Gå til innhold

Skilsmisser og barnefordeling


Rannva

Anbefalte innlegg

Hørte at nå vil noen at 12åringer selv skal bestemme hvor de vil bo når mor og far skiller seg.

Er ikke det litt for mye ansvar for en 12åring?? H*n blir jo bedt om å velge bort en av foreldrene, velge hvem h*u er mest glad i (slik vil jeg iallefall tro det oppleves).

Jeg syns det er best om barna blir hørt, men ikke skal bestemme. For sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ønske at jeg hadde dette valget når jeg var 12 år og mine foreldre skilte seg. men det hadde jeg desverre ikke.

derimot - å sitte med dette valget helt alene kan nok bli vanskelig for noen av 12-åringene. noen kan nok oppleve det slik at de velger mellom foreldrene sine, som du sier, hvem de er mest glad i.

vanskelig dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at 12-åringene skal blir hørt i slike saker. Men i likhet Tiny og Lilleputt så mener jeg at og ta en avgjørelse på hvor en skal bo kan bli i tyngste laget i en slik situasjon som er vanskelig nok fra før :roll: .

Det mest naturlige er vel at de fleste velger å bo hos mor. Selv om jeg registrer at flere og flere velger faren.

Jeg synes at i slike situasjoner så bør barnet bo i sitt vante miljø, slik at ikke alt forandrer seg dramatisk helt plutselig....kanskje det er best å ta en ting av gangen...hva vet jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe reelt valg om man bare har levd og bodd på et sted?

..neppe.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barna selv skal bestemme det, kan det bli for mye belastning på barna i enkelte tilfeller. Dette kommer jo selvfølgelig an på om foreldrene klarer å formidle dette til barna på riktig måte eller ikke. Og dessverre er det nok ikke mange foreldre som klarer det.

Men jeg syns at barn yngre enn 12 år også burde bli hørt. Vet ikke om det har kommet lov om dette, om det bare er et lovforslag, eller om jeg bare innbilder meg det hele. Men jeg syns jeg har hørt noe om en ny grense på dette som settes til 8 år. Fornuftig syns jeg.

Jeg tror barn på 12 år absolutt er i stand til å velge selv hvor de helst vil bo. Men jeg tror ikke nødvendigvis foreldre er voksne nok til å klare å la barna bestemme det. Dårlig samvittighet ift "å velge hvem av foreldrene en er mest glad i" er noe foreldrene pålegger barna. Hvis foreldrene er åpne for at barna skal kunne velge, uten å vise skuffelse. Heller vise forståelse, og oppføre seg som voksne mennesker, ville det ikke vært noe problem. Dessverre er skilsmisser ofte svært følelsesladd, og de færreste klarer å dele hus, hjem, eiendeler og barn uten at følelsene tar overhånd... Dette er ingen svakhet, det er menneskelig. Man kan ikke alltid klare å handle fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke så veldig mye erfaring fra dette temaet. Men jeg tror ikke denne "12-års grensa" er så veldig reell, eller... Jeg tror de fleste foreldre lytter til barne, hvis barna er så gamle at de har en mening som de vet konsekvensen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg syns at barn yngre enn 12 år også burde bli hørt. Vet ikke om det har kommet lov om dette, om det bare er et lovforslag, eller om jeg bare innbilder meg det hele. Men jeg syns jeg har hørt noe om en ny grense på dette som settes til 8 år. Fornuftig syns jeg.

1.april trer det i kraft en ny barnelov som sier at "Barn skal få si sin mening og at dette skal vektlegges. Fra 7 år skal barn få si sin mening. Fra 12 år skal det legges stor vekt på barnets mening."

Dette betyr at barna skal høres, men at det er foreldrene som tar den endelige avgjørelsen!

Har ikke så veldig mye erfaring fra dette temaet. Men jeg tror ikke denne "12-års grensa" er så veldig reell' date=' eller... Jeg tror de fleste foreldre lytter til barne, hvis barna er så gamle at de har en mening som de vet konsekvensen av.[/quote']

Desverre er det ikke slil. Noen lytter naturlig nok til barna, mens andre foreldre hører hva barna sier uten å ta særlig hensyn til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...