Gå til innhold

Dachsen min bet helt uprovosert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han jeg treffer er ikke vant m hunder fra før av. Han har vært endel hos meg ila ca tre måneder. Han kommer ellers utrolig godt overens m hun, han er en veldig trygg person og absolutt ikke noe usikker overfor henne( noe hun igjen blir veldig trygg på). Kanskje løsningen er at han er mer alene m hun, men at han også da etterhvert får snakke til hun de gangene hun gjør noe galt. Jeg tror kanskje hun ser seg selv som øverst på rangstigen her hjemme...

Tror ikke hun ser seg selv som øverst på rangstigen eller ”sjefen/lederen”, da dette er en rimelig avleggs teori. Hunder har ingen behov for å være noen ”leder” fordi de ikke går i flokk på samme måte som ulven.

Ville ikke latt ham være alene med henne, og i alle fall ikke i situasjoner hvor han skal ta fra henne en ressurs, da ber du om å trigge ressursforsvaret hennes. Grunnen til at ressursforsvar hos dachs ofte ender i bitt er fordi de generelt er skarpe hunder, - altså de refleksreagerer på en trussel ved å angripe.

Den aller beste løsningen er å holde henne borte fra samme møbel som typen din, og alt annet besøk for så vidt. Hvorfor er det nødvendig å ha hunden klint til deg hele tiden?

Du, ikke typen din, skal kommandere henne ned, eventuelt ta henne i halsbåndet og ”leie” henne ned om hun ikke lystrer. Ikke dytt henne.

Etter hvert som hun tar hintet, så kan typen din begynne å kommandere henne (med deg til stede selvsagt) ned når hun sniker seg opp, innen da vil hun forhåpentligvis å sluttet å regne møbelet som sitt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør om typen er interessert i å trene litt med henne. Hun er kanskje redd for sine ressurser, men hvis han lufter henne, trener enkle kommandoer og triks, og belønner for dette med ros, godbiter osv vil han bli en som deler ut ressurser, og hun vil prøve å tekkes han, i stedet for å true han.

Anonym poster: d3a0c1337b35472212d4c92a479342c1

Skrevet

Bare så det er sagt, så er det helt uaktuelt å ta livet av henne el omplassere så lenge det var så liten skade og hun ellers oppfører seg veldig bra og respekterer meg. Jeg spurte om konkrete tiltak for å forbedre dette, slik at det ikke skjer igjen. Mener selv jeg er ganske god på å lese hennes signaler, er ikke slik at jeg ikke vet bæret av hunder el denne rasen! Jeg tror atferden hennes kan bedres ved at jeg er tydeligere mot henne mtp at hun f.eks skal få tillatelse av meg før hun hopper opp i sofaen. Da tror jeg ikke dette vil skje igjen. Forøvrig har både typen min og jeg vært alene m henne, så hun er godt ivaretatt og får mer enn nok oppmerksomhet.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for de siste konstruktive og konkrete tilbakemeldingene! Veldig lur idé om han begynner å trene m henne, hun elsker sånt og det er en smart måte å få hun til å høre på ham. Nei hun trenger ikke være klint opptil meg hele tiden, bare vant til at hun så å si alltid er der jeg er så det er sjelden jeg tenker noe særlig over det..tusen takk igjen, dette kan jeg gjøre noe med : )

Skrevet

Det er ingen grunn til å avlive en hund som bare følger sine instinkter og som ikke ha gjort alvorlig skade. Hunden ser nok på sofaen som sitt område, eller revir, og denne mannen som hunden bet, ser hun nok på som en inntrenger som hadde satt seg på hennes område. Det at mannen dyttet den unna med armen, ble nok sett på som en provokasjon og trussel, og da reagerte den på hunders vis ved å bite. Jeg har ikke sansen for å menneskliggjøre dyr ved å si at de er sjalu osv. Dette er en forsvarsmekanisme, et instinkt, og ikke sjalusi i den forstand som vi mennesker definerer det. Hunder tenker og føler annerledes enn mennesker.

Ta det med ro, det at hunden bet er ingen krise. Bare pass på at hunden kjenner sin plass på rangstigen, og at den slags "sjefing" ikke tillates.

Anonym poster: 8766099f0d97182c19558479f57ddd04

• Liker 1
Skrevet

Hunden bet igjen?

Og du synes det er OK?

Hva om den biter et barn neste gang?

Hunden skal ikke være avhengi av at hele verden trener med den for at den ikke skal bite.

Dacs er tøffe hunder. Kjenner til et tilfelle der en bet et nabobarn. Det var så vidt legene greide å redde armen på jenta fra amputasjon.

Selvsagt hadde kanskje hunden sine grunner, men det er ikke så vesentlig. Poenget her er at hunden din har en alt for lav terskel for å bite.

Dessuten kan faktisk stakkaren som ble bitt kreve avliving. Har du snakket med han om hva han føler.

Du må se i øynene at du pr i dag har et uansvarlig hundehold, og gjøre noe med det. Avliving eller intensiv trening. Situasjonen sånn den er nå er ikke holdbar.

Skrevet

Leste en undersøkelse om biting hvor Dachs var på toppen - just saying.

Anonym poster: 1fedbcaa95e6288bbcf1d3cd7d4dd3a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...