Gjest lolle Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Nå i kveld angrep dachsetispen min (åtte år)igjen en gutt som jeg dater, helt uprovosert (dette skjedde også for noen måneder siden med en annen gutt jeg traff). Hadde akkurat vært ute på tur m henne og hun var blid og fornøyd. Da jeg kom inn så hoppet hun rett opp i sofaen der han jeg treffer for tiden satt m en laptop på fanget. Hun prøvde å komme på fanget hans, men han sa 'nei' til henne og holdt hun unna m ene armen. Da klikket det totalt for henne, og hun bet han først på underarmen (men her fikk hun ikke ordentlig tak gjennom genseren) så hun bet på nytt i hånden hans. Jeg løp til og måtte åpne munnen hennes slik at hun slapp taket. Utrolig skremmende opplevelse enda en gang..jeg mistenker at hun rett og slett ble gretten fordi hun ikke fikk bestemme, og derfor bet til. Har ved tidligere anledning snakket m hunteterapeut som trodde det kanskje var en mulighet for at jeg ikke var streng nok mot henne, slik at hun så seg selv som sjefen i huset. Hun er f.eks ofte i sofaen med meg, det er ikke slik at hun må "få lov" av meg først. Men når det er sagt, så hører hun på meg dersom jeg ber hun gå ned fra sofaen, eller ved få anledninger ikke får gå opp..hva tror dere dette er? Ble utrolig lei meg og satt ut av det her, og setter veldig stor pris på svar fra dere!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Vel, det kan jo være en blanding av "jeg vil bestemme" og at hun kanskje er sjalu? Siden hun angriper menn du treffer, kanskje hun, om du har hatt henne i 8år, ikke er så interessert i mer selskap? Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0 3
Gjest Badebuksa Skrevet 9. desember 2012 #3 Skrevet 9. desember 2012 Det er ikke uprovosert. Hun ble helt klart provosert av noe. Mest sannsynlig at han holdt henne unna med armen, så vel på ham som truende, kanskje han gjorde en bitteliten bevegelse ingen av dere hadde lagt merke til/husker. 5
Gjest lolle Skrevet 9. desember 2012 #5 Skrevet 9. desember 2012 Uff syns dette er helt forferdelig trist. Hun er ellers utrolig hengiven og glad mot alle mennesker. Spesielt han hun bet idag har hun fått utrolig god kontakt med. Forstår det virkelig ikke, han holdt armen helt stille inntil brystet hennes slik at hun ikke skulle gå opp på fanget hans. Da bet hun han..det ble et knøttlite hull på huden bare, men likevel...i følgen han begynte hun å slippe da jeg kom til. Rett etterpå må hun ha forstått at det var galt, for hun kom rett bort til han ved føttene hans, som om hun forsøkte å be om unnskyldning. Hun har virket veldig nedfor siden, sikkert fordi vi nå begge ignorerer henne. Hun kan nok veldig godt hende bære sjalu ja..har vært alene m henne de siste 3 1/2 årene, så hun er vant med at det kun er oss to. Dessuten er hun nok litt eiesyk på meg fra før av. Men viktigst av alt, hva skal jeg gjøre for at dette forhåpentligvis aldri skjer igjen? Er så ufattelig glad i henne..!
