Gå til innhold

Samværsavtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen starter på skolen til høsten.

Jeg og barnefaren har pr d.d. en avtale med 60/40 (hvor han bor mest hos meg) Vi bor i forskjellige kommuner, og jeg ønsker at guttungen skal bo her mer når han starter på skolen. Vil ikke gå inn i alle detaljene, men jeg mener det er best på den måten, av forskjellige grunner.

barnefar er uenig, og nekter også å stille til nytt meklingsmøte for å diskutere saken. (vi har vært på meklingsmøte en gang tidligere, det er 3 år siden - da vi gikk fra hverandre) Hvordan kan jeg gå videre frem for å "vinne" saken og overbevise om at jeg er mer skikket til å ha fult foreldreansvar?

For 3 år siden gikk jeg til advokat, men det er jo så innmari dyrt (brukte 15 000,- forrige gang, og alt han gjorde da var å skrive 3 brev + noen telefonsamtaler...)

Anonym poster: 6a2406769b8bb1dea0089651e04d7a8b

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Å ha enda mindre samvær med far enn annenhver helg og en dag i uken vil vel gjøre forholdet mellom far og sønn ikke-eksisterende?!?

Så fremt faren ikke bedriver omsorgssvikt håper jeg virkelig det ikke er mulig at du får fullt foreldreansvar.

• Liker 1
Skrevet

Før noen kan svare på det, må vi vite hvorfor du mener du er mer egnet.

• Liker 4
Skrevet

Dersom du og far ikke blir enige, er mekling og advokat eneste vei å gå. Møter ikke far på mekling vil du uansett få meklingsattest, og dermed ha mulighet til å gå til retten. Dette er en forferdelig opprivende prosess for alle parter, så kanskje kunne det vært en bedre ide å prøve med det samværet som er i dag? Holder argumentene dine vann vil de gjøre det enda mer etter skolestart, og det vil kanskje være lettere å få far med i en dialog. Siden barnet er hos far per i dag, regner jeg med at det ikke er omsorgsgrunner til at du ønsker en endring, og da kan ikke jeg helt se at dere har så mye å tape på å forsøke dagens ordning og¨så ved skolestart.

Skrevet

Nei, det er jo vanskelig å se hvorfor du synes det er greit at han har guttungen 40% men ikke mer... Hvorfor ikke 50? Og hvorfor er det best at han skal gå på skole hos deg?

Dette henger ikke på greip.

Skrevet

Jeg tenker at det av praktiske grunner er vanskelig og opprettholde en 60/40 når barnet begynner på skolen hvis foreldrene bor et stykke unna hverandre.

Det er ikke så selvfølgelig at barnet skal bo hos far på "fulltid" som tilhører en annen skole enn den han sogner til nå. Kan være så enkelt som at det er hyggelig å begynne på skolen sammen med barnehagevenner... det er barnet som det skal legges til rette for, ikke foreldrene.

• Liker 2
Skrevet

Venninna mi var i samme situasjon, hun og eksen hadde 60/40 avtale for barnet, og de bodde i hver sin kommune (ca 1.5t kjøretur en vei).

Da barnet skulle begynne på skolen ble de ikke enige om samværsavtale, begge ville ha fast bosted hos seg og ha barnet på skolen i området.

Endte opp i retten, og dyre advokatutgifter. En sakkyndig var og hjem til begge foreldrene for å observere barnet i begge hjemmene.

Det endte med at venninna mi fikk fast bopel på barnet, og barnet fikk begynne på skole sammen med sine barnehagevenner. Veide tungt i retten at barnet fortsatte å bo på stedet der det var født og oppvokst (var far som flyttet til annen kommune etter bruddet), nærmiljø og nettverk.

Beste ville vært om dere blir enige uten å gå så langt, men hvis dere bare står på stedet hvil uten å bli enige så er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta det rettens vei.

Skrevet

Kan ikke far flytte litt nermere da? Evt må han beregne å kjøre og hente barnet på skolen hver dag.

Skrevet

Kan ikke far flytte litt nermere da? Evt må han beregne å kjøre og hente barnet på skolen hver dag.

Samværsrriseutgifter skal fordeles etter inntekt. Deh vil også koste for mor

Skrevet

Vis barnefar ikke stiller til mekling er han alerede ute å kjører. Han er pliktig å møte til innkalla mekling på familievernkontoret og bør også gjøre dette for sin egen sak.

Når barn skal begynne på skolen,bør barnet i størst mulig grad følge sine venner fra barnehage om han går i nærmiljøet for din nermeste skole.

Dette er fordi skoleprosessen idag ikke er som for 20 år siden,det er stort press alerede fra 1 klasse og følger man ikke med da er man ute!

barna skal delta på idrett og anna som er tilknytta skolens nærmiljø.

Skrevet

Samværsrriseutgifter skal fordeles etter inntekt. Deh vil også koste for mor

Reiseutgifter til samvær er noe helt annet enn det jeg snakker om her. Hvis far velger å ha samvær på skoledager så må han og sørge for å få barnet på skolen enten via buss eller ved å kjøre selv (iom far bor utenfor skoledistriktet så barnet ikke kan gå selv).

• Liker 1
Skrevet

Som far tar en ikke ansvar uten møtes i retten om mor vil endre til mindre samvær. Jeg er ganske klar på dette . E som mener noe annet kan gå i seg selv og lese alle tråder her spm håner fedre som ikke vil ha samvær. Jeg ser også at far ikke vil møte til mekling noe han ikke er lovpålagt her. Grunnen for å ikke møte til mekling er mors klare intensjon. Dagens regler legger opp til konflikter når far er engasjert akkurat slik han skal. Politiske myndigheter har samværssystem for fedre som ikk bryr seg. Dvs.de blir pålagt mer bidrag . Her er det motsatt far er engasjert . Mor her du skaper nok en krig. Hvor stor den blir vil tiden vise. I krig er det ingen vinnere. Dette vet alle med erfaring . Noen kriger må en bare ta og her er det en for far som får koste hva den vil. Dette pga.samvær fungerer i dag.

Skrevet

Vis barnefar ikke stiller til mekling er han alerede ute å kjører. Han er pliktig å møte til innkalla mekling på familievernkontoret og bør også gjøre dette for sin egen sak.

Når barn skal begynne på skolen,bør barnet i størst mulig grad følge sine venner fra barnehage om han går i nærmiljøet for din nermeste skole.

Dette er fordi skoleprosessen idag ikke er som for 20 år siden,det er stort press alerede fra 1 klasse og følger man ikke med da er man ute!

barna skal delta på idrett og anna som er tilknytta skolens nærmiljø.

Er ikke plikig her skjønner du. Les litt mer du. Det rr kun ved samlivsbrudd det er lovpålagt. Vil han selv ha saken for retten må han også ha meklingsattest.

Mors ønsker om mekling her og har ikke noe lovhjemmel som siet far skal møte.

Skrevet (endret)

Veide tungt i retten at barnet fortsatte å bo på stedet der det var født og oppvokst (var far som flyttet til annen kommune etter bruddet), nærmiljø og nettverk.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette skal veie så tungt. Mange som flytter med barn velger å gjøre dette nettopp i overgangen mellom barnehage å skole, fordi det da alikevel er en naturlig overgang og omstilling for barnet. Hvorfor er det verre for et barn med skilte foreldre å begynne på skole på et nytt sted, enn det er for barn av foreldre som bor, og flytter, sammen?

TS: Jeg er helt enig i at det ikke er optimalt for barnet at du og far bor så langt fra hverandre. Det er viktig å kunne pleie kontakt med venner, delta på fritidsaktiviteter osv både når man er hos mor og hos far. Skal man ha delt omsorg bør det i mine øyne være en selvfølge at man i hvertfall bor i samme skolekrets.

Skole, fritid og miljø vil nok legges vekt på i en eventuell sak. Vær bare forberedt på at det ikke er en selvfølge at det dømmes i din favør.

Edit: Skrivefeil

Endret av Marsipan
  • Liker 1
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor dette skal veie så tungt. Mange som flytter med barn velger å gjøre dette nettopp i overgangen mellom barnehage å skole, fordi det da alikevel er en naturlig overgang og omstilling for barnet. Hvorfor er det verre for et barn med skilte foreldre å begynne på skole på et nytt sted, enn det er for barn av foreldre som bor, og flytter, sammen?

TS: Jeg er helt enig i at det ikke er optimalt for barnet at du og far bor så langt fra hverandre. Det er viktig å kunne pleie kontakt med venner, delta på fritidsaktiviteter osv både når man er hos mor og hos far. Skal man ha delt omsorg bør det i mine øyne være en selvfølge at man i hvertfall bor i samme skolekrets.

Skole, fritid og miljø vil nok legges vekt på i en eventuell sak. Vær bare forberedt på at det ikke er en selvfølge at det dømmes i din favør.

Edit: Skrivefeil

Jeg forstår det veldig godt! Barnet til venninna mi hadde gått i samme barnehage fra hun var ca 1 år til skolestart, hun hadde venninner i nabolaget, familie i nærområdet, hun gikk på en fritidsaktivitet 2 ganger i uka. Tror du ikke det ville blitt opprivende for henne å plutselig skulle blitt tatt ut av alt dette, og flyttet til en helt annen kommune, begynt på en skole med helt fremmede barn og null nettverk?

Du kan ikke sidestille en sånn situasjon med en familie som flytter til en annen plass.

Hadde moren valgt å flytte til en annen kommune, og faren blitt boende i hjemmet der barnet var, ville jeg syntes det var til barnets beste at det hadde fått fast bosted hos sin far.

• Liker 1
Skrevet

Vanskeligheten med sånne ting er at far ofte står som taperen. I mitt tilfelle, f.eks, ble vi ved bruddet enige om at far skulle ha lite samvær pga at minstemann var kun 8 mnd. Ergo startet jeg med alle kortene på hånda fordi far tenkte på barna og deres beste, da de var veldig små. Dette kan jeg nå bruke som jeg vil mot han hvis det blir krangel om samvær, flytting, osv, fordi jeg har hatt ungene mest hele livet deres - nettopp fordi far tenkte på deres beste og ofret seg selv da vi ble skilt for noen år siden. Det er tap-tap for han fordi han gjorde det rette den gangen og jeg har overtaket og all makt.

Vil bare understreke at samværet har økt og at vi nå har 40/60 og at jeg aldri, noensinne har brukt "makta" mi. Problemet er at jeg kan om jeg vil og sånn tror jeg det er i veldig mange tilfeller der man skilles og har små barn.

Skrevet

Vanskeligheten med sånne ting er at far ofte står som taperen. I mitt tilfelle, f.eks, ble vi ved bruddet enige om at far skulle ha lite samvær pga at minstemann var kun 8 mnd. Ergo startet jeg med alle kortene på hånda fordi far tenkte på barna og deres beste, da de var veldig små. Dette kan jeg nå bruke som jeg vil mot han hvis det blir krangel om samvær, flytting, osv, fordi jeg har hatt ungene mest hele livet deres - nettopp fordi far tenkte på deres beste og ofret seg selv da vi ble skilt for noen år siden. Det er tap-tap for han fordi han gjorde det rette den gangen og jeg har overtaket og all makt.

Vil bare understreke at samværet har økt og at vi nå har 40/60 og at jeg aldri, noensinne har brukt "makta" mi. Problemet er at jeg kan om jeg vil og sånn tror jeg det er i veldig mange tilfeller der man skilles og har små barn.

Jeg synes du tar opp noe viktig. Tap tap som du sier for far hvis han gjør det rett for barnehage den gangen. Skal det være relevant og bruke mot ham senere. Men slik det er i dag kan dette gjøres av mor om hun finner det for godt. Dette er totalt feil og er feilslått politikk. Slik det er i dag legges det opp til konflikt fra begynnelsen. Men prøv å fortell det til våry mannsfiendtlige styresett. Det er valg neste år.

Skrevet

Hvor vil barnet være?

Et så lite barn skal ikke behøve å ta stilling til hvor det vil være.....å velge mellom far og mor skal ingen småbarn gjøre!

Gjest Magdalene
Skrevet

Men unnskyld meg... Men er ikke 60/40 snakk om vanlig helgesamvær?

Det kan da ikke være noe problematisk at barnet er hos far annenhver helg, bare fordi det skal begynne på skolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...