pleiepike Skrevet 9. desember 2012 #1 Skrevet 9. desember 2012 Jeg får det rett og slett ikke til! Det sies at dette er enkelt, men det vil bare ikke! Har du noen gode tips? .....er veldig glad for butikken i nærheten, den gav meg en pose fra toro i kveld!
Zzyzx Skrevet 9. desember 2012 #2 Skrevet 9. desember 2012 Hvor går det galt? Og husk at sukkerkulør er din beste venn.
pleiepike Skrevet 9. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2012 Jeg vet rett og slett ikke hvor... Virker som smørret og melet brenner seg eller noe :/ prøvde på passe varme, lav varme, sterk varme... det vil bare ikke haha noen med en god oppskrift?? :D
Zzyzx Skrevet 9. desember 2012 #4 Skrevet 9. desember 2012 Det skal jo brenne seg, på en måte. Det er det som lager smaken, og til en viss grad fargen. Når jeg lager brun saus så smelter jeg smør, har oppi mel til det er såpass at jeg fremdeles kan røre i det og det flyter utover. Blir jevningen for tørr så blir ikke resultatet like bra. Jeg bruker ikke full guffe på plata, gjerne litt mindre. Jeg bruker en teflonbelagt gryte til dette nå, men en uten belegg funker også helt greit. Sper med varm kraft, har oppi litt pepper og lar det koke noen minutter. Har i sukkerkulør til fargen er slik jeg liker den. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 9. desember 2012 #5 Skrevet 9. desember 2012 (endret) Og jeg bruker jerngryte til brun saus. Starte med å sette avtrekksviften på 'full pinne'. Kraft eller vann står klart ved siden av. Dette er en prosess hvor det er nærmest påkrevet å ha orden i sysakene før det begynner å bli varmt Smør eller olje varmes og tilsettes hvetemel. Massen bør være boblende da er det enklest. Røres sammen, og fortsett å røre, dette er ikke tildspunktet til hverken å ta telefonen eller åpne døren om det ringer på. Etterhvert vil massen gegunne å bytte farev og bli brunere. Nå avhenger det av hva sausen skal serveres til; Okstek skal ha mørk, mørk brun saus. Kalvestek skal ha saus som er lysere enn oksesteken skal ha. Svinstek skal ha litt lysere saus enn kalvesteken. Når du tror massen i gryten er brun nok så trekker du gryten til side og heller oppi varm kraft eller vann (pass fingrene! Dampen er varm !) Og så rører du med en visp til du nesten ser mannen med ljåen for å fjerne ethvert tilløp til klumper. Nå kan gryten forlates et øyeblikk. Del en gul løk i båter og tilsett (dette er egentlig halve hemmeligheten bak den gode smaken) La sausen småkoke på svak varme mens du røer innimellom. Krydre med salt og nykvernet pepper. Edit: Hvis du synes sausen har blitt for lys på farve så tilsetter du noen dråper sukkerkulør inntil du får den ønskede farven. Endret 9. desember 2012 av Lille-pus
pleiepike Skrevet 9. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2012 okei, takk men forstår jeg riktig så skal smørret først bli brunt, så tilsette melet og gi det en nøttebrunfarge???
Gjest Lille-pus Skrevet 9. desember 2012 #7 Skrevet 9. desember 2012 Det holder helt fint å bare la smøret smelte før du har hvetemelet oppi - det er perfeksjonisten som pleier å la det bruse ferdig før hun tilsetter hvetemelet.... men da har hun alt, absolutt alt 'feridg oppmasjert' på benken slik at hun kun trenger å strkke hånden til siden og hente det hun trenger. Visp og trespatel 20 cm unna i en egen beholder, kraft/vann og løk innen 30 cm avstand 1
Zzyzx Skrevet 9. desember 2012 #8 Skrevet 9. desember 2012 Jeg gjør det litt annerledes, da. Jevningen står gjerne og putrer mens jeg gjør klart alt annet, rører i den innimellom. Og så tilsetter jeg en eller to finhakkede sjalottløk ca 15 sekunder før jeg sper med vann/kraft. Jeg har aldri opplevd at jeg må vispe til jeg ser døden i hvitøyet, det blir liksom ikke tendenser til klumper i min saus. Jeg tror det avhenger litt av hvor våt jevningen er. Og hvor mye vann/kraft jeg har oppi i første omgang, for jeg heller i ganske mye. 1
shoppedilla Skrevet 9. desember 2012 #9 Skrevet 9. desember 2012 Jeg lærte på skolen at man skal ikke røre i ett sett i jevningen, for den skal brenne seg(på en måte). Jeg smelter smørret, har i mel, rører, lar den stå bitte litt, rører, lar den stå litt, rører osv. Helt til jeg får den fargen jeg vil ha på sausen. Så sper jeg på med kraft//vann. Har alt i nærheten. Skulle sausen bli veldig lys så har jeg i litt sukkerkulør. Så krydrer jeg med salt og pepper. Lar sausen stå og småkoke så lenge som jeg har tid til. Det er når den koker at den brente smaken fra smørret og melet forsvinner. Jeg kan på en måte forstå at noen syns det å lage saus er vanskelig, men når du får teket på det så er det veldig lett!
Gjest Sitronkake Skrevet 9. desember 2012 #10 Skrevet 9. desember 2012 Etter at jevningen er blitt brun og fin tilsetter jeg kraft og en løk som er skrelt og skåret et dypt kryss i. Den avgir smak til sausen og tas ut før servering. Jeg krydrer med pepper, en dæsj Worchestersaus og litt tyttebærgele, og en skje god sennep. Sausen min putrer gjerne i tre timer, da blir den ekstra god. Denne serverer jeg helst til kjøttkaker og svinekjøtt, til oksekjøtt foretrekker jeg en rødvinssaus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå