Gå til innhold

Hjelp til valg av hunderase?

Fremhevede innlegg

Gjest Badebuksa
Skrevet

Ville mye heller hatt dansksvensk gårdshund enn puddel! De er kanskje små, men innmari tøffe xD De er større enn shetland sheepdog også...

Javel, jeg ville mye heller hatt puddel enn dansk svensk gårdshund!

Pudler er tøffe! Og herlige! Og allsidige :danse:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jack Russell Terrier er en veldig flott og aktiv hund med mye personlighet! De har desverre fått et ufortjent rykte på seg for å være helt "koko". Men dette kan jeg bekrefte at er ene og alene eierens skyld! En jack russell er meget lett å "forme" fra den er valp. Er du rolig med valpen mens den vokser opp vil den bli verdens herligste hund! Desverre er det noen som syntes det er kult og morsomt å leke røft med dem som valper, stresse dem opp osv. Da får du nok en stresset og aggressiv hund! Jeg snakker av erfaring da vi driver oppdrett av Jack Russell Terrier. Det er bare å spørre hvis du lurer på noe om rasen! Er forresten en veldig frisk rase, ingen KJENTE sykdommer. Hvis du f.eks ser på Golden Retriever er de disponert for veldig mange sykdommer.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jack Russell Terrier er en veldig flott og aktiv hund med mye personlighet! De har desverre fått et ufortjent rykte på seg for å være helt "koko". Men dette kan jeg bekrefte at er ene og alene eierens skyld! En jack russell er meget lett å "forme" fra den er valp. Er du rolig med valpen mens den vokser opp vil den bli verdens herligste hund! Desverre er det noen som syntes det er kult og morsomt å leke røft med dem som valper, stresse dem opp osv. Da får du nok en stresset og aggressiv hund! Jeg snakker av erfaring da vi driver oppdrett av Jack Russell Terrier. Det er bare å spørre hvis du lurer på noe om rasen! Er forresten en veldig frisk rase, ingen KJENTE sykdommer. Hvis du f.eks ser på Golden Retriever er de disponert for veldig mange sykdommer.

Men de har kjempemye jaktinstinkt.

Skrevet

Javel, jeg ville mye heller hatt puddel enn dansk svensk gårdshund!

Pudler er tøffe! Og herlige! Og allsidige :danse:

Syns de er så rare i pelsen jeg, liker ikke de krøllene =P Holder meg unna krølla og strihåra ;-)

Flatcoat er nevnt her, det er supre hunder om du oppdrar de riktig! Samme med nova scotia duck tolling retriever =)

Skrevet

Om du ser etter en trivelig og sosial hund ville jeg styrt unna terven. Nervøsitet, stress og miljøberørthet er vanlige problemer på det mentale plan, deretter har vi HD, øyesykdommer og epilepsi på de fysiske plan. Terven er vel generelt ganske frisk fysisk sett, da står det mye verre til på det mentale planet. De er også generelt intense hunder, de er kvikke og impulsive og som eier er det utfordrende å ligge foran dem hele tiden. Nytter ikke å kjøpe belger om du er født et kvarter for sent, som man pleide å si før.

Selv om det er mange som avler mer ”familiehund” terver nå i dag og en del linjer har blitt mye mildere, så har jeg det inntrykket at det er flere av disse som er skjøre mentalt, enn det man finner etter brukslinjer.

En annen ting er at gjeterhunder generelt krever mer mental stimuli enn fysisk mosjon for å være fornøyde. Altså, om hovedfokuset ditt ligger på turer, bør du heller se deg om etter en rase som ikke krever så mye mental stimuli.

Springer spaniel og flat coated retriever/labrador etter moderate linjer er de jeg tenker på. Dette er generelt stødige og lærenemme hunder. Det går like greit med fysisk mosjon som mental stimuli (beste er begge deler), og de er fine ”poteter” (kan brukes til det meste). De er ikke riktig like kvikke og tar ikke ting like fort som en terv, men i de fleste tilfeller ikke dette negativt. En hund som lærer raskt lærer inn negative ting like raskt som positive, og det tar lengre tid å lære bort eller korrigere en feil innlært øvelse enn det tar å lære inn en ny.

Om du ønsker å bruke mindre tid på mental stimuli, så kan dalmatiner eller schnauzer være en idé. Disse kan være litt striere, men de krever mer fysisk mosjon enn mental stimuli. De kan fortsatt brukes til det meste dog, og det finnes dalmatinere som brukes til lydighet og redningshunder.

For øvrig kan det være verdt å merke seg at det finnes noe sykdom på de rasene jeg har nevnt, spesielt dalmatiner.

Nå er vel generelt jack russelen ganske så kvikke. Herlige hunder når de er riktig skrudd sammen, men mange av dem har veldig lett for å begynne å stresse. Mange terriere har også lav bitehemning, som i kombinasjon med stress ikke alltid er like hyggelig. Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at det finnes mye hundeaggresjon hos jacken. Er ikke sjeldent man hører lyd fra jack russel ringen på utstilling, eller at man møter hundeaggressive jacker.

Mye er garantert eiers skyld, men om ikke hunden allerede hadde vært disponert, så ville ikke hunden utviklet det heller.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Syns de er så rare i pelsen jeg, liker ikke de krøllene =P Holder meg unna krølla og strihåra ;-)

Flatcoat er nevnt her, det er supre hunder om du oppdrar de riktig! Samme med nova scotia duck tolling retriever =)

Har du klappet en? :)

Skrevet

Har du klappet en? :)

Ja, seff =P

Skrevet (endret)

Altså, jeg må jo såklart følge de uskrevne hundereglene og anbefalle min egen rase! Nemlig finsk lapphund, dog begge lapphundrasene kan fint pase til beskrivelsen din :)

Der er sosiale av seg, men alikevel litt sky! De blir nok ikke med første og beste hjem, men går heller ikke av veien for å hilse på alt på dens vei ;)

De er smarte og kjapptenkte av seg, og finner gjerne en bedre løsning på "problemet" enn hva eierene gjør (min syntes nemlig det å hoppe over hinder er teit, han kan jo gå under)!

Min er familiehund, han får sine turer, han får sine litt langturer, og han ahr null problem med å heve seg rundt og være med på en fjelltur en ukes tid heller :)

Rundt 50 cm og 18-20 kilo er passe stort nok for de fleste :)

Ikke noe spesielt jakthund, men de er ikke den typen hund man har løse uten at man vet man har stålkontroll for rådyr er spennende og de er vant til å gjete fra gammelt av og dette kan henge igjen i noen!

Ingen kommentar ;)

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/615893_4851636808439_1885261035_o.jpg

De er meget lettlærte, men pass deg for egne løsninger! Og det er neste obligatorisk at alle lapphunder lærer sitte bamse!

Det der derimot kommer ann på individet, min liker kos, han holder seg i nærheten, men han ligger ikke på fanget og diller. Det er alt for varmt for han!

Det som derimot er med lapphunder er bjeffing, men hvis dette tas tak i tidlig er det til et minimum. Min bjeffer ved leking hos andre hunder, han bjeffer når det kommer noen til oss og det kommer folk inn på gårdsplassen våres. Og han bjeffer hvis han blir frustert og ikke skjønner noe. Ellers er han ganske så stille :)

Endret av Gjest
Skrevet

Engelsk springer spaniel - hørt at de skal være ganske greie som ''førstegangseier hunder''.

Cocker spaniel.

Cavalier King Charles Spaniel.

Eller så er det jo retrivere, dog jeg personlig har opplevd at flatcoated er mere energisk enn golden og labrador. Det gjelder jo nødvendigvis ikke alle sammen.

Anonym poster: 1f5e934c2c3ede52ae4c0b511b92f9be

Skrevet (endret)

Hehe! Kan se for meg det ;) hva slags hund har du da?

Finnes de korthåra også, altså? Er det forskjell i gemytt på kort og langhåra? :)

Hvis jeg ikke tar helt feil så er Korhårs collien friskere enn langhårs collien.

http://www.google.no...,r:55,s:0,i:253 De er jo veldig fin også da! hihi

Korthårs collie er med på alt, de holder seg i nærheten, det er en relativt frisk rase. de har masse sjarm, er ikke utpreget kranglefanter. De er veldig flotte familie hunder, personlig så syntes jeg K-collien er enklere enn labradoren. jeg har egentlig bare positive ting å si om rasen. Og hadde jeg ikke vært ihugga tur menneske som elsker huskyer så hadde jeg hatt k-collie for lengst.

http://www.nck.no/?id=369&c=Korth%C3%A5r

Endret av Ruskemor
Skrevet

Sjekket ut kooiker?

Anonym poster: 768e695b5b304cd31375951ce3f6e15a

Skrevet (endret)

Signerer Ann Christin som anbefaler finsk lapphund! :) Beskrivelsen er spot on, kjenner tispa vår veldig godt igjen der, bortsett fra at de eneste bjeffene her i huset er når det kommer folk. En stor fordel for sånne som meg som hater å støvsuge er at de røyter kun to ganger i året,og da kommer det i dotter istedet for en trillion løse hår :)

Endret av Chaya
Gjest Novacane
Skrevet

Eurasier! En helt herlig og ikke minst pen hunderase. I rasebeskrivelsen står det at den kan være reservert mot fremmede, men det kommer heelt ann på hvordan du sosialiserer hunden din mener nå jeg, min eurasier er litt reservert, men overhodet ikke på en aggresiv og skarp måte, er heller det at hun trekker seg litt tilbake hvis noen blir for pågående. Ellers er hun en smart hund, lærer ting fort, liker å være ute. Barnevennlig, veldig snill og grei og veldig lett å ha med å gjøre, alt kommer selvfølgelig ann på hvordan man oppdrar hunden sin, men eurasier kan anbefales på det sterkeste! Bjeffer også svært lite, er bare et lite boff hos oss innimellom hvis det er noen fremmede på tomta :)

Skrevet

Signerer Ann Christin som anbefaler finsk lapphund! :) Beskrivelsen er spot on, kjenner tispa vår veldig godt igjen der, bortsett fra at de eneste bjeffene her i huset er når det kommer folk. En stor fordel for sånne som meg som hater å støvsuge er at de røyter kun to ganger i året,og da kommer det i dotter istedet for en trillion løse hår :)

Og vi burde kanskje legge til at selv om det er en skikkelig langhåret rase er det minimalt med pelsstell! Jeg er lat og har min til hundefrisør to ganger i året for å ta underulla skikkelig (han røyter litt rart og jeg har ikkt tolmodighet :gjeiper: ) og det er de eneste gangene han blir greid, regner med at de som driver med utstilling kanskje greier de litt oftere...

Skrevet

Oi, her har det kommet mange gode forslag! Keep em coming! Noteres ned...

Skrevet

Slår et lite slag for eurasier jeg også :) herlig rase, alle jeg har møtt har sjarmert meg i senk! Tispa mi er glad i folk, men vil ikke nødvendigvis hilse på alle. Da holder hun seg bare litt unna, hun har aldri vist tegn på aggressivitet. Sta, men lettlært og smart, trives best med korte treningsøkter. Hun krever ikke enormt med mosjon, men hun er vant til å få en ordentlig tur hver dag, så hun kan vandre litt frem og tilbake om det blir ettermiddag og hun enda ikke har fått turen sin, hehe. Kan være med på en mengde forskjellige aktiviteter! Bjeffer omtrent aldri, og krever lite pelsstell. Røyter i "dotter" som er lette å samle opp :)

Skrevet (endret)

Litt partisk kanskje? Er en god del i trekkhundmiljøet som har skaffet seg JR eller fox. Gøyale små hunder men enkelte har problemer med fordøyelse.

Litt størrelse = bitte liten omtrent som en katt?

Endret av RoH
Skrevet

Litt partisk kanskje? Er en god del i trekkhundmiljøet som har skaffet seg JR eller fox. Gøyale små hunder men enkelte har problemer med fordøyelse.

Litt størrelse = bitte liten omtrent som en katt?

Partisk, jeg bare forteller om en rase jeg er veldig fornøyd med! Jeg har aldri hørt at de har problemer med fordøyelsen? Og jeg vil si at de er større enn katter og de er veldig aktive og spreke. Det er kjekt at de ikke er så store, du kan bare ta dem under armen hvis det skulle være noe - hvis man møter løse hunder for eksempel.

Skrevet

Ja det er en frisk sykdom men selvfølgelig har den kjente sykdommer. Hvor i allverden har du det fra?

" Grunnleggende krav til avlsdyr

Et viktig krav i den generelle hundeavlen er at et avlsdyr skal være klinisk og funksjonelt friskt.

Målet for rasegruppens avlsarbeid er å sikre Jack Russell Terrierens fremtid, med sunne, rasetypiske og funksjonsdyktige individer.

Det rasetypiske i forhold til eksteriør og gemytt, ivaretas gjennom rasens standard som mål for avlsarbeidet. Funksjonsdyktighet innebærer at Jack Russell Terrieren skal fungere i de sammenhenger den er: som familehunder, avlsdyr, jakthund og brukshund.

Jack Russell Terrier er en relativt frisk hunderase som gjerne blir 13 - 15 år, om ikke eldre. Det er beskrevet noen arvbare lidelser, men disse kan ikke sies å være utbredt på rasen i Norge. Det kan selvfølgelig dukke opp tilfeller av ulike sykdommer og lidelser på JRT som det gjør hos andre hunderase, men alt i alt er JRT en frisk hunderase.

Det finnes ingen avlsrestriksjoner vedrørende helse på rasen, men mange oppdrettere og andre JRT eiere sjekker hundene sine for arvbare øyenlidelser og for patella luksasjon.

Den største årsaken til skader og tidlig død er ulykker. JRT er en utpreget nysgjerrig hund, den er kjapp, smidig og uredd. De kaster seg gjerne ut på nye opplevelsesturer, og dette gjør at de kan komme opp i situasjoner som kan påføre dem skader, noen ganger dødelige. De er utsatt for påkjørsler, skader fra større hunder og drukning. De kan stikke av på ”jakt” og gå seg fast i naturen, enten på fjellhyller eller ned i hi der de ikke kommer seg opp igjen.

Øyenlysning og øyenlidelser

Det finnes en rekke øyenlidelser som kan oppstå hos hund og mange av disse er arvelige. Det er ønskelig at hunder som skal brukes i avl i alle fall øyenlyses en gang i avlshundens liv og øyenlysningen utføres etter 12 måneders alder og før hunden settes i avl.

Hos JRT er det spesielt linseluksasjon som antas å være arvelig uten at dette hittil er registrert påvist på norskfødte JRT. Det finnes en DNA-test der en kan finne ut om avlshunden er bærer av genet som fører til linseluksasjon (PLL). Animal Health Trust i England tilbyr nå oppdrettere å ta en PLL DNA test på sine avlsdyr. Dette er en enkel test. Du kan lese mer om dette på denne linken. Kun få laboratorier er godkjent av NKK og skjema for testen finnes på NKK sine hjemmesider (www.nkk.no).

Det er kun veterinærer med særskilt autorisasjon som får drive med øyenlysning av hunder. Resultatet sendes inn for registrering hos NKK Dogweb og det er mulig å få hunden sin øyenlyst på de fleste NKK utstillinger. Din veterinær vil kunne gi opplysning om hvem i ditt nærområde som er autorisert for å øyenlyse hunder.

Patella luksasjon hos hund (Patella luksasjon = Løse kneskåler)

Patella, dvs. kneskålen, skal normalt ligge i patellafuren på fremsiden av lårbeinet, på høyde med kneleddet. Der blir den holdt på plass av furens kanter, leddbånd og muskler. Kneskålen skal ikke kunne skyves ut av patellafuren.

Med patella luksasjon menes den tilstand da patella ikke lenger ligger stabilt på plass. Den glipper mer eller mindre lett ut av stilling (den lukserer). Patella luksasjon er et resultat av feil utvikling av hele bakbeinet, og en vil derfor vanligvis kunne oppdage lidelsen i ung alder. Patella luksasjon deles inn i 4 grader, alt etter hvor store anatomiske avvik som foreligger.

Patella luksasjon er en av de arvbare lidelsene man finner hos Jack Russell Terriere. Det ønskelig at man undersøker avlshunder med henblikk på patella luksasjon, tidligst ved 1-års alder.

En del oppdrettere ønsker også at valpekjøperne får hunden sin undersøkt for Patella luksasjon slik at de får en oversikt over forekomst av dette på sine avlslinjer. Etter undersøkelsen får man en kneledds attest som dokumenterer patella statusen på din hund.

Det jobbes for å få en nasjonal registrering av patella luksasjon i NKK Dogweb (lik de registreringer man har for en del andre arvbare lidelser), men det vil ennå gå en tid før dette er mulig. "

Anonym poster: 0a9b7be8ba99f770e33fe736b4f8b560

Skrevet

Ja det er en frisk sykdom men selvfølgelig har den kjente sykdommer. Hvor i allverden har du det fra?

" Grunnleggende krav til avlsdyr

Et viktig krav i den generelle hundeavlen er at et avlsdyr skal være klinisk og funksjonelt friskt.

Målet for rasegruppens avlsarbeid er å sikre Jack Russell Terrierens fremtid, med sunne, rasetypiske og funksjonsdyktige individer.

Det rasetypiske i forhold til eksteriør og gemytt, ivaretas gjennom rasens standard som mål for avlsarbeidet. Funksjonsdyktighet innebærer at Jack Russell Terrieren skal fungere i de sammenhenger den er: som familehunder, avlsdyr, jakthund og brukshund.

Jack Russell Terrier er en relativt frisk hunderase som gjerne blir 13 - 15 år, om ikke eldre. Det er beskrevet noen arvbare lidelser, men disse kan ikke sies å være utbredt på rasen i Norge. Det kan selvfølgelig dukke opp tilfeller av ulike sykdommer og lidelser på JRT som det gjør hos andre hunderase, men alt i alt er JRT en frisk hunderase.

Det finnes ingen avlsrestriksjoner vedrørende helse på rasen, men mange oppdrettere og andre JRT eiere sjekker hundene sine for arvbare øyenlidelser og for patella luksasjon.

Den største årsaken til skader og tidlig død er ulykker. JRT er en utpreget nysgjerrig hund, den er kjapp, smidig og uredd. De kaster seg gjerne ut på nye opplevelsesturer, og dette gjør at de kan komme opp i situasjoner som kan påføre dem skader, noen ganger dødelige. De er utsatt for påkjørsler, skader fra større hunder og drukning. De kan stikke av på ”jakt” og gå seg fast i naturen, enten på fjellhyller eller ned i hi der de ikke kommer seg opp igjen.

Øyenlysning og øyenlidelser

Det finnes en rekke øyenlidelser som kan oppstå hos hund og mange av disse er arvelige. Det er ønskelig at hunder som skal brukes i avl i alle fall øyenlyses en gang i avlshundens liv og øyenlysningen utføres etter 12 måneders alder og før hunden settes i avl.

Hos JRT er det spesielt linseluksasjon som antas å være arvelig uten at dette hittil er registrert påvist på norskfødte JRT. Det finnes en DNA-test der en kan finne ut om avlshunden er bærer av genet som fører til linseluksasjon (PLL). Animal Health Trust i England tilbyr nå oppdrettere å ta en PLL DNA test på sine avlsdyr. Dette er en enkel test. Du kan lese mer om dette på denne linken. Kun få laboratorier er godkjent av NKK og skjema for testen finnes på NKK sine hjemmesider (www.nkk.no).

Det er kun veterinærer med særskilt autorisasjon som får drive med øyenlysning av hunder. Resultatet sendes inn for registrering hos NKK Dogweb og det er mulig å få hunden sin øyenlyst på de fleste NKK utstillinger. Din veterinær vil kunne gi opplysning om hvem i ditt nærområde som er autorisert for å øyenlyse hunder.

Patella luksasjon hos hund (Patella luksasjon = Løse kneskåler)

Patella, dvs. kneskålen, skal normalt ligge i patellafuren på fremsiden av lårbeinet, på høyde med kneleddet. Der blir den holdt på plass av furens kanter, leddbånd og muskler. Kneskålen skal ikke kunne skyves ut av patellafuren.

Med patella luksasjon menes den tilstand da patella ikke lenger ligger stabilt på plass. Den glipper mer eller mindre lett ut av stilling (den lukserer). Patella luksasjon er et resultat av feil utvikling av hele bakbeinet, og en vil derfor vanligvis kunne oppdage lidelsen i ung alder. Patella luksasjon deles inn i 4 grader, alt etter hvor store anatomiske avvik som foreligger.

Patella luksasjon er en av de arvbare lidelsene man finner hos Jack Russell Terriere. Det ønskelig at man undersøker avlshunder med henblikk på patella luksasjon, tidligst ved 1-års alder.

En del oppdrettere ønsker også at valpekjøperne får hunden sin undersøkt for Patella luksasjon slik at de får en oversikt over forekomst av dette på sine avlslinjer. Etter undersøkelsen får man en kneledds attest som dokumenterer patella statusen på din hund.

Det jobbes for å få en nasjonal registrering av patella luksasjon i NKK Dogweb (lik de registreringer man har for en del andre arvbare lidelser), men det vil ennå gå en tid før dette er mulig. "

Anonym poster: 0a9b7be8ba99f770e33fe736b4f8b560

Dette står på NKK, og de færreste Jack Russell Terriere er registrert i NKK, de lukket faktisk stamboka i 2001-2002 (husker ikke nøyaktig). Unnskyld da, for at jeg ville fortelle om disse flotte hundene, TS spurte etter en hunderase og jeg ville gjerne fortelle om en rase jeg var fornøyd med. Og hva var vitsen med å merke hele teksten i svart, umulig å lese!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...