LittleJ Skrevet 9. desember 2012 #6 Skrevet 9. desember 2012 Nå får jeg sikkert bråk her, men sånn er dachs... Er det strihåra? Dachs er en av de mest undervurderte hunderasene! 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #7 Skrevet 9. desember 2012 Nå får jeg sikkert bråk her, men sånn er dachs... Er det strihåra? Dachs er en av de mest undervurderte hunderasene! Bråk og bråk, men du får motargumenter. Jeg hadde dachs i 14år, var aldri noe problem, hverken mot meg, kjærester, ekser, venner, eller noe. Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0
LittleJ Skrevet 9. desember 2012 #8 Skrevet 9. desember 2012 Bråk og bråk, men du får motargumenter. Jeg hadde dachs i 14år, var aldri noe problem, hverken mot meg, kjærester, ekser, venner, eller noe. Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0 Men det er ikke ALLE dachser som er sånn... Men de er utrolig undervurdert, har hørt om mange som har kjøpt sånn "søt liten hund" som har andra på det i ettertid. Det er en jakthund og sammen med feks border collie er den ikke skapt for vanlig familieliv - da kjøper man en golden ell lignende. 1
Gjest lolle Skrevet 9. desember 2012 #9 Skrevet 9. desember 2012 Ja hun er strihåret, om det skulle ha noe å si.. Har hatt hun snart ni år, så jeg vet hva slags rase det er. Hun har alltid respekt for meg, eneste er at jeg kanskje kan bli enda litt strengere eller tydeligere for å vise hun at jeg er sjefen. Hvis det er der det ligger da, og ikke at det er pga at hun er sjalu. Men er det noen som har konkrete tips til meg? Hun er ellers en veldig glad hund, og trygg på mennesker.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #10 Skrevet 9. desember 2012 Nå får jeg sikkert bråk her, men sånn er dachs... Er det strihåra? Dachs er en av de mest undervurderte hunderasene! Men det er ikke ALLE dachser som er sånn... Men de er utrolig undervurdert, har hørt om mange som har kjøpt sånn "søt liten hund" som har andra på det i ettertid. Det er en jakthund og sammen med feks border collie er den ikke skapt for vanlig familieliv - da kjøper man en golden ell lignende. Som du motsier deg selv. Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0
Gjest lolle Skrevet 9. desember 2012 #11 Skrevet 9. desember 2012 Kan noen vær så snill å forsøke og hjelpe, i stedet for å krangle...? Det her er en sak jeg tar veldig alvorlig!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #12 Skrevet 9. desember 2012 Ok, beklager! Men dersom det er sjalusi i bildet, og det er jo ikke helt umulig, kanskje hun trenger å bruke noe tid og lære seg å relatere seg til din nye flørt? At hun skjønner at selv om det er deg og ham, så er det også henne, men hun får ikke utøve makt mot ham, makt hun ikke har. Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0
LittleJ Skrevet 9. desember 2012 #13 Skrevet 9. desember 2012 Som du motsier deg selv. Anonym poster: b27256d04199a8ad88bd69e9199d4aa0 På hvilken måte da? Jeg vet retrieverne er jakthunder også, men hvis man skaffer seg en som ikke har jaktgener (noe de færreste har i Norge) er de fine familiehunder - Bedre enn dachs, bc, dunker osv...
Gjest Badabing Skrevet 9. desember 2012 #14 Skrevet 9. desember 2012 På hvilken måte da? Jeg vet retrieverne er jakthunder også, men hvis man skaffer seg en som ikke har jaktgener (noe de færreste har i Norge) er de fine familiehunder - Bedre enn dachs, bc, dunker osv... Hvordan er dette relevant? Jeg har hatt strihåret dachs nesten hele livet, og deler ikke dine erfaringer. Det er vanskelig å si hvordan hunden din tolket situasjonen, det kan jo godt hende hun oppfattet situasjonen som truende. Er han du dater vant med hunder og hundespråk? Det er også godt mulig hun er sjalu som de andre foreslår. Ei venninne av meg hadde det problemet med sin hund, og det eneste som funket var at han og hunden hadde kvalitetstid sammen. Gikk turer, fikk mat av ham, godbiter osv. Litt vanskelig å spørre om i en datingfase kanskje, men det går jo an å foreslå det? PS: husk at han bør ha stivkrampevaksinen i orden.
Skywise Skrevet 9. desember 2012 #15 Skrevet 9. desember 2012 ”Sjalusi” som noen betegner det som, er som regel ressursforsvar eller dempende atferd. I denne situasjonen var det nok en sær, gammel dachsefrøken som så på sofaen som sin ressurs, og utøvde ressursforsvar. Det er ikke ukjent med dachser ser på senger, sofaer, stoler (alt som er komfortabelt og som de pleier å ligge i) som sin ressurs, og noe som de skal bestemme over. Vil anbefale deg å ikke la hunden være i samme møbel som besøket ditt, så skulle vel dette problemet i grunn være løst. Nå får jeg sikkert bråk her, men sånn er dachs... Er det strihåra? Men det er ikke ALLE dachser som er sånn... Men de er utrolig undervurdert, har hørt om mange som har kjøpt sånn "søt liten hund" som har andra på det i ettertid. Det er en jakthund og sammen med feks border collie er den ikke skapt for vanlig familieliv - da kjøper man en golden ell lignende. Standard dachs i alle hårlag er skarpe hunder (de mindre har jeg ingen kunnskap om så dem skal jeg ikke si noe om), dette er på grunn av at de ble, og noen fortsatt er, avlet som hi- og rovvilthunder. Selv langhårsvarianten som vel er den varianten med minst jaktinstinkt generelt, er ofte skarpe, så jeg ser ikke helt hvorvidt hunden er strihåret eller ei har noen relevans? Ellers er jeg helt enig i at alt for mange kjøper dachs uten å vite hva som faktisk bor i disse hundene. 1
Gjest lolle Skrevet 10. desember 2012 #16 Skrevet 10. desember 2012 Han jeg treffer er ikke vant m hunder fra før av. Han har vært endel hos meg ila ca tre måneder. Han kommer ellers utrolig godt overens m hun, han er en veldig trygg person og absolutt ikke noe usikker overfor henne( noe hun igjen blir veldig trygg på). Kanskje løsningen er at han er mer alene m hun, men at han også da etterhvert får snakke til hun de gangene hun gjør noe galt. Jeg tror kanskje hun ser seg selv som øverst på rangstigen her hjemme...
Gjest Bobler Skrevet 10. desember 2012 #17 Skrevet 10. desember 2012 Først ville jeg tatt en tur til veterinær og tatt en FULL helsesjekk. Sjekk spesielt tenner. Ellers er det lurt at kjæresten din er noe positivt for hunden, at han gir godbiter, går litt tur og er ålreit mot hunden. Du må også ikke glemme hunden selv om du har besøk av han, pass på å ha kvalitetstid med hunden selv om du har kjærestebesøk, og ha litt alenetid dere to. Hvis hunden hopper i sofaen og dere ikke vil ha den der så kommander den ned, ikke hold den borte med armene eller f.eks dytt den ned. Prøv også å lære dere å lese hunden bedre, den har garantert gitt en del signaler i forkant om at den føler seg truet eller utillpass, en hund biter sjeldent uten å ha gitt en gjeng med signaler først (så fremt disse ikke har blitt straffet bort tidligere. Noen tar bikkja i skinnet hvis den knurrer f.eks, det kan føre til at den senere går rett på biting fordi den har blitt straffet for å snakke språket sitt) De dempende signaler av Turid Rugaas er en fin bok dere begge bør lese. Hun tror garantert ikke at hun er høyest på rangstigen. Hun kan ha fått vondt eller følt seg truet.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2012 #18 Skrevet 10. desember 2012 Jeg vet ikke så mye om hunder, men sjekket med en jeg kjenner som er ekspert og som har jobbet med hunder i lang tid. Han pleier å si at en hund kan bite en gang om den er truet/nervøs/sur... Biter den 2 ganger har den et holdningsproblem og eieren har ikke kontroll på den... Biter den 3 ganger så er det et langt større problem med hunden og da kan det fort være genetisk. Men, klart at har hunden bitt 2 ganger uten at det er blitt store skader har man kanskje hatt flaks.... I ditt tilfelle høres det kanskje ut som du må velge mellom gutten eller hunden... Anonym poster: da65ef85df5da5b4be78d6d1f91f3604
QueenOfTheSidewalk Skrevet 10. desember 2012 #19 Skrevet 10. desember 2012 (endret) Om den bet igjennom huden må du avlive den. Og det bare fordi du ikke har klart å oppdra den. Det er bare til skrekk og advarsel, du må ta i et tak før det er for seint. Endret 10. desember 2012 av Evilposelos 1
kattepus89 Skrevet 10. desember 2012 #20 Skrevet 10. desember 2012 Vil du ha en hund som biter da...? Jeg er i mot å avlive hunder pga biting, kanskje du kan omplassere henne? Det høres for meg ut som om hun ble provosert over at han ville bestemme at hun ikke skulle i fanget, og at han evt gav et signal ubevisst som fikk henne til å enten føle seg truet eller prøve å dominere. Det får meg jo til å lure litt på hvordan hun har blitt oppdratt...? Det er jo typisk at mange små hunder får gjøre litt som de vil, ikke at jeg tror det om deg, men jeg spør bare.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå