AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #41 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har en nydelig Jack Russel på litt over 2 år. Hun er en livlig og glad hund, elsker mennesker, elsker ikke andre hunder like godt, der er hun litt mer skeptisk i starten. Men kjenner hun igjen en hund, blir hun kjempeglad og begynner å leke masse med den. Så langt i dag har hun to bestevenner, nabohunden og hunden til en av venninene mine. Hun bjeffer veldig når det ringer på døra eller når hun tror det er noen utenfor huset, så hun er litt "vakthund" også. Passer på godt og viser at "her er jeg og pass deg!" liksom. Men hun elsker selskap og at noe skal skje hele tiden. Veldig spretten er hun også. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte henne, for hun er det beste kjøpet jeg har gjort i hele mitt liv! Hun sprer også mye glede og er veldig lojal. Hun har ALDRI stukket av. De eneste gangene hun løper langt er når hun ser en katt, men hun kommer kjapt tilbake. Jeg har aldri nølt med å slippe henne løs (bortsett ifra farlige områder med trafikk i nærheten og sånt da) for jeg stoler på henne og vet at hun aldri ville stukket av og blitt borte lenge. Hun blir heller mer redd/panisk hvis hun ser at jeg begynner å bli langt unna henne, da løper hun alt hun kan for å komme nær meg igjen. Hun var aldri noe problem å oppdra som valp. Begynte sakte men sikkert å være borte fra henne, slik at hun var alene hjemme litt og litt. Så der er alt også helt supert. Og hver gang jeg kommer hjem, så går våkner hun fra sofaen, hopper forsiktig ned og står først og ser på meg før hun blir skikkelig glad og løper i fullfart mot meg. Hopper opp flere ganger og lager søte lyder. "mammamamma!" haha. Jeg har heller ikke opplevd noen sykdommer hos henne ennå. Det eneste hun har vært skadet på, er en sprukken labb etter en kald vinter i fjor eller fjor der igjen (husker ikke). Er hos veterinæren 1-2 ganger i året for helsesjekk og evt. kloklipping om jeg ikke har gjort det selv. Jeg har forelsket meg helt i denne rasen at jeg nå har kjøpt meg en valp til! Henter henne i starten av januar og gleder meg vilt! Så kort og greit, ønsker du en hund som har disse egenskapene: - Livlig og glad - Glad i mennesker - Elsker kos og selskap - Trenger en del mosjon (minst en lang tur om dagen + litt hjernetrim etc) - Lojal - Frisk (sjeldent sykdommer) - Liten og lett å ta med rundt etc. (Noen jack russler er miniatyrer mens andre kan være ganske store. Det kan du selv velge hva du foretrekker) - VELDIG søt/sjarmerende - Smart (Jack Russler er ikke kokoe, bare veldig livlige og ville av seg. Men de lærer utrolig fort og er egentlig veldig smarte hunder. Det har jeg ihvertfall erfart på min hund!) Velg Jack Russell! :D Anonym poster: 404bc16aaa5338234c4ae51e6ec05be1
RoH Skrevet 18. desember 2012 #42 Skrevet 18. desember 2012 Partisk, jeg bare forteller om en rase jeg er veldig fornøyd med! Jeg har aldri hørt at de har problemer med fordøyelsen? Og jeg vil si at de er større enn katter og de er veldig aktive og spreke. Det er kjekt at de ikke er så store, du kan bare ta dem under armen hvis det skulle være noe - hvis man møter løse hunder for eksempel. Gikk nok på at du skriver at du er oppdretter. Av de over 50 hundene jeg har hatt er det kanskje 8-10 jeg har slitt sykdommer / hyppige vetrinærbesøk. .5 av disse var rasehunder, har forøvrig kun hatt 5 rasehunder så her er faktisk problemene 100 %. Ganske god uttelling. Så mitt råd er. Finn ut hvem foreldrene er, finn ut hvem besteforeldrene er. Sjekk sykdomshistorikken, sjekk tidligere tidligere kull og hvordan disse er blitt, gemytt, sykdom osv. Når du skaffer deg en hund har du forhåpentlig en kompis de neste 10-14 årene. Men du kan også skaffe deg et veldig stort problem.
Gjest Skrevet 18. desember 2012 #43 Skrevet 18. desember 2012 Strengt tatt så har alle raser sykdommer, alle hunder kan få noe, og det er derfor det også er enda viktigere å gjøre seg godt kjent med en rase, sjekke opp foreldrene og avl, og prate mye med folk i miljøet før man skaffer seg en hund! Jeg har en forholdvis frisk rase, ingen kjente store sykdommer som de fleste raser, men såklart, gjør man ikke arbeidet på den så kan man lett få syke eksemplarer av den rasen og!
påtuppa Skrevet 18. desember 2012 #44 Skrevet 18. desember 2012 (endret) Hva med labrador? Verdens snilleste, med rimelig høyt aktivitetsnivå uten at de er utprega jakthunder. Og trofaste som få. Har selv cavalierer. Som er helt fantastiske! Men ikke ideell dersom man ønsker en hund som skal "tvinge eieren" til større aktivitet, da de fort kan trives med å være kosehunder (selv om de like fullt kan være aktive småtasser). Endret 18. desember 2012 av påtuppa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå