Gå til innhold

nattsvette hos menn


delilah_

Anbefalte innlegg

Hei!

Min kjære samboer har i det siste hatt endel "våte" netter. Midt på natta kan han (og jeg) våkne av at han er dyvåt av svette. Han er ikke syk, eller har feber, så dette er et lite mysterium for oss begge. Han mener heller ikke at det grunner i mareritt. Verken han eller jeg tror vel at det dreier seg om noe alvorlig, men det er jo litt merkelig.

Er det noen av dere som vet hva dette kan være? Noen som har opplevd det samme? Vi er takknemlige for svar :)

Delilah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Jeg vet ikke hva det kommer av, men av og til skjer det med Bjørnemannen også.

Det verste jeg har vært borti var på en korpsleir, Bjørnemannen lå mellom meg og en kamerat, alle i hver sin sovepose. Kameraten til Bjørnemannen svetta så sinnsykt om natta, at soveposen hans var dryppvåt, og da mener jeg dryppvåt! Soveposen til Bjørnemannen hadde en stor, våt flekk på seg der den hadde ligget inntil kameratens pose. Det var akkurat som om noen hadde helt en bøtte vann i soveposen. Og nei, han hadde ikke vætt posen sin...

Hvis noen vet hva det kommer av, så fortell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tur til legen? Bare for å få bekreftet at det ikke er noe å bekymre seg over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger.

Han er forøvrig 28 år, og ja; jeg kommer nok til å sende ham en tur til legen hvis dette vedvarer. Jeg tenkte bare at det kanskje var noen her inne som hadde vært borti det samme og visste hva det kom av.

Vi får se hva som skjer.

delilah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er også plaget av nattesvette/kaldsvetting, men hos ham henger det ofte sammen med mareritt, urolighet og dårlig søvn, dvs. det ser ut til å være psykisk (han er 25). Han er noe plaget med angst ellers også.

Jeg var plaget med dette for noen år siden, det viste seg å komme av østrogenmangel og ble bedre av østrogentilskudd. Men det kan det jo ikke være for menn :wink: Om menn kan få lign. hormonelle problemer vet jeg ikke?

Lykke til, vet hvor ubehagelig det kan være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Jeg er av typen som svetter ekstremt lite, unntatt under trening, men har også opplevd å våkne dyvåt av svette i perioder. Ikke har jeg vært syk, hatt mareritt eller noe som helst. Og mest gjaldt det nakke og bryst. Men plutselig en dag var det borte, hvis jeg tenker meg om :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethereal:

Jeg er som deg og svetter lite. Skal jobbe lenge og HARDT også før det blir noe særlig svetting under trening.

Men av og til svetter jeg kraftig om natten. Spesielt på brystet.

Jeg får denne svetten under mensen, så det kan tyde på at det i mitt tilfelle er hormonelt betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mannen min svetter også om natten. Noen ganger mer enn andre.. Jeg tror det er helt normalt hos menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

@Lula: Jeg spurte min svigerinne som er sykepleier, og hun antydet også at det sannsynligvis er hormonelt. Men for min del er det ikke noe stort problem, når det skjer så sjelden. Jeg var bare redd for at noe kunne være galt, selv om jeg følte meg frisk som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Det behøver ikke å være noe spesielt, men jeg ville gått til legen likevel. Nattsvette kan være symptom på enkelte alvorlige sykdommer. (Ikke bekymre deg masse nå da, det er absolutt ikke meningen å skremme deg! Sannsynligvis er det ikke farlig i det hele tatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svetter aldri ellers men en periode var jeg plaget av samme nattesvetten... våknet opp i en dam, det var ikke noe spesielt godt!

Leste litt på nettet om dette og fant ut at det kan være stråling fra mobilen som forstyrrer (ettellerannet i kroppen, husker ikke hva det het)

Sover han med mobilen ved siden av seg? Det kan også være stråling fra pc og tv.

Kvitt dere med all elektronikk på soverommet (hvis dere har) og ikke ha på tv for mye om dagen.

Håper det kan være til hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest arnold

Svetter aldri ellers men en periode var jeg plaget av samme nattesvetten... våknet opp i en dam, det var ikke noe spesielt godt!

Leste litt på nettet om dette og fant ut at det kan være stråling fra mobilen som forstyrrer (ettellerannet i kroppen, husker ikke hva det het)

Sover han med mobilen ved siden av seg? Det kan også være stråling fra pc og tv.

Kvitt dere med all elektronikk på soverommet (hvis dere har) og ikke ha på tv for mye om dagen.

Håper det kan være til hjelp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arnold

Antakelig skyldes denne svettingen senkning av testosteronnivå. Dersom man inntar kunstig testosteron, vil man når nivået synker få svære svettetokter. Prøv å motvirke dette med å ta Clomid eller arimedex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til svetten er at kroppen prøver å kvitte seg med avfallsstoffer. Idag spise vi så mye rart, og det hoper seg opp i kroppen av all slags dritt. Så kroppen prøver å rense seg selv og kvitte seg med avfallsstoffer.

Alle vet jo at kroppen skiller ut avfallsstoffer gjennom huden(svette), gjennom lungene(når vi puster ut) og ved urin og avføring, og vi må ikke glemme mensen(lukter mensen ille har vi spist mye dårlig mat, samme gjelder sæden til menn).

Iblandt blir det for mye for kroppen, og da svetter vi ekstremt(noen ganger får vi en vond kroppslukt også), så om dere får et sunnere kosthold, vil kroppen stabilises seg selv og dette vil gå over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at dårlig kosthold kan få kroppen i ubalanse og påvirke bl.a. hormonene.

Et kosthold med mye vann, sundt fett, protein, grønnsaker, frukt

og lite karbohydrater og stivelse og eventuelt melkeprodukt, om man ikke tåler det, er bra for kroppen.

De største synderene for kroppen er hvetemel, sukker, melk og tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter også med dette, men jeg er ikke mann:s jeg er jente på 22 år.

Merket først til svettingen for 1 år tilbake, det kommer og går i perioder.

Både om vinter og sommer, nå sover jeg uten dyne og det hjelper. Jeg har konstant stress/angst så er vel i forbindelse med det, derfor jeg ikke går til legen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...