på når gavene man sannsynligvis har lagt en del omtanke i blir pakket opp. Også er det jo noe med at folk har forskjellige tradisjoner, og hvis du har flere uenigheter med svigers enn denne, er kanskje ikke dette fighten å velge å ta? Uansett tror jeg ikke barn tar skade av å ikke venne seg til et lastebillass av gaver på julaften, hun får jo resten i romjulen uansett Endret 9. desember 2012 av Kirsebærblomst
Gjest alille Skrevet 10. desember 2012 #4 Skrevet 10. desember 2012 Det hadde ikke jeg villet gå med på hvertfall, med mindre det er snakk om EN gave de vil at dere skal "utsette." Men det spørs jo litt på hva mannen din synes også, han må jo få være med å bestemme han også? 7
Loppe Skrevet 10. desember 2012 #5 Skrevet 10. desember 2012 Nei ærlig talt. Det hadde jeg ikke gått med på. Så idiotosk. 1
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 10. desember 2012 #6 Skrevet 10. desember 2012 Kan bare svare for meg selv, jeg var skilsmissebarn og har dermed hatt "julaften" flere ganger. Men julaften ble ikke noe mindre magisk av den grunn for meg i allefall. Julaften handler jo ikke bare om gaver Tror ikke de mener noe vondt med det, er jo hyggelig å se på når gavene man sannsynligvis har lagt en del omtanke i blir pakket opp. Også er det jo noe med at folk har forskjellige tradisjoner, og hvis du har flere uenigheter med svigers enn denne, er kanskje ikke dette fighten å velge å ta? Uansett tror jeg ikke barn tar skade av å ikke venne seg til et lastebillass av gaver på julaften, hun får jo resten i romjulen uansett Men i denne saken er det jo snakk om besteforeldre som vil utsette å gi gave til barnebarnet, ikke et skilsmissebarn som feirer to juleaftener. Jeg synes ikke at besteforeldre skal få bestemme så mye over barnebarn, det er jo ikke de som er foreldrene. Dessuten så får de jo feire jul med barnebarnet neste år, så jeg ser ikke helt problemet deres. 4
Pinkee Skrevet 10. desember 2012 #7 Skrevet 10. desember 2012 Hva er problemet? Slik feirer mange skilsmisse-barn julen hvert år. Tror du dem tar skade av det? Hvoror skal det bare være lov å pakke opp gaver bare en gang pr jul? Skjønner svigerforeldrene dine godt jeg, som ønsker å ha en ekstra jul"aften" når dere kommer. Har dem andre barn som er der julaften? Eller blir dem alene, evnt bare med voksne? Tror du heller skal bry deg med andre ting enn det her, dette er ikke mye å henge seg opp i, synes jeg 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #8 Skrevet 10. desember 2012 Jeg synes dette er tullete (og jeg er, kanskje ikke så overraskende, skilsmissebarn som er vant med EN jul hvert år, med bytting annethvert år, og foreldre som heldigvis ikke sa "Å huffameg, så trist jul jeg får i år som må sitte her alene"...). Svigers får feire jul med barnebarn neste år. Synes det blir veldig merkelig å skulle ha julaften nummer to i romjula fordi at de også vil ha julaften, slike behov får de voksne legge til side. Det er jo ikke slik at de aldri får feire julaften med barnebarna. My two cents. Anonym poster: c1373b35f83ee37081f7c3aab62623e8 9
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. desember 2012 #9 Skrevet 10. desember 2012 Nå har min niese ofte fått gaver to ganger i julen, men det er mer fordi det blir så utrolig mye gaver fordi vi har en veldig stor familie med få små barn å gi gave til igjen. Derfor deles det opp, ellers blir det rett og slett for mye (det er nesten for mye, men prøv å si det til voksne tanter etc. som ikke har barn, vi vil jo ikke ta fra dem en gave heller). Hadde det ikke vært slik, så synes jeg nesten hun skal få alle gavene på julaften hvis det er det dere som foreldre ønsker.
kaprifolen Skrevet 10. desember 2012 #10 Skrevet 10. desember 2012 Jeg synes dette er tullete... Hvis det har vært HELT spesielle gaver, har jeg vært med på å gi gaver litt før eller etter for å se mottakers reaksjon med egne øyne, men ville aldri holdt igjen gaver for min egen del sånn generellt. Tips: hold jul hjemme selv, så får du det slik du vil! Det gjør jeg! 7
mp84 Skrevet 10. desember 2012 #11 Skrevet 10. desember 2012 Vi skal også ha julaften her og romjulen hos mine foreldre. I år får mest sannsynligvis vi også to julaftener - men det er kun fordi mine foreldre bor i en annen del av landet, og da jeg er høygravid, orker jeg ikke den lange kjøreturen for å levere og hente gavene før jul. Så med mindre mine foreldre orker å ta turen ned, så blir det gaveåpning også 1.juledag. Hadde jeg kunnet velge - ville jeg absolutt ikke gjort det sånn. Julaften er julaften og romjulen er romjulen. Jeg syns ikke du overreagerer. Syns det er utrolig egoistisk av dine svigerforeldre. 3
Stinelin Skrevet 10. desember 2012 #12 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Har heller aldri skjønt det med å ha flere julekvelder. Det ER faktisk bare èn julekveld i året, så får man innrette seg deretter. Har litt samme problem her i år. Svigerinna mi og familien kommer i romjula, og da skal vi liksom lage en julekveld til for deres skyld. (De har valgt å feire julehelga med hennes svigerfamilie i år) Fordi vi skal få lov å se på når hennes unger pakker opp gaver... Endret 10. desember 2012 av Stinelin
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #13 Skrevet 10. desember 2012 Jeg skjønner deg godt! Og er enig. Det er tullete. Det er ikke noe vits i å feire 2 ganger. Neste år feirer dere jul hos dem, de får vente! Nei, tenk så teit. Tenk om jeg skulle feire julaften hos alle som ga meg gaver, men som ikke var med meg på julaften. Nevøen min har foreldre som ikke er sammen. De feirer sammen annenhvert år. Sånn er det. Neivel, så fikk de ikke feire julaften sammen i år, men de får nyttårsaften sammen! De kan da heller ikke sende opp raketter helgen etter også, fordi den andre skal feire nyttårsaften sammen med ungen OGSÅ. Anonym poster: eea2f07d8e56ac57cbc7dc54d155bdbe 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #14 Skrevet 10. desember 2012 Det virker som alle er enige med deg, men jeg syns du overreagerer litt.. Alle sier at dine svigerforeldre er egoistiske, men man kan jo si det samme om deg og alle andre er som sier seg enig... Hvem sier at man må følge det alle andre gjør? Hvorfor trenger det bare være en julekveld? For barn så handler det faktisk om pakker, julenissen, familie og godteri.. De blir ikke bortskjemte av å få gavene fordelt over flere dager..antall gaver er jo det samme. De ser ikke anderledes på julen selv om de får pakker flere dager. De skjønner godt at det bare en en juleaften, men også at julen varer til etter nyttår. De skjønner at juleaften er juleaften fordi da kommer nissen og andre tradisjoner. Skjønner godt at de også har lyst til å "feire jul" med barnebarnet sitt og jeg ser ingen problemer med det. Det er jo det samme med alle oss som er skilsmissebarn. Vi får ofte pakker flere ganger i løpet av julen og tror ingen tar skade av det. Skjønner ikke hvorfor det gjør julen mindre morsom? For barna så gjør det jo absolutt ikke det. Det forlenger julen og barn elsker julen. Og hvorfor skal det være frekt ovenfor dine foreldre? De har jo sine gaver uansett. Syns det er helt tullete å skal krangle på noe slikt. Og dette handler ikke om besteforeldre som blander seg for mye, men om svigerbarn som absolutt ikke er villige til å endre litt på seg og sitt til fordel for noen andre. Hilsen ei som også er svigerdatter! Anonym poster: 14192b5afb6b4a0b35e7ced575124d90 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #15 Skrevet 10. desember 2012 Jeg skjønner deg godt! Og er enig. Det er tullete. Det er ikke noe vits i å feire 2 ganger. Neste år feirer dere jul hos dem, de får vente! Nei, tenk så teit. Hvorfor er det så teit? Hvem sier at det ikke er noe vits når det vil glede et sett med besteforeldre samt mest sannsynlig barnet.. Tenk om jeg skulle feire julaften hos alle som ga meg gaver, men som ikke var med meg på julaften. Nevøen min har foreldre som ikke er sammen. De feirer sammen annenhvert år. Sånn er det. Neivel, så fikk de ikke feire julaften sammen i år, men de får nyttårsaften sammen! Er absolutt ikke det samme som at du skal feire med alle du får gaver av! De kan da heller ikke sende opp raketter helgen etter også, fordi den andre skal feire nyttårsaften sammen med ungen OGSÅ. Og nå er du bare tøvete og teit! Anonym poster: eea2f07d8e56ac57cbc7dc54d155bdbe Anonym poster: 14192b5afb6b4a0b35e7ced575124d90 2
Gjest Badebuksa Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 Jeg skjønner deg godt! Og er enig. Det er tullete. Det er ikke noe vits i å feire 2 ganger. Neste år feirer dere jul hos dem, de får vente! Nei, tenk så teit. Hvorfor er det så teit? Hvem sier at det ikke er noe vits når det vil glede et sett med besteforeldre samt mest sannsynlig barnet.. Tenk om jeg skulle feire julaften hos alle som ga meg gaver, men som ikke var med meg på julaften. Nevøen min har foreldre som ikke er sammen. De feirer sammen annenhvert år. Sånn er det. Neivel, så fikk de ikke feire julaften sammen i år, men de får nyttårsaften sammen! Er absolutt ikke det samme som at du skal feire med alle du får gaver av! De kan da heller ikke sende opp raketter helgen etter også, fordi den andre skal feire nyttårsaften sammen med ungen OGSÅ. Og nå er du bare tøvete og teit! Anonym poster: eea2f07d8e56ac57cbc7dc54d155bdbe Hva er du for en raring egentlig? 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 julen er et forbanna forhandlingshelvete mellom familer. Maset om hvem som skal være sammen med oss (dvs våre barn,som er deres barnebarn) begynner allerede i oktober, og gavehelvetet er bare en del av puslespillet. er lei før det er begynnt. Men når vi først er der er alle dannete og sofistikerte, forhandlingene i forkant er verst. Solidarisk hilsen, vær sterk, kvinne! stå på ditt! Anonym poster: fa9917061a901cc8070da34876868360 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #19 Skrevet 10. desember 2012 Bor de langt unna? Du skriver ''kommer opp til de''? Det er dyrt å sende mange pakker og når dere likevel kommer i romjulen ser jeg ikke problemet. Men dersom de bor nærme synes jeg de er teite. Anonym poster: db54c00f723e5a942081a2cb0b83e827
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #20 Skrevet 10. desember 2012 Jeg skjønner deg godt! Og er enig. Det er tullete. Det er ikke noe vits i å feire 2 ganger. Neste år feirer dere jul hos dem, de får vente! Nei, tenk så teit. Hvorfor er det så teit? Hvem sier at det ikke er noe vits når det vil glede et sett med besteforeldre samt mest sannsynlig barnet.. Tenk om jeg skulle feire julaften hos alle som ga meg gaver, men som ikke var med meg på julaften. Nevøen min har foreldre som ikke er sammen. De feirer sammen annenhvert år. Sånn er det. Neivel, så fikk de ikke feire julaften sammen i år, men de får nyttårsaften sammen! Er absolutt ikke det samme som at du skal feire med alle du får gaver av! De kan da heller ikke sende opp raketter helgen etter også, fordi den andre skal feire nyttårsaften sammen med ungen OGSÅ. Og nå er du bare tøvete og teit! Anonym poster: eea2f07d8e56ac57cbc7dc54d155bdbe Hva er du for en raring egentlig? Hvorfor er jeg en raring egentlig? Fordi jeg er uenig i disse kommentarene? Julen betyr mye for mange og jeg forstår veldig godt at begge familiene har lyst til å se barnebarnet åpne pakker og kose seg. Derfor syns jeg det blir for teit å skal være så vanskelig og ikke minst komme med dumme kommentarer om raketter og diverse.. Anonym poster: 14192b5afb6b4a0b35e7ced575124d90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå