Gå til innhold

Skal jeg "tvinge" gutten min?..?..

lillemy74

Anbefalte innlegg

Har en sønn på 6 år som er veldig avhengig av meg og faren.. Han kan ikke overnatte hos noen andre enn hos besteforeldrene på den ene siden, og det er kun 2 unger i nabolaget som han kan være alene hos uten oss..

Nå er han begynt på fotball, men han vil ikke være dær lenger. Dette begynner å bli ganske slitsomt.. Han er glad i å være ute å leke, utfor vårt hus vel og merke.. og så vil han helst sitte inne å se på tv (dette er noe vi begrenser)

Hva bør vi gjøre for å venne han til å være litt "selvstendig", bør vi prøve å tvinge han??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke tving ham.

Min erfaring er at det kommer høyst sannsynlig etterhvert.

Hvis dette er det eneste problemet (det du beskriver), så ville jeg ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Har en sønn på 6 år som er veldig avhengig av meg og faren.. Han kan ikke overnatte hos noen andre enn hos besteforeldrene på den ene siden, og det er kun 2 unger i nabolaget som han kan være alene hos uten oss..

Nå er han begynt på fotball, men han vil ikke være dær lenger. Dette begynner å bli ganske slitsomt.. Han er glad i å være ute å leke, utfor vårt hus vel og merke.. og så vil han helst sitte inne å se på tv (dette er noe vi begrenser)

Hva bør vi gjøre for å venne han til å være litt "selvstendig", bør vi prøve å tvinge han??

Ville du tvunget voksne til å gjøre ting de ikke ville?La han leke med ungene i nabolaget og utenfor huset sitt hvis han vil det. Interesser og flying sammen med venner kommer etterhvert. Dessuten er barn forskjellige, akkurat som voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt på samme måten med gutten vår på sju. Det er veldig mye "mamma", og "vil ikke", og "ikke i dag". Det er så mye om om men at det innimellom er til å bli sprø av. Både for ham og for oss.

Det er ikke sikkert at det er psykologisk riktig, men jeg forsvarer meg med at gutten har det vondt når han lager så mye problemer for seg selv, at vi må hjelpe ham ut av dem. Så her begynner vi mer og mer å tvinge ham av gårde. Ikke på overnatting, men feks. på innebesøk hos guttene i veien, og på skøytetur med tante. Når han sier at han ikke vil være med tante på skøyter fordi han ikke vil kjøre i hennes nye bil for første gang uten at jeg er med, ja da sier jeg "for noe tull", og sender ham ut døren uten medynk. Og min samvittighet sier meg at dette er rett fordi han vil være med henne hjem etterpå, han vil spise middag hos henne og se barnetv hos henne. Han trenger en tupp bak for å løsrive seg.

Tror ikke vi skal nøre for mye opp under disse tendensene, men snakke litt om dem og forklare litt for ungen hvorfor det kan være godt å sove et annet sted enn hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for disse raske svarene. Det er ganske frustrerende å ha det slik. Sist han var på fotballtrening ombestemte han seg plutselig, han ville hjem. Vi dro hjem, men da trodde han at han heller kunne få se på tegnefilm på tv. Dette fikk han ikke gjøre fordi jeg synes at han ser nok på tv, og så synes jeg ikke at det skal være en av årsakene til at han ikke vil være sammen med andre unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Så her begynner vi mer og mer å tvinge ham av gårde. Ikke på overnatting, men feks. på innebesøk hos guttene i veien, og på skøytetur med tante.

... Han trenger en tupp bak for å løsrive seg.

Takk for svaret..

Vi har og vurdert å tvinge han men synes og synd på han... Men vi sliter mye med dette problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...